Gå til innhold

Dere som har god greie på katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får en liten kattunge om 1 ukestid. Den er i en søskenflokken på tre, men alle skal til hvert sitt hjem.. Jeg har fått litt tanker om å ha to katter, som kattunger vil de jo leke å ha glede av hverandre og det vil de jo alltid ha.. Men åssen er det å ha kattunger fra forskjellige kull? Vil det være en selvfølge at de finner tonen eller vil vi få et problem. Vi skal få en hannkatt..

Anonymous poster hash: 03885...e09

Skrevet

De fleste kattunger går godt ihop. Det kan kanskje ta litt tid, men leken som de er så vil de nok finne hverandre.

Andre ting dere bør tenke på:

- Har dere råd til to katter (kastrering / steriliserig, vaksiner, forsikring, dyrelege, mat etc.)

- Vil dere ha 2 katter i 15-20 år?

- Har dere kattepass til 2 katter i ferier?

Tenk nøye igjennom det før dere skaffer dere en lekekammerat til kattungen for kattunger blir fort til voksne katter

Anonymous poster hash: 40b34...89f
Skrevet

Jeg hadde 2 kattunger fra ulike kull. Det var 2 mnd mellom de. De funket fint sammen og fikk etter hvert 5 nydelige kattunger sammen :)

Skrevet

Hann katt å hunnkatt er dumt .To hannkatter er også veldig dumt .Hvis hannkattene har vokst opp sammen å begge er kastrert så vil de muligens gå bra.Det beste er vel to steriliserte hunn katter.

Anonymous poster hash: 3981c...5e3
Skrevet

Jeg vil si at det er en klar fordel å ha to. Særlig når det kommer til ferie, faktisk. Da har de hverandre her hjemme og vi kan ha noen som kommer til dem daglig for å se etter mat/ vann. Jeg troren katt ville gått på veggen..

Vi har to fra forskjellige kull og det går kjempebra :)

Anonymous poster hash: 1f2a9...871

Skrevet

Hann katt å hunnkatt er dumt .To hannkatter er også veldig dumt .Hvis hannkattene har vokst opp sammen å begge er kastrert så vil de muligens gå bra.Det beste er vel to steriliserte hunn katter.

Jeg opplever at steriliserte hannkatter og hunnkatter er den beste komboen. Ingen konkurranse om plass i hierarki og hannkatten passer på hunnkatten. Vi har hatt to ulike hunnkatter til vår hannkatt og det har gått strålende, selv om han hadde best kjemi med den første.

Jeg tror det mest avgjørende er hvir gamle de er når de møter hverandre. Jo yngre -jo bedre..

Skrevet

Jeg opplever at steriliserte hannkatter og hunnkatter er den beste komboen. Ingen konkurranse om plass i hierarki og hannkatten passer på hunnkatten. Vi har hatt to ulike hunnkatter til vår hannkatt og det har gått strålende, selv om han hadde best kjemi med den første.

Jeg tror det mest avgjørende er hvir gamle de er når de møter hverandre. Jo yngre -jo bedre..

Signerer denne :)

Skrevet

Ja det var vel fint dem fikk 5 nye kattunger .det er ikke nok av uansvarlige eiere i denne verden.Din plikt som katte eier er sterilering å kastrering.

Skrevet

Ja det var vel fint dem fikk 5 nye kattunger .det er ikke nok av uansvarlige eiere i denne verden.Din plikt som katte eier er sterilering å kastrering. Anonymous poster hash: 3981c...5e3

Kan jo være det var rasekatter, da er det jo målet som oftest..

Skrevet

2 kattunger går nok fint overens. 

Tenk heller på om dere har råd til 2 katter?

Sterilisering?

Chip?

Ormekur, flottmiddel, mat osv

Hva om kattene blir syk? 

Det er svindyrt å gå til dyrlege. 

Det er dyrere enn å gå til tannlege for oss mennesker!

Husk forsikring. !!

Anonymous poster hash: 99502...1ec
Skrevet

Jeg vil si at det er en klar fordel å ha to. Særlig når det kommer til ferie, faktisk. Da har de hverandre her hjemme og vi kan ha noen som kommer til dem daglig for å se etter mat/ vann. Jeg troren katt ville gått på veggen..

Er ikke bare bare for alle å få noen til å se etter kattene i ferien!

Kattene kan stikke av fordi dem savner eierene sine. 

Har dere lukke i døren? Må kattene være ute hele tiden om dere eks dra 2 uker til utlandet?

Vi har heldigvis familie som passer vår katt, men vi skal ikke ha katt igjen nettopp fordi det er et enormt ansvar og jeg vil spy av de som bare reiser på ferie å lar den stakkars katten/kattene gå rundt alene!

Har også opplevd naboer som  stoler på tenåringer etc som skal mate katten! Vel ikke alltid de gidder.

Skrevet

Først vil jeg presisere at kattunger skal være MINST 12uker før de blir tatt vekk fra moren. 

Så til det andre:

- To katter er det bare pluss med. De har hverandre. De vasker, leker og koser og har selskap i hverandre.Det er ingen problem å ha to kattunger fra forskjellig kull. Kjønn spiller heller ingen rolle sålenge de er kastrerte/steriliserte. Noe jeg håper og regner med du gjør før de er 6mnd gamle. 

- To katter er ikke mere jobb enn med en. Det er faktisk mindre jobb da de underholder hverandre og har selskap i hverandre.

- Det er dyrere å ha to, da man må dobble vetrinær utgiftene og matbudsjettet. Jeg har tre katter og kjøper en 10kg sekk med royale canin. 6-700kr koster det. Men den varer leeeeenge! :) 

Jeg anbefaler deg å skjekke dyrebeskyttelsen der du bor. Mange hjemmløse kattunger som venter sårt på gode hjem! :) 

Lykke til.

Anonymous poster hash: 29adb...131
Skrevet

Er ikke bare bare for alle å få noen til å se etter kattene i ferien!

Kattene kan stikke av fordi dem savner eierene sine.

Har dere lukke i døren? Må kattene være ute hele tiden om dere eks dra 2 uker til utlandet?

Vi har heldigvis familie som passer vår katt, men vi skal ikke ha katt igjen nettopp fordi det er et enormt ansvar og jeg vil spy av de som bare reiser på ferie å lar den stakkars katten/kattene gå rundt alene!

Har også opplevd naboer som stoler på tenåringer etc som skal mate katten! Vel ikke alltid de gidder.

Vet ikke om det var et spørsmål til meg som skrev innlegget om kattepass, men jeg svarer likevel..

Vi har en nabo som passer dem. Hun slipper ut på morgenen og inn på ettermiddagen. Hun passer også på mat og vann. Vi gjør det samme for henne. Vi planlegger å få en chip-styrt katteluke så de kan styre ut og inn selv.

Vi har ikke reist på lengre turer enn 4 dager. Skulle vi ha reist 2 uker ville vi ha vurdert kattepensjonat. Men dyrelege har gitt råd om at det beste for katter er å være hjemme på eget territorie med tilsyn.

Jeg er forøvrig HELT enig i at det å ha katt er et stort ansvar, og det må man vite at man er klar for før man anskaffer en.

Skrevet

Ja det var vel fint dem fikk 5 nye kattunger .det er ikke nok av uansvarlige eiere i denne verden.Din plikt som katte eier er sterilering å kastrering.

Slapp av a, Jeg hadde hjem til alle 5 , hadde de til de var 12 uker og begge mine ble sterilisert/kastrert etterpå.

Skrevet

Hadde en hannkatt og en hukatt (begge kastrerte) som ble bestevenner fra dag én, og dette var begge voksne katter, som oftere er særere enn kattunger. Det virket faktisk som om de var kjærester, men de var som sagt kastrerte begge to.. Hukatten ble veldig lei seg da han døde. :((

Anonymous poster hash: d0e4a...ac9

Skrevet

Vi har en hannkatt på straks 3 og ei hukatt på 9, begge steriliserte. Helt siden vi fikk junior har han vært så tergete overfor hun. Hun burde satt han på plass, men går bare unna i stedet. Han er en plageånd uten like. 

Anonymous poster hash: 127b3...53f
Skrevet

Å jeesus for noen svar du har fått.. kan ta min erfaring

For det første så har jeg aldri chippet/vaksinert mine katter. Og de har levd til de ble gamle eller påkjørt.

Jeg har kasterert dem, og nå er kjetta mi å sterilisert, etter 3 kull(hadde hjem til alle)

Vi tok også en kattunge(hann) hjem til en godt voksen mons(kasterert) og det gikk veldig bra.

Har vel bare vært hos dyrlegen en gang med katta jeg har nå og det var når hun ble sterilisert. Hun var da 4 år. Hun er 5 nå.

Selvfølgelig om hun blir sjuk så tar jeg henne med, men INGEN av mine katter har vært syke.

Når det gjelder mat, så er kjetta over gjennomsnittet glad i middag.kaller hene bare for bikkja mi. Ellers så nekter hun å spise dyrebutikkfor. Og da snakker vi sultestreik på høyt nivå. Hun kan gå i mange dager uten å røre tørrforet. Så her er det butikkfor, og kun friskies som går ned+middag.

Nå har vi også fått oss valp, og siden vi ikke fikk med noe av det foret som valpen hadde fått fra der vi kjøpte så måtte jeg innom butikk. FK var ikke åpent i går kveld.

Så kjøpte pedigree junior....and guess what, katta stupte oppi skåla.

Syns du skal gjøre som DU vil, her inne vil du få beskjed om å kjøpe dyrlegefor, dyrlegebesøk x antall i året uavhengig av vaksiner osv..

Vi prøvde også katteluke, dog uten chip....ønsker du fjærfest og levende mus inn så er katteluke å anbefale :P

Ellers så kan jeg si at min pus har det som plommen i egget, frisk og fin katt. Får MYE skryt av den :)

Anonymous poster hash: a521a...dad

Skrevet

Vi anskaffet oss en katt til da katten vi hadde var ett år. Vi hadde hannkatt og fikk hun katt. Hankatten forsvant da hunnkatten kom i hus. Kom innom i hagen en gang annenhver måned eller noe etterpå. Så her funket det ikke.

Anonymous poster hash: 78789...811

Skrevet

Det er jo helt feil! To hunnkatter er langt i fra den beste kombinasjonen. Det som faktisk kan fungere best er to kastrerte hannkatter. Eller en av hvert kjønn, men da bør de steriliseres/kastreres, det er alt for mange katter i Norge og det er egoistisk og la sin katt få unger!

Anonymous poster hash: ad0c0...22b

Skrevet

Å jeesus for noen svar du har fått.. kan ta min erfaring

For det første så har jeg aldri chippet/vaksinert mine katter. Og de har levd til de ble gamle eller påkjørt.

Jeg har kasterert dem, og nå er kjetta mi å sterilisert, etter 3 kull(hadde hjem til alle)

Vi tok også en kattunge(hann) hjem til en godt voksen mons(kasterert) og det gikk veldig bra.

Har vel bare vært hos dyrlegen en gang med katta jeg har nå og det var når hun ble sterilisert. Hun var da 4 år. Hun er 5 nå.

Selvfølgelig om hun blir sjuk så tar jeg henne med, men INGEN av mine katter har vært syke.

Når det gjelder mat, så er kjetta over gjennomsnittet glad i middag.kaller hene bare for bikkja mi. Ellers så nekter hun å spise dyrebutikkfor. Og da snakker vi sultestreik på høyt nivå. Hun kan gå i mange dager uten å røre tørrforet. Så her er det butikkfor, og kun friskies som går ned+middag.

Nå har vi også fått oss valp, og siden vi ikke fikk med noe av det foret som valpen hadde fått fra der vi kjøpte så måtte jeg innom butikk. FK var ikke åpent i går kveld.

Så kjøpte pedigree junior....and guess what, katta stupte oppi skåla.

Syns du skal gjøre som DU vil, her inne vil du få beskjed om å kjøpe dyrlegefor, dyrlegebesøk x antall i året uavhengig av vaksiner osv..

Vi prøvde også katteluke, dog uten chip....ønsker du fjærfest og levende mus inn så er katteluke å anbefale :P

Ellers så kan jeg si at min pus har det som plommen i egget, frisk og fin katt. Får MYE skryt av den :)

Anonymous poster hash: a521a...dad

Heldig du har vært. Katten vår ble bitt av rev i vinter

Kostet vel rundt 5000 - 6000 i dyrlege besøk, medisiner, bandasjer osv

Skrevet

Hann katt å hunnkatt er dumt .To hannkatter er også veldig dumt .Hvis hannkattene har vokst opp sammen å begge er kastrert så vil de muligens gå bra.Det beste er vel to steriliserte hunn katter. Anonymous poster hash: 3981c...5e3

Vi hadde først han/hun, de gikk veldig bra sammen, og da hunkatten døde fikk vi en ny han. De går forsåvidt greit sammen, men ikke like bra som han/hun. Alle har vært kastrerte/steriliserte. Tror det handler om personlighet, alle tre kattene var vært svært ulike typer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...