Gå til innhold

Andre med nyfødt + toåring?

Marthemor<3

Anbefalte innlegg

Har en liten en på snart fire uker, og en litt større på to år. Neste uke begynner pappaen på jobb igjen og jeg er ekstremt nervøs for å være alene med begge. Storebror skal i barnehage noen timer om dagen, men blir noen timer alene med dem også, pluss henting og levering. Toåringen er vant til å bli underholdt og får mye oppmerksomhet. Har som regel måtte bære ham når vi er ute og han bestemmer seg for å ikke gå der jeg skal. Men bæring går ikke med baby i armene, og jeg må kunne amme og stelle med babyen hjemme når storebror er der også. Noen med gode tips eller som kan si at det hår bra? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 måneder mellom mine, så storesøster var litt yngre en storebror hos deg. Storesøster har fulltidsplass i Bhg, og det er jeg som leverer og henter. Og så blir hun lett syk og er mye hjemme. Hun er også vendt til mye oppmerksomhet.

Men det har godt over all forventning, nå er lillesøster 5 måneder og storesøster er så gla i søsteren sin, er med å hjelper der hun kan. Eneste som er litt vanskelig er å amme når jeg passer på begge alene. Løsningen ble å sette henne i kjøkkenstolen, men noe å spise og litt tegnefilm på tv.. Da satt hun rolig. Alternativet var at hun klatret opp på kjøkkenbenken osv... Så måtte nesten gjøre det sånn for hennes egen sikkerhet..

Lykke til, det går sikkert kjempe fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 21 mnd mellom mine. Har en på 2 år og en på 4 mnd. Når jeg er alene med begge har jeg treningstøy på, for det føles litt som en treningsøkt! Storebror er veldig aktiv og lillebror er en sovebaby, så vi er mye på lekeplassen mens lillebror sover i vogna. Blir storebror aktivisert kjeder han seg ikke, og plager heller ikke babyen. Storebror kan fint leke for seg selv når vi kommer inn igjen fra lekeplassen, og da kan jeg gi min fulle oppmerksomhet til lillebror. Vi har forresten en søskenvogn som vi bruker mye, uten den hadde jeg nok klikka.

Ellers så har jeg kjøpt masse tegne og malesaker, for da sitter storebror i ro, og lillebror kan sitte på fanget og kose.

Anonymous poster hash: 7f577...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at min har heltidsplass i bhg, men han har vært 5 uker hjemme med meg nå i sommer.

Anonymous poster hash: 7f577...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 år og 3 mnd mellom mine. Glem "noen timer om dagen i barnehagen" - har du fullplass så bruk fullplass! Du kan godt finne ut etterhvert at du vil ha hjemmedager eller korte dager, men ikke sats på det fra starten av. Lever tidlig og hent i tide til å lage middag før gubben kommer hjem, det blir jo kortere dag enn om begge hadde jobbet full dag likevel :) Du trenger ikke føle at du må være supermamma og ha korte dager, sen morgen og masse kreative aktiviteter på ettermiddagen (alt på en gang!) - gjør det for all del om du synes det går bra, men ikke prøv på det om du er i tvil. Jeg hadde tenkt la storesøster få en hjemmedag i uka og bli hentet klokka to da jeg var hjemme - det blr henting tidligst halv tre og ikke så mange (noen?) hjemmedager. Lillebror var rett og slett ikke kompatibel med det, sånn var det bare - og siden foreldrepermisjonen var for å ta seg av LILLEBROR så hadde jeg overhode ikke dårlig samvittighet for det.

De første 6-7 ukene (dvs minus sommerferien, så det ble vel 3-4 uker) leverte mannen min i barnehagen, siden morgenammingene tok litt tid, og han hadde mulighet for å levere. Jeg hentet hver dag, og lagde middag etter hentingen. Middagen gjorde jeg ofte klar før jeg hentet, når knerten sov - skrelte potet, lagde salat, dekket bord osv. Evt. handling gjorde jeg på trilletur om morgenen, gjerne på veg hjem fra barnehagen når jeg etterhvert tok leveringen også.

Jeg anbefaler en god bæresele, som du kan bære begge ungene i enten på ryggen eller magen. Vi har ergo, og den funket fint til å bære den eldste (som var 2+) på ryggen eller den yngste på ryggen eller magen, eller så brukte jeg elastisk bæresjal til å bære den yngste i. Bæresjal/sele pleide jeg ha med i kurva under vogna når jeg hentet eller vi var ute ellers, da var det fort gjort å feste den ene på meg. Da hadde jeg hender fri til den andre, uansett hva det skulle være, og det gikk feks. fint å handle. Barne-tv, DVDer, ipad og liknende er også bra.

Om det er mulig så bruk noen minutter på storebror etter hentingen, feks. om den minste sover. La middagen vente. Det kan hjelpe utrolig på stemningen med 5 minutter med KUN mamma og storebror, helt uten noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer lillenims over. Her er to år og fem mnd mellom. Storebror er turbo og krever sin oppmerksomhet. Akkurat nå er vi alle hjemme i ferie/permisjon og det er både travelt og koselig på samme tid. Benytter anledningen når jeg kan til å gjøre noe med eldste alene. Helst utendørs eller om så er, drar på butikken. Når han får litt mammatid er han mye enklere å ha med og gjøre ellers.

Sannsynligvis kommer pappa til og levere I barnehagen og så deler vi nok på henting. Planen her er å prøve og få forberedt middagen I løpet av en hvil for minsten slik at det er tid til storebror mens ting står på komfyren.

Ellers ser jeg at det er en stor glede for ham og hjelpe til. Om det er å finne frem en bleie, bære en vannflaske for meg eller hente noe. Det spiller liksom ingen rolle så lenge han er involvert og mestrer oppgaven.

Jeg regner med at både bæresjal, bæresele, vippestolen og new born setet på Tripp trappen kommer flittigere I bruk for å ha litt friere tøyler etter barnehagestart.

Ellers er ipaden og bærebar DVD spiller reddende engler ved amming. Så lenge jeg kan hjelpe dersom Han trykker feil, så er alt topp. :-)

Gode rutiner vil nok også gjøre at ting går enklere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Newborn-sete på tripptrapp er virkelig gull verdt på nummer to! Det angra vi virkelig på at vi tvilte/venta til knerten var 3 mnd med å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talk for mange gode tips! Det må jo bare gå seg til.. Prøve og feile litt. Er litt typen som stresser mye om ting som muligens kan bli vanskelig, så må nok lære meg å ta en dag av gangen. Lillenims, du har et poeng med "noen timer i barnehagen". Kan vel si allerede nå at plassen hans kommer til å bli brukt.. Hadde bare håpet å kunne gi ham litt kortere dager enn om jeg var i jobb, og det håper jeg å få til, samtidig som jeg får tid til å gi lillebror den oppmerksomheten han trenger :) her står lekegrind, vippestol, lekematte, tripptrapp med newbornsete, bæresele, bæresjal og bæremeis klart, så vi er beredt sånn utstyrsmessig! (Hadde mye fra storebror). Ellers var iPad et godt tips. Han elsker å se film, og på den måten kan jeg sitte med ham å delta litt. Og bøker var også lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med lange dager, og gå heller over til korte dager om du ser det funker for dere. Om storebror sover lenge om morran så er det deilig å slippe å vekke han, og selv om du generelt sett synes det er kjipt å ha begge to hjemme samtidig (det er kjempeslitsomt, særlig om man ikke MÅ! Da er det liksom ingen andre å skylde på...;-)) så går det jo an å hente han tidlig etter at du har vært i butikken osv. Om far kan komme hjem tidlig en dag så kan han hente storebror, eller så kan du som en overraskende luksus hente han alene i barnehagen. (Vær obs på at avvik fra rutinene, feks. manglende baby, kan medføre raseriutbrudd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg snublet over denne tråden :) Har en på 7 uker og en på 2,9 år. Foreløpig har pappaen levert og hentet i bhg men det kan nok ikke vare lenger enn til litt ut i september.

Mange gode tips her :)

Vi må kjøre bil til bhg så tenker vel å bære babyen i bilstolen men har også en Ergo hvis det skulle vise seg å bli lettere. Eldste her er veldig snill og forsiktig med babyen, jeg er nok mer bekymret for de andre barna i bhg... Ser for meg at det kan bli vanskelig å sette bilstolen på gulvet for å hjelpe storebror med klærne? (garderoben i bhg er åpen så barna løper gjerne inn der for å leke/se på dem som kommer og går. Sitter ofte der alene med mitt barn + 3-4 andre nyskjerrige små ;) )

Noen med erfaring ift dette rundt henting/levering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei som var 2 år og 3 mnd da lillebror ble født, siden vi også har ei storesøster på 6 år, så var hun ikke påvent alt for mye oppmerksomhet, men hun var jo liksom lillejenta da...

Måtte bare innse at barnehage 5 dager i uken ble et must, men vi brukte god tid om morgenen, var ikke i bhg før ca. 09.30, jeg hentet dem før kl. 16, som regel. Hvis noen av barna eller begge måtte være hjemme, ble det litt tv-titting når jeg skulle amme, gikk ikke an å ha de slengende rundt meg akkurat da. I helgene og på ettermiddagen, måtte pappan trå til når jeg skulle amme, sånn er det bare! Synes permisjonstiden gikk som et skudd, vips er den over og det gikk da ganske greit. Travelt men ok, man lærer seg å sette veldig pris på rolige stunder og gode stunder med barna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut i går at regntrekk til bilstolen var kjekt å ha når storebror ble overlykkelig over at det regna og bare måtte stoppe å plaske i alle dammene på vei til bilen!

MaryM: har jo bare levert og hentet tre dager nå, men det har ikke vært noe problem å sette ned bilstolen når andre barn er der. Storebror fungerer som vakthund og roper "nei! Min!" Hvis noen prøver å pirke på lillebror. Veldig opptatt av at det er hans lillebror, og nikker enig når jeg forklarer de andre barna at babyen er liten og man må være veldig forsiktig". Litt festlig egentlig. Nå må jeg bare lære meg å få ham frivillig inn døra hjemme uten å friste med kjeks eller is..! Og ja, her er tv-en MYE på... Sånn blir det bare,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde Quinny-trille-understell i bilen, som passa til bilstolen. Utrolig praktisk å sette stolen på det og trille inn!! (Det var to andre misunnelige mødre i barnehagen...) Mange vogner som kan brukes med stol, sjekk om det gjelder deres vogn, eller kjøp ei billig på finn. Med vogn under bilstolen kommer babyen litt opp fra snørrete og møkkete unger.

Ang. hjemmedager: Jeg anbefaler  åpen barnehage for den eldste, dersom det finnes der man bor. Fin tidtrøyte på en hjemmedag ;-) Man MÅ jo ikke være hjemme hele dagen, heller tvert i mot - husk at barnehagebarn er vant med å ha 20 andre barn rundt seg hele tida, og selv om det er fint å være hjemme med mor eller far så tar det som regel ikke så lang tid før de savner noen barn å leke med. Åpen barnehage, lesestund på biblioteket, småbarnssang etc, eller gå på museum, vitensenter osv. Planlegg dagen, gjerne litt detaljert, ned på "vi spiser lunsj i kafeen ca kl 11 og smoothie og eple på lønsjrommet kl 13"-nivå og bestem hvilken buss dere skal ta osv. Det er sånn barnehager gjør - det er blant annet derfor de funker ;-) Fortell minst mulig til poden på forhånd - 2-åringer evner ikke å forstå tid uansett, og om du ikke har sagt noe om planene gjør det mindre om du bestemmer at du må avlyse fordi en av ungene sov rævva natta før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...