Marthemor<3 Skrevet 25. juli 2013 #1 Del Skrevet 25. juli 2013 Har en liten en på snart fire uker, og en litt større på to år. Neste uke begynner pappaen på jobb igjen og jeg er ekstremt nervøs for å være alene med begge. Storebror skal i barnehage noen timer om dagen, men blir noen timer alene med dem også, pluss henting og levering. Toåringen er vant til å bli underholdt og får mye oppmerksomhet. Har som regel måtte bære ham når vi er ute og han bestemmer seg for å ikke gå der jeg skal. Men bæring går ikke med baby i armene, og jeg må kunne amme og stelle med babyen hjemme når storebror er der også. Noen med gode tips eller som kan si at det hår bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 28. juli 2013 #2 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Jeg har baby og to-åring Er alene med dem ca 4 timer om dagen i hverdagene + èn bhg-fri dag i uka samt annenhver lørdag da pappaen jobber en del. Dersom du vet at du ofte må bære 2-åringen når dere er ute så bare la være å oppsøke slike situasjoner. Når du skal levere drar dere rett til bhg og når du henter så drar dere rett hjem. Det kan bli vanskeligere å levere i bhg da storebror muligens forstår at du og babyen skal hjem igjen. Men mye avhenger av at han er trygg på din kjærlighet til ham og at bhg-personellet gir ham litt ekstra oppmerksomhet i starten. Min 2-åring vil også av og til bæres. Da sier jeg ikke "jeg kan ikke bære deg fordi jeg bærer babyen", ikke gi babyen skylda for at eldstemann får mindre oppmerksomhet. Men si "når vi kommer inn i bhg så kan mamma bære deg litt" (for da setter du jo fra deg bilsetet med babyen). Og ikke si "mamma kan ikke leke med deg fordi jeg må amme babyen", men "jeg kommer og leker med deg når jeg er ferdig". Lag ferdig middagene før du henter i bhg og lag middager som krever lite oppmerksomhet å ferdigstille når du kommer hjem med to barn. Du vil nok kjenne deg litt varm i trøya innimellom, spesielt når begge skriker, men bare legg lista litt lavere. Det er ikke verdens undergang at eldste får se på tv en liten time om babyen "slår seg helt vrang". Og husk at babyen har fått ny bleie og er stappmett når du henter storebror, da har du mer å gå på Her setter jeg ofte lillebror i vippestolen (BB på laveste hakk) ved kjøkkenvifta mens jeg ferdigstiller middagen og ofte sovner han til duren av den slik at jeg får spist uforstyrret med storebror. Nå vet jeg ikke hvor sjalu storebror er på deg og babyen, men her var det ikke noe problem at jeg måtte bære og mate babyen. Men pass på å få en god kvalitetstime helt alene med eldstemann hver dag når pappaen har kommet hjem og kan ta babyen. Da aksepterer storebror mye lettere at du må stelle mye med den minste, fordi han likevel er trygg på din kjærlighet. Ros ham oppi skyene når han er snill med babyen, og når du ammer kan du jo høre om du og storebror skal lese bok sammen samtidig. Endret 28. juli 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marthemor<3 Skrevet 29. juli 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 29. juli 2013 Takk for gode råd! Mye nyttig der! storebror har ikke vist tegn til sjalusi enda (bank i bordet). Han er veldig kjærlig og snill med babyen og er tydelig veldig stolt av å være storebror! Grunnen til at det blir bæring er at det er et stykke fra parkeringsplassen og til leiligheten.. Men i dag var første dag alene og det gikk overraskende bra! Lillebror sov i vogna etter at vi henta storebror, så da fikk hi en times tid ute med blåbærplukking (og spising.. ). En time alene med ham etter at pappaen er hjemme blir vanskelig siden han kommer ganske sent hjem, og det da snart er leggetid. Men passer på å gi ham oppmerksomhet alene gjennom dagen når mini sover. Krysser fingre og tær for at det fortsetter å gå bra og ja, jeg må nok legge lista litt lavere for meg selv. Av å til må faktisk en av de gråte og vente litt. Skulle vært blekksprut kjenner jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junifrue Skrevet 29. juli 2013 #4 Del Skrevet 29. juli 2013 Her er storesøster 2,5 år og lillesøster 2,5 mnd. Har vært en del alene med dem siden mannen har jobbet mye ettermiddager pluss at han jobbet ene uka storesøster hadde fri fra barnehagen. Det gikk da på et vis, det største problemet har vært at lillesøster har hatt et ekstremt stort behov for kroppskontakt, kunne ikke gå på do engang uten at hun hylte, og hun hyler i bæresjalet. Har ikke kunnet legge henne fra meg når hun sover engang, våkner med en gang. Så alt har måttet gjøres med baby på armen. Har blitt vanskelig med trilletur også, for etter hvert som hun er blitt eldre med mer våkentid har hun hylt i vogna også. Kort sagt en litt krevende baby. Storesøster har heldigvis ikke vært sjalu og har vært ivrig etter å hjelpe til og kose og prate med lillesøsteren sin. Men hun er en toåring i trassalderen og det har ikke vært lett når de to små har like stort behov for full oppmerksomhet fra mamma og det er det eneste jeg ikke kan gi. Jeg hadde ikke klart meg uten mannen i denne tiden. Han står opp med storesøster hver morgen, han tar hovedansvaret for henne i tillegg til at han tar lillesøster så jeg kan gi storesøster litt oppmerksomhet innimellom også. Jeg har blitt veldig flink til å gjøre ting med en hånd rett og slett. Kan lage middag med baby på armen f.eks, og tar toåringen under andre armen og bærer henne opp trappa når hun IKKE vil legge seg. Lar toåringen sitte i senga mens jeg leser om kvelden, har til og med gått rundt i rommet og bysset mens jeg har lest. Ellers må jeg innrømme det har blitt en del tv-titting, men med ammetrøbbel der jeg måtte amme et kavende baby i tillegg til å pumpe så hadde jeg egentlig ikke noe valg. Det eneste man kan gjøre er sitt beste, og tiden med nyfødt og toåring er midlertidig Nå når lillesøster begynner å godta å hvertfall sove for seg selv kan jeg i det minste bruke den tiden på storesøster, og det kommer til å bli bedre etter hvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå