Gå til innhold

Brystbetennelse fra h***... når blir jeg bra da?

Snellamedto

Anbefalte innlegg

Baby er tre uker, og jeg har bakteriell brystbetennelse og har fått antibiotika. Ingen klumper å massere ut da det ikke skyldes tette melkeganger. Det gjør så syyyykt vondt hele tiden og spesielt under amming at tårene spretter :-( Klarer ikke å bevege meg rundt hjemme. Feber og frostanfall og fryktelig nedsatt allmenntilstand.

Fikk det på tirsdag, ammer/pumper minimum annenhver time og mener selv jeg gjør alt riktig her da.. Begynte på ekvacilin i dag og kjører på med paracet, når kan jeg forvente noen bedring? Blir helt motløs. Og merker at melka minker og :-(

Når ble dere bra igjen etter slik infeksjon? Og noen med tips til ytterligere behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Ble det tatt bakterieprøver av melka di, slik at antibiotikaen tar riktige bakterier? Du skal bli BEDRE med antibiotikakur innen ca 24 timer, men det kan ta lengre tid å bli bra. Ømhet i brystene kan du kjenne i minst et par uker, kanskje mer, og du kan også kjenne deg dårlig lengre enn 24 timer - men du skal altså føle noe bedring.

Hadde du smerter under amming før du fikk brystbetennelse også? Er det vondt under hele amminga, eller mest i starten eller etterpå? Hvordan vil du beskrive smertene?

Hvorfor mener du at melka minker?

Varme omslag kan lindre, bruk varme kluter, varmeflaske, varmeputer som du varmer i mikro eller sånne med metalldings som du "brekker" for å få dem vame. Pass på at du ikke brenner deg, pakk i feks en håndduk om de er veldig varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet at du skulle svare! :) ja det ble tatt melkeprøve, men fikk ecvacilin før svarene er klare. Hadde det her sist også x3, så var obs på det.

Ikke vondt før betennelsessmertene kom som et lyn fra klar himmel. Det er definitivt vondest ved tilkobling og de første 30 sek. deretter ikke så ille. Ikke veldig vondt etterpå, bortset fra hovenhet og varmt og betennelsessmerter.. det kjennes (uten paracet) litt ut som de berømte piggtrådende, men jeg tror ikke det er sopp...? ingen trøske å se, og det er ikke vondest utover i amminga/ etterpå men akkurat først.

Mest tydelig tegn er vel frostanfall/ høy feber (over 39) og ekstremt nedsatt allmenntilstand.

Jeg tok føtste penicilintablett kl 11 i dag. Mye verre utover ettermiddag og kveld :-/ Men i går var jeg mye bedre, før det blusset opp i 14-tiden i dag ca...

Virker som melka minker pga det renner ikke lenger (lekker i tide og utide), kommer mye mindre når jeg pumper nå enn for tre dager siden, og at babyen veldig fort blir grinete. Når hun trekkerseg av etter ti min har jeg problemer med å klemme ut dråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars deg! Ved min siste brystbetennelse fikk jeg antibiotika. Jeg fikk bedre allmenntilstand, men puppen var vondere og rødere. Jeg dro til lege, som var litt oppgitt over at jeg kom :), men fikk beskjed om å komme tilbake om jeg fortsatt ikke ble bedre. Dagen etterpå ble jeg likevel bedre. Da jeg fikk antibiotika opplevde jeg å få mye mindre melk. Om det var på grunn av medisinen eller sykdom, vet jeg ikke.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt legevakta om det blusser opp mer eller du ikke blir bedre. Antibiotika SKAL gi bedring i løpet av maks 2 døgn (tilbakefall er ikke bedring).

Jeg vet at brystbetennelse kan gi mindre melk, også relativt permanent (som regel i de melkekjertlene som var tilstoppet eller mest infisert)- men er ikke sikker på om det er forskjell på bakteriell brystbetennelse og betennelse som følge av tilstoppinger. Husk at når du ammer/pumper hyppig så vil mengden hver gang brystet tømmes være mindre enn når du gjør det sjeldnere (men det har du kanskje tenkt på). Jeg er usikker på om antibiotika påvirker, har spurt andre ammehjelpere om det nuh - men ser av div. forum at det er flere som erfarer det samme. Dette kan vel også skyldes at kroppen bruker energi på å bekjempe infeksjonen heller enn å produsere mengdevis med melk. Om du ammer hyppig (hver 2. time) og barnet har 5-8 godt våte bleier i døgnet så er det ikke nødvendig å gi tillegg, produksjonen vil ta seg opp etterhvert (enten fordi betennelsen går over, antibiotikakuren er over eller hyppig amming virker som økedøgn) (dette gjelder også evt permanent reduksjon av melkeproduksjonen, som normalt vil kompenseres av det andre brystet eller av andre melkekjertler).

Ang smerter ved amming: kan være utdrivingssmerter eller raynauds fenomen, som kan oppstå som følge av nettopp brystbetennelse. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/129/Smerter-i-brystet-utdrivningssmerter og http://ammehjelpen.no/artikkel/89/hvite-brystknopper-raynauds-fenomen (ikke heng deg opp i at det står mye om fargeforandring der, tiltakene som hjelper ved raynauds kan hjelpe uansett - også ved utdrivingssmerter).

Ellers så er det bare å sende meg epost på [email protected] om det er noe som haster, noe man ikke vil spørre om på forum eller man bare rett og slett har mer trua på mail (mailen kommer rett på telefonen, mens forum er mer sporadisk). Nevn det gjerne om det er "fortsettelse" på en forumtråd, så kan jeg gjenta meg selv litt mindre :-)

Endret av lillenims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Raynauds fenomen har jeg vært borti tidligere (kulde og graviditet), visste ikke at det kunne komme av betennelse. I dag er jeg iallefall mye bedre. Feberfri og ok form, det er fortsatt ganske vondt, men også der mye bedre. Håper virkelig jeg er på bedringens vei nå! Problemet med litt lite melk er at frøkna her er temmelig storspist, og blir ikke ordentlig mett.. må gi litt tillegg (eller utpumpet mm) etter ca annethvert måltid. Men håper produksjonen tar seg opp igjen, det er ikke såå ille. Takk for hjelpa iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at du er bedre! Da går det nok vegen :)
Om du klarer å la være å gi tillegg eller pumpemelk etter amming så vil det hjelpe deg å få opp produksjonen igjen raskere. Antar pumpemelka er fra tidligere/fryseren? For om du ammer hver 2. time så burde det ikke være behov for å pumpe noe ekstra, med mindre du kjenner at brystet er veldig dårlig tømt (som i seg selv er et dårlig tegn). Har du pumpet mye tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert måltid varer gjerne 1-2 timer, hun sovner litt, raper, bæsjer, vil ha pupp igjen, ombestemmer seg.. ja. Så da pumper jeg ca to timer etter amming, når hennes måltid er avsluttet. Hun får pupp til det er tomt og deretter flaske, og da pumper jeg.

(Vet ikke hva du mener med pumpet mye tidligere, men etter at hun ble født- nei, finnes ikke overskudd. Med forrige barn- ja, han var flaskebarn fra han var to uker gammel grunnet bl.a kort tungebånd, brystskjold som ødela alt, you name it.).

Men du.. jeg ser nå at venstre bryst er veldig rødt og hardt på undersiden. (Der det har vært vondest hele tiden), og når jeg håndmelker/masserer i dusjen kommer det tykt melkeslim, nesten som "snerk" ut... normalt?? Er det er godt tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ammer feks fra 12 til 14, så pumper du kl 14 eller er det kl 16? Når får hun flaska oppi dette? Hvor mye pumper du og hvor mye får hun på flaske? I løpet av et vanlig døgn, når ammer du og når pumper du?

Grunnen til at jeg spør om dette er at når du ammer hver annen time (med det menes start hver annen time, ikke to timer mellom stopp og start) så bør det ikke være nødvendig verken å gi flaske etter amming eller å pumpe etter amming. Måltidene blir ikke store, men hyppige, og det er poenget.

Jeg går ut fra at tungebåndet hennes er sjekket. Kort tungebånd går ofte igjen i familier, og kan blant annet medføre ineffektiv ammeteknikk der brystet ikke blir tømt, og barnet ikke får i seg nok melk - til tross for lange måltider og tilsynelatende fin teknikk. Problemet med dårlig ammeteknikk er at melka kan komme ganske automatisk ut av brystet og inn i babyen i starten - alt er hormonelt styrt, så det spiller ikke så stor rolle hvor mye stimuli brystet får. Etter noen uker blir det hele styrt mer og mer av etterspørsel, og da kan produksjonen gå fort nedover fordi barnet faktisk ikke dier selv. Brystbetennelse kan være et symptom oppi dette.

Hvordan har vektoppgangen hennes vært?

Rødt og hardt på undersiden samt melkeslim/snerk/slintrer betyr nok dessverre tilstoppinger. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger (det er altså ikke et godt tegn).

Det kan være lurt at du snarest tar lecitin for å forebygge, det er effektivt for mange. Egg inneholder også mye lecitin.

I tillegg må du sørge for å få tømt brystet godt. Håndmelking er veldig bra, for da kan du sikte deg inn mot akkurat dette området og trenger ikke nødvendigvis tømme hele brystet. Det kan bli sårt og ømt dersom du pumper lenge etter at det er tømt, noe som fort kan skje dersom du forsøker å tømme et tilstoppet område. Resultatet kan bli sårhet og at du får enda større problemer med å tømme den hovne delen fordi brystet der i tillegg til å være tilstoppet også er ømt og hovent pga. mye pumping....

Endret av lillenims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "godt tegn" mente jeg såklart at det er et godt tegn at jeg får massert ut melkeslimet, ikke at det er der i utgangspunktet..

Jeg pumper egentlig ikke noe, det er jo ikke noe overskudd å pumpe ut. Var kun et par tre ganger for å få tømt skikkelig, etter at hun hadde fått mme når jeg var sykest.

Tungebånd er sjekket og vektoppgang er superbra, og vi har ingen ammeproblemer, så jeg vet ikke helt hvorfor du tar opp det her.. det er så enkelt som at hun ikke blir mett i løpet av et måltid, fordi puppene mine blir tomme. Jeg legger henne selvsagt til så ofte hun vil, type hver halvtime. Måltidet blir jo ikke avsluttet når hun hyler av sult. Det spiller uansett ingen rolle. Nå er jeg heldigvis snart frisk igjen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...