Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 3D-ultralyd med førstemann (ca uke 26) var babyen +9%. Han veide 4360g og var 54cm ved fødsel 2 dager over termin. Han var jo stor, men vet at noen ikke omtaler en baby for stor før vekten nærmer seg 5000g. Lillesøster i magen nå er +6% og jeg er igjen forberedt på å føde et barn over 4000g. Målene har hele veien vært innenfor de grønne feltene, så da er jo alt normalt, og min vekt er normal. Både jeg og barnefaren er over gjennomsnittet høye, så her bestemmer genene. Så ut i fra min erfaring, må du nok forberede deg på en 4kg unge! :-)

Babyen ligger innenfor det grønne feltet på helsekortet og har fulgt sin egen kurve hele veien. Hverken jeg eller faren er spesielt store. Men har spist utrolig mye sukker og drittmat i dette svangerskapet fordi jeg har vært så kvalm, er vel det som spiller inn...

Første barnet veide 3250, og ble satt igang fordi hun sluttet å vokse i magen. Så kan ikke sammenlignes med dette svangerskapet.

Er jo uansett hodeomkretsen som har mest å si ved en fødsel. Men man ønsker jo ikke å presse ut en unge på over 4kg heller. Selv veide jeg 4, 1.

Takk for svar

Å føde et barn på over 4 kilo er nok vanligvis ikke et problem. Problemet er hodeomkretsen! Har ei venninne som har født to store barn. Førstemann var stjernekikker, veide 5 kilo og hadde en hodeomkrets på over 38 cm. DET er stort å trykke ut, og det gikk ikke veldig bra med mor (tatt med vakuum i tillegg). Nr 2 ble satt i gang 2-3 uker før termin pga fare for stort barn. Kom ut på ca 4500 g, samme hodeomkrets, men denne gang med bakhodet slik de skal først. Ikke en rift på mor!

Selv har jeg født to barn på 3,4 kg, der begge var 36 cm i hodeomkrets. Begge var stjernekikkere, og jeg revnet både her og der på begge to. Ikke totalruptur, vel og merke, og det gikk greit å lappe sammen, tydeligvis, men var veldig hoven og øm i et par uker etterpå. 

Min venninne hadde særlig med sistemann et naziregime på mat overnfor seg selv for å både forhindre mye vektoppgang på seg selv, og for å forhindre stort barn, så godt det lot seg gjøre. Hadde vel kanksje litt å si på henne, men barnet ble like stort allikevel. Gener avgjør størrelse på barnet, med mindre du har sukkersyke, enkelt og greit!

Bør vel legge til at det går bra med min venninne i dag. Takket være displinert trening ;-)

Var på vekstsjekk uke 34+3 da var babyen +10 % og det utgjorde ca. 2600 g. I følge legen var hun større enn gjennomsnittet, men allikevel ikke urovekkende stor. Har tidligere født baby på 5 kg, så for meg ligger standarden på fødselsvekt over 4 kg ;-)

Det går jo som oftest helt fint. Men spørs jo om jeg får en naturlig fødsel uten noe smertestillende som er planen min...redd jeg ikke kommer til å takle smertene denne gangen.

Klarte det uten noenting sist, men alle fødsler er jo forskjellige

Annonse

Jeg vil si en stor baby er når den bikker 4 kg. 4,5 kg, da begynner det virkelig å bli stor baby :P Jeg var 4700 kg når jeg ble født og var rimelig fullstappa!! Min er estimert til 4,3 kg. Førstegangsfødende og ganske nervøs :P hodeomkretsen var visst 30 cm i uke 33, hvor mye vokser hodet på 7 uker tro!?!? :P

Endret av TwinkleStar

Definisjoner på fødselsvekt

• Høy: Over 4500 g

Normal: 2500-4500 g

Lav: Under 2500 g

Svært lav: Under 1500 g

Ekstremt lav: Under 1000 g

Hilsen Folkehelseinstituttet. 

Regner med å få en på mellom 3,8 og 4 kilo denne gangen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...