Gå til innhold

Baby 4 mnd må begynne med fast føde, har dere tips? :)

håpefull<3

Anbefalte innlegg

Babyen er 4 mnd. Jeg ammer, men hun legger ikke på seg nok. Så har fått beskjed om at jeg kan begynne med fast føde.

Kunne velge selv om jeg ville introdusere grøt, grønnsaksmos eller lignende. Hvilke erfaringer har dere? Har hørt at grønnsaker og potet er mildere for magen enn grøt i starten.

Første smaksprøve skal vel være veldig tynn? Nesten suppe? Men hvor lenge holder man på sånn før man endrer konsistensen?

Vet forøvrig at man begynner med smaksprøver, når de får i seg en t-skje øker man mengden osv. Men konsistensen er jeg usikker på.

Så et innlegg her om brød til 6-mnd baby, visste ikke at de klarte spise sånn type mat så tidlig, så jeg spørr bare for at babyen min skal slippe å leve på suppe fram til konfirmasjonsalder :P

Tar imot tips ang fast føde med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)
Jeg startet med grøt:  mais-/risgrøten med banan fra Nestle:=)
Første dag da jeg en teskje, neste dag to. Hun likte det kjempegodt, skjønte poenget med skjeen og reagerte ikke, så jeg ga vel litt mer en noen få skjeer etter ganske kort tid.
Ga grøten på formiddagen til å begynne med, i tilfelle reaksjon.
Konsistensen var nok litt tynnere enn grøten hun spiser nå, ja, men det var ikke helt suppe, om du skjønner.
Siden hun ikke hadde noen spisetekniske problemer ble vel konsistensen mer normalisert ganske fort.

Etter et par-tre dager forsøkte jeg med sviskemos som jeg først blandet inn i grøten og når hun ikke reagerte på det så ga jeg det for seg selv. Var forsiktig med å introdusere nye smaker, så det gikk noen dager mellom hver gang til å begynne med:)
Fruktmos fikk hun vel etter dette. Finnes jo forskjellige klemmeposer og begre/ glass å få kjøpt, så det ga vi, pluss at jeg laget slikt som pære/ eplemos o.l. selv.
Tror vi bare ga ett måltid med fast føde de første to ukene og blandet frukten inn i grøten eller ga litt ved siden av.
Så begynte vi å gi litt grønnsaker som et måltid nr 2. Det gikk mye i gulrot, potet, søtpotet, pastinakk i starten!

Avokado var derimot den store favoritten! Kjørte den glatt med stavmikser og hadde oppi litt mme.

Kjøpte også sånn baby safe feeder rundt 4 måneder, selv om det står en annen alder på pakningen. Det var også stas!! Ga forskjellige frukter inni nettet, og alt unntatt melon har slått an :) 
Det er jo bare å prøve seg frem. Stavmikser er konge, synes nå jeg. Men jeg var forsiktig med å blande flere nye smaker på en gang, for dersom hun skulle få vondt i magen eller noe vil det jo være vanskeligere å vite hva som forårsaket det.

Generelt kan jeg jo si at jeg tilsatte mme i grønnsakspureen jeg laget selv for smakens skyld, og jeg tilsatte også olje. Datteren min legger ikke på seg så godt, så alle kalorier er kjærkomne her :D 
Grøt på kvelden startet vi med da hun var ca 5 måneder, så da fikk hun to grøtmåltider og et slags middagsmåltid (men alltid melk først).

Jeg ga finmoset mat til hun ble rundt 5-6 måneder, men selv om hun får litt mer biter og klumper nå som hun er 7 måneder, er fremdeles glatte pureer veldig populære!!
Hun har så vidt begynt med brødbiter nå, men kunne sikkert startet litt før. Hun har jo en del tenner å tygge med, så :)  Har også gitt middagsglass fra 8 måneder, og der er det mer grovmost mat, og det har også gått bra. Så mest sannsynlig skal nok babyen din slippe å spise suppe i ørten år!

Lykke til med fast føde og får håpe vektøkningen kommer seg. Først nå har datteren min begynt å komme seg inn på percentilskjemaet igjen etter at hun ramlet ut derfra i vår B) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for utfyllende svar :) Mange gode tips. Hadde tenkt å vente til 6 mnd, men siden hun trenger mer/annen mat allerede nå så blir det spennende å sette i gang ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til blir det ikke som man hadde tenkt, men du skal se det går fint med fast føde:)
Så får vi håpe det hjelper :)  Og kanskje hun er en riktig matglad jente - da er det ekstra moro å "kokkelere":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips fra Linda_S her, vil bare supplere med at hjemmelaget aprikosmos er et godt alternativ til sviskemos som et hjelpemiddel mot hard mage :)

glemte å skrive at jeg begynte med en tynn velling av grøt, og har sakte men sikkert blandet den litt tykkere så nå er vi oppe i en tykk velling ;) (jeg begynte å gi grøt for ca en uke siden)

Endret av lilletrillekruspersille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å la gutten vår smake på litt mat etter at han var 4 mnd.

Han fikk også banan og mais risgrøten fra nestle. Jeg lagde den så og si som normalt, men kanskje ørlite granne tynnnere.... Han likte det kjempegodt fra første stund, og ville tydelig ha mer, så det var litt kjedelig å bare gi en skje. 

Han fikk tre skjeer neste dag, så 5-6 og litt og litt mer. Vi så at han bæsjet som normalt, ikke hadde vondt i magen eller reagerte på noen annen måte, så da tenkte vi at det går bra dette her. 

Nå er han snart 5 mnd og har også smakt på gulerot+potetmos, sviskemos og banan :P

Vi begynte med en skje første dagen med alt han smakte på. 

Han spiser grøt nesten hver dag nå, mens det andre er bare en smakebit noen dager på rad og så litt pause og så smake på noe annet etter noen dager :) Ingen skikkelige porsjoner av det da. 

Men gutten min vokser helt normalt da, så vi hadde egentlig ikke tenkt til å begynne å gi annet enn smaksprøver, men så likte han det så godt (og sover lengre på natten...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk så mye for gode tips :)

Var usikker på om vi måtte gi en t-skje i flere dager før vi økte.

Men da skal jeg se an hvordan/om hun reagerer, om hun liker det osv, og bare ta det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å "fete henne opp" kan du ta en dæsj rapsolje i grøten - og det eller litt (usalta) smør i grønnsaksmos;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Her har snupp våknet så mye på natta og vi har slitet med å få henne til å sove kveld og på natta. Hun blir 4mnd slutten av august. I går ga vi prøve smak på 4mnd grøt, hun tok i mot med åpne armer. Dermed lagde jeg en porsjon i kveld. Å hun spiste og koste seg, smilte og gapet. Moro. Hun tar ikke flaske, så måtte finne på noe annet enn mme. Min tante er barnepleier, så forhørte meg med henne med tanke på at hun bare er 3mnd. Så lenge barnet trenger mat og er sulten er det ingen problem. :) prøvde en grønnsaks pure, men den var ikke like velkommen hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt grøt og moste poteter og grønnsaker en stund nå, og hun elsker det :) Og, ikke mist... Hun sover sååå godt om natta og er mye blidere om dagen :) godt for oss begge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...