Gå til innhold

Hvor mye koster det og la hagesprederen vanne i 1 time?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så akkurat på dansk tv, at der koster det 50 - 70 kr i timen.

Så dyrt er det vel ikke her?

Noen som vet?

Skrevet

Koster det noe? Trodde man bare betaler en avgift for vann, uavhenig av hvor mye man bruker. Det er oppvarmingen som koster. Men kanskje jeg bare ikke har oversikt?

Anonymous poster hash: e6451...178
Skrevet

Vann er dyrere her i DK, aner ikke priser i Norge.

Anonymous poster hash: 3be14...f4a

Skrevet

Mange har vannmåler, men ikke alle :)

Skrevet

Vannmåler er vel noe de jobber for å få på plass i hele landet etterhvert, det er i kommingen.

Men uansett om man har vannmåler eller ikke så har jo vannet en kostnad. Vi som ikke har vannmåler betaler regningen for vann og kloakk, og kan bruke så mye vann vi vil, men det kunne jo vært morsomt å vite hva kostnaden egentlig er...

Prosessen å få vannet fra kilden til kranen koster jo noe, hva den faktisk prisen er varierer kanskje fra sted til sted i landet?

Anonymous poster hash: d4fa4...b78
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

I Danmark kommer det an på hvilken kommune du bor i. Mannen min, for eksempel, har hus i en kommune der det koster 60 DKK pr kubikkmeter. (Det høres ut som om de du refererer til dermed antar at hagesprederen gir fra seg en kubikkmeter i timen.)

I Norge betaler du også vannet kommunalt, i mitt tilfelle er det bakt inn i de kommunale avgiftene "vei, vann og kloakk" som jeg betaler ca 8000 kroner for pr år. Dermed er det ikke volumet/forbruket man betaler for, man betaler for å være knyttet til et vann-nett, og så kan benytte seg av det etter behov.

Endret av Pashla
Skrevet

Jeg bor på Vestlandet, her er ikke vann noe mangelvare, og noe jeg aldri kommer til å betale for.

Anonymous poster hash: 3ee7f...f0f

Skrevet

Vi bor i Trondheim og har vannmåler som vi leser av en gang i året. Husker ikke prisen. Synes det er fint å betale for eget forbruk.

Anonymous poster hash: c977c...69d

Skrevet

Jeg bor på Vestlandet, her er ikke vann noe mangelvare, og noe jeg aldri kommer til å betale for.

Anonymous poster hash: 3ee7f...f0f

Selvfølgelig betaler du for det, gjennomsnittlig forbruk for et hus på din størrelse er bakt inn i regningen for vann, avløp og søppeltømming. Det er mål at alle skal ha vannmåler, og betale etter eget forbruk, det kommer til vestlandet også ;)

Selv om vann ikke er en mangelvare sløser vi nordmenn utrolig mye med vann, tenk på alle de tingene vi bruker helt gullende rent drikkevann til, vi har det godt når det kommer til vann her i Norge.

Anonymous poster hash: d4fa4...b78

Skrevet

Vi har borevann, så hos oss koster ikke vannet noe, og betales ikke for gjennom kommunale avgifter. Ulempen er at trykket synker om vi bruker mye vann over lengre tid, som f eks ved vanning. Så da tar det en halvtime før vi har max trykk i kranen igjen.

Anonymous poster hash: 59149...601

Gjest Morn du
Skrevet

Vi har vannmåler og eget vann. Vi betaler kloakkavgift, men har utevannet utenom måleren.

Skrevet

Vann er gratis for oss også. Vi har koblet oss på naboens borevann, så vi hadde ingen kostnader for boringen heller.

Skrevet

Vi har borevann, så hos oss koster ikke vannet noe, og betales ikke for gjennom kommunale avgifter. Ulempen er at trykket synker om vi bruker mye vann over lengre tid, som f eks ved vanning. Så da tar det en halvtime før vi har max trykk i kranen igjen.

Anonymous poster hash: 59149...601

Hahaha... Klart vannet koster! Du kan jo bare fordele kostnaden for boring på antall liter vann. Men klart; det vil jo forsåvidt bli billigere og billigere, da. 

Anonymous poster hash: b0304...b34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...