Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #1 Skrevet 23. juli 2013 Har en som nettopp er ferdig i første klasse. Han er flink i matte og liker det godt. Læreren og vi tok opp på foreldresamtalen at han trenger større utfordringer, og dette ble etterfulgt. I helgen var vi sammen med andre barn på 9 og 10 år, og det kom i snakk ifht veksel hvor mye penger barna skulle få igjen. Og de voksne synes etterhvert det ble artigere og artigere å spørre ut vår om diverse mattestykker. Jeg trodde dette var nokså normalt og reagerte mer på at deres måtte bruke dobbel så lang tid som vår 7 åring på svarene. Eksempelvis stykker som: 500-340 og 430-210 osv. Er det vanlig at unger svarer raskt på dette? Sønnen vår tenker ikke mer enn ett sekund før han tar slike stykker, og underholdningsverdien var tydligvis høy. Anonymous poster hash: 739f3...74d
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #2 Skrevet 23. juli 2013 I klassen til datteren min, er det to jenter som ligger langt foran resten av klassen, når det kommer til matematikk, er ikke uvanlig at noen er ekstremt flink i matte, andre i engelsk.. Anonymous poster hash: 867ee...12a
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #3 Skrevet 23. juli 2013 Min kan regne det ut i hodet, men hun bruker litt tid på det. Det gjør foresten jeg også Anonymous poster hash: d33b5...995
<3 2G <3 Skrevet 23. juli 2013 #4 Skrevet 23. juli 2013 Noen er flinke i matte, spesielt slik "enkel" regning, andre er flinke i feks språk.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #5 Skrevet 23. juli 2013 Min gutt på 7 år klarer ikke å regne ut veksel med så høye tall. Tror ikke det er vanlig å kunne det. Anonymous poster hash: dfcd8...e8a
Honningmelon Skrevet 23. juli 2013 #6 Skrevet 23. juli 2013 Min snart 2. klassing klarer i allefall ikke så høye tall.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #7 Skrevet 23. juli 2013 Min gutt på syv klarer det, men han er veldig flink i matte og det er yndlingsfaget hans. Andre ting er han ikke så god på. Flink gutt du har da Anonymous poster hash: f73a1...be0
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #8 Skrevet 23. juli 2013 Min veninnes datter var sånn etter 1.klasse. Tok alle slike stykker i hodet på sekundet..nå skal hun opp i 6 klasse og sliiiiiiter masse i matte... Så trenger ikke vaære noe geni selv om pluss og minus med enkle tall går greit Anonymous poster hash: c56d1...8e6
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #9 Skrevet 23. juli 2013 Slike tall må jeg tenke meg om på :-P er skikkelig dårlig i hoderegning Anonymous poster hash: fef86...f15
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #10 Skrevet 23. juli 2013 Min som skal opp i 4 klasse nå får veldig gode tilbakemeldinger på matte, men hadde ikke tatt dette superkjapt i hodet nei. Han synes minus er mye vanskeligere enn pluss, så plusstykker hadde han nok tatt kjapt. Anonymous poster hash: 333a2...7ff
Gjest yrild Skrevet 23. juli 2013 #11 Skrevet 23. juli 2013 Jeg vil ikke tro at det er egjennomsnittlig snart andreklassing du har nei :-) Flott at han får utfordringer på skolen!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #12 Skrevet 23. juli 2013 Min veninnes datter var sånn etter 1.klasse. Tok alle slike stykker i hodet på sekundet..nå skal hun opp i 6 klasse og sliiiiiiter masse i matte... Så trenger ikke vaære noe geni selv om pluss og minus med enkle tall går greit Anonymous poster hash: c56d1...8e6 Hvorfor så negativ? Hva med å svare at gutten din er jo kjempe flink i matte.. Tommel opp for det er ikke vanlig å være så rask med så høye tall når du er 7 år.. For gudsskyld om han skulle få ros. Kjenner jeg blir skikkelig provosert av slike svar. Anonymous poster hash: 1eeef...3b2
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #13 Skrevet 23. juli 2013 Legger fireåringen nå og spurte han om stykkene du refererer til. Han tok dem på rekordtid. Så for meg er det normalt, men alle er jo forskjellige. Anonymous poster hash: 768b6...a27
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #14 Skrevet 23. juli 2013 Da min eldste var 5, kunne hun telle til 100, noe jeg tok for gitt at alle kunne. Der tok jeg skammelig feil gitt. Unger ER forskjellige, uansett hvordan man vrir og vender på det. Hun er best i sin klasse i matte og en del andre fag, men vet at de fleste må jobbe mye mer enn henne for å oppnå samme resultaer. Også mest sannsynlig hun når hun etter hvert. Flott at sønnen din er så god, han er heldig Men ikke ta det for gitt. Anonymous poster hash: f6212...c94
MissZanta Skrevet 23. juli 2013 #15 Skrevet 23. juli 2013 Min sønn skal opp til 7 klasse. Han ligger 1,5-2 år foran jevnaldrende i matte, norsk (lesing og skriftlig), engelsk, naturfag og samfunnsfag. I tillegg til at han er veldig flink i idrett og med tekniske ting som data, konstruksjon osv Han kunne lese og skrive før skolestart, leste Narnia, Harry Potter og Marg og bein i 2 klasse, Han fullførte nasjonaleprøver i norsk og matte med kun 2 feil i 5 klasse. Men han er langt over gjennomsnittet, men om det er uvanlig eller ikke vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #16 Skrevet 23. juli 2013 Min 6-åring klarer ikke minus med tresifrede tall, så det syns jeg var imponerende:-) særlig ettersom han ikke tar betenkningstid. Jeg tror ikke den gjengse 6-åring klarer det, så du kan være stolt av den flinke gutten din. Anonymous poster hash: be520...9df
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #17 Skrevet 23. juli 2013 Vær stolt av gutten din! Sørg for å holde "trøkket" oppe også, slik at han hele tiden har utfordringer i matte, da kan han bli skikkelig god etter hvert. Men dette er ikke gjengs kunnskap hos 6-7 åringer, dette er absolutt ikke pensum i 1. klasse. Anonymous poster hash: c6767...8b0
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #18 Skrevet 23. juli 2013 Min 7-åring kan nok regne disse ut ganske kjapt. Men han har hoppet over 1. og 2.klassepensumet i matte og gått rett på 3.klasseboka. Han er nok den eneste både i klassen og parallellklassene som kunne gjøre noe sånt. Anonymous poster hash: f94c5...dba
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #19 Skrevet 23. juli 2013 Min kan ikke det, uten at det stresser meg. Jeg var helt gjennomsnitlig i matte frem til og med ungdomsskolen. Deretter ble det merkelig nok lettere. Jeg har toppkarakterer i avansert matematikk på universitetsnivå. Gutten din er nok flinkere enn de fleste på sin alder. Håper han får utfordringer så han kan utvikle matteegenskapene til mer enn pluss/minus:) Anonymous poster hash: 6320e...9be
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #20 Skrevet 23. juli 2013 Det er svært bra det gutten din kan. Veldig bra faktisk ;-) Min skal opp i 2. klasse han også. Han er kjempeflink i matte, best i klassen, fordi han i det heiletatt kan sånne ting. Men det går mer enn sekunder, han må regne, telle og fundere og gjør muligens små feil. Nei, flink den gutten din :-) Anonymous poster hash: c52fa...3fb
*Yuna* Skrevet 24. juli 2013 #21 Skrevet 24. juli 2013 Min sønn kan det. Kjempeflink i matte, men sliter med norsk.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2013 #22 Skrevet 24. juli 2013 Barn er veldig forskjellige. Men han er over gjennomsnittet rask med tall- det er bra!!. Og det er veldig viktig å følge det opp, gi større utfordringer. For er jo ikke dermed sagt at han er god i/tar lett all matte automatisk. Min skal begynne på skolen i høst, jeg håper det er en skole som også tar vare på de "flinke" individene, slik at de får utvikle seg/bryne seg- og ikke mister interessen for et fag de er gode i. Jeg var også veldig langt foran i matte- det resulterte i inndraging av matteboka i 1.kl til de andre var kommet likt som venninnen min og jeg. Vi satt nemlig etter skoletid og regnet matte og syns det var helt topp! Og DET bør barn få lov til!! Anonymous poster hash: 8fd0f...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå