Gå til innhold

Mannen min drikker over 5 glass vin hver dag...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Han er nå i Pappaperm og koser seg nok mer enn vanlig. Når han jobber blir det vindrikking iallefall to hverdager i tillegg til fredag og lørdag. I ferien/pappaperm blir det 7 dager i uken. Antall enheter varierer da mellom 20 og 35 enheter i uken. Leste et sted at man først har et alkoholproblem når man drikker 37 enheter i uken. Føler derfor han ligger litt i gråsonen når man ser på antall enheter i uken for å bli definert som man har et alkoholproblem. Men det som uroer meg er at det ikke er stopp. Åpner han en flaske, blir det fort en til..og en til. Jeg drikker gjerne et par-tre glass sammen med han, men der jeg stopper, fortsetter han. I tillegg er han veldig vininteressert og drikker mye 250-500 kroner viner, så for han er drikkingen mye rundt hans interesse for vin. Sprit drikker han ikke, øl sjeldent.

Anonymous poster hash: 663ff...3ab

Har du snakket med han om det? Mannen min drikker også en del, men bare fredag og lørdag, som regel (og kanskje et par øl på søndag). I feriene er det som regel hver dag. Han er selv klar over at han drikker over gjennomsnittet, men er sjelden beruset. Han er stor og kraftig og kan drikke 5-6 alkoholenheter uten å være merkbart beruset. 

Jeg har snakket med legen min om dette, og han mener mannen min ikke er alkoholiker. Du bør snakke med mannen din, eventuelt en lege. Lykke til!

Anonymous poster hash: f4ed8...e54

Det jeg reagerer mest på, er vel det at du sier han er i pappaperm og drikker en flask vin + pr dag. Da håper jeg ikke han er alene hjemme med barnet. Uansett om han sprer dette over hele dagen eller ikke. Hva om det skjer noe? Hvem skal da ta ungen til legen, bedømme situasjonen osv? Ja jeg vet at det går taxi og ambulanser osv... det er ikke poenget.. Har man eneansvar for et barn så bør man være edru, såfremt man ikke har andre som passer på barnet når man drikker.

Som nevnt over her... er det hele tiden hver dag, hele året, så hadde jeg reagert ja. Og det hadde vært hemmende for vårt samliv, om vi ikke kunne gjort ting uten alkohol, og om han aldri var i stand til å kjøre eller gjøre andre ting fordi han valgte å innta alkohol 24/7.

Samtidig... mannen min har bodd i utlandet i mange år, og der er drikkekulturen en litt annen. Det er vanlig, og forventes i grunn at man drikker vin til lunsj, til middag, og gjerne til kvelds. Øl er tørstedrikk og billigere enn feks brus. Det ble rimelig stor kollisjon mellom mine norske holdninger og syn på alkoholkonsum, og hans måte å benytte alkohol etter mange år i utlandet. Han hverken er eller var alkoholiker, og jegmåtte gå mange runder med meg selv. Vi har møtt hverandre et sted på midten. Noe som funker for oss begge to. Når vi nå skal ha barn snart, så kommer det nok til å bli enda mindre, og han har i grunn funnet ut at alkoholfri øl og vin ikke er så innmari ille likevel

Anonymous poster hash: 8c2db...039

Jeg er enig med de over her. Absolutt grunn til bekymring. Du kan jo prøve en liten test på han, be han om å holde seg helt unna alkohol en hel uke. Dere gjør det sammen. Begrunn det med helsa, babyen, hvit uke på jobben, hva som helst, uten å si at jeg tror du har et problem. Det kan fort ha motsatt effekt enn ønsket. 

Evt legg kortene på bordet, forklar din bekymring og si at du gjerne vil se at han kan holde seg unna alkohol en stund, for din skyld. For at du skal kunne sove rolig og vite med sikkerthet at han ikke har et problem. 

Dersom han blånekter, eller ikke klarer å å holde seg hele uka, ville jeg så absolutt ha latt ballen trille i retning av behandling og avrusing. 

Annonse

Det jeg reagerer mest på, er vel det at du sier han er i pappaperm og drikker en flask vin + pr dag. Da håper jeg ikke han er alene hjemme med barnet. Uansett om han sprer dette over hele dagen eller ikke. Hva om det skjer noe? Hvem skal da ta ungen til legen, bedømme situasjonen osv? Ja jeg vet at det går taxi og ambulanser osv... det er ikke poenget.. Har man eneansvar for et barn så bør man være edru, såfremt man ikke har andre som passer på barnet når man drikker.

Som nevnt over her... er det hele tiden hver dag, hele året, så hadde jeg reagert ja. Og det hadde vært hemmende for vårt samliv, om vi ikke kunne gjort ting uten alkohol, og om han aldri var i stand til å kjøre eller gjøre andre ting fordi han valgte å innta alkohol 24/7.

Anonymous poster hash: 8c2db...039

Signerer denne. Du er definitivt gift med en alkoholiker dersom han drikker en hel flaske vin hver eneste dag! 5 glass er faktisk en hel flaske ja... Og det er jo kjempeskummelt at han har ansvar for en baby mens han har alkohol i blodet og ikke i stand til å kjøre bil (uten å få en klekkelig bot), huff og huff!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...