Gå til innhold

Tror dere dette kan være melkeallergi?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er så mye forskjellig folk opplever med melkeallergi, og jeg mistenker min gutt har dette men det er så utrolig diffust! Han vokser bra og er blid og glad, han skriker veldig lite men har en veldig uro i kroppen. Han har tydelig ubehag og får små prikker i ansiktet og på overkroppen, i tillegg til at han gulper veldig mye. Han ser også ut til å klø veldig i munnen, noe jeg har tenkt kan være tenner, men det er det nok ikke. Tidligere har han hatt veldig mye luft i magen, noe som ble bedre da han begynte på mme for tre mnd siden. Han svetter også en del, og kaver veldig når han skal få flaske, han klarer liksom ikke puste gjennom nesen når han spiser.

Det har vært mye frem og tilbake så jeg skal ikke ta alt med en gang, men jeg har siste tre ukene gitt han nan ha1, noe som forandret gutten totalt! Han mistet uroen, kunne sitte rolig på fanget, og sov mye, mye mer. Jeg ga han vanlig grøt og han gulpet opp alt og ble urolig igjen, så kuttet ut dette. Sakte men sikkert ble han verre igjen, og nå har han gode dager, eller dårlige dager. Jeg aner ikke hva jeg gjør forskjellig... Det er jo stort sett det samme han får.

Noen som har erfaring med melkeallergi? Hvilke symptomer og slikt merket dere?

Anonymous poster hash: 0af56...e5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville tatt en tur til legen for en sjekk.

Vi har ei jente med melkeallergi og merket det kun på varig løs avføring(begynte å stusse når hun var ett og fremdeles ikke hadde hatt fast avføring)

Mange får veldig magevondt mm.

Hr også ett barn med refluks og han blir urolig ved mating og hadde tydelig ubehag/vondt. Fikk henvisning til spesialist og fikk en ny gutt når vi begynte med medisiner.

Les deg litt opp på refluks og allergier og kontakt legen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker melkeallergi på min jente nå. Hun får utslett i ansiktet, særlig rundt munnen, under haka, og langs kjeven bare noen minutter etter at hun har fått grøt (begynte med grøt for ei uke siden, og tok et par dager før symptomene dukket opp). Nå har hun fått feber, er helt tydelig ute av form. Virker også som om hun klør i munnen (har tenkt tenner, men hvem vet). Nå skal jeg kjøpe melkefri grøt (Holle fra helsekost), og se om dette hjelper. Jeg fikk ikke time hos legen før i neste uke, og håper han kan finne ut hva det er da.

Anonymous poster hash: 16b72...b2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble allergien/intoleransen framprovosere ved oppstart av grøt. Reagerte med veldig løs avføring i lang tid som etter hvert ga seg med melkefri kost. Hun tåler mer nå (snart 10 mndr), men vi er fortsatt forsiktige. Gir Nestle Sinlac som kveldsgrøt og Hollegrøt med nan ha1 på morgenen. Gir Sinlac pga jern, men gir ikke mer enn nødvendig av den siden den også inneholder sukker. Har prøvd vanlig grøt igjen en gang, men ble da mye gulping igjen og urolige kvelder så valgte å vente litt lenger.

Det er visst sånn at når allergien først blir fremprovoseret kan de plutselig ikke tåle mat de tidligere tålte fint. Så det kan være forklaringen på at han først ble bedre med ha1 for så å få symptomer igjen. Vi måtte kutte ut ha1 også, men jeg hadde da nok melk til at jeg kunne pumpe til det ene grøtmåltidet (og jeg spiste da melkefritt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg har vært med legen i dag som henviste videre til barnepoliklinikk for testing etc. Han sa også melkeallergi eller refluks, og det kan jo være begge deler. Jeg har fått gaviscon for å se om det hjelper mot gulpingen. Utrolig vanskelig å finne et mønster i det her, men som du sier mariisola, så ser det ut som han ikke tåler ting han tålte før ja. Som vanlig grøt f.eks.

Jeg prøvde holle hirsegrøt, men han brekker seg, og det gjelder det meste annet også uheldigvis. Middag også. Han vil gjerne spise brødmat, sutte på en kavring etc, men dette kommer opp igjen hver gang. Vann gulper han også av. Han vokser normalt, og er en blid fyr, men håper han snart får det litt bedre og vi kan finne ut hva som feiler gutten.

Anonymous poster hash: 0af56...e5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette høres ut som melkeallergi. Vår gutt hadde laktoseintoleranse da han var 1,5 år, og vi var til utredning hos spesialister. Typisk symptom er svært hyppig og lite avføring, og veldig løs mage. De får liksom ikke tømt seg helt. Han hadde ikke noe vondt, og ikke utslett, selv om jeg vet dette er ganske vanlig og.. nå viste det seg at han hadde blitt laktoseintolerant pga en virusinfeksjon som aldri gikk over, og etter 3 mnd var han fin igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Allergi mot kumelkprotein og laktoseintoleranse er to forskjellige ting. Laktosefrie produkter inneholder fortsatt kumelkprotein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn har ikke laktoseallergi fortalte helsesøster meg. Dem reagerer på melkeprotein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...