Gå til innhold

3 brødmåltider til baby på 6mnd

to små prinsesser

Anbefalte innlegg

Eller har dere andre forslag?

Hun er møkklei av grøt, iallefall de jeg har prøvd av 4 og 6mnd grøter.

Melk er hun heller ikke særlig interessert i.

Middag og brødskive er det hun vil ha. Elsker alt som smaker. Er nok derfor mme og grøt ikke er poppis lengre. 

Er 3 brødmåltider ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at brødskiver med protein pålegg er supert, f.eks makrell i tomat, fiskeboller grovmos, søtpotetermos, Men har ikke prøve de selv ennå, siden vi Asiater har litt annet mat kultur ;)

Endret av Fake-blonde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med to brødmåltid samt varmmat til lunsj og middag?

Jeg lager middagen selv til henne, så jeg føler det blir så mye varm-mat å lage. 

Har vurdert havregrynsgrøt, men vet ikke om hun vil ta det når hun ikke vil ta vanlig grøt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at brødskiver med protein pålegg er supert, f.eks makrell i tomat, fiskeboller grovmos, søtpotetermos, Men har ikke prøve de selv ennå, siden vi Asiater har litt annet mat kultur ;)

Hva slags kultur har dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjempeanonym

Min og ble grøtlei, så jeg lager havregrynsgrøt på vann, tynner den ut med mme og skviser litt saft fra en appelsin oppi. Det syns han er elsk :D Tilsetter litt bær og avogtil.

Jeg og lager all middag sjøl ( hver dag. Fryser ikke ) så ser den med at det blir mye varm mat å lage, men jeg gir ofte f.eks en fiskekake eller en kjøttkake eller noe sånn pluss fruktsmoothie ( f.eks banan og jordbær most i stavmikser. Det eeeelsker han :) ) til lunsj.

Syns og det blir litt mye med tre brødmåltid, så prøver å holde meg til to.

Tar gjerne og lager et ostesmørbrød óg for variasjonens skyld, og prøvde speilegg for noen dager siden. Han satt og sa mmmmmmm under hele måltidet :D

Havre og bananpannekaker er og fin lunsj;

1 dl havremel ( jeg bare tar 1 dl havregryn og moser til mel med stavmikseren)

1 banan

1 egg

0,5 dl vann.

Mos banan og rør inn mel, egg og vann. La røren stå og tykne i 10-15 min.

Stek som små litt tykke pannekaker.

De er enkle å holde og spise selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags kultur har dere da?

Vi lager lager hjemmelaget grøt med ris, grønnsaker og svine knokler kraft, eller okserhalerkraft , eller kyllingkraft, varierer daglig, tar 3 timer for koker de, også mose de igjen med mixmaster ;)

Jeg lagde hjemmelaget grøt mye til min eldste men nå med mini her kjøpe jeg ferdig grøt i butikk, hun tåler verken middag glass eller hjemmelaget, hun bare kastet opp igjen :/

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du trenger jo ikke lage varm mat til vært måltid. Lag litt ekstra til middag og varm opp det til lunsj dagen etterpå. F eks kyllingfilet med ris. Norge er jo brødets land men jeg synes selv det blir for mye brød jeg.

Anonymous poster hash: a18a0...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og ble grøtlei, så jeg lager havregrynsgrøt på vann, tynner den ut med mme og skviser litt saft fra en appelsin oppi. Det syns han er elsk :D Tilsetter litt bær og avogtil.

Jeg og lager all middag sjøl ( hver dag. Fryser ikke ) så ser den med at det blir mye varm mat å lage, men jeg gir ofte f.eks en fiskekake eller en kjøttkake eller noe sånn pluss fruktsmoothie ( f.eks banan og jordbær most i stavmikser. Det eeeelsker han :) ) til lunsj.

Syns og det blir litt mye med tre brødmåltid, så prøver å holde meg til to.

Tar gjerne og lager et ostesmørbrød óg for variasjonens skyld, og prøvde speilegg for noen dager siden. Han satt og sa mmmmmmm under hele måltidet :D

Havre og bananpannekaker er og fin lunsj;

1 dl havremel ( jeg bare tar 1 dl havregryn og moser til mel med stavmikseren)

1 banan

1 egg

0,5 dl vann.

Mos banan og rør inn mel, egg og vann. La røren stå og tykne i 10-15 min.

Stek som små litt tykke pannekaker.

De er enkle å holde og spise selv :)

Jøss!

Hvor gammel ere barnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 1/2'mnd.

Hvorfor jøss? Hehe....

Ser for meg babyen som spiser "voksen" mat. Biter av fiskekake, pannekaker ol.

Prøvde havregrøt i dag. Ikke mottatt. Hun vil ikke spise noe særlig. Storesøster spiste opp det. Og lillesøster fikk brødskiven sin.  :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjempeanonym

7 1/2'mnd.

Hvorfor jøss? Hehe....

Prøvde havregrøt i dag. Ikke mottatt. Hun vil ikke spise noe særlig. Storesøster spiste opp det. Og lillesøster fikk brødskiven sin.  :wacko:

Altså, han får en hel fiskekake i hånden ja, og spiser det meste som vi spiser. Men pannekaker har han ikke fått. Han får ikke sukker, salt og sånn som babyer ikke skal ha da ;)

Glad for at han er matglad og spiser alt han blir tilbudt. Litt kjedelig når man strever med å få mat i de ja.

Men varierer du pålegget og skive er det eneste hun vil ha, så er det helt sikkert godt nok med tanke på at du er jo flink og lager hjemmelaget variert middag. Og spiser hun frukt og bær i tillegg så får hun jo i seg alle næringsstoffene tenker jeg. Og det er jo næring i mme, så hadde ikke bekymret meg så mye:)

Har du prøvd polarbrød? Det er populært her. ( men det er jo igrunn alt som kan spises så.....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjempeanonym

7 1/2'mnd.

Hvorfor jøss? Hehe....

Altså, han får en hel fiskekake i hånden ja, og spiser det meste som vi spiser. Men pannekaker har han ikke fått. Han får ikke sukker, salt og sånn som babyer ikke skal ha da ;)

Glad for at han er matglad og spiser alt han blir tilbudt. Litt kjedelig når man strever med å få mat i de ja.

Men varierer du pålegget og skive er det eneste hun vil ha, så er det helt sikkert godt nok med tanke på at du er jo flink og lager hjemmelaget variert middag. Og spiser hun frukt og bær i tillegg så får hun jo i seg alle næringsstoffene tenker jeg. Og det er jo næring i mme, så hadde ikke bekymret meg så mye:)

Har du prøvd polarbrød? Det er populært her. ( men det er jo igrunn alt som kan spises så.....).

Ser at oppskriften jeg skrev over heter pannekaker, men keg tenker ikke på det som pannekaker da.

Pannekaker for meg er masse sukker og klissete søte kaker. Det får han ikke da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 1/2'mnd.

Hvorfor jøss? Hehe....

Har du prøvd å ha sviske i grøten? Jeg har laget sviskemos selv, og fryst ned i isterninger. Du verden, enn å bli så lykkelig for sviske :P  For eksempel kveldsgrøten: 

2 ss hirseflak

2 ss havregryn (funker med 4 ss havregryn også altså)

2 dl vann. Kok opp

Så har jeg oppi:

1 isbitterning hjemmelaget sviskemos

Ca 1/2 beger med den der Hipp-fruktmosen eller tilsvarende med hjemmelaget fruktmos

1-2 ts kokosolje.

Kokosoljen er jo supergod, bruker Extra Virgin som smaker søtt og godt, og den er jo sunn også. 

Noen ganger bytter jeg ut den ene ss hirse med mandelmel istedenfor :)

På morningen har jeg oppi 1 svisketerning og 5-6 bringebær istedenfor. 

Endret av lillagiraff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med alle fruktmoser som er å oppdrive føler jeg. 

Hjemmelagd sviskemos får hun også.

Har til og med gitt hjemmelagd bringebærsyltetøy på, men nei...

Må vel bare la henne få brød en periode også prøve med grøt siden igjen da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da er det vel bare å kjøre på med brød til hun blir lei:p Jeg skal prøve meg på de bananpannekakene hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da er det vel bare å kjøre på med brød til hun blir lei:p Jeg skal prøve meg på de bananpannekakene hvertfall:)

Ja, jeg kunne tenkt meg å prøvd de også, men storesøster ble så hard i magen av banan så jeg styrer litt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...