Wynja Skrevet 22. juli 2013 #1 Del Skrevet 22. juli 2013 Sliter litt med dette temaet for tiden...noen som har lyst til å synse litt..? Valget står mellom et forholdsvis lite sykehus ca en times kjøring herfra, og St, Olavs, som ligger 3 timers kjøring unna. Jeg har tidligere født på St. Olavs, og er antakelig blitt litt bortskjemt av det hehe...den gangen bodde vi bare en time unna og saken var langt enklere... Problemet er som følger. Jeg sliter fryktelig med å forholde meg til at jeg kan bli nødt til å dele rom med andre. Jeg føler situasjonen er altfor privat til å skulle dele den med andre, uansett om de er i samme situasjon som meg. Det er et så stort problem at det holder meg våken om natten... På St. Olavs har de enerom, som hotellrom å regne, og om alt går fint kan man få komme på barselhotellet også. Der er det sengeplass til hele familien, og pappa og storebror kan komme og gå som de vil. Det er eget, velutstyrt bad, og jeg slipper faktisk å forlate rommet i det hele tatt om jeg ikke føler for det. På det lille sykehuset er det flermannsrom som er standarden, og hvis jeg er heldig kan de ordne et enerom til meg, men da med bad på gangen. Forholdene der virker temmelig kummerlige ift hva St. Olavs kan by på. Pappa og storebror må rette seg etter besøkstider, riktignok friere enn øvrige besøkende, men dog...det er ingen mulighet for at far kan overnatte der, og det er også et stort problem for meg, både fordi jeg trenger ham der og fordi han selv ikke føler for å gå glipp av de første døgnene med sitt nyfødte barn. Utover det er det lille sykehuset ganske mye mindre avansert enn St. Olavs, de har feks ikke lystgass, og hvis noe skulle gå veldig galt, blir man uansett sendt til et større sykehus. Jeg vet at dette antakelig virker som flisespikkeri, siden det kun er et par dager det er snakk om, og det kan vel neppe være så viktig å ha eget bad etc...faktum er at jeg sliter ganske mye i sosiale situasjoner, og jeg vet at jeg vil få vansker med noe så enkelt som å gå på do så lenge jeg befinner meg på et flermannsrom. Jeg vil ikke at de første dagene med ny baby skal være vanskelige... Men then again...det er LANGT å kjøre i 3 timer...kan man egentlig ta sjansen på det? RIktignok kan vi få avlevert storebror hos besteforeldre på veien, og det er nærmere for familien å besøke oss på sykehuset, men...jeg er så usikker på hva jeg skal satse på! Har aller mest lyst til å sette alle kluter til for å komme meg til St. Olavs uansett hva, om jeg så må kalve i ei grøft på veien, men det er kanskje ikke det mest fornuftige.... Gaaah...hadde det bare vært mulig med hjemmefødsel her!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
DaTuMa Skrevet 22. juli 2013 #2 Del Skrevet 22. juli 2013 Flermannsrom? Jeg håpe du mener på barsel og ikke på føden. Da jeg fødte sist lå jeg på 4 mannsrom på barsel. Dusj og toalett var i gangen. Det er et mareritt å dele rom med noen på barsel. Det er garantert minst en unge som er våken og griner. Får aldri søvn. Lite privatliv. Det var lov for søsken og far å være på besøk hele dagen utenom en time midt på dagen. Med bare et forheng imellom hver seng ble dette lite hyggelig. Heldigvis har de bygget barselhotell siden sist jeg fødte. Så jg skal ligge der nå. Hadde det vært 4 mannsrom nå også hadd jeg reist hjem med en gang. Så, hadde jeg vært deg ville jeg enten valgt det 3 timer unna, eller reist hjem. Det er fritt sykehusvalg og du kan søke der til dit du vil. Men det er kanskje for sent å søke fødeplass nå? Det gjorde jeg i januar og har termin neste uke. 3 timer er langt å kjøre, men hvis du orker ville jeg gjort det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/#findComment-145534508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wynja Skrevet 22. juli 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 22. juli 2013 Hehe, mente selvsagt på barsel ja! Selve fødselen er jeg ikke engstelig for, det går som det går, det er disse dagene etterpå som er problemet... Leit å høre at du hadde en slik dårlig erfaring med flermannsrom, men det bekrefter vel bare min egen skepsis... Syns det er så utrolig bedritent at far og søsken ikke skal kunne være der med meg og babyen så mye de vil...det er jo bare naturlig at far føler for å være tilstede for babyen sin så mye som mulig, og når det gjelder 5-åringen, er jeg fryktelig opptatt av at han skal føle at han har sin egen rolle oppi dette og får ta del i så mye som mulig i prosessen (når fødselen er overstått, vel å merke =0P)... Syns det blir vanskelig når man må dele rom med andre, og deres besøkstider er noe begrenset... Samtidig forstår jeg jo at sykehuset har begrensede midler, sånn er det jo bare... Men da blir det vel til at vi reiser til Trondheim da! Det går kanskje an å reise i god tid, og få et rom på barselhotellet mens man venter på at fødselen kommer skikkelig i gang? Hvordan fungerer det forresten å reise hjem umiddelbart etter fødsel? Kan man det? Må man ikke vente på barnelege og undersøkelser og sånt først? Tenker på dersom man føder på helg, er barnelege kanskje ikke tilstede før på mandag igjen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/#findComment-145534661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 22. juli 2013 #4 Del Skrevet 22. juli 2013 Jeg skulle anta at du må bo på vanlig hotell frem til fødsel, de færreste har kapasitet på pasienthotellet. De fleste har en tidsperiode på noen timer man må være på føden (tror de fleste har 4-6 timer). Etter det kan man reise, men da må dere vanligvis tilbake for legeundersøkelse og blodprøver. Jeg har heller ingen god erfaring med fellesrom, men vet jeg får det i trolig 1 uke.... gruer meg mer til det enn fødsel egentlig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/#findComment-145534689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 22. juli 2013 #5 Del Skrevet 22. juli 2013 Tre timer var jo veldig lenge, da. Jeg har bodd på tomannsrom etter fødsel med nummer en og to, og det gikk jo greit, men skjønner poenget ditt. Men de fleste har jo ikke mannen hos seg med nummer to uansett, siden han som regel må (og vil) være hjemme hos førstemann. Du kan jo søke på St. Olavs hvis det er viktig for deg med enerom, så får du sikkert lov til å komme inn på lokalsykehuset hvis du ikke rekker kjøreturen! Ellers er det jo fullt lovlig å reise hjem noen timer etter fødsel, da får du jo være sammen med mann og barn! Hvis du føler deg komfortabel med det, da. Selv ville jeg nok valgt lokalsykehuset og heller reist hjem etter en natt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/#findComment-145534758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DaTuMa Skrevet 22. juli 2013 #6 Del Skrevet 22. juli 2013 Sykehuset her tilbyr ihvertfall hjemreise etter 6 timer hvis alt er i orden. Da må man tilbake for blodprøver senere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/#findComment-145534761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #7 Del Skrevet 22. juli 2013 Vel, i disse travle sommermånedene lå jeg faktisk på flersengstue med åpningsrier . Hvis du ikke vil ligge på flersengstue, noe jeg veldig godt kan forstå, hadde jeg reist hjem veldig tidlig i ditt tilfelle, om alt var bra med meg og barnet riktignok. Anonymous poster hash: 6440b...6ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/#findComment-145534765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #8 Del Skrevet 22. juli 2013 Jeg bor 35 minutt unna St. Olav og 45 minutt fra sykehuset jeg egentlig tilhører. Jeg fødte på St. Olav sist, men i mellomtiden har fødestua på Orkanger blitt lagt ned og St. Olav har i dag 1000 fødsler flere i året enn de er bygget for. I løpet av de siste 4 mnd har to av mine venninner blitt nektet å komme inn på St. Olav og sendt til Levanger istedet. Dette er vel særlig et problem nå i sommermånedene vil jeg tro. Jeg har fått beskjed om at personer som tilhører St Olav vil bli prioritert foran meg dersom det er liten kapasitet. Ta en telefon og hør hva de sier. Utgangspunktet er fritt sykehusvalg!!! Jeg trenger å vite hvor jeg skal føde (har fødselsangst), så jeg har innstilt meg på å føde på "mitt" sykehus... Håper det ordner seg for deg!!! Flermannsrom hadde vært FULLSTENDIG UAKTUELT for min del!! Anonymous poster hash: 0998c...228 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/#findComment-145534776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wynja Skrevet 22. juli 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 22. juli 2013 Jordmor ringte til St. Olav sist jeg var på time hos henne, og der sa de at jeg ikke trengte å søke eller melde meg inn noe sted, det var visst bare å komme (kanskje fordi jeg har født der før?)...nå har jeg termin i september, og det er sikkert ikke den travleste måneden sånn sett... Tror uansett jeg skal ta en telefon til dem for å høre... Flermannsrom er i grunnen fullstendig uaktuelt, ja, og aller helst ville jeg nok valgt hjemmefødsel, men det finnes ingen slike jordmødre å få tak i her i området =0( Men det er faktisk ingen dum ide å reise hjem så fort man klarer etter fødsel...det gir meg faktisk to ålreite alternativer; St. Olavs dersom vi rekker det, og lokalsykehuset i krisetilfelle, med hjemreise så snart som mulig etterpå... Tusen takk for innspill, alle sammen!! =0D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144066098-velge-f%C3%B8dested/#findComment-145534828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå