Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #1 Skrevet 22. juli 2013 Hei. Jeg og min kjære begynte prøvingen februar 2011. Nå 30 måneder senere er vi fortsatt barnløse. Vi har ikke vært til utredning, men etter at vi hadde prøvd å bli gravide i 1 år bestilte jeg meg time til gynekolog. Gynekologen sa at alt så fint ut, og at det for noen kan ta litt tid. Ettersom vi er unge, 22 og 23 år ville hun ikke starte noe utredning før vi hadde prøvd i 2 år. Etter at jeg hadde vært hos gynekologen begynte jeg også å tempe og i følge tempeskjemaet har jeg EL hver måned..men absolutt ingenting skjer Kjenner at jeg kvier meg litt for å bli utredet og for å finne ut hva som eventuelt er galt med oss...Jeg trenger hjelp til å finne ut hva vi skal gjøre videre jeg? Hvordan fungerer en utredning? Må jeg bestille time gjennom fastlegen min eller kan jeg bestille privat? Kan de ''nekte'' oss utredning for at vi er unge? Er det lurt å prøve for eksempel akupunktur før vi går så langt som til utredning?Håper noen der ute kan gi meg noen svar Anonymous poster hash: 3efde...751
Gjest Østfold-80 Skrevet 22. juli 2013 #2 Skrevet 22. juli 2013 Jeg har iallefall hørt for noen at akupunktur kan hjelpe,hvorfor ikke prøve. kanskje du også kan snakke med gynekologen din og spørre om de kan sjekke hormonene dine... På meg hjelper progestoron tilskudd da prøvene viste at det var lavt hos meg.
great Skrevet 22. juli 2013 #3 Skrevet 22. juli 2013 For meg tror jeg jeg ville følt det er bedre og vitr enn ikke vite. Spørr gyn om og få tatt fsh og amh blodprøver ( gå inn på Medicus sine sider der står det veldig greit hva de er ) Er alt ok med deg , må nok mannen din ta prøve av svømmerne . Vi har vært igjennom alt pluss to Pergotime hormon kurer. Ble til slutt gravid etter og ha oppsøkt Frøyaklinikken ( fikk akkupunktur og fotsoneterapi ) Ikke gi opp ! Det fins mange muligheter og god hjelp der ute.
klishe89 Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Jeg var også ung da utredningen startet. Jeg gikk privat fordi jeg nektet å vente. Følte på meg at noe var galt. Er glad for det nå. Ville oppsøkt lege med en gang
mammadrøm Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Jeg tenker at det er bedre å vite enn å gå i uvisshet når man ikke oppnår graviditet. Det finnes mye hjelp å få, men da hjelper det å vite hva som er problemet/diagnosen. Oppfordrer dere derfor til å starte utredning. Ta kontakt med fastlegen, og hvis dere fortsatt bare får beskjed om å prøve videre, kan dere gå privat. Jeg er mye eldre enn deg, men hos oss viste utredning at min mann har så dårlig sædkvalitet at vi må gjennom prøverør. Det skulle jeg ønske at jeg hadde visst før... Lykke til:-)
Tantrum Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Hei. Jeg og min kjære begynte prøvingen februar 2011. Nå 30 måneder senere er vi fortsatt barnløse. Vi har ikke vært til utredning, men etter at vi hadde prøvd å bli gravide i 1 år bestilte jeg meg time til gynekolog. Gynekologen sa at alt så fint ut, og at det for noen kan ta litt tid. Ettersom vi er unge, 22 og 23 år ville hun ikke starte noe utredning før vi hadde prøvd i 2 år. Etter at jeg hadde vært hos gynekologen begynte jeg også å tempe og i følge tempeskjemaet har jeg EL hver måned..men absolutt ingenting skjer Kjenner at jeg kvier meg litt for å bli utredet og for å finne ut hva som eventuelt er galt med oss... Jeg trenger hjelp til å finne ut hva vi skal gjøre videre jeg? Hvordan fungerer en utredning? Må jeg bestille time gjennom fastlegen min eller kan jeg bestille privat? Kan de ''nekte'' oss utredning for at vi er unge? Er det lurt å prøve for eksempel akupunktur før vi går så langt som til utredning? Håper noen der ute kan gi meg noen svar Anonymous poster hash: 3efde...751 Dersom du er ok, eller var helt ok da du var hos gynekolog, kan du fint sende kjæresten din for en utredning. Han skal jo bidra med "halvparten" og mange menn (like mange som oss) er faktisk ufruktbare av ulike årsaker.... Men det gjengse er "men jeg har utløsning og det er alltid grå-hvitt og derfor er de tikke meg det er noe med". VI slet veldig med nummer to og da viste det seg at problemet var min mann... Han er far til nummer en, men pga medisinbruk i forbindelse med at han har et medfødt kronisk høyt kolesterolnivå, så var fertiliteten hans på bunn..... Medisinene han MÅTTE gå på for ikke å stryke med, gjorde at testosteronnivået var ikke-eksisterende. SÅ førstemann var flaks, andremann kommer om fem uker etter at jeg sendte han til Ken Purvis på Andrologisk Senter i Oslo. Hos Ken kan dere begge gå, han var den som fortalte om sammenhengen mellom testosteronnivået og kolesterolmedisinen og som da hjalp min mann til å få opp produksjonen. Etter hestekurer med pregnyl og testosteron på han, ble vi gravide av oss selv. Utredning i det offentlige er svært langdrygt og "tungvint". Vi holdt på i ett år i det offentlige uten å komme noe vei, men hos Purvis tok det en uke fra bestilt time og to uker til behandling og etterkontroll. Så var det avlevering av sædprøve som ble sendt per post fra oss i Bergen, der spermiene hadde økt fra 18 slappfisker som lå stille til 98 millioner hvorav 20% levde og svømte febrilsk etter to døgn i Posten Norges varetekt I januar ble jeg gravid, vi hadde da prøvd i to mnd etter at vi fikk klarsignal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå