Gå til innhold

Motorisk testing, MABC-2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått tilbakemelding på sønnens testing, og han ligger på nederste precentilen. Han ligger i øverste sjiktet på precentilen.

Han er født med klumpfot på begge ben, og dette har selvsagt gjort sitt for motorisk utvikling. Han har en hard ramming på begge føtter, og har fortsatt inntåing på tross av at han er 5 år.

Jeg har aldri hørt om denne testen før, men har lest rapporten nøye og googlet litt. De har testet grov og finmotorikk, og han scorte dårlig på balanse, kast av ball/ertepose og hopp. På finmotorikk gjorde han øvelse greit, men han har ikke ennå "valgt" skrivehånd, jeg mistenker at han er tvehendt.

Alt i alt er jeg ikke overrasket over resultat, han har alltid vært sen grovmotorisk, men at han var litt svak finmotorisk overrasket meg. Jeg tror det har noe med testsituasjonen, for han bygger lego med stor presisjon og er flink med kniv og gaffel.

Det som derimot gjorde meg litt uvel, var at han ble beskrevet med lav konsentrasjonsevne og at han måtte bytte aktivitet ofte siden han har lav utholdenhet.

Er det noen andre som har testet med denne testen eller andre tester, og fått tilbakemelding om konsentrasjon/ utholdenhet? Og hvordan, hvis i det hele tatt, var dette koblet opp mot motorikk? Jeg har en tanke om at han ikke har konsentrasjon og utholdenhet når det kommer til motoriske oppgaver fordi han sliter, han blir fort lei fordi han må bruke mye mer av seg selv for å få til, kan dette være rett??

Gråt en skvett i dag, ingen foreldre vil høre at barnet deres er under pari i forhold til jevngamle, og dette med konsentrasjon bekymrer meg litt mtp at det er kort tid til skole.....

Anonymous poster hash: d5525...cd9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det dette som kalles ABC test? Test med filming og stoppeklokke?

Vi fikk akkurat samme resultat som dere på jenta vår. Vi ble også overrasket over konklusjon om problemer med konsentrasjon. De anbefalte oppfølging fra PPT i barnehage grunnet konsentrasjonsvansker. Vi har i likhet med dere aldri opplevd dette hjemme, men testsituasjonen var veldig spesiell, og jenta vår ble usikker og jeg kjente henne ikke igjen...

Anonymous poster hash: 08cce...810

Skrevet

De konkluderte også med at hun ikke har pinsettgrep. Det har hun hatt siden hun var veldig liten, og kan sitte leeeeenge og perle PSV - med pinsettgrep helt intakt. Kjenner at hele tester står for meg som en dårlig måte å teste små barn på ( i vårt tilfelle 4,5.

Fysioterapeut sa at dette var den eneste måten man kunne teste barn på uten rom for synsing. Men når en så stor del av rapporten besto av tanker rundt konsentrasjon osv. vil jeg si at det definitivt har blitt synset likevel..

- forrige anonym

Skrevet

Og jeg har mer på hjertet..

Jeg er enig i tanken din om at konsentrasjon kan henge sammen med at testene skjer i ferdigheter hvor de mestrer dårlig.

Jeg opplevde det slik at hun ønsket å gå bort fra en aktivitet hvor hun merket at hun ikke oppfylte forventningene. Hun er veldig var på de tingene hun daglig får høre at hun " ikke klarer" fra de andre barna. Deg kunne jo også ha med å gjøre at testen skjedde i et rom fullt av spennende nye leker, som skøyer, trampoline osv..

Skrevet

Det var test i BHG, så jeg var ikke tilstede, men ja, heter motorisk ABC test mener jeg. De tok tiden på at han skulle putte penger i en sparebøsse, tre kuler på snor, tegne etter en "sti" samt grovmotriske øvelser.

Jeg vet jo at gutten er en vims, og at han er høyt og lavt hele tiden, men trodde det var normalt for gutter på 5 år med masse energi og nysgjerrighet. Men skal ta imot det de sier og øve på de tingene de kommenterer. Kunne sikkert vært flinkere på å sitte i ro og tegne med ham osv, men det faller oss ikke helt naturlig når han helst vil løpe rundt ute, leke politi og røver osv.

Jeg er glad for at de har sjekket ham, vil jo hjelpe sønnen min med det han sliter med, men hadde ikke forventet å bli så bekymret over resultat :(

Takk for svar, og jeg tror du burde de mest på hva DERE ser HJEMME hver dag, enn hva som blir sett ila 30 min av ukjente mennesker som krever at barnet skal løse uvante oppgaver :) Det er jo det grovmotoriske vi er mest interresert  :)

HI

Anonymous poster hash: d5525...cd9
Skrevet

Det var de samme oppgavene hun gjorde, men vi var hos fysioterapeut.

Vi skal også følge råd som gis, og vet at det er til barnets beste.

Jeg er likevel kritisk til testen, og det var en ubehagelig opplevelse, både for barn og foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...