Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #1 Skrevet 21. juli 2013 Kan vel beskrive min snart 5 åring som 1. Sosial 2. Godt likt 3. Kan fint leke alene, men trives best med venner 4. Elsker barnehagen høyere enn alt på jord føles det som 5. Smilende, god 6. Enormt sta, vilje, og hissig, bestemt..ja et barn som trenger å bli satt på plass og i rette sagt. Så til poenget. Hun er jo så sosial og det er vi glad for, men hvor går grensen på det å være tillitsfulll? Hun prater med naboen, postdamen, osv, det er bare søtt det, men om vi f.eks er i svømmehallen, i en park , stranden osv så går hun gjerne bort til helt ukjente å prate med de... Det er bare de som har barn med seg, så det er nok det at hun vil leke med barna deres, men mange ganger bare tar hun hånden til de voksne, vil at de skal dytte henne rundt i bassenget osv.... Dette gjør meg litt utilpass? Hva tenker de? At hun har foreldre som ikke følger henne opp? Osv... Noe hun absolutt har! Så driver jeg å løper bort å sier kanskje at hun ikke må holde i hånden på fremmede, da blir hun gjerne sint eller fornærmet... De fremmede voksne smiler kanskje bare, men allikevel.. Så hva er normalt?? Hvor går grensen for å være for tillitsfull ovenfor fremmede mennesker?? Jeg er jo veldig glad hun er sosial og glad i mennesker. Jeg er motsatt . Mer angst...det andre barnet mitt er også mer forsiktig. Kan legge til at hun gråter om hun f.eks ikke ser meg, og springer aldri fra meg...men allikevel... er så utrolig tillitsfull at jeg reagerer litt. Har også opplevd at hun en gang satte seg på fanget til en mann på en kafe. Hun så noen ballonger bak han, og plutselig satt hun der...er vel snart 2 år siden det da, hun var mindre, men er jo fortsatt noenlunde lik........... Anonymous poster hash: ac5a7...06f
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #2 Skrevet 21. juli 2013 Kan legge til at jeg generelt er litt "redd" mennesker og går til psykolog fordi jeg overanalyserer mye, så er det bare jeg som overtenker?? HI Anonymous poster hash: ac5a7...06f
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #3 Skrevet 21. juli 2013 Men han kjenner vel moren til kompisen? Her er det snakk om helt fremmede mennesker... HI Anonymous poster hash: ac5a7...06f
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #4 Skrevet 21. juli 2013 Men ja her sitter de mye på fanget i barnehagen, har tanter, onkler, 3 sett med besteforeldre og er vant med at voksne er trygge ja....Kan være noe der. HI Anonymous poster hash: ac5a7...06f
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #5 Skrevet 21. juli 2013 Men han kjenner vel moren til kompisen? Her er det snakk om helt fremmede mennesker... HI Anonymous poster hash: ac5a7...06f Ikke annet enn at han hadde sett henne hente kompisen på skolen. Han visste hvem hun var. Også da han traff min mann sine foreldre første gang tok det ikke mange minuttene før faren hadde en nysgjerrig 4-åring på fanget. Han var også typen til å gå bort til helt fremmede på byen og smile stort. Han har store blå øyne og det endte ofte med en liten sjokoladebit eller en kjeks. Jeg prøvde å forklare ham da at han ikke måtte gå bort til de han ikke kjenner. Men siden han ofte fikk belønning for det så gikk mine ord inn ene øret og ut andre. Nå når han går på skolen er han mer forsiktig. Men så driver ikke lærere med klemming og at elevene sitter på fanget. Samtidig forstår de mer i denne alderen. Og den naiviteten som de har fra de er små forsvinner mer og mer. Ja mulig det. Hun elsker jo de voksne fordi mine barn har mange voksne som er glad i dem, vi er jo mer med voksne enn barn, siden barna ikke har søskenbarn etc enda... Det er vanskelig å si noe også. Har forklart henne at fremmede kan være farlige. Da er det akkurat som hennes "naive" tro om en perfekt verden raser sammen og hun blir lei seg.... Hun vil ikke høre. Jeg spurte henne om hun hadde sagt ja til en mann/kvinne om de hadde spurt om hun ville være med å se på kattunger ( hun elsker dyr). Jeg spurte henne hva hun hadde sagt. Hun sa at hun da hadde sagt: takk, og blitt med de...... Så jeg måtte forklare henne at noen mennesker er onde og vil fange barn...Da ble hun lei seg og trodde noen skulle fange henne, så jeg kan liksom ikke si så mye heller?? HI Anonymous poster hash: ac5a7...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå