Queenmee Skrevet 19. juli 2013 #1 Del Skrevet 19. juli 2013 Ettersom prematurforumet ikke er så aktivt, tenkte jeg at jeg sku etterlyse prematurmammaer her. Finnes det noen av dere? Gjerne som har født i 2013, og gjerne som er i nærheten av Oslo. Føler meg litt ensom og aleine med alle tanker rundt både fødselen og hvordan ting er blitt etterpå, samt opplevelsene vi har hatt både med pust, mat og sykehusoppfølging. Hadde vært så greit med noen som kjenner litt til hva vi går igjennom. Her ble frøkna født i slutten av Juni, 5 uker og to dager før termin, ved prematur vannavgang. (Og ja, vet om, og er medlem av, gruppa på facebook...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queenmee Skrevet 20. juli 2013 Forfatter #2 Del Skrevet 20. juli 2013 Dytter denne litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 20. juli 2013 #3 Del Skrevet 20. juli 2013 Har ei jente, født 6 uker for tidlig.. Hun var 2400 g og 48 lang da hun kom til verden, scoret 10 av 10 på Apgar skalaen.. Har egentlig ikke merket så veldig at hun er tidligfødt, kanskje litt på motorikken. Syntes HS ikke er så flinke på premature så for oss har det vært mye gjetting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queenmee Skrevet 20. juli 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 20. juli 2013 HS? Hvilket sykehus er det? Vår var 2740 og 47 cm. Scora 9 alle gangene på apgar. Dette grunna pust. Vi har fått veldig god oppfølging, men er fortsatt mye inntrykk å jobbe igjennom. Hvor gamnel er deres nå? Kan du forklare litt mer det med motorikken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 20. juli 2013 #5 Del Skrevet 20. juli 2013 HS =helsesøster, vi fødte på Ahus Hun er 7 mnd og er på normalkurven Vi var på 4 mnd kontroll med fysioterapaut og de andre barna var litt flinkere til å ligge på magen, bedre til å gripe ting osv, hun ligger ca en mnd etter "normalen". Men hun kunne jo ha vært født til termin og vært like dårlig på motorikken stresser ikke, de sier at premature tar igjen utviklingen i løpet av de første to årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queenmee Skrevet 20. juli 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 20. juli 2013 Herregud, selvfølgelig! Helsesøster! Vi har fått en helsesøster som "tar seg av" premature i vår bydel. Det er jeg veldig fornøyd med. Hun har vært her på hjemmebesøk, og jeg gleder meg til å få være en del av en egen barselgruppe for oss som er "midt i mellom" ekstrem premature og fullgåtte barn. Er spent på utviklingen her. Så langt både smiler hun, har godt ned øyekontakt, "prater" tydelig til den personen som er innen synsvidde, og er sinnsykt sterk i nakken. Som du sier, kunne vært det samme om vi gikk til termin. Når barna er såpass lite premature vil kanskje ikke vi få de helt samme utfordringene som ekstrempremature? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 20. juli 2013 #7 Del Skrevet 20. juli 2013 Vår smilte ikke ordentlig før hun fylte tre mnd, husker at jeg syntes det var veldig tungt for hun var baby så lenge... Eneste gangene vi merker at hun er prematur er når hun må ha vitaminene hennes Fikk din mat gjennom sonde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queenmee Skrevet 20. juli 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 20. juli 2013 Er det kun premature som må ta folsyre og D-vitaminer? Jupp, vi ble kvitt sonden på Onsdag. Skikkelig rart å se ansiktet hennes uten sonden, ettersom v iikke har sett henne uten den siden fødselen. Sleit litt med å venne meg til hvordan hun såg ut uten:P Deres også eller? Hvordan gikk det i så fall med vekt og spising når dere fikk den vekk. Og ammet hun? (lurer fordi jeg muligens tror at lisja mi ikke spiser helt som hu burde alltid) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 21. juli 2013 #9 Del Skrevet 21. juli 2013 Jeg følger ikke med ser jeg, bare premature under 2500 g får såkalt multivitamin, resten tar vel tran etterhvert Skikkelig kamp å gi henne multivitaminene om dagen Hun gikk fin opp i vekt, la på seg 250 g i uken en stund... Vi ammet og en flaske på kvelden med mme. Største problemet vårt med sonden var at hun rev den av... I begynnelsen ammet jeg nesten annenhver time, magesekken er ikke så stor, men gikk bedre etterhvert.. Vi slet med favorittside og litt magevondt en stund også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queenmee Skrevet 21. juli 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 21. juli 2013 Losja vår får faltisk folsyre og dvitamin. Haha, vi måtte tape sonden helt til inngangen i nesa, ellers vippa hu den ut. Ikke sjans å hindre hu! Her er magevondt, og hun presser mye, nen har skjønt at det er veldig normalt hos premature. Ingen favorittside enda, men er veldig obs på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #11 Del Skrevet 23. juli 2013 Tvillinger født i uke 27, 900 og 1200 g. Veldig små. Er nå tre mnd korrigert, veier begge to ca 6 kg og har tatt igjen utvikling basert på termin :-) Det har vært utrolig tøft å få ekstremt premature barn, som det kalles, men vi har lært masse av det og tar det med oss videre. Vi ønsket ikke å gå i en barselgruppe bare for premature babyer siden vi nå føler at vi vil komme oss litt videre, samt at jeg synes det nærmest ble påtvunget. Fikk i starten ikke lov til å bestemme selv om jeg ville gå i "vanlig" barselgruppe. Anonymous poster hash: 782a0...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå