Gå til innhold

Burde jeg "klage" til sykehuset, eller la det være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på sykehuset med datteren min denne uka, grunnet infeksjon hos henne som krevde store doser intravenøs penicillin. Igår skjedde noe som gjorde at jeg fikk fryktelig vondt av jenta mi (8 år gammel).

Vi hadde hatt permisjon noen timer, og kom tilbake for å få penicillin på kvelden. Synes veneflonen og bandasjen rundt satt litt løst, og nevnte dette for sykepleieren. Men neida, den så visst bra ut. Da hun sprøytet inn saltvann for å rense dør penicillinen, fikk jenta mi veldig vondt, og begynte å gråte. Hun roet farta litt og sa at det kunne gjøre litt vondt. Det gjorde fortsatt vondt da hun startet dryppet med penicillin. Hun satte ned farta på dryppet, og gikk. Jenta mi hadde vondt, men sa det gikk greit. Etter en god stund begynte hun å gråte igjen. "Det gjør så vondt mamma, pleier ikke være sånn."

Sjekket hånda hennes, og så til min forferdelse at hånda hennes var helt oppholdet og stiv, og flere ganger større enn den andre handa. Ringte på, og da en annen sykepleier kom inn og sjekket, fikk hun jaggu opp farta! Både bandasje og veneflon av så fort det lot seg gjøre. Veneflonen satt nemlig IKKE godt i, og all væske hadde gått inn i hånda/håndledd, og ikke inn i blodåra...ikke rart jenta mi hadde vondt!!! All takk til sykepleieren som kom inn å ordna opp. Jenta mi fikk ny veneflon i andre handa, og ny dose medisin etter en del timer...

Har ikke tatt opp dette med noen ved sykehuset, sykepleieren som gjorde feilen har jeg ikke pratet med. Hun hadde veldig dårlig tid sa hun satte dryppet på datteren min, og var gått av vakt rett etterpå... Flere jeg kjenner sier jeg burde klage på en eller annen måte, men vet liksom ikke hva godt det vil føre med seg? Er det noe vits? Hva ville dere gjort?

Hånda til datteren min er forøvrig nå tilbake til normal størrelse, men det tok maaaange timer...

Anonymous poster hash: d5f31...aca

Skrevet

Samme skjedde med meg også. Den var satt skjevt og jeg ble hoven og fikk betennelse. Kjedelig når slikt skjer, men ingen er perfekte og uhell kan oppstå, også på sykehus.

Falt meg ikke inn å klage på noe slikt.

Anonymous poster hash: 96115...296
Skrevet

Dette kan fort skje. Er man usikker bør man skifte veneflon, men noen ganger går det greit å skylle gjennom med saltvann i forkant og man tenker da at veneflonen fortsatt ligger inne i åra. Man vil unngå unødig stikking på pasienten. Noen ganger har det gått subcutant (ut i vevet) og man hovner da opp i hånden. Dette er helt ufarlig og vil gå tilbake etter noen timer. Sånt skjer av og til dessverre.

Hilsen sykepleier :-)

Anonymous poster hash: 82c80...89a

Skrevet

synes godt du kan si fra slik at denne sykepleieren og andre for den del tar seg tid til ålytte til det pasienten sier og sjekker ut dette. du sa jo i fra. Greit det er lov til å gjøre feil, men man bør få høre det de gangene man gjør det slik at man kan unngå å gjøre det flere ganger.

Skrevet

Dette kan fort skje. Er man usikker bør man skifte veneflon, men noen ganger går det greit å skylle gjennom med saltvann i forkant og man tenker da at veneflonen fortsatt ligger inne i åra. Man vil unngå unødig stikking på pasienten. Noen ganger har det gått subcutant (ut i vevet) og man hovner da opp i hånden. Dette er helt ufarlig og vil gå tilbake etter noen timer. Sånt skjer av og til dessverre.

Hilsen sykepleier :-)Anonymous poster hash: 82c80...89a

Mye rett i det du skriver, men en ting må jeg påpeke og det er at du skriver at det helt ufarlig. Det er feil. Medisin som går subcutant kan gi stygge nekroser og infeksjoner.

Anonymous poster hash: 6f995...bf7

Skrevet

Flere du kjenner sier du skal klage? På hva da? At veneflonen gikk subcutant? Det skjer hele tiden, det er en "risiko" ved å ha veneflon. Er enig at sykepleierne kanskje skulle ha sett litt nærmere da hun skylte og datteren din fikk vondt, men dette er ikke hva man kan kalle en grov feil av noe slag.

Skrevet

Jeg ville ikke klaget. Dette er nok en komplikasjon som desverre kan forekomme noen ganger.

Anonymous poster hash: d7fa9...dfe
Skrevet

Mye rett i det du skriver, men en ting må jeg påpeke og det er at du skriver at det helt ufarlig. Det er feil. Medisin som går subcutant kan gi stygge nekroser og infeksjoner.

Noen få medikamenter ja. Da ville man skyllet med ekstra nacl. Penicillin går fint tilbake av seg selv. Dette er noe som skjer mange ganger hver dag på norske sykehus. Tenk på alle senile som halvveis river ut veneflonen sin feks. Har jobbet på ett stort sykehus i 15år, har opplevd dette mange ganger. Kun opplevd nekrose 1 gang og det var etter cellegift.

Skrevet

Mye rett i det du skriver, men en ting må jeg påpeke og det er at du skriver at det helt ufarlig. Det er feil. Medisin som går subcutant kan gi stygge nekroser og infeksjoner. Anonymous poster hash: 6f995...bf7

Noen få medikamenter ja. Da ville man skyllet med ekstra nacl. Penicillin går fint tilbake av seg selv. Dette er noe som skjer mange ganger hver dag på norske sykehus. Tenk på alle senile som halvveis river ut veneflonen sin feks. Har jobbet på ett stort sykehus i 15år, har opplevd dette mange ganger. Kun opplevd nekrose 1 gang og det var etter cellegift.

Nei, ikke bare noen få medikamenter. Alle medikamenter av en viss mengde som gis iv kan gi nekroser/infeksjoner, til og med antibiotika.. Er selv indremedisiner så dette er noe jeg har vært borti flere ganger. Venfloner skal holdes rene, og skyllesvgjennom. Hvis det er en ting som jeg tror neglisjeres på et sykehus så er det stell av venfloner. Ikke sjelden sendes pasientene også hjem med venflon som ikke er fjernet. Menmen, dette var jo ikke det innlegget handlet om. Ville bare understreke at det ikke alltid er ufarlig med venfloner heller, selv om det sikkert har gått greit denne gangen,

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke helt selv har sett vitsen med å klage... Men har vel et par bekjente som er litt vel dramatiske av seg :P Kommer ikke til å klage, uansett hvor vondt jenta mi fikk da det skjedde. Det fikk jo ingen alvorlige konsekvenser. Takk til dere som har svart. Har forøvrig ellers blitt passet godt på her ved sykehuset :)

HI

Anonymous poster hash: 8ee4a...76a

Skrevet

Venefloner kan gå subcutant, det skjer relativt ofte - en vanlig komplikasjon. I blant kan venefloner gjøre litt vondt uten at det skal være nødvendig å bytte veneflon alltid. Men klart sykepleieren burde sjekket ekstra nøye, men det er ikke sikkert hun kunne oppdaget det for det om. Hadde ikke klaget på dette. 

Anonymous poster hash: e68af...465
Skrevet

Hadde ikke klaget. Men, hadde gitt klar beskjed om at dere sa i fra flere ganger uten at det ble sjekket ordentlig. Det syns jeg de bør få vite om.

Skrevet (endret)

Alle kan gjøre feil, men akkurat denne sykepleieren jobbet uforsvarlig. Jenta di sa jo at det gjorde vondt, og dersom spl hadde undersøkt bedre, hadde ungen sluppet mye ubehag.

Det er ikke noe å gå videre med, men enn liten unnskyldning fra spl hadde vært på sin plass. Det er tross alt ett barn som måtte "lide".

Endret av Dataverket
Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg klaget. 

Da kommer det opp til fagpersonell som kan avgjøre om dette skyldtes en feilhåndtering fra sykepleiers side eller om dette rett og slett var en komplikasjon som kunne forekomme. 

Skrevet

Dette finnes det rutiner for på sykehuset. Dersom det gikk subcutant (under huden) i stedet for i blodbanen skal det ALLTID føres avvik.

Hahaha. Hadde sykepleier vært nødt til å skrive avvik hver gang dette skjer, i tillegg til de tusen andre tingene de har å gjøre, hadde de aldri vært å sett i avdelingen.

Hilsen fast invetar på medisinsavd. som ofte har fått venflon s.c.

Anonymous poster hash: cee32...a60

Skrevet

Hadde ikke sendt klage, skjedde med min datter og, da var til og med lege der som ikke ville se på det. Datteren min stod nærmest i bro. De sa etterpå at medisinen i tillegg var vevsirriterende, derfor ekstra vondt.

Tror slikt skjer ofte, og av det vi har opplevd er dette en filleting.

En klagesak kan og få konsekvenser, jeg klaget etter en alvorlig sak og min datter ble sendt hjem uten observasjon (trass i Rikshospitalets beskjed) og et annet familiemedlem ble nektet undersøkelser som definitivt skulle vært tatt, underskrevet legen jeg klaget på. Han sa også at slikt gjorde man ikke, rangordninger osv at vi fikk bare komme oss hjem da jeg hadde gått over hodet på ham.

Anonymous poster hash: 18778...9b0

Skrevet

Du må gjerne klage om du er usikker. Men tror nok klagen blir henlagt rimelig fort. Jeg har ofte fått venflon s.c. uten å få noen senkomplikasjoner av det. Du sier armen ble stor og hoven? Det kan ikke være at det hele så litt mer dramatisk ut enn det var? Når jeg har fått venflonen s.c. har det blitt en liten lokal hevelse, men det er jo ikke sånn at det fylles opp uendelig under huden. Vesken tas opp s.c også. Hos meg begynner det å lekke ut og jeg kjenner det blir vått på bandasjen eller armen, og da er venflonen gått s.c med en liten hevelse rundt. Men som sagt, det er hos meg. Kan være ulikt for andre.

Men skjønner godt at du/de rundt deg, som kanskje ikke har så mye erfaring/kunnskap om akkurat dette blir redd og usikker. Da burde sykepleier forklare bedre og trygget deg. God mulig det i noen tilfeller kan bli komplikasjoner av dette, men som fast inventar på medisinsk avdeling har jeg rukket å bli kjent med mange andre på avdelingen og ingen av oss har verken opplevd eller hørt om komplikasjoner før. Men når det er sagt, vet jeg av mange som har vært innlagt for en ting og reist hjem med litt ekstra snacks som de har fått på sykehuset. Alle ære til sykepleierne og hjelpepleierne som springer fra de kommer til de går, men sannheten er at de fleste avd. har alt for lite personell for å håndtere arbeidsoppgavene på en ordentlig måte. Skulle ikke tro det var sånn i et av verdens beste land.

Skrevet

Dette finnes det rutiner for på sykehuset. Dersom det gikk subcutant (under huden) i stedet for i blodbanen skal det ALLTID føres avvik.7

Hahaha. Hadde sykepleier vært nødt til å skrive avvik hver gang dette skjer, i tillegg til de tusen andre tingene de har å gjøre, hadde de aldri vært å sett i avdelingen.

Hilsen fast invetar på medisinsavd. som ofte har fått venflon s.c.Anonymous poster hash: cee32...a60

Det er ihvertfall rutine på sykehuset der jeg var ;) Vi satte kontrastvæske subcutant på en pasient og både vi og anestesisykepleier skrev avvik på det. Det var da anestesisykepleier som hadde satt venflon, da vi allerede hadde bommet 5-6 ganger. Hun bommet ytterligere 3 ganger og trodde den satt på 4. forsøk. 

Det står i reglementet på sykehuset at avvik skal føres. 

Sykepleiere journalfører jo uansett det som skjer med pasient, og et avviksskjema tar omtrent 3 minutter å fylle ut, da det går ut på å sette 4 kryss og skrive en setning.

Ok. Godt mulig, har bare ikke inntrykk av at det gjøres og kan ikke fatte at de har resurser tilå kaste bort tid på sånt ;-) men du sier dere satt kontrasvæske? Er langt fra helsepersonell selv, bare selvlært gjennom mange år ut og inn av sykehus, men setter man kontrastvæske i vanlig venflon?? Er det ikke sånt man gjør når man ser etter blokeringer?? Sånn mens man tar rønken?? Hva er ordet jeg leter etter? Angio? Er vell sikkert mye annet man også bruker kontrast til. Men det er vel litt forskjell på å gi pencilin i venflon kontra kontrast? Kanskje derfor dere skriver avvik? Siden du jobber med anestesisyk. regner jeg med det ikke er en vanlig medisinsk avdeling. Artig og lærerikt å få høre litt mer om der du jobbet, for jeg lurer ofte på hva som skjer bak kulissene der ikke jeg er ;-)

Skrevet

HI her. Kommer som sagt ikke til å klage, det er ingen vits tror jeg.

Jeg overdriver ikke når jeg sier at hånda hennes og deler av armen under hånda var 3-4 ganger større. Det var ikke sånn at dette ble oppdaget etter 5min. Datteren min satt med drypp i en drøy halvtime ihvertfall, ca 75-80% av penicillinen kom inn under huden og ut i vevet på den bittelille hånda hennes (lita og tynn jente...) Væske piplet fremdeles ut av hånda hennes over 12 timer senere...det så virkelig ikke pent ut!! Men skal sies at smertene hennes forsvant såfort veneflonen ble fjernet. Igjen, takk for synspunkter :)

Anonymous poster hash: 8ee4a...76a

Skrevet

Det kan jo være greit å klage, slik at dette blir en del av en eller annen feilmargin statistikk, slik at rutiner kan bli bedre?

Anonymous poster hash: c269f...ee9
Skrevet

Klag for sikkerhets skyld, i tilfelle senskader.

Anonymous poster hash: 0aae2...236

Skrevet

Syns det høres rart ut at det ble så voldsomt. Penicillin henges opp i 100 ml poser.

Anonymous poster hash: a6756...651

Skrevet

Hadde sagt fra der og da jeg, nevnt det for legen eller noe. Feil kan skje men hun burde ha sjekket nøyere og løst det på fn bedre måte, om hun ikke får tilbakemelding på det kan hun jo ikke lære av det heller.. Hilsen mor som selv har syk baby som er innlagt men har ingenting å utsette på behandlingen her vi er..

Anonymous poster hash: 3581c...fc8

Skrevet

Ville ikkje akkurat reagert på at væska gjekk i vevet eller at det ikkje vart oppdaga umiddelbart, men det at det pågjekk nesten ein time synes eg er kritikkverdig.

Skrevet

Bare sånn for orienteringens skyld så heter det PVK ev venflon, men IKKE veneflon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...