Gå til innhold

Liker ikke middag

Tromsøprinsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på snart 7 mnd, stor og matglad, -men som ikke liker middag.

Det er nok flere som kommer til å le litt skadefro nå, da jeg i andre tråder har vært ivrig til og fronte tidlig overgang til fast føde, -i den tro at baby skal bli mindre kresen ;)

Jeg må visst spise hatten min der...! ;)

I hvertfall; mme, grøt og alt med frukt (pure, smoothie etc) går ned på høykant.

Merker at han er mer sulten om dagene, men vi har ganske nylig kuttet ned på mme-mengden (fikk beskjed om det da han er overvektig iflg barnelege), så vil nødig gå opp igjen.

Ellers spiser han 1,5 p grøt morgen og kveld.

Så da er det vel middag som er det neste...?

Han får grøssninger av det og lager fæle grimaser! Gaper for neste skje til tross for det, og vi øver nesten hver dag. Brekker seg av klumper.

Brød forsøker vi også jevnlig, men det ender ganske ofte med oppkast selv om det ikke virker som det går i vranga (refluxproblematikk). Men han vil gjerne ha. Hipp kjeks og de "ostepoppene" av mais liker han også, men det blir samme problemet som med brød..

Noen som har noen tips? Hvilken middag er bankers hos dere? Bør jeg gi ennå mere grøt...?!?

Endret av Tromsøprinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Purè heter det.

Jeg måtte bare, alle skriver det jo feil.

Anonymous poster hash: 7e6ab...229
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser det ble en for mye r der, men sånn e har jeg ikke. Hadde vært mye mer koselig med noen råd da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spiser potet, søtpotet, brokkoli, gulrot å erter, d er d han har fått smake så langt og de falt i smak etter noen ganger:)

Jeg moser all maten hans me stavmikser slik at d ikke blir noen klumper i maten (moser ikke poteten me stavmikser da den får en ekkel konsisten, ligner litt på lim)

Har du prøvd søtpotet, d var favoritten her når han fikk introdusert middag:)

Ellers har jeg ikke flere tips, bare fortsette å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også brukt lang tid på å bli glad i middagsmat og jeg tror det er ganske vanlig. Vi har prøvd med ulike kokte grønnsaker, både most og i biter som hun fikk i hånden, men hun var skeptisk og det var helt bingo om hun ville ha noe særlig eller ikke fra dag til dag. Så begynte vi å kjøpe litt forskjellige middagsglass for å teste om hun likte noe av det bedre, men det mest ble avvist. Men så plutselig løsnet det for noen uker siden, rett før hun ble 9 mndr. Gjennombruddet kom med Mors kjøttkaker med søtpotet fra Nestle;) Og nå liker hun plutselig mye forskjellig, både hjemmelaget og på glass og med og uten små biter i. Så man må vel bare fortsette å prøve til den lille plutselig blir klar for smaken av middag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente på 8 mnd hun er heller ikke glad i middag altså middagsglass. Men hun får smake på maten vi spiser og det liker hun godt. Kanskje du heller skal prøve å gi han det samme som dere spiser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en gutt på snart 7 mnd, stor og matglad, -men som ikke liker middag.

Det er nok flere som kommer til å le litt skadefro nå, da jeg i andre tråder har vært ivrig til og fronte tidlig overgang til fast føde, -i den tro at baby skal bli mindre kresen ;)

Jeg må visst spise hatten min der...! ;)

I hvertfall; mme, grøt og alt med frukt (pure, smoothie etc) går ned på høykant.

Merker at han er mer sulten om dagene, men vi har ganske nylig kuttet ned på mme-mengden (fikk beskjed om det da han er overvektig iflg barnelege), så vil nødig gå opp igjen.

Ellers spiser han 1,5 p grøt morgen og kveld.

Så da er det vel middag som er det neste...?

Han får grøssninger av det og lager fæle grimaser! Gaper for neste skje til tross for det, og vi øver nesten hver dag. Brekker seg av klumper.

Brød forsøker vi også jevnlig, men det ender ganske ofte med oppkast selv om det ikke virker som det går i vranga (refluxproblematikk). Men han vil gjerne ha. Hipp kjeks og de "ostepoppene" av mais liker han også, men det blir samme problemet som med brød..

Noen som har noen tips? Hvilken middag er bankers hos dere? Bør jeg gi ennå mere grøt...?!?

Lager du middagen selv eller kjøper du glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, HI her. Takk for svar :)

Søtpotet er en hit her også, og på ferie i Sverige fant jeg middagsglass med søtpotet&storfe og søtpotet&kylling. Disse liker han sånn passe. Ikke prøvd den med kjøttkaker, men den skal testes :)

Det blir stort sett middagsglass da vi spiser middag i 16-16:30 tia og han skal ha grøt ikke så lenge etter dette. Og så er vi ofte noen latsabber og bruker halvfabrikata en del, sånn som posesauser, panert kjøtt, gryteretter på pose etc. Men har som mål å begynne å lage mer rene middager når han er større og skal spise det samme som oss, -så kan vel like gjerne begynne nå ;)

Gir han ofte biter av noe, som en skive akurk, paprika etc, og han gnager på det med sine to tenner ;) men mett blir han jo ikke..!

Ikke brukt stavmikser hittil, kun gaffel og avogtil en diger hvitløkspresse. Men så har det jo begrenset seg til grønnsaksmoser av potet, gulrot, søtpotet og blomkål. Skal prøve nå som kjøtt skal være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet er en hit her også, og på ferie i Sverige fant jeg middagsglass med søtpotet&storfe og søtpotet&kylling. Disse liker han sånn passe. Ikke prøvd den med kjøttkaker, men den skal testes :)

Det blir stort sett middagsglass da vi spiser middag i 16-16:30 tia og han skal ha grøt ikke så lenge etter dette. Og så er vi ofte noen latsabber og bruker halvfabrikata en del, sånn som posesauser, panert kjøtt, gryteretter på pose etc. Men har som mål å begynne å lage mer rene middager når han er større og skal spise det samme som oss, -så kan vel like gjerne begynne nå ;)

Gir han ofte biter av noe, som en skive akurk, paprika etc, og han gnager på det med sine to tenner ;) men mett blir han jo ikke..!

Ikke brukt stavmikser hittil, kun gaffel og avogtil en diger hvitløkspresse. Men så har det jo begrenset seg til grønnsaksmoser av potet, gulrot, søtpotet og blomkål. Skal prøve nå som kjøtt skal være med.

Jeg tror egentlig du har svaret selv; barnet ditt vil ha mat med smak i og det er det ikke i middagsglassene. 

Jeg prøvde utallige glass på eldste her også, men først da stavmikseren ble tatt i bruk og hun fikk fiskeboller, kotletter, kjøttkake ol da begynte hun å spise. Denne gang gikk jeg rett på stavmikseren og all mat går ned på høykant!

Du må nok til perss du også!  :D

Det er ikke avansert og vanskelig når du først kommer i gang. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager moser som jeg fryser i isbitformer å når de er frosset tar jeg de ut av formene og putter i plastbokser som jeg merker med hva det er å dato så tar jeg bare opp det jeg trenger og kan blande som jeg vil. Har ikke begynt med kjøtt enda, kun grønnsaker å frukt:)

Kjempelett å så kan vi spise når vi vil uten at det påvirker han:)

Å så er det bare å lage store porsjoner så har du en stund av det:)

Det med å fryse i isbitformer er kjempekjekt når de er på smaksstadiet og ikke skal ha så mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig du har svaret selv; barnet ditt vil ha mat med smak i og det er det ikke i middagsglassene. 

Jeg prøvde utallige glass på eldste her også, men først da stavmikseren ble tatt i bruk og hun fikk fiskeboller, kotletter, kjøttkake ol da begynte hun å spise. Denne gang gikk jeg rett på stavmikseren og all mat går ned på høykant!

Lykke til!

Hehe ja jeg må nok det... ;) lager du kjøttkaker av usaltet kjøttdeig eller bruker du kjøpekjøttkaker? Som du skjønner tyr vi ofte til de kjøpte. Samme med fiskekaker. Tenker på saltet...? Eller blir det uansett veldig lite når kjøtt ikke er hovedandelen i middagen?

Lurer også på dette med annet krydder. Jeg er ingen kløpper med ferske urter til egen mat heller, så det sitter langt inne å begynne med det til baby. Kan man bruke pepper? Karri? Hvitløkspulver? Løkpulver? Er kanskje en del salt i løkpulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

Hehe ja jeg må nok det... ;) lager du kjøttkaker av usaltet kjøttdeig eller bruker du kjøpekjøttkaker? Som du skjønner tyr vi ofte til de kjøpte. Samme med fiskekaker. Tenker på saltet...? Eller blir det uansett veldig lite når kjøtt ikke er hovedandelen i middagen?

Lurer også på dette med annet krydder. Jeg er ingen kløpper med ferske urter til egen mat heller, så det sitter langt inne å begynne med det til baby. Kan man bruke pepper? Karri? Hvitløkspulver? Løkpulver? Er kanskje en del salt i løkpulver?

Vet du hva, jeg bruker faktisk ferdige kjøttkaker, ferdige fiskekaker og ferdige fiskeboller etc. Jeg har selvfølgelig ikke i ekstra salt i verken grønnsaker eller annet, men det som inneholder salt fra produsentens side det får hun. Eldstesnuppa fikk også det. 

Jeg som deg, er heller ingen kløpper på kjøkkenet og når man har barn som vil ha smak på maten så gir man det. Man vil jo at barnet skal spise! Snuppa her vil f.eks ikke ha grøt og mme lengre. Smaker for lite.  :wacko:  Tror nok de saltmengdene det er i disse ferdigproduktene er så små at det går bra. Jeg gir jo i tillegg laks, kotletter, biff, kjøttdeig etc. Slike ting jeg lager fra bunn av. Da kjøper jeg alltid inn for mye slik at jeg kan lage til henne og fryse ned. Det jeg lager da salter jeg ikke, men benytter andre smaktilsetninger. F.eks. litt pepper, litt hvitløk, tørket basilikum, oreganso, timian ol. 

Jeg spurte på helsestasjon ang protein til baby og da kom de med disse forslagene til å starte med: kjøttboller, leverpostei og makrell fra boks/tube. 

Da reagerte jeg som deg, men fikk beskjed om at det var så lite salt at det gikk helt fint.  :)

Generasjonen over oss ga jo f.eks. grøt fra 2mnd og leverpostei var vist noe alle startet med i middagen når babyen ble ca 4mnd. (iallefall de jeg snakket med(mamma, tanter ol)) De forstår ikke at jeg ikke gir babyen yoghurt f.eks. Og babyyoghurten står jo fra 6mnd, men 10mnd i Norge. Tror ikke svenske barn er mer syk enn norske altså, men jeg gir ikke yoghurt da.

Tror nok vi er mer "redd" for mye mer enn de var før. Og det er ikke noe galt med å stille spørsmål rundt ting, men kanskje vi tar det litt langt på enkelte områder? 

Tror no det er en del babyer som vokser fint opp på halvfabrikater og posesauser også.  :D

Lykke til! 

Du skal se du får taket på dette.

Men bare spør hvis jeg kan hjelpe med noe. 

Jeg syntes også det var et ork da jeg først skulle begynne med dette hos eldstejenta, men denne gang orket jeg ikke prøve glassene engang. Gikk rett på hjemmelagd og hun sluker middagne. 

Mått øke opp mengden fra ca 80g til rundt 120g nå. Hun er 6mnd. Middagen er borte på 5-8min.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye energi og kalorier i grøt så jeg hadde kuttet ut grøten enten på morgen eller kveld NÅR han takler brødmat. Gi ham en skalk å gange på innimellom så kanskje han venner seg mer til det? :) Middagsglassene smaker ikke godt i det hele tatt så jeg skjønner at han ikke liker det. Har du prøvd med baby led weaning, dvs at babyen får spise selv? Dere har jo sikkert dampede/kokte grønnsaker til middag så la ham få leke med og spise kokte gulrøtter, brokkoli osv. Laks og kylling kan han jo også få gnavle på. Babyer liker rene smaker og må gjerne smake på en ting 2-3-4 ganger før han liker det. Her var jeg også en røver til å bruke middagsglass men etter hvert har jeg blitt mye flinkere til å lage middager fra bunnen av :) Fokuser på sunn mat slik at gutten din blir glad i det. Vår gutt på 2 år elsker laks, kylling og pålegg som røkt kalkun og makrell i tomat. Havregrøten spiser han uten sukker. Han har alltid vært matglad og enkel å få i mat og da er det viktig å tenke på at han spiser så sunt som mulig :)

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig mye energi og kalorier i grøt så jeg hadde kuttet ut grøten enten på morgen eller kveld NÅR han takler brødmat. Gi ham en skalk å gange på innimellom så kanskje han venner seg mer til det? :) Middagsglassene smaker ikke godt i det hele tatt så jeg skjønner at han ikke liker det. Har du prøvd med baby led weaning, dvs at babyen får spise selv? Dere har jo sikkert dampede/kokte grønnsaker til middag så la ham få leke med og spise kokte gulrøtter, brokkoli osv. Laks og kylling kan han jo også få gnavle på. Babyer liker rene smaker og må gjerne smake på en ting 2-3-4 ganger før han liker det. Her var jeg også en røver til å bruke middagsglass men etter hvert har jeg blitt mye flinkere til å lage middager fra bunnen av :) Fokuser på sunn mat slik at gutten din blir glad i det. Vår gutt på 2 år elsker laks, kylling og pålegg som røkt kalkun og makrell i tomat. Havregrøten spiser han uten sukker. Han har alltid vært matglad og enkel å få i mat og da er det viktig å tenke på at han spiser så sunt som mulig :)

Lager du havregrøt på lettkokt havregryn eller havremel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager på lettkokte havregryn og melk. Har som regel oppi litt solsikkekjerner og havrekli. Når han spiste grøt på kveldstid pleide jeg av og til å koke grøten på byggryn (for variasjon), men gjør ikke dette til frokosten da byggryn gjerne må kokes i en time :P Om det skal bli ekstra god havregrøt i helgene så putter pappaen oppi rosiner eller moser oppi en halv banan. Valnøtter er også veldig godt men kaloririkt, så det gjør ikke vi da gutten vår er "stor" nok :) Ellers spør vi om han vil ha melk oppi når han har fått grøten foran seg (han elsker jo å bestemme selv) og det syns han ofte er litt spennende med melk som flyter rundt på toppen på grøten  :)

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager på lettkokte havregryn og melk. Har som regel oppi litt solsikkekjerner og havrekli. Når han spiste grøt på kveldstid pleide jeg av og til å koke grøten på byggryn (for variasjon), men gjør ikke dette til frokosten da byggryn gjerne må kokes i en time :P Om det skal bli ekstra god havregrøt i helgene så putter pappaen oppi rosiner eller moser oppi en halv banan. Valnøtter er også veldig godt men kaloririkt, så det gjør ikke vi da gutten vår er "stor" nok :) Ellers spør vi om han vil ha melk oppi når han har fått grøten foran seg (han elsker jo å bestemme selv) og det syns han ofte er litt spennende med melk som flyter rundt på toppen på grøten  :)

Når begynte du med havregrøt til han? Vurderer det til min grøtleie snuppe på 6mnd. Hun vil bare ha middag og brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok til perss du også! :D

Lykke til!

Vet du hva, jeg bruker faktisk ferdige kjøttkaker, ferdige fiskekaker og ferdige fiskeboller etc. Jeg har selvfølgelig ikke i ekstra salt i verken grønnsaker eller annet, men det som inneholder salt fra produsentens side det får hun. Eldstesnuppa fikk også det.

Jeg som deg, er heller ingen kløpper på kjøkkenet og når man har barn som vil ha smak på maten så gir man det. Man vil jo at barnet skal spise! Snuppa her vil f.eks ikke ha grøt og mme lengre. Smaker for lite. :wacko: Tror nok de saltmengdene det er i disse ferdigproduktene er så små at det går bra. Jeg gir jo i tillegg laks, kotletter, biff, kjøttdeig etc. Slike ting jeg lager fra bunn av. Da kjøper jeg alltid inn for mye slik at jeg kan lage til henne og fryse ned. Det jeg lager da salter jeg ikke, men benytter andre smaktilsetninger. F.eks. litt pepper, litt hvitløk, tørket basilikum, oreganso, timian ol.

Jeg spurte på helsestasjon ang protein til baby og da kom de med disse forslagene til å starte med: kjøttboller, leverpostei og makrell fra boks/tube.

Da reagerte jeg som deg, men fikk beskjed om at det var så lite salt at det gikk helt fint. :)

Generasjonen over oss ga jo f.eks. grøt fra 2mnd og leverpostei var vist noe alle startet med i middagen når babyen ble ca 4mnd. (iallefall de jeg snakket med(mamma, tanter ol)) De forstår ikke at jeg ikke gir babyen yoghurt f.eks. Og babyyoghurten står jo fra 6mnd, men 10mnd i Norge. Tror ikke svenske barn er mer syk enn norske altså, men jeg gir ikke yoghurt da.

Tror nok vi er mer "redd" for mye mer enn de var før. Og det er ikke noe galt med å stille spørsmål rundt ting, men kanskje vi tar det litt langt på enkelte områder?

Tror no det er en del babyer som vokser fint opp på halvfabrikater og posesauser også. :D

Lykke til!

Du skal se du får taket på dette.

Men bare spør hvis jeg kan hjelpe med noe.

Jeg syntes også det var et ork da jeg først skulle begynne med dette hos eldstejenta, men denne gang orket jeg ikke prøve glassene engang. Gikk rett på hjemmelagd og hun sluker middagne.

Mått øke opp mengden fra ca 80g til rundt 120g nå. Hun er 6mnd. Middagen er borte på 5-8min. :D

Takk, du har inspirert meg til å prøve :)

Vi er på ferie nå, men gir han litt hel mat (alla baby led) og han smaker nå i allefall. Når vi kommer hjem er det å hente fram stavmixeren :)

I dag gikk det tilogmed ned litt brødskive med leverpostei :)

Endret av Tromsøprinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye energi og kalorier i grøt så jeg hadde kuttet ut grøten enten på morgen eller kveld NÅR han takler brødmat. Gi ham en skalk å gange på innimellom så kanskje han venner seg mer til det? :) Middagsglassene smaker ikke godt i det hele tatt så jeg skjønner at han ikke liker det. Har du prøvd med baby led weaning, dvs at babyen får spise selv? Dere har jo sikkert dampede/kokte grønnsaker til middag så la ham få leke med og spise kokte gulrøtter, brokkoli osv. Laks og kylling kan han jo også få gnavle på. Babyer liker rene smaker og må gjerne smake på en ting 2-3-4 ganger før han liker det. Her var jeg også en røver til å bruke middagsglass men etter hvert har jeg blitt mye flinkere til å lage middager fra bunnen av :) Fokuser på sunn mat slik at gutten din blir glad i det. Vår gutt på 2 år elsker laks, kylling og pålegg som røkt kalkun og makrell i tomat. Havregrøten spiser han uten sukker. Han har alltid vært matglad og enkel å få i mat og da er det viktig å tenke på at han spiser så sunt som mulig :)

Takk for svar :) ikke prøvd baby led weaning systematisk, men gir han litt håndmat nå og da. Brødskalk, eple, rå grønnsaker. Han smaker gjerne, bruker alt som bitering ;)

Men mulig brødskalkene har hjulpet, i dag fikk jeg i han 1/4 dels brødskive med leverpostei, -og han gapte ivrig :)

Skal forsøke å lage hjemmelaget mat og gi til middag, samt gi han håndmat når vi spiser utenom hans måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager moser som jeg fryser i isbitformer å når de er frosset tar jeg de ut av formene og putter i plastbokser som jeg merker med hva det er å dato så tar jeg bare opp det jeg trenger og kan blande som jeg vil. Har ikke begynt med kjøtt enda, kun grønnsaker å frukt:)

Kjempelett å så kan vi spise når vi vil uten at det påvirker han:)

Å så er det bare å lage store porsjoner så har du en stund av det:)

Det med å fryse i isbitformer er kjempekjekt når de er på smaksstadiet og ikke skal ha så mye:)

Lurt! :) det skal jeg også få til :) takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...