Anonym bruker Skrevet 19. juli 2013 #1 Skrevet 19. juli 2013 Min sønn på 2 uker er litt plaget med mye luft i magen, dvs han gråter ikke av det, men jobber og stønner og knirker masse. Tar litt tid å roe seg etter spising, og det braker og spraker i bleia når han endelig får det gjennom. Må som regel ta ham opp igjen minst en gang etter at jeg har lagt ham etter hvert måltid. Han er ikke lett å få til å rape, så det kan kanskje være derfor? Raper kanskje 1 av 7 ganger jeg prøver. Gulper av og til når jeg har lagt ham ned, og da kommer det bare litt opp igjen etter at han har ligget littegrann. Kan det være mangel på raping som er problemet? Noen tips for effektiv raping? Eller kan det være at han ikke tåler noe av det jeg spiser? Hva er typisk at babyer får luft i magen av? Og ville han ikke hatt så vondt i magen da at han gråt? Han vil gjerne henge i puppen da når han sliter med å få ut lufta, uten at han spiser, bare suger/koser ved puppen. Anonymous poster hash: 134e7...905
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 19. juli 2013 #2 Skrevet 19. juli 2013 (endret) Men hvordan er det du gjør det når han skal rape da? Det mest effektive synes jeg er å ha ungen over skuldra, ganske høyt opp så magen presser mot skuldra, samtidig som man dunker forsiktig ganske nøyaktig mellom skulderbladene, og veksler mellom å dunke og å stryke oppover fra øverst på rumpa og oppover ryggen... (laang setning ja) Det kan være derfor han plages ja, svelger han luft så må den nødvendigvis komme ut den ene eller den andre veien. Forresten, ser at babyen er 2 uker gammel. Da ville jeg lagt han på magen over underarmen min, og dunket litt forsiktig på rumpa. Endret 19. juli 2013 av Hyacinth Bouquet
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2013 #3 Skrevet 19. juli 2013 Fenikkelte. Anonymous poster hash: eb8c5...42a
BellaSuz Skrevet 19. juli 2013 #4 Skrevet 19. juli 2013 En måte jeg fikk opp rapen på er å legge babyen langflat inntil ene brystet mitt med magen over puppen (hvis du skjønner?), og holdt babyen tett inntil mens jeg rugget baby inntil meg. Da var puppen med på å presse forsiktig på magen. Alternativt holdt jeg likedan, men mens jeg holdt fast så bøyde jeg meg framover slik at mageinnholdet fikk synke, og så "presse" på igjen. Selvfølgelig ikke noe hardt:.-) Du kan drikke fenikkelte og gi baby det også. Løk, kål i alle varianter, brus/kullsyreholdig drikke og ikke minst jordbær kan gi mye luft. Melkeprotein kan også gi oppblåst mage. Prøv deg litt frem:-) Har vært gjennom noen uker med kolikk og luft til baby, og måtte holde meg unna alt det ovenfor. I dag kan jeg spise alt, unntat jordbær. Da blir det litt i overkant mye luft og vondt i magen.
Urwa Skrevet 19. juli 2013 #5 Skrevet 19. juli 2013 Prøv kiroparaktor. Sønnen min var likedan og ble helt bra etter kun 2 behandllinger.
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 19. juli 2013 #6 Skrevet 19. juli 2013 Jeg måtte drive med "bøy og tøy" øvelser med småen. Han lå på ryggen mens jeg bøyde beina(forsiktig) opp mot magen og ga et lett trykk ned. Da fjertet han som en gud! Dette gjorde jeg ganske ofte, og til slutt så hadde han ikke vondt mer Her er og noen råd http://ammehjelpen.no/artikkel/96/Kolikk-og-rad-ved-spedbarnsgrat
BareMas Skrevet 19. juli 2013 #7 Skrevet 19. juli 2013 la ham hvile på en varmeflaske. Skal si det fikk farten på baken til lisstupp, da hun var bare uker gammel og strevde
Nettie+jentungen Skrevet 19. juli 2013 #8 Skrevet 19. juli 2013 Jeg la datteren min på brystet mens jeg satt i sofaen med knyttneven/hånda mi mellom meg og magen hennes mest effektive var kolikkgrepet
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2013 #9 Skrevet 19. juli 2013 Hatt to kolikkunger hvor en av de også hadde reflux. Det kan være lurt å ta noen pauser under amming og prøve å få baby til å rape. Sørg også for riktig ammestilling/ sugetak hos baby for å hindre unødig mye svelging av luft. Når baby skal rape så legg den godt over skulderen med armene fremfor seg/altså over skulderen og ikke ned langs kroppen. Stryk ganske fast fra rumpe og opp mot nakken. Å la baby ligge på ryggen og presse beina forsiktig mot magen kan hjelpe godt for å få ut luft, samt massasje av magen- følg tarmen fra venstre mot høyre feks.. Ellers har jo noen hell med å prøve minifom og div te. Ammete, babyte, fennikel osv. Jeg holdt meg unna alt man mener skaper gass, men merket ingen forskjell. Leste nettopp at man har gått bort fra disse rådene, sjekk ammehjelpen feks.. Ellers er det jo bare å prøve seg frem med å droppe visse ting fra kosten, hadde isåfall startet med melkeprodukter. Kiropraktor har jeg god erfaring med selv om jeg ikke bør kvitt probleme. Lykke til! Anonymous poster hash: 66c6e...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå