Gå til innhold

Da Thea ble født!

Anbefalte innlegg

Gjest Trulte med to små

Jeg hadde termin 12 juli og hadde mistet slimproppen ca 1,5 uke i forveien og resten kom ca en uke før fødselen.

Jeg fikk en liten tegningsblødning og fikk sjekk på føden, men var ikke helt moden, selv om noe var begynt å skje.

På fredagsmorgen merket jeg at jeg hadde rier som økte i styrke ut over dagen. Jeg ringte min mann og ba han komme hjem for nå var riene tette nok til å reise til sykehuset tenkte jeg.

Vi var der kl 13 og jeg ble sjekket igjen, men det var fremdeles 1 cm igjen før livmorhalsen flatet helt ut og jeg hadde 1 cm åpning og måtte bare reise hjem igjen.

Fødselen kunne skje i kveld fikk jeg beskjed om eller det kunne skje i løpet av helgen.

Riene mine var så vonde at jeg gråt og kastet opp og prøvde å legge meg da jeg kom hjem. Det ble bare enda værre og etter bare noen timer var vi på føden igjen.

Vi ble da skrevet inn og jeg hadde kjempevonde rier utover kvelden og natten.

Jeg hadde lest at man hadde god nytte av å bruke pusten riktig når riene kom og det benyttet jeg meg av.

Det var likevel så vondt at jeg ba om noe smertestillende, fikk først en stikkpille og senere morfinsprøyte i låret.

Det var smertefulle timer uten noe søvn den natten og først kl 02 ca gikk jeg i aktiv fødsel.

Jeg hadde lang latensfase og var tross alt glad det endelig begynte å skje noe.

Jeg lå i badekaret nesten hele natten og det lindret godt, men smertene på riene var nesten uutholdelige så jeg fikk oksygen og etterhvert hev jeg meg på lystgassen også ;)

Etterhvert som åpningen ble større ble jeg lagt på benken og skiftet stilling mellom å stå på alle fire og ligge.

Vannet måtte tas og da det viste seg å være barnets avføring i det kunne jeg ikke tilbake til badekaret og måtte føde på benken.

Jeg fikk riestimulerende middel og fikk etterhvert en enorm trykketrang, men fikk ikke lov å trykke når jeg ville.

Det var grusomt å skulle prøve å holde tilbake en pressrie, men jeg gjorde så godt jeg kunne.

Jeg brukte oksygen og lystgass aktivt og ble både svimmel og rar i hodet, men jeg bare måtte ( og jeg som ønsket en naturlig fødsel ;) ) og endelig kl: 09.54 på lørdag kom lille Thea til verden, så søt og med mørkt hår.

Jeg var heldig og revnet ikke, fikk bare et lite skrubbsår ifølge jordmor og mistet heller ikke mye blod, kun 250 ml tror jeg så jeg slapp sprøyte.

Det var en fantastisk følelse å endelig være i mål etter så mange år som ufrivillig barnløs og prøver og nå lå jeg der med den lille, fine jenta mi som vi hadde ventet så lenge på.

Jeg klappet, kysset og overøste henne med kjærlighetserklæringer og lot morskjærligheten bare få fritt utløp. Endelig!

Nå er hun 6 dager gammel og ting begynner å gå seg til her hjemme.

Vi var på sykehuset i to netter etter at hun ble født og fikk veldig god hjelp der.

Jeg sliter litt med ammingen, så det blir en del pumping og eller noe MME.

De første nettene hjemme fikk hun noen vanvittige skriketak hvor ingenting i verden kunne trøste henne og vi trodde hun hadde vondt i magen.

Vi fikk svar i går om at hun hadde fått i seg for lite mat stakkars.

Da ble matmengden økt og hun sov mye bedre i natt heldigvis så nå skal det nok gå så bra så.

Jeg er veldig sliten og har underskudd på søvn, men slik er det jo. Håper vi får kommet oss inn i en god rutine nå og at vi alle tre kan være den lille familien vi så lenge har ønsket.

Jeg har så mye på hjertet, men dette holder for nå.

Jeg har lært mye av denne prosessen og ville aldri vært en fødsel foruten, selv om jeg aldri kunne forestille meg hvor vondt det var ;)

Thea er jo selvfølgelig verdens vakreste baby og heldigvis så er det jo slik oss foreldre er laget at vi syns dette om våre kjære små! <3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144065562-da-thea-ble-f%C3%B8dt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye Lykke :) Godt at det ender så lykkelig for noen av dere som har ventet så lenge!

Håper det går seg til med mat og søvn etterhvert (det henger jo gjerne sammen) og at dere får noen magiske uker med den ferske verdensborgeren fremover!

Gjest Trulte med to små

Hurra Lykke er blitt mor! Veldig, veldig godt å se! Verdens beste følelse. Og utrulig godt når du som meg måtte slite for å få en! Hurra!!!!

Masse klemmer fra meg!

Tusen takk Kaksy! :)

Ja det er helt utrolig at vi endelig har fått oppleve å bli foreldre og nå har et nytt kapittel i livet startet, vårt livs reise i et hav av følelser, gleder, bekymringer osv osv.

Og jeg sier til meg selv: Velkommen til å være foreldre! ;) Men for en gave!!

Håper du har det bra og sender mange klemmer til deg også :)

Gjest Trulte med to små

Gratulerer så mye Lykke :) Godt at det ender så lykkelig for noen av dere som har ventet så lenge!

Håper det går seg til med mat og søvn etterhvert (det henger jo gjerne sammen) og at dere får noen magiske uker med den ferske verdensborgeren fremover!

Tusen takk! :)

Ja mat og søvn hanger sammen. Det er bare rart vi ikke fikk beskjed om hvor mye mat en slik liten jente trenger i begynnelsen, men det er vel så individuelt.

Jeg ønsker veldig å amme, men hun var ikke så interessert i å ta puppen lenge av gangen, så jeg satt og ammet og gråt og følte meg som verdens verste mor.

Masse hormoner i sving ja ;)

Men, nå tror jeg vi skal få nok mat i jenta vår og at vi alle fremover vil smile om kapp med solen! :)

Annonse

GRATULERER SÅ MYE!!  :D

Håper du får en fantastisk tid fremover som nybakt mamma - det er det største i livet!

Selv kjenner jeg nesten litt vemod nå ved å tenke på at jeg har fått mitt tredje og siste barn (ble sterilisert under ks) og aldri mer skal få oppleve den lykkefølelsen som overgår alt annet.... Men, én gang må man jo si stopp ;) Og jeg må si meg fornøyd med mitt lille trekløver; en flott bukett med herlige barn :-) 

Annonse

Gratulerer så mye :))

Nyt tiden så mye du kan!! Går så fort :)

Og fra en som sleit med ammingen sjøl med førstemann, prøv så godt du kan og så lenge du selv orker!

MEN ikke la det gå for lenge slik at det går utover den dyrebare første tiden med babyen :)

Babyer har det absolutt like bra med mme som morsmelk! Og alt er bedre så lenge mamma har det bra med seg sjøl :)

Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...