Gå til innhold

Er det galskap å kjøpe et gammelt hus når jeg er alene og har lav inntekt`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye koster det å eie et gammelt hus.?Har i dag bo utgifter på ca 10 000 kr .Lånet vil komme på ca 7000 kr hvis jg kjøper hus.Hvor mye ekstra i mnd må jeg regne med med kommunlae avgifter osv? .Klarer ikke så mye mer enn 10 000 kr i boutgifter.Men vil så gjerne kjøpe meg hus.Har sett på hus fra 1920.

Anonymous poster hash: 8f251...c98

Fortsetter under...

Skrevet

Et hus bygd i 1920 har, om tidligere eiere ikke har renovert og pusset opp, kun 5 cm. isolering. Det kan bli kaldt på vinteren.

Det er bare det ene og så er det mange andre ting som ofte gjør det sinnsykt dyrt å eie et såpass gammelt hus.

Hilsen ho som nettopp solgte sitt hus fra 1921

Anonymous poster hash: b2988...22a
Skrevet

Kan du gi noen eksempler på hva som kan oppstå og hvorfor det ble så utrolig dyrt?Har ingen peiling på hva det feks .koster å bytte rør under jorda ,til offentlig nett.Piperør.drenering ,tak skifte.bytting av panel ,male et hus osv..dET ER VEL IKKE SÅNN AT DET BARE BLIR MASSE UTGIFTER SÅ FORT JEG HAR KJØPT ET HUS? Hva hvis taket er nytt og litt andre ting er gjort.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Om du ikke selv er en skikkelig handywoman eller du har en handywoman eller handyman som stiller opp for deg, synes jeg at det er helt bak mål å kjøpe et hus, nytt eller gammelt, når du bare har 3000 kroner å gå på utenom lånet pr måned.

Kommunale avgifter varierer mye fra kommune til kommune, men litt under en 1000-lapp i måneden er vel ikke helt galt.  I tillegg kommer forsikring på hus og innbo, strømmen blir ofte dyrere, alt etter hvordan du bor nå selvfølgelig.  Nødvendig vedlikehold og småreparasjoner kommer i tillegg, og de kommer gjerne når man venter det minst.  Og ikke minst vedlikehold av gamle hus kan ofte komme opp i store summer fordi det lett kan bli mye mer enn man tror det er når man først begynner.,

Endret av ronja røverdatter
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: e6036...f0d
Skrevet

Har du så anstrengt økonomi at du ikke her råd til høyere total-utgifter enn 10 000; pr mnd, har du ganske enkelt ikke råd til å bo i et gammelt hus.

Dersom du i tillegg er så lite vant med å bo som du fremstår, vil jeg i aller høyeste grad anbefale deg å heller kjøpe deg en enkel lettstellt leilighet...

Anonymous poster hash: b21cd...c98

Annonse

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Vil heller anbefale deg leilighet. Hus er dyre uventede utgifter lurer rundt alle hjørner. Bad og elektrisk kan du ikke fikse selv med mindre du har fagbrev. Og det er ofte trøbbel med slikt i gamle hus. Er huset godt vedlikeholdt går det sikkert bra, men tipper det er dyrt hvis det er godt vedlikeholdt

Skrevet

Eier leilighet i dag.Ikke billig å bo her heller .Husleie på 5000 kr og lån oppå der.Jeg tenker ikke å kjøpe en rønne.Ser på tilstandsrapporten ,har sett på hus som har nytt tak ,etterisolert,ny malt osv .men det er selvfølig andre ting som ikke er tatt.Tenker jeg kanskje kunne vært heldig å fått litt under takst.Og kanskje hatt 100 000 kr i buffer.Kan dere fortelle litt hva enkelte ting koster.Drenering.tak skift,etterisolering.male et hus,nytt pipeløp,bytte ut rør til offentlig nett.OSV...

Skrevet

Jeg har hus fra 1900. Har totalrenovert det. Brukt ca 1 mill på oppussing. Nye gulv, nytt tak med lyd/brannisolering til 2 etg. 2 nye kjøkken, 2 nye bad, skiftet mye av kledningen og malt ute. Strippet hele 2 etg og isolert, nytt tak og vegger innvendig, nye vinduer. Jeg leier ut en leilighet i 2 etg jeg får inn 6000kr i mnd på. Det hjelper mye.

Betaler 8000kr på lån i mnd, regner 1000kr i strøm i mnd, ca 1000kr i kommunale avg og 1000kr i forsikring.

Det koster ca 1000kr kvadraten å bytte tak utvendig.

Hvis du har mulighet til å leie ut litt, ville jeg gjort det. Hvis ikke ville jeg kjøpt en mindre leilighet. Det er mye jobb med et hus.

Skrevet

Det er vanlig med 10-12000,- i året i kommunale avgifter. Her kommer regninga 2 ganger i året og det er ikke mulig å dele opp...

Så kommer villaforsikring, tv-abonnement og internett (regner med du ikke betaler det nå som du leier).

Noen steder må man spleise på snømåking med traktor.

Regn med at et gammelt hus bruker mye strøm til oppvarming og mye ved.

På sikt må du nok regne med å renovere en del. F.eks nytt elektrisk anlegg, nytt røropplegg, isolere opp igjen vegger, bytte utvendig kledning osv. Ofte er gamle hus dårlig drenert rundt grunnmuren og det kan være fukt og mugg i kjeller.

Anonymous poster hash: 02f8c...7ba
Skrevet

Skal det feks dreneres ligger nok prislappen på rundt 100.000 kr..Å skifte rørsystem i et eldre hus er heller ikke billig.. Da må du bla hugge opp hele gulvet i kjelleren. Kommer sikert på rundt 60 000 kr det også, minst.

Vi har et hus fra 1968 og her har vi drenert og skiftet alt av gamle rør. Heldigvis er mannen min gravemaskinsjofør og en skiklig handymann så han gjorde dette selv. Han fikk låne gravemaskin billig fra firmaet sitt og fikk kjøåe alt han trengte av utstyr gjennom der han jobbet :) Så totalt kostet vel dette oss max 15000 kr.

Ellers så er det jo kledning om den ikke er skiftet da, blir dyrt det også, vi skal gjøre et selv og da blir det vel ca 15-20 000 kr bare i planker. Om du ikke kan gjøre det selv så må du betale for og få det gjort i tillegg så da kan du fort plusse på 20 000 kr til.

SKifting av vinduer, dører om de ikke har gjort det. Da flakser tusen lappene også kjapt. 

På eldre hus oppstår det fort et eller annet så om du er avhenig av og leie inn folk for og gjøre det meste så hadde jeg ikke kjøpt et så dyrt gammelt hus.

Skrevet

Slik du skisserer det her har du rett og slett ikke råd. 3000 i mnd å gå på er nada dersom det dukker opp ting som må tas. 

Anonymous poster hash: 5cc93...790
Skrevet

Eier leilighet i dag.Ikke billig å bo her heller .Husleie på 5000 kr og lån oppå der.Jeg tenker ikke å kjøpe en rønne.Ser på tilstandsrapporten ,har sett på hus som har nytt tak ,etterisolert,ny malt osv .men det er selvfølig andre ting som ikke er tatt.Tenker jeg kanskje kunne vært heldig å fått litt under takst.Og kanskje hatt 100 000 kr i buffer.Kan dere fortelle litt hva enkelte ting koster.Drenering.tak skift,etterisolering.male et hus,nytt pipeløp,bytte ut rør til offentlig nett.OSV...

Det er utrolig vanskelig og si, kommer an på grunnforhold, hus størrelse, om det er skader under bekledning, skal det etterisoleres må det lektres ut for og få plass. For å si det sånn så kan jeg vel si mellom 300000-1000000, for dette er omtrent klin umulig å sette pris på. 300000 tror jeg er i alle beste fall, og da mener jeg aller beste.

Annonse

Skrevet

Har ett hus her .hvor taket er skiftet ,ny kledning rundt huset.ny vinduer,Foring på pipe innvendig må tas ,og drenering.Men det er ikke påvist fukt så det haster ikke veldig med drenering.Huset er på114 kvm.Og fra 1940.Hva kan oppstå¨av andre ting ?Er det sånn at så fort jeg kjøper et hus så bare detter utgiftene over hodet på meg.??

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Nei, det er ikke sånn at det plutselig raser inn med utgifter når du flytter inn i et gammelt hus,  men det kan fort bli noen utgifter fort eller senere.  Det er mange utgifter med det man eier selv som man ikke tenker over når man leier.

Det er ikke billig med leilighet heller alltid, og der kommer det ofte husleie til.  Men den husleia er jo ikke så veldig mye annerledes enn det man har av utgifter når man bor i hus.  Den dekker ev. fellesgjeld som enten er tatt opp når boligen er bygget eller i forbindelse med større vedlikehold, den dekker forskjellige faste utgifter som forsikring, kommunale avgifter og andre ting som man ellers har i et hus (tv, internett osv er noen ganger inkludert) og den dekker vedlikehold, snømåking etc.  Det eneste man kan spare på her, er kanskje snømåkingen som du kan gjøre selv i eget hus om det ikke er noen felles privat vei som skal måkes.  Det du betaler i et borettslag eller sameie som du ikke betaler i eget hus er en viss administrasjonskostnad / driftskostnad.  Så strengt talt er ikke husleia mer enn det man egentlig burde satt av til seg selv til en konto til utgifter og fremtide større og mindre vedlikehold.

Skrevet

Hvis du skal leie noen til å male en enebolig kan du fort regne med 30000 til det...

Anonymous poster hash: 405e0...c75

Skrevet

Som et eksempel hadde vi lekasje i taket i fjor. For oss kostet det 240.000,- å få nytt tak.

Det vil altid være ting som trengs å gjøres på et gammelt hus, men hvis huset er i god stand og du har gått skikklig over det (spessielt tak, drenering, elektrisk og rørlegerarbeid) og alt er oppgradert og i god stand, kan du bo ganske rimlig i et gammelt hus. Du må godta at det er gammelt og ikke forvente samme standard som i en ny leilighet. Her pleier det for eksempel ofte å være 12 grader på stua om morgenen om vinteren før vi har fått fyr i ovnen og det er ikke alle vinduer det er lurt å åpne i rått vær hvis vi har tenkt å lukke dem igjen før det blir tørt, men kan du leve med sånne ting er det koselig i gamle hus.

Anonymous poster hash: 242a4...213
Skrevet

Foreldrene mine skal skifte tak nå, men ikke i så gammelt hus og det er ingen tilleggsskader under.

Dette komme på 188 000 kr.

Anonymous poster hash: 25e84...435
Skrevet

Hvis du skal leie noen til å male en enebolig kan du fort regne med 30000 til det...

Anonymous poster hash: 405e0...c75

Men ting som å male et hus klarer jo de fleste selv. Selve malingen er ikke så dyr.

Skrevet

Maling er også ganske dyrt.Må nok regne med 15000 kr bare i maling.

Skrevet

Maling er også ganske dyrt.Må nok regne med 15000 kr bare i maling.

Kommer jo ann på hvor stort huset er og hvilken malingtype du velger. Det er heller ikke noe som må gjøres ofte. Det kan godt være 5-10 år før det blir nødvendig.

Det samme med kledning. Hvis huset er fra før 1930 er sansynlig vis kledningen god. Kvaliteten på materialene den gangen var ofte mye bedre enn i dag. Her er kledningen minst 120 år gammel og ekspertene sier vi ikke må finne på å skifte den selv om den har noen skader. Den er likevell bedre enn ny.  Dagens materialer holder kansje ikke mer enn 30 år.

Skrevet

Gamle hus er skikkelig risky business.

Vi har brukt to mill på å oppgradere vårt og lite av dette var påtenkt da vi kjøpte.

Etterisolering, bytte oljefyr med noe mer miljøvennlig, ny vatmtvannstank, delvis ny kledning, drenering, hagen..., sikrere el-system, nye varmekabler, sprukne fliser...

Ville ikke gjort det uten noe mer i buffer.

Skrevet

Trenge ikke nødvendigt vis kosta så mye med oppussing om du eller du kjenner noen som kan gjøre det hjelpe deg gratis feks foreldre søsken osv da er det bare materiale som koster noe. Men må du ha firmaer som kommer å gjør det kommer jo timeprisen dems i tillegg.

Men mye av det allernødvendigste som trengs i hus kan du jo sjekke ut fra tilstands rapporten om det er ting som må gjøres med en gang vis ikke kan du jo spare å ta det på sikt.

I den kommunen vi bor i er kommunale avgift på ca 6000 i året som blir delt i to rekninger, ellers betaler vi ca 1500/2500 i mnd for strøm alt etter når på året å 750 for lyse internett, vi bor i ett hus fra 1956 så ikke så gammelt men når det blåser blåser det rett gjennom (føles i hvertfall slik). Så ny kledning å nye vindu å nytt tak trengs med tiden men vi har startet i kjeller å skal fikse oss opp over så vi kan boi kjeller mens 2 etg rives.

Anonymous poster hash: 2d095...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...