Gå til innhold

Til bekymrede gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med bakgrunn i min egen graviditet vil jeg med dette innlegget råde alle gravide jenter som har en tendens til å bekymre seg litt i overkant mye om å holde seg unna graviditetsforum under svangerskapet. Dette skriver jeg fordi jeg selv ble negativt påvirket av slike forum og det gjorde svangerskapet vanskeligere enn hva det trengte å være.

Først og fremst vil jeg si at tross alle mine bekymringer har jeg nå blitt mor til ei frisk, vakker og perfekt jente. For meg føltes dette nesten ut som en umulig prestasjon pga alle de bekymringene jeg hadde. Jeg fryktet at alt som kunne gå galt, ville gå galt. Jeg vil ikke gi skylden kun til forumene fordi det selvsagt mest er min egen feil, men jeg håper og tror at hvis personer med lik tankegang som meg leser dette tidlig i svangerskapet, kan det gi dem kunnskap slik at de ikke havner i samme situasjon som meg.

Min oppfordring er derfor: Hvis du er som meg og har tendens til å bekymre deg i overkant mye ellers – Ikke søk i forum, bruk heller faglitteratur og jordmorsiri.no (eksperthjelpen der) for å få svar på det du lurer på. Snakk med jordmor eller lege.  Hvis du trenger bedre oppfølging fra jordmor, så får du det. Ikke les det som er skrevet på forum. Selv om de kan være til mye hjelp også, så vil det alltid en eller annen plass stå en setning som får deg til å bekymre deg mer enn før du søkte på nett. 

Har du allerede blitt som meg – overbekymret – så kan jeg forsikre deg om at alt går bra! Stopp negative tanker ved fjerne deg selv fra situasjonen du er i – reis deg opp å aktiviser deg selv. Tren, vask opp, spill et spill – gjør noe annet enn da du begynte å tenke på bekymringene dine. Du gjør en flott jobb som gravid og barnet ditt kommer til å være helt perfekt. Gled deg til den dagen du får møte han/henne/de. Det er en helt utrolig opplevelse <3 

Anonymous poster hash: 688d1...586

Anonymous poster hash: 688d1...586

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...