Gå til innhold

Misligholdt studielån, og permanent overflytting til SI. Mulighet for å få nytt studielån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 8 år siden ble jeg skyldig 14.000 til Lånekassen. For 5 år siden betalte jeg det tilbake til statens innkrevingssentral i sin helhet. Fikk beskjed om at det var overført tiden permanent.

Nå har jeg kommet inn på høgskole, jeg har to barn, og lurer på om noen har fått studielån pånytt..etter et mislighold som har gått OVER tre år før det ble betalt tilbake?

Anonymous poster hash: c97b1...4a4

Fortsetter under...

Skrevet

Du får nytt studielån, så sant det forrige du hadde er nedbetalt (eller den delen av det som hadde gått til SI).. Var iallfall det jeg fikk beskjed om..

Skrevet

Du får nytt studielån, så sant det forrige du hadde er nedbetalt (eller den delen av det som hadde gått til SI).. Var iallfall det jeg fikk beskjed om..

Men jeg leste på Lånekassen sine nettsider at om man misligholder studielånet, mister man alle rettigheter i lånekassen. Er dette kun om det ikke er betalt da? Jeg betalte alt for 5 år siden, men da jeg søkte om studielån når jeg tok opp noen fag fikk jeg avslag på søknaden. Kan det vært forskjell på hvilken skole man går i forhold til hvordan de vurderer søknaden?

Skrevet

Jeg vet ikke, om det er sånn, så har iallfall reglene blitt endre det siste året.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet da jeg begynte å studere for 2 år siden. Hadde studielån hos SI og fikk avslag, naturlig nok egentlig, på nytt lån.

Det som skjedde var at dersom jeg søkte om rentefritak for tidligere år så kunne lånet friskmeldes. Jeg søkte om rentefritak, fikk det på grunn av fødsel og omsorg for barn og da nle studielånet hos SI friskmeldt og jeg kunne søke videre støtte.

Litt kronglete, men ikke umulig :)

Anonymous poster hash: dba82...672
Skrevet

Så lenge det er betalt er det ikke en sak lengre.

Bare å søk, om du får avslag tar du kontakt med de og rydder opp i det :)

Annonse

Skrevet

Jeg hadde samme problemet da jeg begynte å studere for 2 år siden. Hadde studielån hos SI og fikk avslag, naturlig nok egentlig, på nytt lån.

Det som skjedde var at dersom jeg søkte om rentefritak for tidligere år så kunne lånet friskmeldes. Jeg søkte om rentefritak, fikk det på grunn av fødsel og omsorg for barn og da nle studielånet hos SI friskmeldt og jeg kunne søke videre støtte.

Okei, men hadde du betalt det tilbake da du søkte om rentefritak? Og hadde du barn da lånet ble misligholdt? Jeg hadde dårlig økonomi da jeg ikke betalte, men fikk barn først i 2009, altså året etter jeg betalte :)

Jeg skal søke om fødselspenger skjønner dere, og er litt stressa. Har gått på skole i år og nå kommet inn på høgskole, men må ta permisjon. Da er Lånekassen eneste utvei for gravide studenter :/

Er så redd for å få avslag igjen siden jeg fikk det sist..

Ikke kan jeg søke før barnet er født om ca en mnd heller, så det er litt tortur :P

Skrevet

Har du opplevd dette selv? Håper det er så "enkelt" :)

Skrevet

Jeg vet ikke, om det er sånn, så har iallfall reglene blitt endre det siste året.

Huff, jeg aner ikke. Tok det lang tid før du betalte lånet til SI? Kanskje det er det som er forskjellen?

Skrevet

Okei, men hadde du betalt det tilbake da du søkte om rentefritak? Og hadde du barn da lånet ble misligholdt? Jeg hadde dårlig økonomi da jeg ikke betalte, men fikk barn først i 2009, altså året etter jeg betalte :)

Jeg skal søke om fødselspenger skjønner dere, og er litt stressa. Har gått på skole i år og nå kommet inn på høgskole, men må ta permisjon. Da er Lånekassen eneste utvei for gravide studenter :/

Ikke kan jeg søke før barnet er født om ca en mnd heller, så det er litt tortur :P

Misligholdt lånet i 2008. I 2009 gikk det til SI og jeg fikk en nedbetalingsavtale. Betalte 2500,- i mnd. frem til i 2011. Barnet ble født i 2010.

Høsten 2011 begynte jeg å studere og fikk rentefritak for 2010 pga. fødsel og fødselspermisjon. Hadde ikke nedbetalt hele lånet som har hos SI, men når jeg fikk rentefritak så ble lånet friskmeldt og sendt fra SI tilbake til Lånekassen.

Skrevet

Det var bare en del av lånet mitt som gikk til SI, og alt er nedbetalt nå. Men jeg er ferdig utdannet da, klarte å finansiere studiene mine selv, men god hjelp fra mannen min..

Dette var et par år siden da, så mye mulig reglene er endret, men jeg kan ikke se for meg at man skal miste alle rettigheter. Lånet er jo betalt ned nå, og da skal man jo starte med blanke ark igjen.

Skrevet

Det var bare en del av lånet mitt som gikk til SI, og alt er nedbetalt nå. Men jeg er ferdig utdannet da, klarte å finansiere studiene mine selv, men god hjelp fra mannen min..

Dette var et par år siden da, så mye mulig reglene er endret, men jeg kan ikke se for meg at man skal miste alle rettigheter. Lånet er jo betalt ned nå, og da skal man jo starte med blanke ark igjen.

Det er noe med at det holder ikke at lånet er nedbetalt eller at man har holdt en avbetalingsavtale. Man må kunne vise til noe som kan gi tilbakevirkende rentefritak for en periode da lånet ble misligholdt - feks. sykdom, arbeidsledighet, fødsel, omsorg for barn etc.

Det er et ganske kronglete system

Skrevet

Misligholdt lånet i 2008. I 2009 gikk det til SI og jeg fikk en nedbetalingsavtale. Betalte 2500,- i mnd. frem til i 2011. Barnet ble født i 2010.

Høsten 2011 begynte jeg å studere og fikk rentefritak for 2010 pga. fødsel og fødselspermisjon. Hadde ikke nedbetalt hele lånet som har hos SI, men når jeg fikk rentefritak så ble lånet friskmeldt og sendt fra SI tilbake til Lånekassen.

Da gikk det bare 1 år da? Hos meg gikk det over 3 år, så da er det kanskje noe annet? Eller gikk det 3 år frem til det ble misligholdt og oversendt SI? Beklager maset, men jeg trenger å se at noen i samme situasjon har kommet gjennom ;)

Annonse

Skrevet

Det er noe med at det holder ikke at lånet er nedbetalt eller at man har holdt en avbetalingsavtale. Man må kunne vise til noe som kan gi tilbakevirkende rentefritak for en periode da lånet ble misligholdt - feks. sykdom, arbeidsledighet, fødsel, omsorg for barn etc.

Hva med dårlig økonomi i dem perioden?

Skrevet

Hva med dårlig økonomi i dem perioden?

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/

Skrevet

Har du opplevd dette selv? Håper det er så "enkelt" :)

Ja, har gjort dette selv. Skal i utgangspunktet være like enkelt som om du betaler en inkasso. Noen ganger kan det ta litt tid før systemet er rettet opp. Men jeg fikk brev fra SI som sa at jeg var ferdig med det da siste innbetaling var gjort.

Skrevet

Jeg sleit med misligholdt studielån i 2008/09, jeg. Det ble trukket fra lønnen min, så ikke spesielt gøy.
På den tiden var jeg ferdig med bacheloren og hadde jobbet en stund, men skulle så starte på masteren høsten 2009. Da tok jeg kontakt med Lånekassen og fikk et møte med dem i forbindelse med at de ville annullere lånet mitt. Var ikke moro å sitte der og forklare at jeg hadde slitt med økonomien på et studieopphold i utlandet og etter det fikk problemer med å betale for meg, og dermed utviklet postangst. Men jeg la alle kort på bordet, og det samt at jeg faktisk skulle starte å studere igjen gjorde at de slettet den forestående annulleringen pluss lønnstrekk!

Søkte om studielån etter det møtet, og fikk det innvilget. Har ikke hatt noen problemer i etterkant! :) 
Det høres for dumt ut til å være sant, og mulig jeg møtte på en mann med et bløtt hjerte, ikke vet jeg. Hadde ikke regnet med at jeg ville kunne få lån der igjen EVER, men søkte semesteret etter og fikk lån og stipend som vanlig. Nå betaler jeg ned på lånet med største glede...

Anonymous poster hash: aaf14...0b8
Skrevet

Husk at Lånekassen har begrenset antall år med studiestøtte.

Anonymous poster hash: 4dec1...ae5

Skrevet

Husk at Lånekassen har begrenset antall år med studiestøtte.

Anonymous poster hash: 4dec1...ae5

Hva mener du? Sånn antall år å få støtte, eller antall år man må bruke støtten innen? Jeg har fått støtte etpar år på videregående..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...