Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har vært sykemeldt fra jobb i noen mnd nå, mye på grunn av at jobben er for krevende for hvordan min helsesituasjon er blitt. Nå har jeg fått en ny jobb, som er i mindre stillingsprosent og arbeidsoppgaver som passer bedre i forhold til form og helse. Men jeg kan jo ikke være sykemeldt i oppsigelsestida, har heller ikke noe ferie som jeg kan ta ut i oppsigelsestida. Det vil være svært vanskelig for meg å jobbe 100% ut oppsigelsestida, jeg kunne kanskje jobbet der 3 dager i uka, men da må jeg jo jobbe lenger for å jobbe full oppsigelsestid på en måte, og det går ikke.. Finnes det noen måte å kunne få kortere oppsigelsestid på eller andre ordninger når man ikke er i helsemessig god nok form til å kunne klare å jobbe ut oppsigelsestida? Er det "frekt" å spørre arbeidsgiver om å få evnt kortere oppsigelsestid? Anonymous poster hash: 38de1...eb8
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Huh? Oppsigelsestiden din løper helt uavhengig av om du er sykmeldt og evt i hvilken prosent. Anonymous poster hash: 2dcaa...956
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har aldri hørt at en ikke kan være sykmeldt i oppsigelsestiden... Anonymous poster hash: fba39...d71
Husbygger Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Arbeidsgiver har rett til å forlenge oppsigelsestiden hvis du er sykemeldt. Men vet ikke om det blir praktisert. Kan du ikke høre med de om du kan få en ordning at du er 40 % sykemeldt i oppsigelsestiden men at du slipper å jobbe lenger? Splrs om de gidder å være vanskelige på det, du er jo tross alt ikke på jobb nå. Hadde vel kanskje stilt seg litt annerledes hvis du hadde sagt opp jobben din for så å bli sykmeldt.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Arbeidsgiver har rett til å forlenge oppsigelsestiden hvis du er sykemeldt. Hvor har du det fra? Det stemmer om man er i permisjon, ikke om man er sykmeldt. Anonymous poster hash: 2dcaa...956
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Det er tvilsomt om det er gyldig selv om du har det i kontrakten din, siden arbeidsgiver ikke har lov å lage dårligere vilkår i kontrakten enn loven gir. Noen allmengyldig regel er det ikke. Anonymous poster hash: 2dcaa...956
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 Er det noen som har link til en side på nav eller noe som dette står svart på hvitt? Min arb.giver sa nemmlig at jeg ikke kunne være sykemeldt i oppsigelsestida, men det står ikke noe i kontrakta. Har vært inne på nav selv og sett, men finner ikke noe om akkurat dette her.. HI Anonymous poster hash: 38de1...eb8
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 Du får be arbeidsgiver vise deg hvor det står da. NAV skriver selvfølgelig ikke ned alle ting som ikke er en regel. (Om du googler kan du alltids finne en del som har spurt om det samme og fått juridiske svar, f.eks her http://www.farmaceutene.no/id/2567 og her http://www.ung.no/oss/arbeid/98354.html ). Anonymous poster hash: 2dcaa...956
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Har du sjekket om det står noe om dette i arbeidsmiljøloven? Anonymous poster hash: c2a17...9f0
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 tipper arbeidsgiver roter litt, de har ikke lov å si deg opp mens du er sykemeldt, men ingenting i veien for at du kan si opp selv.... Anonymous poster hash: 3cb1a...a02
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 de har ikke lov å si deg opp mens du er sykemeldt Anonymous poster hash: 3cb1a...a02 Det er fullt lov å si opp sykmeldte, bare ikke å si dem opp fordi de er sykmeldte. Anonymous poster hash: 2dcaa...956
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå