Gå til innhold

Si opp jobb når man er sykemeldt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt fra jobb i noen mnd nå, mye på grunn av at jobben er for krevende for hvordan min helsesituasjon er blitt.

Nå har jeg fått en ny jobb, som er i mindre stillingsprosent og arbeidsoppgaver som passer bedre i forhold til form og helse.

Men jeg kan jo ikke være sykemeldt i oppsigelsestida, har heller ikke noe ferie som jeg kan ta ut i oppsigelsestida.

Det vil være svært vanskelig for meg å jobbe 100% ut oppsigelsestida, jeg kunne kanskje jobbet der 3 dager i uka, men da må jeg jo jobbe lenger for å jobbe full oppsigelsestid på en måte, og det går ikke..

Finnes det noen måte å kunne få kortere oppsigelsestid på eller andre ordninger når man ikke er i helsemessig god nok form til å kunne klare å jobbe ut oppsigelsestida?

Er det "frekt" å spørre arbeidsgiver om å få evnt kortere oppsigelsestid?

Anonymous poster hash: 38de1...eb8
Skrevet

Huh? Oppsigelsestiden din løper helt uavhengig av om du er sykmeldt og evt i hvilken prosent.

Anonymous poster hash: 2dcaa...956
Skrevet

Jeg har aldri hørt at en ikke kan være sykmeldt i oppsigelsestiden...

Anonymous poster hash: fba39...d71

Skrevet

Arbeidsgiver har rett til å forlenge oppsigelsestiden hvis du er sykemeldt. Men vet ikke om det blir praktisert. Kan du ikke høre med de om du kan få en ordning at du er 40 % sykemeldt i oppsigelsestiden men at du slipper å jobbe lenger? Splrs om de gidder å være vanskelige på det, du er jo tross alt ikke på jobb nå. Hadde vel kanskje stilt seg litt annerledes hvis du hadde sagt opp jobben din for så å bli sykmeldt.

Skrevet

Arbeidsgiver har rett til å forlenge oppsigelsestiden hvis du er sykemeldt.

Hvor har du det fra?

Det stemmer om man er i permisjon, ikke om man er sykmeldt.

Skrevet

Det står ihvertfall i min arbedskontrakt.

Skrevet

Det er tvilsomt om det er gyldig selv om du har det i kontrakten din, siden arbeidsgiver ikke har lov å lage dårligere vilkår i kontrakten enn loven gir.

Noen allmengyldig regel er det ikke.

Skrevet

Ok, jeg gir meg ;-)

Greit å vite!

Skrevet

Er det noen som har link til en side på nav eller noe som dette står svart på hvitt?

Min arb.giver sa nemmlig at jeg ikke kunne være sykemeldt i oppsigelsestida, men det står ikke noe i kontrakta.

Har vært inne på nav selv og sett, men finner ikke noe om akkurat dette her..

HI

Anonymous poster hash: 38de1...eb8
Skrevet

Har du sjekket om det står noe om dette i arbeidsmiljøloven?

Anonymous poster hash: c2a17...9f0

Skrevet

tipper arbeidsgiver roter litt, de har ikke lov å si deg opp mens du er sykemeldt, men ingenting i veien for at du kan si opp selv....

Anonymous poster hash: 3cb1a...a02
Skrevet

de har ikke lov å si deg opp mens du er sykemeldt

Anonymous poster hash: 3cb1a...a02

Det er fullt lov å si opp sykmeldte, bare ikke å si dem opp fordi de er sykmeldte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...