Gå til innhold

Min litt forsinkede fødehistorie (08.07.2013)

Anbefalte innlegg

Vi var på Riksen kl 0830 forrige mandag (altså 08.07.13) som avtalt, for induksjon.  Grunnen for at jeg skulle settes i gang var en dramatisk første fødsel i 2006, pluss at barnet var stort (legen på Rikshospitalet mente ikke dette ble en stor baby selv om jeg på privat UL hadde fått beskjed om dette… Det viste seg at denne legen tok veldig feil!)

Jeg hadde med meg samboeren min (hans første barn – jeg har 2 fra før) og min mor (som har vært med på de to tidligere fødslene).  Vi satt der og sa ikke så mye, men ble heldigvis hentet allerede 0835 av en veldig hyggelig jordmor som het Sissel.  Hun viste oss til et rom og skulle sjekke modning etc.  Jeg hadde 3 cm åpning og var godt moden. Det var hektisk på fødeavdelingen denne dagen, så hun måtte et par runder ut og inn før vi kl 1030 gikk inn på en fødestue.  Jeg ble utrolig lykkelig over å se et enormt stort badekar på dette rommet!  Jeg hadde skrevet et langt brev om hvordan jeg ville fødselen skulle gå, hva jeg var bekymret over etc, og nettopp at jeg ville prøve badekar som smertelindring da det ikke lenger finnes lystgass var en viktig punkt i fødebrevet mitt.  Kl 11 tok Sissel vannet mitt, og dette gikk veldig bra, var ikke spesielt vondt.  Så da var det bare å vente. Min siste fødsel ble også igangsatt i 2008, og denne tok 1 time og 20 minutter fra vannet ble tatt. Jeg hadde jo en liten drøm i hodet om at også denne fødselen skulle gå like fort :P  Men slik ble det ikke… Jeg gikk frem og tilbake på rommet i nesten 30 minutter før den første rien kom, og den var ikke spesielt  vond… Men etter ca 45 minutter var de så grusomme at jeg klatret opp i badekaret, og det var veldig godt!  Det varme vannet lindret veldig, så det anbefaler jeg til andre!  De spylte meg på ryggen med varmt vann (jeg sto for det meste på alle 4) og jeg klarte å puste meg gjennom riene.  Jeg ble i badekaret i 5,5 timer, og gikk til slutt ut da jeg sto og stanget på 8 cm åpning. Det hadde jeg gjort i ca 1,5 time, så jordmor sa jeg måtte bytte stilling. Hun ville ha meg på rygg i sengen, men det var så grisevondt at jeg skrek etter smertestillende.  Ca 15 minutter senere var anestesilegen på plass, og jeg fikk en spinalbedøvelse.  GUD SÅ GODT!  Jeg ble totalt neddopet, og sovnet umiddelbart!  Lå i halvsvime i ca 15 minutter før jeg klarte å åpne øynene.  De hadde da satt drypp på meg for å få mere effektive rier, og jeg ble lagt på siden. Det ene beinet mitt ble plassert i en bøyle, og pressriene kom veldig fort etterpå.  Etter en 10 minutters tid ble jenta født kl 17.30. Hun ble dratt ut den siste biten da hun hadde navlestrengen surret 2 ganger rundt hodet og det hastet med å få henne ut.  Det første hun gjorde var å bæsje på meg :o)   De løftet henne opp slik at vi kunne se henne, og så la de henne ned igjen mens morkaken var på vei ut.  Far fikk klippe navelstrengen og gråt masse.  Jeg hadde veldig vonde etterrier, og disse var kraftige de første 2 døgnene.  Jordmoren undersøkte, og jeg måtte sy ett sting. Det merket jeg faktisk ikke i det hele tatt :o)   Frøkna ble så veid mens jeg lå i sengen, far ble med på badet.  Hun veide 4120!!! Vi visste hun var stor, men at hun veide så mye 14 dager før termin, var vi ikke klar over!  Samboeren min tok bilde av vekten, for å dokumentere det =)

Nå er hun blitt 8 dager gammel, og er allerede sjefen i huset! Hun holder det gående på natten, og sover for det meste på dagen.  Melken kom på dag 4 etter fødselen, noe jeg ikke trodde kom til å skje da jeg er brystoperert, men det gikk! Nå ammer jeg litt, og hun får også erstatning på siden da jeg ikke har så store mengder melk enda.

Ønsker dere som ikke har født enda lykke til. Selv om denne fødselen varte 7,5 time, og var lengere enn forventet, var det fremdeles en fin opplevelse, og jeg klarte mye mer enn hva jeg trodde jeg kom til å gjøre!  Jordmoren satte seg virkelig inn i fødebrevet mitt med tanke på bekymringer og ønsker. Hun sa den beste stillingen for å forebygge rifter var å føde sidelengs slik jeg gjorde, for da hadde jordmor best oversikt, og kunne støtte opp. Jeg anbefaler derfor alle å skrive et slikt brev =) 

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med prinsessen:-) Hørtes ut som en veldig grei fødsel :-) har lest gjennom fødebrevet ditt og syntes det var veldig informativt. Har aldri hatt fødebrev selv, dette er mitt 4 barn og vurderer å skrive et nå :-) kos deg masse med den lille :-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...