Gå til innhold

Har samboeren min rett på permisjon?

Anbefalte innlegg

Vi venter ei lita jente i begynnelsen av desember og jeg vil da ha jobbet i et vikariat frem mot permisjonen. Samboeren min jobber i en privat bedrift, og ettersom jeg ikke hadde opparbeidet meg noen rett på permisjonspenger sist gang vet jeg nå ikke om hvordan reglene er for min samboer. Får han permisjon, eller tilfaller alt meg?

Ja, jeg skal selfølgelig snakke med NAV, men hadde vært greit å ikke stille helt grønn :)  Kjempe takknemmelig om noen som vet kan gi et svar :) Hører så mye forskjelig :)

Fortsetter under...

Jeg har arbeidet i minst 6 måneder ja, så jeg har krav på permisjon. Samboer har også fast jobb. Mulig det er forskjellige regler fra bedrift til bedrift, men virker ikke som det er noen selfølge at han skal få permisjon. Men er dette noe han har krav på uansett bedrift?

Sjølvsagt har han rett påpermisjon! 14 veker foreldrepermisjon er forbeholdt faren, og det kan ikkje arbeidsgjevar gjere noko med! (bør kome til nokolunde avtale om avvikling, men dette har han rett på!). Pappaen har også rett på 14 dager i samband med fødsel, men her varierer det om denne er med eller utan løn (denne er veldig "frivillig"). Mange har nedfelt i tariffavtala at denne er med lønn (dei fleste offentlege i alle fall, men etterkvar også mange private) eller ikkje. Dette må de sjekke opp. Uansett: 14 veker foreldrepermisjon er forbeholdt pappaen, og denne kan ikkje overførast til deg utan særskilte grunnar (men det skal myyyyykje til). Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...