Gå til innhold

Noen kvinner der ute som har Endometriose?

Anbefalte innlegg

Gjest Ruby-Anne
Skrevet

Noen som har Endometriose og som vil fortelle meg om deres erfaringer rundt denne kvinne sykdommen? Jeg har hatt Endo siden jeg var 16 og sliter en del med å kunne akseptere å ha denne sykdommen :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har det. Det medfører mye smerter og noe fertilitetsproblemer og jeg er vanskelig behandlbar. Forhåpentligvis vil jeg få en del bedring ved å fjerne livmor når jeg er ferdig å få barn. Ellers har jeg god erfaring med å gå på medisiner som setter en i "overgangsalderen" kunstig, men disse har en del uheldige bivirkninger ved langtidsbruk. For de fleste vil hormonprevensjon være til god hjelp.

Gjest Ruby-Anne
Skrevet

Ja, jeg har det. Det medfører mye smerter og noe fertilitetsproblemer og jeg er vanskelig behandlbar. Forhåpentligvis vil jeg få en del bedring ved å fjerne livmor når jeg er ferdig å få barn. Ellers har jeg god erfaring med å gå på medisiner som setter en i "overgangsalderen" kunstig, men disse har en del uheldige bivirkninger ved langtidsbruk. For de fleste vil hormonprevensjon være til god hjelp.

Takk for svar! Ja, jeg fikk diagnosen min i år, etter så lang tid med å hatt denne sykdommen i en del år nå. Og jeg fikk hendvist den kraftigte og mest smertefulle Endoen. Men får jeg spørre om du hadde store problemer med å kunne bli gravid med denne tilstanden? Jeg frykter så for å aldri kunne bli en mor ser du.. og det går på alt av mentalen og plager livet av meg. Og kan jeg spørre deg om du har... smerter, i samleie? Jeg har ennå dyden min med meg, men er all uflaksen på min side, så vil det bli smertefullt uansett hvor enn vandt jeg blir med å ha *det*.

Hvilke medisiner du går på? Jeg går på denne behandlingen med Zoladex 10,8 mgs sprøyte, skal snart ta den siste sprøyta i neste måned- så er den behandlingen over. og JA, har MEGET overgangsalder bivirkninger av denne sprøyta, og den tar virkelig knekken på meg her, men er nok verdt det for all del. :)  Og gynekologen tilbudte meg med å ta p-piller som en behandling, men det vil jeg ikke bruke, kroppen min er ødelagt nok fra før av.

Hvordan fikk du diagnosen din? Laporaskopi? :)

Jeg har også vurdert evt å fjerne livmora når, eller HVIS jeg får de barna jeg vil ha, for slike smerter går det bare ikke an å leve med.

Skrevet

Diagnostisert med lap, ja. Jeg kan ikke gi noe eksakt svar på hva det har å si for fertilitet og sexliv, egentlig. Jeg er gift med en kvinne, og da blir det ikke helt sammenlignbart. Det har funket med IVF, men vært vrient - antagelig grunnet endoen.

P-piller og annen hormonell prevensjon oppleves for meg som mindre bivirkningsproblematisk enn Zoladex, men jeg blir ikke kvitt syklusen med det, og da er man jo like langt. Men verdt et forsøk, mener jeg. Hormonspiral kan også være et bra alternativ.

Gjest Ruby-Anne
Skrevet

Diagnostisert med lap, ja. Jeg kan ikke gi noe eksakt svar på hva det har å si for fertilitet og sexliv, egentlig. Jeg er gift med en kvinne, og da blir det ikke helt sammenlignbart. Det har funket med IVF, men vært vrient - antagelig grunnet endoen.

P-piller og annen hormonell prevensjon oppleves for meg som mindre bivirkningsproblematisk enn Zoladex, men jeg blir ikke kvitt syklusen med det, og da er man jo like langt. Men verdt et forsøk, mener jeg. Hormonspiral kan også være et bra alternativ.

Jeg skjønner :)

Ja, har også tenkt ut hvis jeg ikke kan bli gravid innen de kommende åra på naturlig måte, så har jeg vurdert IVF. Kjenner en del kvinner som har gjort det, og de har endt opp med tvillinger, pga. de tar 2 egg for hver gang, det ligger ingen frykt i det. Men syns allikevel at den naturlige måten ville blitt best, men så er det jo dette problemet i utgangspunket og da. Det ble vrient for deg ja? Måtte du "ta" IVF flere enn 1 gang?

Det er bra at det ikke er fullt så ille for deg mtp. bivirkningene på det :)  Men ja, om det ikke funker, så vet jeg ikke helt.. :wacko:  

Du gir meg mange gode tips her! Når gynekologen bare anbefalte meg kun Zoladex og P-piller.

TUSEN takk for svar! :D

Skrevet

Ja, vi hadde en del runder IVF. Det tilhører sjeldenhetene at hormonprevensjon ikke gir en positiv effekt. Og siden de har mindre langsiktige bivirkninger enn Zoladex, tenker jeg at de er et godt førstevalg. Du kan eventuelt be om en henvisning til Ullevål for vurdering, de har landets fremste ekspertise på endometriose. St Olavs er visst også bra. Å gå på Zoladex er egentlig ikke anbefalt over så fryktelig lang tid, siden du øker risikoen for blant annet benskjørhet.

Gjest Ruby-Anne
Skrevet

Ja, vi hadde en del runder IVF. Det tilhører sjeldenhetene at hormonprevensjon ikke gir en positiv effekt. Og siden de har mindre langsiktige bivirkninger enn Zoladex, tenker jeg at de er et godt førstevalg. Du kan eventuelt be om en henvisning til Ullevål for vurdering, de har landets fremste ekspertise på endometriose. St Olavs er visst også bra. Å gå på Zoladex er egentlig ikke anbefalt over så fryktelig lang tid, siden du øker risikoen for blant annet benskjørhet.

Uff, ikke mye bra :/ Ja, jeg skjønner hva du mener. :) 

Det var et veldig godt tips! Flytter selv til Oslo om 1 måned, og er desperat etter å få skikkelig behandlinger, så det skal jeg gjøre! Å kontakte Ullevål! :D Har opplevd en del at jeg har blitt løyet for av legene mine her om tilstanden min, så ekspertisehjelp er akkurat det jeg trenger.

Ja, jeg er blitt veldig bemerka på for farene av å bruke Zoladex for lenge, men jeg har kun denne behandlingen på 6 mnd.- 2 sprøyter, så er den over. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja det har jeg, det er kjempevondt og vi har slitt med å få barn i flere år. Jeg fikk operert vekk en cyste på størrelse med en golfball i juni, og nå er jeg plutselig en uke over tiden! Tatt to positive tester hjemme og en negativ hos legen. Så vi krysser fingrene! Endomer i utgangspunktet ikke farlig, men kan være ganske smertefullt, og frustrasjonen rundt det å ikke kunne gi min datter søsken har slitt på psyke og forhold. Tror det er lurt å snakke med lege om sine tanker rundt dette.

Gjest Ruby-Anne
Skrevet

Ja det har jeg, det er kjempevondt og vi har slitt med å få barn i flere år. Jeg fikk operert vekk en cyste på størrelse med en golfball i juni, og nå er jeg plutselig en uke over tiden! Tatt to positive tester hjemme og en negativ hos legen. Så vi krysser fingrene! Endomer i utgangspunktet ikke farlig, men kan være ganske smertefullt, og frustrasjonen rundt det å ikke kunne gi min datter søsken har slitt på psyke og forhold. Tror det er lurt å snakke med lege om sine tanker rundt dette.

Dere har det jah? :(  Huff de tankene om å aldri kunne få barn selv skremmer vannet av meg hver dag..

Har også hatt flere slike cyster selv, men opererte dem aldri vekk.

ÅÅÅH GRATULERER!!!!! :) )))))

Ja, har selv blitt påvist den kraftigste Endoen, blødningene er voldsomme i mens og de sterkeste smertestillende funker ikke på meg.

Ja, Gud av meg, kan tenke meg det ja, at du blir frustrert uff.. Men så finnes det alltids håp til enhver tid. Sliter også veldig psykisk mtp. at oddsa mine fra før av er svært små at jeg overhode kan bære fram ett eller 3 barn (ønskelig), en dag, og har i tillegg denne sykdommen :unsure:

Må bare få gratulere deg igjen! Kjempekoselig å høre! Det går så godt atta!! :D

Skrevet

Dere har det jah? :(  Huff de tankene om å aldri kunne få barn selv skremmer vannet av meg hver dag..

Har også hatt flere slike cyster selv, men opererte dem aldri vekk.

ÅÅÅH GRATULERER!!!!! :) )))))

Ja, har selv blitt påvist den kraftigste Endoen, blødningene er voldsomme i mens og de sterkeste smertestillende funker ikke på meg.

Ja, Gud av meg, kan tenke meg det ja, at du blir frustrert uff.. Men så finnes det alltids håp til enhver tid. Sliter også veldig psykisk mtp. at oddsa mine fra før av er svært små at jeg overhode kan bære fram ett eller 3 barn (ønskelig), en dag, og har i tillegg denne sykdommen :unsure:

Må bare få gratulere deg igjen! Kjempekoselig å høre! Det går så godt atta!! :D

Tusen takk, har tatt en siste test nå og den lyste positiv så her er vi 5+1 :-) bare vent, din tur kommer. Endo er kanskje ikke til hjelp, men kan vi såkan alle :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...