Gå til innhold

Hvilken grøt?

lilletrillekruspersille

Anbefalte innlegg

Om ikke så alt for lenge skal jeg begynne å gi vesla grøt. Hvilken grøt er å anbefale dere å begynne med? Blander jeg med mm, mme eller vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på hvor mange mnd babyen er. Se på grøtpakken, der står det hvor mange mnd babyen skal være. Selv begynte jeg med en fra hipp, med fersken smak, tror jeg. Nå er mini 10 mnd, utrolig hvor fort en glemmer ting:)

Endret av sprelline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte me nestle sine, de har 2 typer fra 4 måneders alder som jeg har funnet i hvertfall:)

Valgte nestle sin fordi den kom best ut i tester av barnegrøt, søk opp barnegrøt test så finner du tester:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) jeg syntes bare det er litt vanskelig å vite "hva som er best". Får vel egentlig bare bruke elimineringsmetoden og ta utgangspunkt i tester og slikt. Har skjønt at det er vanlig å bruke fruktmos itilegg til grøten, når begynner man med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Nestle sine grøter. Fra 4 mnd er det risgrøt, og fra 6 mnd er det havregrøt. Blandes med vann. Blant 6 mnd grøtene er det mange med frukt og bær. Jenta mi elsker den med pære og blåbær;)

I naturell grøtene har jeg ofte blandet inn sviskemos. Men det går også an å knepte inn en banan:)

Fruktmos smakte min på i 4 mnd alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta med hipp sin risgrøt. Moste aprikos, svisker og ymse og blandet i for å variere smak.

Syntes nestle sin lukta så rart om den ikke ble skylt ut av bollen umiddelbart etter mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har startet med økologisk Hirsegrøt fra Holle til vår sønn på 5mnd etter å ha lest i barebarnemat-bloggen. Har blandet i hjemmelaget sviskemos og fikenmos for å gjøre det mer smakfullt. Har inntrykk av at maten blir vel tatt imot, alt har gått ned hittil :-) Grøten ble kjøpt på Sunkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk anbefalt fra HS å bruke grøt fra enten nestle eller småfolk da disse inneholder mest jern av den typen som er best tilgjengelig for babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar jenter! Da har jeg fått fatt i nestlè(gjorde det enkelt for meg selv denne gangen og tok hva de hadde på butikken jeg pleier å handle på :)) Har samtidig lest på den barebarnemat-bloggen og fått mange gode ideer til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å bruke grøt tilsatt jern som nevnt over (disse grøtene er jo tilsatt mye annet nyttig også - feks ulike vitaminer og kalsium). Det er ikke tilsatt i eks. Holle sine grøter og noen av de andre man får på helsekosten. Videre er det mange av grøtene som er veldig søte og inneholder veldig mye fruktsukker. Velger man en naturell grøt uten tilsatt frukt unngår man alt sukkeret og å venne til barnet den søte smaken. Så kan man jo tenke på om man vil at barnet skal prøve noe glutenfritt eller med gluten først. her er det ulike anbefalinger så det kan man jo lese litt om og gjøre seg opp en mening om selv :) Lykke til i grøtjungelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille frøken liker Småfolk sin best. Brukte kun en pakke med 4 mndrs grøt før vi gikk over til 6 mndrs grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Nestlès "min første risgrøt med mais og banan" og det fungerte som gull. Kanskje ikke så rart den var jo ganske så søt i smaken da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til jeg lurer på:

Når er det best å gi grøten? Og hvor mye per gang? Jeg har nå gitt grøt på ettermiddagen, samt en liten prosjon(tar utgangspunkt i smaksprosjonene som står på pakken) nå på kvelden, hun var helt krakilsk, nektet å roe seg. Nektet pupp men var tydelig sulten, så jeg tenkte at jaja, får vel prøve med litt grøt til da. Og det funket- hun spiste gurglet og smilte om en annen :)

Det er vel best i begynnelsen å bare gi grøt på kvelden da ikke sant? Også mm resten av dagen?

(ikke lett å være førstegangsmamma- alltid noe nytt å lure på..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen anbefaler å gi det på formiddagen for å unngå at barnet blir urolig på kveldstid på grunn av magevondt, men dersom barnet ikke får vondt i magen eller ubehag spiller det jo liten rolle. Dessuten er det ikke sikkert at det passer bedre med magevondt på formiddag enn kveldstid uansett. Hvis du synes det fungerer bra med grøt på kvelden så gir du den på kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med storebror begynte vi med ren maisgrøt fra nestle. Fikk høre at den skulle være lettest for magen. Men, tror ikke den er tilgjengelig lenger. Vi begynte med nestle sine grunnet at disse skal ha tilsatt jern som barna enklere kan ta opp. Etterhvert brukte vi mye forskjellig, men en del av Holle sine med litt hjemmelaget fruktmos I ulike varianter. De er så vidt jeg vet naturlig rike på jern, men muligens ikke den typen som barn lettest kan nyttegjøre seg av.

Til å begynne med ga jeg grøt på mm. Men, det blir fort suppe av det. Så om du ser at babyen ikke reagerer noe, så er det greit å gå over på vann.

Ang tid på dagen, så er det generelt anbefalt å gi nye matvarer på dagen slik at evt reaksjoner viser seg før kvelden/natten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med nestle sine grunnet at disse skal ha tilsatt jern som barna enklere kan ta opp. Etterhvert brukte vi mye forskjellig.

Ang tid på dagen, så er det generelt anbefalt å gi nye matvarer på dagen slik at evt reaksjoner viser seg før kvelden/natten. :-)

Tenkte å gjøre det samme. Valgte Nestlè sin pga det var den som er lettest tilgjengelig(m.a.o på den faste butikken), og de andre merkene hadde ikke grøt for 4 måneder i denne butikken.(Jenta mi er fem måneder altså og har begynt på grøt pga økt matbehov:))

Jeg skjønner det. Jeg var kanskje litt dum som gav henne grøt ikveld siden det var den første gangen. Men får krysse fingrene og håpe på det beste. Kan umulig bli verre enn de andre våkenettene vi har hatt i det siste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med nestle sine grunnet at disse skal ha tilsatt jern som barna enklere kan ta opp. Etterhvert brukte vi mye forskjellig.

Tenkte å gjøre det samme. Valgte Nestlè sin pga det var den som er lettest tilgjengelig(m.a.o på den faste butikken), og de andre merkene hadde ikke grøt for 4 måneder i denne butikken.(Jenta mi er fem måneder altså og har begynt på grøt pga økt matbehov:))

Jeg skjønner det. Jeg var kanskje litt dum som gav henne grøt ikveld siden det var den første gangen. Men får krysse fingrene og håpe på det beste. Kan umulig bli verre enn de andre våkenettene vi har hatt i det siste;)

Det finnes heldigvis ikke noe fasitsvar på dette, så om det er lite allergier og slikt I familien, så er det jo ikke noen grunn til å være bekymret for det. Litt magevondt kan de jo få, men ikke sikkert en merker den store forskjellen uansett. :-) vi flytter fort måltider til kvelden når han taklet det greit. :-) greit å fylle opp magen litt før natten. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å starte ny tråd, bare fortsetter jeg her inne..

Jeg har enda et spm :blink:

Hvor fort skal man øke hvor mye grøt de små får? Med økning tenker jeg altså størrelsen på den prosjonen hun får på kvelden.

Innføringen av grøt på kvelden har vært en suksess. Ja, hun våkner enda på natten, men nå holder det å gi henne smokken og gå ut igjen og hun sovner av seg selv igjen.

(I natt gav jeg et måltid på natten, men det tror jeg skyldes mer en misforståelse mellom meg og mannen min og hvor mye klokka egentlig var, hihi ^_^ )

Til nå har hun fått en prosjon ala smaksprosjonen som står anvist på pakken til Nestlè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...