Gå til innhold

Veldig sliten, men vil ikke svikte kollegaer på jobb...

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 31 og har 5 uker igjen før jeg er går i permisjon. Har stått i full jobb hele veien og har ikke vært vekk fra jobb en eneste dag. Nå begynner jeg å føle meg veldig tung, stor og sliten. Er veterinær så har stor pågang med kunder, lange dager og et stresset arbeidsmiljø. På grunn av ferieavløsning er vi få på jobb og jeg har stor respekt og føler stort ansvar for mine kolleger. Samtidig er jeg utrolig sliten i kroppen, har ondt i ryggen, sover dårlig og er plutselig veldig umotivert for å stå opp å dra på jobb. Er sliten før dagen har begynt og jeg føler at det hele er overvelmende.. Blir lett veldig følelsesladdet og gråter lett etter jobb. 

Vil ikke svikte de andre og blir veldig lei meg av tanken på å bli oppfattet som sytete eller kjip. Vil egentlig sykemelde meg, men tørr/klarer ikke.. 

Noen tips? 

Anonymous poster hash: 43911...d2f

Fortsetter under...

Sykemeld deg. Du skal tross alt gå gjennom en fødsel og barseltid med alt hva det kan innebære. De andre på jobb, hadde de gjort det samme for deg? Er helt sikker på at de vil ha stor forståelse for at du legger inn årene nå. Du hsr jo stått veldig lenge i jobb i forhold til de fleste av oss. Vær fornøyd med det. Nå må du kun ha en ting i tankene: Deg selv og babyen. Bestill deg en legetime, du :-) Så får du sykmelding hel eller delvis. Lykke til!

Sånn har jeg også holdt på. Er advokat og vi har ingen ekstra nå i ferietiden. Jeg har i tillegg tatt på meg ekstra saker og jobbet noe sinnsykt. Nå har jeg en uke til permisjon og jeg er supersliten. Jeg har i tillegg et barn på halvannet år som krever sitt hjemme. Det jeg har gjort på jobb i det siste har uten tvil gagnet mine kollegaer, og det ER vanskelig å sette en stopper når man er æreskjær i forhold til jobben sin og elsker jobben... Jordmor har kjeftet litt på meg i det siste siden jeg har mye kynnere og sliter med fødselsangst, og bedt meg ta en sykemelding. Det er uten tvil det beste for meg og babyen i magen (og mann og barn her hjemme), men jeg innser at mitt forhold til jobben kanskje er litt annerledes enn hos mange andre. Jeg jobbet like hardt i forkant av forrige fødsel, og det medførte en tøff fødsel og knallhard barseltid.

Det viktigste nå er din og babyens helse. Til tross for det jeg skriver ovenfor, så anbefaler jeg en sykemelding, den trenger ikke å være 100 % dersom du har energi til å bidra litt. Kjenn på kroppen din og ikke overnanstreng deg selv nå på slutten! Lykke til med innspurten!

Anonymous poster hash: c5e75...396

Takk for svar, godt å se at jeg ikke er alene mht. dette. Har bestilt en legetime til i morgen så skal se hva jeg finner ut av. Vanskelig å føle at man svikter kollega, men som dere sier er det viktigste min og barnets helse og alt inni meg skriker at dette ikke er sunt! 

Ha en super dag! 

Jeg er og veterinær og i uke 31. Har ferie akkurat nå men ligger mest på sofaen med bekkensmerter. Skal jobbe 3,5 uker mellom ferie og perm. Akkurat nå lurer jeg på om jeg i det hele tatt klarer å gå om et par uker. Men kjenner meg igjen i det du skriver. Hvem skal dekke opp for meg hvis jeg ikke kommer på jobb?

Hei Silja, takk for svar!

Ja, det er superfrustrerende.. ikke bare kolleger, men også faste gode kunder som man ikke ønsker å svikte. Har forsøkt å si til de andre vet + ass at jeg trenger mer tid pr. kons og at jeg ikke kan jobbe så lange dager, ta mindre drop-in osv.. men som du sikkert kjenner er det litt sånn "bordet fanger", for idet du er kommet kan du ikke svikte. Idag fikk jeg f.eks. 1 benbrudd, 1 smeltende cornea ulcus og en hund med nyresvikt ovenpå de pasientene jeg allerede hadde. Resulterte i sliten og småsur veterinær og 3 timer overtid. Tror de fleste smådyrsveterinærer skjønner hva jeg mener, problemet er at jeg føler klinikken er så sårbar at jeg ikke kan svikte. Idag gråt jeg bilen på vei fra jobb, er bare suuupersliten! 

Annonse

Jeg var ikke sykmeldt sist og er ikke sykmeldt nå - uke 35. Men som advokat er jeg nok litt mer skjermet enn som veterinær. Kan benytte hjemmekontor og har påtatt meg færre oppdrag enn ellers selv om det har medført ekstraarbeid for kolleger. Når arbeidsgiver tilpasser slik er det hyggelig igjen å arbeide helt ut:-) ble dårlig da jeg stresset og jobbet for lange dager så da ble det best for oss alle at jeg jobber mindre overtid men holder hele veien ut. Høres ikke bra ut å gråte på vei fra jobb. Kjenner mange som har slitt seg ut og blitt sykmeldt. Hvis man klarer å få aksept for å få redusert arbeidstrykket litt og holde hele veien ut så er vel det det beste? Evt f eks 20% sykemelding som tas ut onsdager, så får man en dag å hente seg inn på? Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...