to små prinsesser Skrevet 14. juli 2013 #1 Del Skrevet 14. juli 2013 -barnet å putte inn smukken selv på natten? -sove lengre dupp på dagen(over en time) uten trilling ol. -sove natten igjennom uten måltid Nå vet jeg at alle barn er forskjellig, men det er kanskje en periode som er mer normalt for dette enn andre? Snuppa mi er 6mnd. Hun kan putte inn smukken på dagen, men napper den ut igjen. Finner den ikke på natten, så jeg må opp flere ganger for å putte den inn. Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Smiley* Skrevet 14. juli 2013 #2 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Jenta mi er 10 mnd. Får mat 1 gang pr natt Klarte fint å putte inn smokken selv på natt ca 9 mnd. Sover 1 lang dupp og en kort.Legger seg.20.00 Hvis vi holder henne lenge oppe om morgenen sover hun en lang dupp. Kunne slutte med vugging og trilling 7-8 mnd alder. Det er slitsomt med den vugginga ja .Jeg har 2 barn til og er glad for at vi er forbi det stadiet nå. Det er ikke lenge til du kan slutte med det sikkert. Min første sluttet med mat på natt da han var 7 mnd nr 2 da hun var 15 mnd(altfor sent) Og siste skal jeg prøve å avvenne når hun begynner i bhg om 1 mnd. Så de er forskjellige. Endret 14. juli 2013 av *Smiley* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145516184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 14. juli 2013 Jenta mi er 10 mnd. Får mat 1 gang pr natt Klarte fint å putte inn smokken selv på natt ca 9 mnd. Sover 1 lang dupp og en kort.Legger seg.20.00 Hvis vi holder henne lenge oppe om morgenen sover hun en lang dupp. Kunne slutte med vugging og trilling 7-8 mnd alder. Det er slitsomt med den vugginga ja .Jeg har 2 barn til og er glad for at vi er forbi det stadiet nå. Det er ikke lenge til du kan slutte med det sikkert. Min første sluttet med mat på natt da han var 7 mnd nr 2 da hun var 15 mnd(altfor sent) Og siste skal jeg prøve å avvenne når hun begynner i bhg om 1 mnd. Så de er forskjellige. Jeg gleder meg STORT til jeg kan slutte med vuggingen og hun kan sove lang dupp uten vugging. Men vi har jo 3 dupper enda. Hun er ikke klar for å kutte ned til 2. Maten på natten kunne hun sikkert klart seg uten hvis jeg bare hadde orket å dytte inn den smukken ca 100 gang mellom kl 5 og 7, men foreløpig orker jeg ikke. Eldstesnuppa sov over av seg selv rundt 5mnd. Jeg våknet, lagde flaske og satt å så på at hun sov! Da var det jeg som ikke var klar for å kutte nattmåltidet. Synes det er utfordrende når jeg er alene med begge på dagen. Kan jo ikke gå i fra en 3åring alene i 20 min. Og hun er ikke så villig til å slippe det hun holder på med for at hun skal bli med ut å trille akkurat når lillesøster gråter. Akk ja.... Disse periodene! Som sakt: gleder meg STORT til denne perioden er over. Hehe... Godt å se at perioden kanskje er over snart. Håper flere gir samme tilbakemelding. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145516332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Smiley* Skrevet 14. juli 2013 #4 Del Skrevet 14. juli 2013 Det har skjedd store forandringer her de siste 4mnd.Så det er nok ikke lenge til skal du se. Skjønner godt at du ikke orker smokkdytting , det er slitsomt.Bedre med melk da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145516346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 14. juli 2013 Det har skjedd store forandringer her de siste 4mnd.Så det er nok ikke lenge til skal du se. Skjønner godt at du ikke orker smokkdytting , det er slitsomt.Bedre med melk da Ja! Smukkedytting tar 2 timer. Melk tar 10min. Da velger en søvnig mor melk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145516348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plotta Skrevet 14. juli 2013 #6 Del Skrevet 14. juli 2013 Jenta mi er drøyt 5 mnd. Bruker ikke smukk.Sovner av seg selv i sengen på dagtid og sover mellom 30 min. og 1,5 time. Hvor mange dupper hun har avhenger litt av hvor lenge hun sover, men har vanligvis 3 i løpet av en dag. Kan i tillegg eller i stedet for å sove i senga sovne når vi er ute på tur. Sover da gjerne 1/2 time, men sjelden mer. Vogna kan godt stå i ro mens hun sover, men ikke når hun skal sovne. Vi har vanligvis en amming mellom kl 19.30 og 7 om morgenen. Frem til for 2 uker siden hadde vi to. Hun har sovet gjennom natten en gang, da våknet hun av seg selv rundt kl 23. Vanligvis våkner hun i 2-tiden og får mat da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145516362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletrillekruspersille Skrevet 14. juli 2013 #7 Del Skrevet 14. juli 2013 -barnet å putte inn smukken selv på natten? -sove lengre dupp på dagen(over en time) uten trilling ol. -sove natten igjennom uten måltid Nå vet jeg at alle barn er forskjellig, men det er kanskje en periode som er mer normalt for dette enn andre? Snuppa mi er 6mnd. Hun kan putte inn smukken på dagen, men napper den ut igjen. Finner den ikke på natten, så jeg må opp flere ganger for å putte den inn. Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. Jenta mi er knappe 5 måneder, hun: -putter ikke i smokken selv, til nøds feil vei altså med selve smokken utover(sover gjerne derfor videre uten) -sov lengre dupper på dagtid inntil nylig. Nå er det mange små.. På det "verste" er vi oppe i fem(!!) dupper på en dag. Kanskje ikke helt etter boka, men jeg føler jeg ikke kan nekte babyenmin sove når hun er trøtt på dagtid fordi boka sier to/tre lurer.. Jeg har også tydeligvis en litt rar baby for hun sovner stort sett fortere i vogna om den står i ro, kontra jeg triller så den der trimmen jeg så absolutt kunne ha trengt blir dessverre byttet mot en baby som sovner fortere -jeg var kjempe heldig og hadde en baby som sov gjennom natten tidlig av, begynte å sove gjennom allerede i 3,5måneds alder, men har nå begynt igjen å kreve nattmåltid i 3/4tida. Jeg vet jeg absolutt ikke har noen rett til å klage, men det var en litt tøff overgang å først bli vant til å ha nattmåltid, deretter luksusen med å slippe for å så begynne igjen. Apropos, de der korte duppene, jeg ser at jenta tydelig kunne ha trengt lengre dupper, men nekter å sovne igjen når hun først våkner så det blir bare sånne små. Jeg sitter i tillegg med puppene på tørk for tiden. Skrev i et innlegg tidligere(tid på pupp) at hun ville ha mat hver tredje time, dette må jeg nå gå tilbake på. Nå mater jeg ca hver halvannen time(derav mange korte dupper)økedøgn eller tegn på et større behov for mat enn jeg kan tilby per amming? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145516438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plotta Skrevet 14. juli 2013 #8 Del Skrevet 14. juli 2013 -barnet å putte inn smukken selv på natten? -sove lengre dupp på dagen(over en time) uten trilling ol. -sove natten igjennom uten måltid Nå vet jeg at alle barn er forskjellig, men det er kanskje en periode som er mer normalt for dette enn andre? Snuppa mi er 6mnd. Hun kan putte inn smukken på dagen, men napper den ut igjen. Finner den ikke på natten, så jeg må opp flere ganger for å putte den inn. Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. Jenta mi er knappe 5 måneder, hun: -putter ikke i smokken selv, til nøds feil vei altså med selve smokken utover(sover gjerne derfor videre uten) -sov lengre dupper på dagtid inntil nylig. Nå er det mange små.. På det "verste" er vi oppe i fem(!!) dupper på en dag. Kanskje ikke helt etter boka, men jeg føler jeg ikke kan nekte babyenmin sove når hun er trøtt på dagtid fordi boka sier to/tre lurer.. Jeg har også tydeligvis en litt rar baby for hun sovner stort sett fortere i vogna om den står i ro, kontra jeg triller så den der trimmen jeg så absolutt kunne ha trengt blir dessverre byttet mot en baby som sovner fortere -jeg var kjempe heldig og hadde en baby som sov gjennom natten tidlig av, begynte å sove gjennom allerede i 3,5måneds alder, men har nå begynt igjen å kreve nattmåltid i 3/4tida. Jeg vet jeg absolutt ikke har noen rett til å klage, men det var en litt tøff overgang å først bli vant til å ha nattmåltid, deretter luksusen med å slippe for å så begynne igjen. Apropos, de der korte duppene, jeg ser at jenta tydelig kunne ha trengt lengre dupper, men nekter å sovne igjen når hun først våkner så det blir bare sånne små. Jeg sitter i tillegg med puppene på tørk for tiden. Skrev i et innlegg tidligere(tid på pupp) at hun ville ha mat hver tredje time, dette må jeg nå gå tilbake på. Nå mater jeg ca hver halvannen time(derav mange korte dupper)økedøgn eller tegn på et større behov for mat enn jeg kan tilby per amming? Kan hende det er på tide å begynne med litt fast føde? Kan trøste deg med at jeg også må amme hver 1,5. til 2. time hvis ikke jeg gir grøt på dagtid, selv om jeg har mer melk enn hun spiser i et måltid. Hun er ferdig på 5-10 minutter så jeg synes egentlig ikke det gjør noe at jeg må amme litt ofte. Jeg begynte med grøt når hun var 4 mnd og nå halvannen måned senere spiser hun et fullt måltid (1 dl) rundt kl 6 på kvelden. Hvis jeg er borte på dagtid får hun 2 måltider grøt og da trenger hun ikke annen mat (morsmelk eller mme hvis jeg ikke har pumpet) oftere enn hver 3. time... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145516985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbea Skrevet 14. juli 2013 #9 Del Skrevet 14. juli 2013 -barnet å putte inn smukken selv på natten? -sove lengre dupp på dagen(over en time) uten trilling ol. -sove natten igjennom uten måltid Nå vet jeg at alle barn er forskjellig, men det er kanskje en periode som er mer normalt for dette enn andre? Snuppa mi er 6mnd. Hun kan putte inn smukken på dagen, men napper den ut igjen. Finner den ikke på natten, så jeg må opp flere ganger for å putte den inn. Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. Blir 5 mnd neste uke og er ikke nærheten av å finne smokken selv, men sover så nær meg at jeg kan stappe den inn uten å stå opp. Sover masse på dagen. En typisk dag begynner 07. Sover 8-1030 sover igjen 1130-1330 sover igjen 1430-1700. Leggetid 19. Spiser 1-3 ganger på natten. Full ammes. Vi gynger ikke vogna, men bysser henne av og til. Ofte sovner hun uansett. Har ikke noe behov for at hun skal sove hele natten da jeg synes å huske at når storesøster ble nektet amming på natten så ble det full brystnekt og ammeslutt. Ønsker å amme lenger denne gangen.n Kan også nevne at storesøster når hun var 5 mnd sov 19-05 om natta, med en hel masse amming.. Spiste masse fast føde og kvilte to ganger til dagen. Hver kvil ca 1,5 time og vogna måtte trille hele tiden. Kjempe slitsomt. Så jeg kan drive under på at barn er svært forskjellige Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145517100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 14. juli 2013 -barnet å putte inn smukken selv på natten? -sove lengre dupp på dagen(over en time) uten trilling ol. -sove natten igjennom uten måltid Nå vet jeg at alle barn er forskjellig, men det er kanskje en periode som er mer normalt for dette enn andre? Snuppa mi er 6mnd. Hun kan putte inn smukken på dagen, men napper den ut igjen. Finner den ikke på natten, så jeg må opp flere ganger for å putte den inn. Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. Blir 5 mnd neste uke og er ikke nærheten av å finne smokken selv, men sover så nær meg at jeg kan stappe den inn uten å stå opp. Sover masse på dagen. En typisk dag begynner 07. Sover 8-1030 sover igjen 1130-1330 sover igjen 1430-1700. Leggetid 19. Spiser 1-3 ganger på natten. Full ammes. Vi gynger ikke vogna, men bysser henne av og til. Ofte sovner hun uansett. Har ikke noe behov for at hun skal sove hele natten da jeg synes å huske at når storesøster ble nektet amming på natten så ble det full brystnekt og ammeslutt. Ønsker å amme lenger denne gangen.n Kan også nevne at storesøster når hun var 5 mnd sov 19-05 om natta, med en hel masse amming.. Spiste masse fast føde og kvilte to ganger til dagen. Hver kvil ca 1,5 time og vogna måtte trille hele tiden. Kjempe slitsomt. Så jeg kan drive under på at barn er svært forskjellige Jøss! For et sovebarn! Du rekker vel knapt annet enn å mate og skifte bleie før hun skal sove igjen! Jenta mi er absolutt ikke vanskelig å få til å sove, men det er vanskelig å få henne til å sove lengre dupper. Jeg ser hun er trøtt, men hun kommer ikke inn i søvnen på egnehånd. i alle fall ikke enda. Håper virkelig det skjer snart! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145517373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslomama Skrevet 14. juli 2013 #11 Del Skrevet 14. juli 2013 -barnet å putte inn smukken selv på natten? -sove lengre dupp på dagen(over en time) uten trilling ol. -sove natten igjennom uten måltid Nå vet jeg at alle barn er forskjellig, men det er kanskje en periode som er mer normalt for dette enn andre? Snuppa mi er 6mnd. Hun kan putte inn smukken på dagen, men napper den ut igjen. Finner den ikke på natten, så jeg må opp flere ganger for å putte den inn. Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. Jenta vår får mme og har fått det siden hun var 3 uker gammel. Hun sov natten gjennom siden hun var 6 mnd gammel, satt smokken inn selv når hun var 6 1/2 mnd og når hun startet med full natt ble duppene lengre på dagen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145517382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 14. juli 2013 Det at jeg ønsker hun skal lære å putte inn smukken selv er fordi hun skal flyttes på storesøstersrom etter hvert og da ønsker jeg ikke at hun våkner og hyler etter smukken x antall ganger og vekker storesøster. Men det kommer vel etter hvert. Foreløpig går den mest inn gale veien, men det hender hun lykkes med den rett vei så da er det vel håp. Hehe.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145517390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 14. juli 2013 -barnet å putte inn smukken selv på natten? -sove lengre dupp på dagen(over en time) uten trilling ol. -sove natten igjennom uten måltid Nå vet jeg at alle barn er forskjellig, men det er kanskje en periode som er mer normalt for dette enn andre? Snuppa mi er 6mnd. Hun kan putte inn smukken på dagen, men napper den ut igjen. Finner den ikke på natten, så jeg må opp flere ganger for å putte den inn. Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. Jenta vår får mme og har fått det siden hun var 3 uker gammel. Hun sov natten gjennom siden hun var 6 mnd gammel, satt smokken inn selv når hun var 6 1/2 mnd og når hun startet med full natt ble duppene lengre på dagen Ååååååå.... Abonerer på denne da! Jenta mi får også mme og har gjort det siden fødselen. Håper det blir slik hos oss også! Vi har 1/2års dag i morgen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145517402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerGårDetUnna!!! Skrevet 14. juli 2013 #14 Del Skrevet 14. juli 2013 Jenta mi puttet ikke smokken i munnen selv på natten før hun var over året, men babyen min begynte når han var 5 mnd. Jeg har 4 smokker i senga hans, 2 på hver side, slik at han ikke rekker å våkne skikkelig for å putte den inn Han sover to dupper på en time til halvannen time før kl 14, bare legger han i senga så sovner han. Han sover av og til natten gjennom, men det er jeg ikke så nøye på. (Stresset sånn med eldste at det slet meg ut) Han får ikke sove etter kl 17 på ettermiddagen, da blir natta veldig urolig. Ellers sover han dypt og fint helt til han eventuelt blir tørst/sulten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145517454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anema80 Skrevet 15. juli 2013 #15 Del Skrevet 15. juli 2013 - Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. I 6 mnd alder er det mye som skjer. Mange plages av tenner, og sover derfor kortere lurer. Slik har det vært hos oss.. Noen småttlinger lærer seg jo nye ferdigheter, og da har de jo ikke tid til å sove! Ville det ikke vært mindre stressende for deg å bare ta henne opp om hun våkner, Istedet for å trille i 15-20 min med ei 3 åring i hus? La henne styre dagen og duppene litt, og ta det litt som det kommer. Kanskje vil du oppleve at hun etterhvert regulerer seg selv. Jeg kjenner godt til å bli opphengt i rutiner og klokkeslett, men har med nr 2 begynt å tenke at ja ja... Så ble det sånn idag! Finn ut om hun liker å sove i senga si istedet. Det blir fort varmt i vogna nå på sommeren. Jenta vår som har vært en skikkelig vognbaby begynte plutselig å sove inne da vi var på ferie, og har fortsatt med det her hjemme. Hun er nå 8,5 mnd og sover gjerne to lange lurer i senga si på dagtid. Vi har nattpose til henne, mørke gardiner og en vifte som hjelper til å holde det kjølig. Vifta lager litt lyd, men den fungerer som støyskjerming, så selv om storebror hopper i trampoline nedfor vinduet, så sover hun som regel dypt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145520064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 16. juli 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 16. juli 2013 - Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. I 6 mnd alder er det mye som skjer. Mange plages av tenner, og sover derfor kortere lurer. Slik har det vært hos oss.. Noen småttlinger lærer seg jo nye ferdigheter, og da har de jo ikke tid til å sove! Ville det ikke vært mindre stressende for deg å bare ta henne opp om hun våkner, Istedet for å trille i 15-20 min med ei 3 åring i hus? La henne styre dagen og duppene litt, og ta det litt som det kommer. Kanskje vil du oppleve at hun etterhvert regulerer seg selv. Jeg kjenner godt til å bli opphengt i rutiner og klokkeslett, men har med nr 2 begynt å tenke at ja ja... Så ble det sånn idag! Finn ut om hun liker å sove i senga si istedet. Det blir fort varmt i vogna nå på sommeren. Jenta vår som har vært en skikkelig vognbaby begynte plutselig å sove inne da vi var på ferie, og har fortsatt med det her hjemme. Hun er nå 8,5 mnd og sover gjerne to lange lurer i senga si på dagtid. Vi har nattpose til henne, mørke gardiner og en vifte som hjelper til å holde det kjølig. Vifta lager litt lyd, men den fungerer som støyskjerming, så selv om storebror hopper i trampoline nedfor vinduet, så sover hun som regel dypt. Joda, det er mye som skjer i 6mnd alderen. Nå er det ikke slik at jeg går i fra en 3 åring i huset alene i 15-20min. Det ville jeg aldri gjort. Pappaen har ferie nå så det går greit. Grunnen til at vi triller etter 30-45min er fordi hun tydelig er trøtt, men kommer ikke inn i søvnen selv. Jeg vil i grunn ikke venne henne til å sove i sengen på dagtid. I bhg vil det bli soving i vogn og jeg vil ikke være nødt til å være hjemme fordi hun skal sove i senga si. Hun sover godt i vognen og jeg hadde akkurat samme opplegget med eldste så jeg har stor tro på at lengre dupper er rett rundt hjørnet. Jeg tror at hvis jeg legger ned arbeidet nå og lærer henne at en lang dupp er godt så vil jeg ha igjen for det i lengden. Men det er nå min mening. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145521067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Smiley* Skrevet 17. juli 2013 #17 Del Skrevet 17. juli 2013 - Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. I 6 mnd alder er det mye som skjer. Mange plages av tenner, og sover derfor kortere lurer. Slik har det vært hos oss.. Noen småttlinger lærer seg jo nye ferdigheter, og da har de jo ikke tid til å sove! Ville det ikke vært mindre stressende for deg å bare ta henne opp om hun våkner, Istedet for å trille i 15-20 min med ei 3 åring i hus? La henne styre dagen og duppene litt, og ta det litt som det kommer. Kanskje vil du oppleve at hun etterhvert regulerer seg selv. Jeg kjenner godt til å bli opphengt i rutiner og klokkeslett, men har med nr 2 begynt å tenke at ja ja... Så ble det sånn idag! Finn ut om hun liker å sove i senga si istedet. Det blir fort varmt i vogna nå på sommeren. Jenta vår som har vært en skikkelig vognbaby begynte plutselig å sove inne da vi var på ferie, og har fortsatt med det her hjemme. Hun er nå 8,5 mnd og sover gjerne to lange lurer i senga si på dagtid. Vi har nattpose til henne, mørke gardiner og en vifte som hjelper til å holde det kjølig. Vifta lager litt lyd, men den fungerer som støyskjerming, så selv om storebror hopper i trampoline nedfor vinduet, så sover hun som regel dypt. Joda, det er mye som skjer i 6mnd alderen. Nå er det ikke slik at jeg går i fra en 3 åring i huset alene i 15-20min. Det ville jeg aldri gjort. Pappaen har ferie nå så det går greit. Grunnen til at vi triller etter 30-45min er fordi hun tydelig er trøtt, men kommer ikke inn i søvnen selv. Jeg vil i grunn ikke venne henne til å sove i sengen på dagtid. I bhg vil det bli soving i vogn og jeg vil ikke være nødt til å være hjemme fordi hun skal sove i senga si. Hun sover godt i vognen og jeg hadde akkurat samme opplegget med eldste så jeg har stor tro på at lengre dupper er rett rundt hjørnet. Jeg tror at hvis jeg legger ned arbeidet nå og lærer henne at en lang dupp er godt så vil jeg ha igjen for det i lengden. Men det er nå min mening. Mine har alltid sovet i sengen på dag og i vogn i barnehagen.Det pleier ikke å være noe problem.Barnehagen er noe annet enn hjemme :)Så tror ikke det er noe å bekymre seg for. De lengre duppene kommer ihvertfall etterhvert og man må bare gjøre det som fungerer til det forandrer seg. Det første året er som en berg og dalbane .Godt når ting stabiliserer seg litt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145524920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #18 Del Skrevet 18. juli 2013 - Hun kan ikke sove lengre dupp på dagen. Sovner greit. Sover i 30-45min og må da trilles i 15-20min for å sove videre. Dette er veldig upraktisk med en 3åring i hus. Hun sover ikke natten igjennom. Våkner til en liten skvett på 70-80ml rundt kl 5. Er som regel så trøtt at hun spiser i søvne. I 6 mnd alder er det mye som skjer. Mange plages av tenner, og sover derfor kortere lurer. Slik har det vært hos oss.. Noen småttlinger lærer seg jo nye ferdigheter, og da har de jo ikke tid til å sove! Ville det ikke vært mindre stressende for deg å bare ta henne opp om hun våkner, Istedet for å trille i 15-20 min med ei 3 åring i hus? La henne styre dagen og duppene litt, og ta det litt som det kommer. Kanskje vil du oppleve at hun etterhvert regulerer seg selv. Jeg kjenner godt til å bli opphengt i rutiner og klokkeslett, men har med nr 2 begynt å tenke at ja ja... Så ble det sånn idag! Finn ut om hun liker å sove i senga si istedet. Det blir fort varmt i vogna nå på sommeren. Jenta vår som har vært en skikkelig vognbaby begynte plutselig å sove inne da vi var på ferie, og har fortsatt med det her hjemme. Hun er nå 8,5 mnd og sover gjerne to lange lurer i senga si på dagtid. Vi har nattpose til henne, mørke gardiner og en vifte som hjelper til å holde det kjølig. Vifta lager litt lyd, men den fungerer som støyskjerming, så selv om storebror hopper i trampoline nedfor vinduet, så sover hun som regel dypt. Joda, det er mye som skjer i 6mnd alderen. Nå er det ikke slik at jeg går i fra en 3 åring i huset alene i 15-20min. Det ville jeg aldri gjort. Pappaen har ferie nå så det går greit. Grunnen til at vi triller etter 30-45min er fordi hun tydelig er trøtt, men kommer ikke inn i søvnen selv. Jeg vil i grunn ikke venne henne til å sove i sengen på dagtid. I bhg vil det bli soving i vogn og jeg vil ikke være nødt til å være hjemme fordi hun skal sove i senga si. Hun sover godt i vognen og jeg hadde akkurat samme opplegget med eldste så jeg har stor tro på at lengre dupper er rett rundt hjørnet. Jeg tror at hvis jeg legger ned arbeidet nå og lærer henne at en lang dupp er godt så vil jeg ha igjen for det i lengden. Men det er nå min mening. Mine har alltid sovet i sengen på dag og i vogn i barnehagen.Det pleier ikke å være noe problem.Barnehagen er noe annet enn hjemme :)Så tror ikke det er noe å bekymre seg for. De lengre duppene kommer ihvertfall etterhvert og man må bare gjøre det som fungerer til det forandrer seg. Det første året er som en berg og dalbane .Godt når ting stabiliserer seg litt! Åja, lengter etter tiden med stabilitet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144064323-n%C3%A5r-l%C3%A6rte/#findComment-145526779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå