Gå til innhold

Våkner kl fire nesten hver morgen.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen vår på 8 måneder våkner kl fire nesten hver morgen. Er vi heldige sover han helt til fem.
Han legger seg 18:30, våkner i to tiden for nattpupp og våkner igjen da kl fire...:(

Første trilletur blir når fuglene står opp... ca 06:30. Da sover han gjerne til ni.

Hvordan skal vi få ham til å sove et par timer til? Kl fire er virkelig natta og det er helt grusomt å stå opp med ham da.
Har forsøkt å få ham til å sove lenger, ekstra pupp, flaske med mme, vann, smokk, kos, la være i fred, stryke på ryggen. Men han er lysvåken og blir illsint hvis vi prøver for lenge.

Er nesten ferdig med å amme. Får kun kveldspupp og nattpupp og så får han to små flaske på dagen før han skal ha dupp istedenfor brystet som han absolutt NEKTER å ta av på dagen... :-|

Er det noen som har noen tips? Dette har vart i over en måned og vi har nå begynt å legge oss ni/ halv ti på kvelden for å orke neste dag.(Vi voksne altså) :)

Vet ikke om mat er så relevant men han får 2 grøtporsjoner, 1 middagsporsjon og fruktmos/brødskive iløpet av dagen pluss da 2 stk flasker med mme ca 100 mml og så da 2 puppemåltider. Og masse vann til maten og iløpet av dagen når han virker tørst.

Anonymous poster hash: 56936...026
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legge han litt senere?Har dere forsøkt.Ikke alltid det fungerer bedre men er verdt et forsøk.Søvn avler søvn men ikke alltid.

Vesla mi er 10 mnd , hun legges kl 1930 , men hvis hun er oppe til 20 så sover hun ennå lengre på morgenen..

Dere kan også evt bytte på hvem som står opp i firetiden , slik at dere får sovet litt lenger begge to.

Endret av *Smiley*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke gi så mye oppmerksomhet, signalisere at det er natt : Mørkt på rommet, minimalt med snakking, kos og annen "belønning". Fungerteci hvertfall her. Morgen først etter 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som gjør at han våkner så tidlig, da? Noe dere voksne kanskje sover dere gjennom?
Tenker lyd, lys osv?
Datteren min begynte å våkne klokken fem om morgenen nå for noen uker siden, mot normalt 6-6.30.
Tilfeldigvis var jeg våken litt før fem selv nå nylig og oppdaget da at hun mest sannsynlig vekkes av både noe lys som siver inn på rommet samt en geit som mekrer (vi er ikke hjemme for tiden, så det ville jeg merket før!).
Hun har da sovet ganske mange timer og er vel mer lett-vekket på morgenkvisten. Selv har jeg ikke merket noe - er vel for trøtt til det ;) 
Løsningen ble at jeg lukker vinduet når jeg ellers våkner på natten, samt at jeg dekker for der lyset siver inn.
Her funker det ganske bra, så nå sover hun videre til 6-6.30 igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom også på at vi flytta han på eget rom, de sover lettere på sen natta, vekkes lett av lyder som hun over skriver:) min har alltids våknet i 5-6 tia...nå er han 11 med og sover til 8 tia ( juble)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff... Kl 4 er virkelig midt på natta. Vi hadde samme problemet, men vi var "heldige" at han sov helt til kl 5. Men dette var hos oss bare en periode på 3-4 uker. Var da han var rundt 7-8 mnd.

Vi legger han alltid 1830. Hvis vi la han senere våknet han like tidlig uansett.

Så av vår erfaring så blir det bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem-våkner først 03:15/03:30 og vil ha smokk, og deretter 04:00 for mat. Legges vanligvis rundt 18:30, er da stuptrøtt og klar for natten. Så mitt spørsmål er da som følger, hvordan evt utsette leggetiden? Vekke babyen senere på kvelden for å gi mat?

Anonymous poster hash: bb02f...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår våkner også mellom fire og fem, er våken ca en time så sover vi videre til ca syv. Er nr tre og vet av erfaring at det går seg til av seg selv.. Best råd jeg kan gi er bare å godta at morgenen starter midt på natta for en periode. Jeg bretter tøy, tømmer oppvaskmaskinen, sover litt på sofaen etc mens mini koser seg på gulvet.

Vi synes det er mer slitsomt å jobbe med å få de til å sove lenger da det sjeldent lykkes.. Hehe;)

Lykke til og nyt morgentimene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med storesøster tok vi faktisk å bestemte oss for at det ikke er morgen før 530 her i huset. Det er da pappa står opp for å gå på jobb, så det får være ok. Snuppa hadde da for vane å så opp klokken 4... Det var grusomt.

Løsningen ble at hun ikke fikk komme opp fra sengen før 530, vi byttet på å være inne hos henne i periode. 4-530 frem til at hun skjønte poenget. Det ble masse hyling, men hun var da 18 mnd og hadde stått opp klokken 4 i over ett år.. Vi var slitne!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt god erfaring med å kutte ned på dagsovingen. Hun sover ikke nødvendigvis veldig mye kortere til sammen, men kun to ganger i stedet for tre, og vi holder henne våken ca to timer lenger før første lur. Blir veldig trøtt enkelte dager ennå, men det går seg til. I dag tok jeg henne ikke opp før 0645, og det er enorm forskjell fra kl 05 som hun var lys våken en periode..! Har også vært nøye på å aldri ta henne opp før 06 som en regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kutte ned på dagsovingen? Når har han dagens siste dupp? Kanskje legge ham kl 19 i stedenfor kl 18:30, kl 04 har han faktisk sovet i 9-9,5 timer og hvis han i tillegg sover en del på dagen sover han jo hvertfall nok per døgn. Sollys som siver inn på rommet fra kl 03-04 nå for tida kan også ha noe å si i tillegg til varmen. Og kanskje han er i ferd med å få tenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)
Da har vi prøvd:
Utsette leggetid til kl 19.00
Bytte på å stå opp når far har fri fra jobben.
"Tvinge" ham til å  sove litt lenger.

Resultat:
Han har sluttet å våkne midt på natta for mat (kl to)
Og sover nå til fem :-)

Jeg må si er jeg veldig fornøyd. =) Stor forskjell på kl fem og kl fire. Og det hjelper veldig å sove sammenhengende hele natten.

Håper bare at det varer.... det er ikke så lett å få en unge som står og hopper i senga til å legge seg ned igjen og "kose kluten sin og sove videre"... :-/

Anonymous poster hash: 56936...026
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...