lilleluli Skrevet 11. juli 2013 #1 Del Skrevet 11. juli 2013 hun er 8 mnd. hun ålekryper og kommer seg frem i raskt tempo, hun sitter ikke stødig enda hun reiser seg heller ikke opp etter ting men hun prøver, hun sier heller ingen tydelige ord. hun sier mama og voff men det er ikke i sammenheng med noe føler jeg.(selv om hun har disse ordene fra bøker vi ser i) hun vil heller ikke klappe uansett hva jeg gjør. hun går til fysio pga stram nakkemuskel å hun mener jeg burde stimulere henne mer til å begynne å krype å reise seg, helsesøster mener hun skal få bruke sitt egent tempo? jeg føler ikke jeg skal plage henne med å krype hele tiden eller å få henne til å reise seg føler meg veldig dum overfor fysio som fremstiller det slik at det er noe "alle" skal gjøre med babyene sine. hvordan har dere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 11. juli 2013 #2 Del Skrevet 11. juli 2013 Jeg var nok like bekymra for min gutt som du er nå. For han gjorde "ingenting"! Han var nesten 10 mnd før han begynte og reise seg opp og lærte å krabbe. Og i dag er han 11 mnd og 4 dager og går som en rakett bortover gulvet! Plutselig løsner alt og alle barn er ulike. Jeg har ikke øvd på noe for jeg mener at slike ting skal babyen selv finne ut av, jeg tror alt kommer naturlig. Klappe har han kunnet lenge da, men feks det å vinke lærte han seg nesten akkurat :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underveis --> Skrevet 11. juli 2013 #3 Del Skrevet 11. juli 2013 Sniker meg inn her for å svare ;-) Har to barn. En på 4 år og en på 17 mnd. Storebror gjorde mye i feil rekkefølge. Satt ikke før han kunne gå og ramlet som et tre når han mistet balansen. Snakket ikke før han var over året, og da kun få ord. Gikk da han var 12 mnd. Minsten gikk stødig da han var ti mnd, men sier fortsatt ingenting. Vel, han har nettopp lært seg "is" ;-) Skjønnet alt vi sier da, og gjør seg stort sett forstått. Gutten din er slettes ikke treg! Barn utvikler seg forskjellig og jeg synes fusioen din er teit ;-) Jeg har aldri øvd med mine. Det kommer! Har ingen betydning når de blir bare litt eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 12. juli 2013 #4 Del Skrevet 12. juli 2013 Han er ikke sen i det hele tatt. Helt innenfor normalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleluli Skrevet 12. juli 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 12. juli 2013 det er en hun;) ja men skjønner ikke hvorfor fysio stresser så med henne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslomama Skrevet 12. juli 2013 #6 Del Skrevet 12. juli 2013 hun er 8 mnd. hun ålekryper og kommer seg frem i raskt tempo, hun sitter ikke stødig enda hun reiser seg heller ikke opp etter ting men hun prøver, hun sier heller ingen tydelige ord. hun sier mama og voff men det er ikke i sammenheng med noe føler jeg.(selv om hun har disse ordene fra bøker vi ser i) hun vil heller ikke klappe uansett hva jeg gjør. hun går til fysio pga stram nakkemuskel å hun mener jeg burde stimulere henne mer til å begynne å krype å reise seg, helsesøster mener hun skal få bruke sitt egent tempo? jeg føler ikke jeg skal plage henne med å krype hele tiden eller å få henne til å reise seg føler meg veldig dum overfor fysio som fremstiller det slik at det er noe "alle" skal gjøre med babyene sine. hvordan har dere det? Jenta mi er 8 mnd idag og hun er akkurat likedan i tempoet. Hun "army"kryper og ruller rundt å i et veldig raskt tempo, vinker og sitter støtt. Men hun krabber ikke, reiser seg ikke, setter seg ikke selv opp enda, snakker ikke(kun mam mam), klapper ikke, mn synes det er veldig morsomt når jeg gjør det. Jenta mi setter seg opp på alle fire, enten på kne eller i "planke" Føler hun er veldig treg selv og har vært litt beskymret for det, men det kommer når det kommer tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 12. juli 2013 #7 Del Skrevet 12. juli 2013 hun er 8 mnd. hun ålekryper og kommer seg frem i raskt tempo, hun sitter ikke stødig enda hun reiser seg heller ikke opp etter ting men hun prøver, hun sier heller ingen tydelige ord. hun sier mama og voff men det er ikke i sammenheng med noe føler jeg.(selv om hun har disse ordene fra bøker vi ser i) hun vil heller ikke klappe uansett hva jeg gjør. hun går til fysio pga stram nakkemuskel å hun mener jeg burde stimulere henne mer til å begynne å krype å reise seg, helsesøster mener hun skal få bruke sitt egent tempo? jeg føler ikke jeg skal plage henne med å krype hele tiden eller å få henne til å reise seg føler meg veldig dum overfor fysio som fremstiller det slik at det er noe "alle" skal gjøre med babyene sine. hvordan har dere det? Synes hun høres helt normal ut jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 12. juli 2013 #8 Del Skrevet 12. juli 2013 det er en hun;) ja men skjønner ikke hvorfor fysio stresser så med henne..Mente hun har selv en han, så surrer litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Smiley* Skrevet 12. juli 2013 #9 Del Skrevet 12. juli 2013 Er ikke sen i det hele tatt. Høres helt normal ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 22. juli 2013 #10 Del Skrevet 22. juli 2013 Høres helt normal ut Storebror rullet for første gang når han var 6,5 mnd gammel, begynte å krabbe 8,5 mnd gammel og jammen meg så begynte han å gå 10 mnd gammel. Han første bevisste ord var "vov-vov" og det sa han når han var 13 mnd gammel. Fra han var 18-19 mnd gammel har han snakket som en foss og nå 27 mnd gammel setter han sammen 6 ord i setninger og kan telle til ti. Mener å huske at han lærte seg å klappe når han var 10 mnd gammel. Bare slapp av og gjør det magefølelsen din sier deg. Du kjenner ditt barn best Det er for øvrig ikke rart at barnet ditt ikke sitter stødig, babyer skal ikke sitte før de selv setter seg opp, noe de sjelden gjør før de har lært å krabbe. Og det er vel ikke vanlig å krabbe før de er mellom 7-10 mnd gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
itb Skrevet 22. juli 2013 #11 Del Skrevet 22. juli 2013 jenta mi krabbet ikke før hu var 12 måneder. Hun begynte ikke krype før hu var 10 måneder, nå er hun snart 16 måneder og går ikke alene. Husker ikke når hun begynte å reise seg, men tror hu var rundt 10- 11 måneder. Vi gikk til fysioterapaut, ikke fordi det var noe galt, men fordi hu er så lat, hu har så god tid og har ikke noe behov for å lære seg nye ting... denne personligheten gjorde at hu ikke var sterk nok i musklene som fikk henne videre... hu kunne ikke krabbe fordi hu ikke var sterk nok i armene osv.osv. Når vi fikk trent opp musklene så gikk det mye bedre. Slapp av, det kommer nok, men jeg vet det er vondt å gå å tenke på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #12 Del Skrevet 22. juli 2013 jenta mi krabbet ikke før hu var 12 måneder. Hun begynte ikke krype før hu var 10 måneder, nå er hun snart 16 måneder og går ikke alene. Husker ikke når hun begynte å reise seg, men tror hu var rundt 10- 11 måneder. Vi gikk til fysioterapaut, ikke fordi det var noe galt, men fordi hu er så lat, hu har så god tid og har ikke noe behov for å lære seg nye ting... denne personligheten gjorde at hu ikke var sterk nok i musklene som fikk henne videre... hu kunne ikke krabbe fordi hu ikke var sterk nok i armene osv.osv. Når vi fikk trent opp musklene så gikk det mye bedre. Slapp av, det kommer nok, men jeg vet det er vondt å gå å tenke på det... Hva er forskjellen på å krype og å krabbe?? Anonymous poster hash: 3f223...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
itb Skrevet 22. juli 2013 #13 Del Skrevet 22. juli 2013 jenta mi krabbet ikke før hu var 12 måneder. Hun begynte ikke krype før hu var 10 måneder, nå er hun snart 16 måneder og går ikke alene. Husker ikke når hun begynte å reise seg, men tror hu var rundt 10- 11 måneder. Vi gikk til fysioterapaut, ikke fordi det var noe galt, men fordi hu er så lat, hu har så god tid og har ikke noe behov for å lære seg nye ting... denne personligheten gjorde at hu ikke var sterk nok i musklene som fikk henne videre... hu kunne ikke krabbe fordi hu ikke var sterk nok i armene osv.osv. Når vi fikk trent opp musklene så gikk det mye bedre. Slapp av, det kommer nok, men jeg vet det er vondt å gå å tenke på det... Hva er forskjellen på å krype og å krabbe?? Anonymous poster hash: 3f223...416 Krype: da har du magen i gulvet og bruker armer og ben til å åle seg frem. Krabbe: På alle 4, magen er ikke i gulvet....det er nå det jeg tenker i hvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #14 Del Skrevet 22. juli 2013 jenta mi krabbet ikke før hu var 12 måneder. Hun begynte ikke krype før hu var 10 måneder, nå er hun snart 16 måneder og går ikke alene. Husker ikke når hun begynte å reise seg, men tror hu var rundt 10- 11 måneder. Vi gikk til fysioterapaut, ikke fordi det var noe galt, men fordi hu er så lat, hu har så god tid og har ikke noe behov for å lære seg nye ting... denne personligheten gjorde at hu ikke var sterk nok i musklene som fikk henne videre... hu kunne ikke krabbe fordi hu ikke var sterk nok i armene osv.osv. Når vi fikk trent opp musklene så gikk det mye bedre. Slapp av, det kommer nok, men jeg vet det er vondt å gå å tenke på det... Hva er forskjellen på å krype og å krabbe?? Anonymous poster hash: 3f223...416 Krype: da har du magen i gulvet og bruker armer og ben til å åle seg frem. Krabbe: På alle 4, magen er ikke i gulvet....det er nå det jeg tenker i hvertfall... Ok Har aldri tenkt over at det er en forskjell, men du har vel egentlig helt rett Anonymous poster hash: 3f223...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleluli Skrevet 23. juli 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 23. juli 2013 jenta mi krabbet ikke før hu var 12 måneder. Hun begynte ikke krype før hu var 10 måneder, nå er hun snart 16 måneder og går ikke alene. Husker ikke når hun begynte å reise seg, men tror hu var rundt 10- 11 måneder. Vi gikk til fysioterapaut, ikke fordi det var noe galt, men fordi hu er så lat, hu har så god tid og har ikke noe behov for å lære seg nye ting... denne personligheten gjorde at hu ikke var sterk nok i musklene som fikk henne videre... hu kunne ikke krabbe fordi hu ikke var sterk nok i armene osv.osv. Når vi fikk trent opp musklene så gikk det mye bedre. Slapp av, det kommer nok, men jeg vet det er vondt å gå å tenke på det... når unne hun sitte prate osv ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleluli Skrevet 23. juli 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 23. juli 2013 jenta mi krabbet ikke før hu var 12 måneder. Hun begynte ikke krype før hu var 10 måneder, nå er hun snart 16 måneder og går ikke alene. Husker ikke når hun begynte å reise seg, men tror hu var rundt 10- 11 måneder. Vi gikk til fysioterapaut, ikke fordi det var noe galt, men fordi hu er så lat, hu har så god tid og har ikke noe behov for å lære seg nye ting... denne personligheten gjorde at hu ikke var sterk nok i musklene som fikk henne videre... hu kunne ikke krabbe fordi hu ikke var sterk nok i armene osv.osv. Når vi fikk trent opp musklene så gikk det mye bedre. Slapp av, det kommer nok, men jeg vet det er vondt å gå å tenke på det... når unne hun sitte prate osv ? kunne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IHHE Skrevet 26. juli 2013 #17 Del Skrevet 26. juli 2013 Gutten min er åtte mnd, han har såvidt begynt å krabbe, men åler seg for det meste enda. Han sitter stødig hvis vi setter han opp, men han setter seg ikke selv opp enda. Han reiser seg heller ikke opp selv. Høres ut som om guttene våre er sånn ca like langt Jeg kjenner andre som har babyer på samme alder og fler av dem går allerede selv med gåbiler og andre ting, så alle er tydeligvis forskjellige Men så er det en annen gutt som ligger litt etter min igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #18 Del Skrevet 28. juli 2013 Ikke for å skremme, men "stiv nakkemuskel" kan vel i teorien tilsvare en låsning i nakken. Vår lille jente hadde låsning i nakken. Hun var innenfor normalen med både sitting, kryping og krabbing, men hun ville aldri legge vekt på bena. Vi ble henvist til fysio når hun var 5 mnd pga skjevhet/favorittside, og det eneste vi fikk beskjed om der var å stimulere henne til å bevege hodet til den andre siden. Altså ingen hjelp å hente. Hun ble "friskmeldt" når hun var 6mnd, til tross for at vi mente at hun hadde utfordringer. Hun skrek aldri skikkelig, men hun sov dårlig fra hun var 3mnd. Når barn ikke går når de er 1,5 år, blir de igjen henvist til fysio, som igjen kan henvise til lege på helsestasjonen, som er den personen som skal sende henvisning til barnelege og spesialister. På denne kontrollen gikk snuppa med litt hjelp, men vi ytret fortsatt en bekymring, iom at hun var skjev på ene siden. Jeg spurte fysio om det kunne være en låsning, men det kunne selvfølgelig ikke hun si noe om. Da måtte vi til kiropraktor. Dette sier hun nesten 1 år etter at vi nevner låsning og kiropraktor på helsestasjonen. Vi bestilte sporenstreks time hos kiropraktor, og allerede etter første behandling så vi klar forbedring. Stakkars lille jenta hadde låsning på hele venstre side, og har trolig hatt vondt siden fødsel. Jeg mener som sagt ikke å skremme deg, men er du usikker eller engstelig for lille jenta di, ta heller en sjekk for mye enn for lite. Helsevesenet blander ikke inn kiropraktor, til tross for at mange i dag snakker om KISS/KIDD. De sier bare at barn utvikler seg forskjellig. Snuppa vår utviklet seg riktig, om dog litt senere enn andre, men hva om hun har levd mesteparten av livet med smerter i nakken? Og hva om en tur til kiropraktor kunne tatt vekk hennes plager på et tidligere stadium? Jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke fulgte magefølelsen og tok henne til kiropraktor tidligere... selvom hun i dag mer eller mindre har tatt igjen sine jevnaldrene motorisk, Anonymous poster hash: 55d2f...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostalgia Skrevet 28. juli 2013 #19 Del Skrevet 28. juli 2013 hun er 8 mnd. hun ålekryper og kommer seg frem i raskt tempo, hun sitter ikke stødig enda hun reiser seg heller ikke opp etter ting men hun prøver, hun sier heller ingen tydelige ord. hun sier mama og voff men det er ikke i sammenheng med noe føler jeg.(selv om hun har disse ordene fra bøker vi ser i) hun vil heller ikke klappe uansett hva jeg gjør. hun går til fysio pga stram nakkemuskel å hun mener jeg burde stimulere henne mer til å begynne å krype å reise seg, helsesøster mener hun skal få bruke sitt egent tempo? jeg føler ikke jeg skal plage henne med å krype hele tiden eller å få henne til å reise seg føler meg veldig dum overfor fysio som fremstiller det slik at det er noe "alle" skal gjøre med babyene sine. hvordan har dere det? Høres ut som min og helsesøster sa han var helt etter boka:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
itb Skrevet 29. juli 2013 #20 Del Skrevet 29. juli 2013 jenta mi krabbet ikke før hu var 12 måneder. Hun begynte ikke krype før hu var 10 måneder, nå er hun snart 16 måneder og går ikke alene. Husker ikke når hun begynte å reise seg, men tror hu var rundt 10- 11 måneder. Vi gikk til fysioterapaut, ikke fordi det var noe galt, men fordi hu er så lat, hu har så god tid og har ikke noe behov for å lære seg nye ting... denne personligheten gjorde at hu ikke var sterk nok i musklene som fikk henne videre... hu kunne ikke krabbe fordi hu ikke var sterk nok i armene osv.osv. Når vi fikk trent opp musklene så gikk det mye bedre. Slapp av, det kommer nok, men jeg vet det er vondt å gå å tenke på det... når unne hun sitte prate osv ? kunne Hu satt stødig når hu var litt over 7 måneder. Hu prater ikke, sier egentlig ingen ord sånn ordentlig...hu lager mange lyder og hun forstår veldig mye.. selv om hu er 16 måneder er jeg overhode ikke bekymret for hverken gåingen eller språket...hu forstår jo mer eller mindre alt vi sier til henne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå