HerGårDetUnna!!! Skrevet 10. juli 2013 #1 Del Skrevet 10. juli 2013 Og sitter her helt forvirret og fortvilet. Han har gulpet ekstremt fra fødselen av. Selv om han har lagt på seg har jeg, og etter hvert de på helsestasjonen, sett på dette som et problem. Jeg har ingenting i mot klesvask altså, men han viser stort ubehag av all gulpingen og blir fort sliten. Så da var i i dag på sykehuset for å vurdere effekten av medisiner han har brukt i halvannen mnd. Før legen hilser på meg utbryter hun at han er alt for lang til å være 7 mnd. Videre må han veies, men siden de ikke hadde babyvekt måtte jeg veies og holde han og veies etterpå. Grovt regnet sa jeg at han veier rundt 8-8,5 kg. Da var ikke hun interessert i å hjelpe oss før jeg har slanket han. Han var alt for tung for alderen, bare 10 % av alle verdens babyer veide det samme som han på hans alder! Jeg er helt skjelven. Jeg er klar over at babyer som får mme legger på seg på en annen måte enn de som får mm. Men han spiser ikke så veldig mye syns jeg. Ikke er han tykk heller. Dette spiser han i døgnet: Frokost: 1 liten skål grøt og litt vann mellom 7 og 8 "lunsj": 200 ml mme mellom 10 og 11 middag: ca halvt middagsglass og vann mellom kl 14 og 15 mellommåltid: Litt fruktmos og 150 ml mme ca kl 17 Kveldsmat: 1 lien skål grøt og 50 ml mme mellom kl 19 og 20 Dette er det han vil spise, jeg tvinger jo ingenting i han. Føler meg som verdens mest udugelige mor nå, siden jeg tydeligvis overforer babyen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 10. juli 2013 #2 Del Skrevet 10. juli 2013 Jøss det høres ut som om du har hatt en vond opplevelse med helsevesnet Vi har ei jente på 8 mnd som er 8,5 kg og gutter er jo som regel litt større, så da reagerer ikke jeg noe på at han veier det han gjør ved 7 mnd. Du er helt sikkert en god mor, og de må jo få spise seg mette.Du har nok bare møtt ei megge med en dårlig dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katha90 Skrevet 10. juli 2013 #3 Del Skrevet 10. juli 2013 oida.. da håper jeg virkelig at jeg ikke møter den legen.. lisjtuppa her var 8,5kg når hun var 6 mnd.. nå som hun er straks 8 mnd, og er betydelig større, "tørr" jeg ikke å tenke på hvor "stor og tung" hun er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda_S Skrevet 10. juli 2013 #4 Del Skrevet 10. juli 2013 Whaaat? Dette var en skikkelig lei episode! Forstår så godt at du (antagelig) ble lei deg!! Ordentlig sur dame du møtte. Jeg hadde ikke stusset over en baby på 7 mnd med den vekten, og jeg trodde sant å si det var en helt kurant vekt. Min jente er snart 7 mnd og legger på seg i sneglefart og har så vidt bikket 6 kg, men spiser ikke mye mindre enn din, så overforing er det nok ikke En ting er nå det at du traff på utriveligheten i egen person, en annen ting er jo at du ikke fikk det du kom for på sykehuset. Det ville jeg tatt opp med helsestasjonen, altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*oktobergutt 12* Skrevet 10. juli 2013 #5 Del Skrevet 10. juli 2013 Min gutt var 75 cm og veide 10 kilo når han var 7 mnd En stor og flott gutt! De på helsestasjonen bare skryter av han hver gang jeg er der. Overhodet ikke overvektig i forhold til lengden. Høres ut som en gal lege... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*oktobergutt 12* Skrevet 10. juli 2013 #6 Del Skrevet 10. juli 2013 Hvor lang er din gutt forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerGårDetUnna!!! Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 10. juli 2013 Hvor lang er din gutt forresten? Han var 70 cm i midten av mai, men ser på klærne at han har strekt seg litt etter det. Har ringt helsestasjonen og fått time der i neste uke for veiing og måling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerGårDetUnna!!! Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg syns det var utrolig uprofesjonelt av henne å si sånt. Hvis hun syns han var så tung kunne hun heller henvist oss til en ernæringsfysiolog eller noe. Uff, vi vil jo alle bare det beste for ungene våre, men akkurat nå angrer jeg på at jeg tok opp gulpeproblemene på helsestasjonen og fikk ballen til å rulle derfra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thessi og lillemor Skrevet 10. juli 2013 #9 Del Skrevet 10. juli 2013 Dette hørtes jo helt merkelig ut! Slanke en 7 mnd gammel baby (som ikke en gang er tykk)?? Er det reflux han har/ utredes for? Synes ikke han spiser mye i det hele tatt. For en idiotisk lege! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerGårDetUnna!!! Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 10. juli 2013 Dette hørtes jo helt merkelig ut! Slanke en 7 mnd gammel baby (som ikke en gang er tykk)?? Er det reflux han har/ utredes for? Synes ikke han spiser mye i det hele tatt. For en idiotisk lege! Det har vært litt snakk om en form for reflux eller melkeintoleranse. Jeg kommer IKKE til å gi han mindre mat, han skal få spise seg mett hver dag til hvert måltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
To+ 1 i magen Skrevet 10. juli 2013 #11 Del Skrevet 10. juli 2013 Min datter var 9,6kg på 6 mnd. Her var helsesøster og lege fornøyd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thessi og lillemor Skrevet 10. juli 2013 #12 Del Skrevet 10. juli 2013 Dette hørtes jo helt merkelig ut! Slanke en 7 mnd gammel baby (som ikke en gang er tykk)?? Er det reflux han har/ utredes for? Synes ikke han spiser mye i det hele tatt. For en idiotisk lege! Det har vært litt snakk om en form for reflux eller melkeintoleranse. Jeg kommer IKKE til å gi han mindre mat, han skal få spise seg mett hver dag til hvert måltid. Selvfølgelig skal han spise seg mett! Yngstedatteren min har både reflux og melkeintoleranse. Får refluxmedisin (Nexium) og mme på blå resept (Neocate). Synes det er helt drøyt at dere ble avfeid på den måten! Hvilket sykehus var dette på? Hadde heller gått privat enn å forholde meg til en sånn lege! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
N.A Skrevet 11. juli 2013 #13 Del Skrevet 11. juli 2013 Sønnen min på 4 mnd var 7 kg sist han ble veid og han får bare mm sønnen din høres god og frisk ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleluli Skrevet 11. juli 2013 #14 Del Skrevet 11. juli 2013 sykeste jeg har hørt, mi på nestn 8mnd veide 8,9 å bare 70 cm hun spiser mere en det du har ført opp der og det har aldri vært snakk om at jeg måtte slanke henne. ville tatt det opp meg helsestasjonen. uprofesjonell oppførsel fra sykehuset!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerGårDetUnna!!! Skrevet 11. juli 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 11. juli 2013 sykeste jeg har hørt, mi på nestn 8mnd veide 8,9 å bare 70 cm hun spiser mere en det du har ført opp der og det har aldri vært snakk om at jeg måtte slanke henne. ville tatt det opp meg helsestasjonen. uprofesjonell oppførsel fra sykehuset!! jeg har fått time på helsestasjonen neste uke, der skal jeg ta opp dette. Syns hele greia er rar, er en BABY det er snakk om! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerGårDetUnna!!! Skrevet 11. juli 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 11. juli 2013 Vil takke dere alle for svar på innlegget mitt. I går var ingen grei dag, men etter en god natts søvn ser jeg tilbake på hele legetimen som latterlig. Neste uke skal jeg får målt og veid han skikkelig, samt få en samtale med helsesøster og en av legen der. Mener de det er grunn til bekymring mtp hans vekt får de sende oss til ernæringsfysiolog. Men kommer ikke til å slanke han, noensinne. Det jeg reagerer aller mest på er ordbruken til legen. Sier hun det samme til "rett" person kan det jo resultere i at en mor faktisk begrenser matinntaket til en sunn og frisk baby. Ved et eventuelt nytt møte med denne legen skal hun sannelig så ørene flagrer om hun ikke gjør jobben sin. Ha en god dag, og herlig sommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten83 Skrevet 11. juli 2013 #17 Del Skrevet 11. juli 2013 Den legen hadde sendt klage på! Gutten din er absolutt ikke for stor! Jenta mi var 70 cm og 9,2 kg ved 6 mnd, øverste kurve, i og med at gutter er større enn jenter sier det seg selv at gutten din er helt perfekt Håper du får et bedre møte med helsestasjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjempeanonym Skrevet 11. juli 2013 #18 Del Skrevet 11. juli 2013 Oi, gutten min på syv mnd er 11 kg og 75 cm. Tror jeg får droppe lunsj og middag til han i dag, for han må hvertfall slankes! Nei, helt seriøst- hadde klaget på den personen. Det er rimelig uproft å si noe sånn. Man slanker da ikke babyer. Ikke hørtes han overvektig ut heller, og får absolutt ikke for mye mat syns jeg. Ta kontakt med helsestasjonen og få de til å henvise deg til noen som tar all gulpingen på alvor og som er interessert i å hjelpe dere, ikke bare komme med usaklig oppgulp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar for nr2 **med spire** Skrevet 11. juli 2013 #19 Del Skrevet 11. juli 2013 Gutten min på 2.5 mnd er snart 8 kg.får mest mme. helsesøster sier ingen ting på vekta.. Han var stor da han hva født. 4830 gram og 56 cm. Merkelig av legen å si slikt. Man slanker ikke så små barn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 11. juli 2013 #20 Del Skrevet 11. juli 2013 IKKE slank ham! Alle små barn vokser etter sin egen kurve! Sitter her med tårer i øynene, føler skikkelig med deg! Det er ikke gøy å få vite at det man gjør er feil, man føler seg skikkelig mislykket som mor, det er helt forferdelig!! Man vil jo ikke skade barnet sitt! Men det virker absolutt ikke som du gjør noe feil! Han er fornøyd og får i seg mat! Det at han sliter med gulping er ikke din feil! Jeg ville gått til en annen lege hvis jeg var deg, og fått utredet om barnet kanskje har reflux. Fortsett slik du har gjort, barn skal vokse seg store og sterke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 11. juli 2013 #21 Del Skrevet 11. juli 2013 Og sitter her helt forvirret og fortvilet. Han har gulpet ekstremt fra fødselen av. Selv om han har lagt på seg har jeg, og etter hvert de på helsestasjonen, sett på dette som et problem. Jeg har ingenting i mot klesvask altså, men han viser stort ubehag av all gulpingen og blir fort sliten. Så da var i i dag på sykehuset for å vurdere effekten av medisiner han har brukt i halvannen mnd. Før legen hilser på meg utbryter hun at han er alt for lang til å være 7 mnd. Videre må han veies, men siden de ikke hadde babyvekt måtte jeg veies og holde han og veies etterpå. Grovt regnet sa jeg at han veier rundt 8-8,5 kg. Da var ikke hun interessert i å hjelpe oss før jeg har slanket han. Han var alt for tung for alderen, bare 10 % av alle verdens babyer veide det samme som han på hans alder! Jeg er helt skjelven. Jeg er klar over at babyer som får mme legger på seg på en annen måte enn de som får mm. Men han spiser ikke så veldig mye syns jeg. Ikke er han tykk heller. Dette spiser han i døgnet: Frokost: 1 liten skål grøt og litt vann mellom 7 og 8 "lunsj": 200 ml mme mellom 10 og 11 middag: ca halvt middagsglass og vann mellom kl 14 og 15 mellommåltid: Litt fruktmos og 150 ml mme ca kl 17 Kveldsmat: 1 lien skål grøt og 50 ml mme mellom kl 19 og 20 Dette er det han vil spise, jeg tvinger jo ingenting i han. Føler meg som verdens mest udugelige mor nå, siden jeg tydeligvis overforer babyen min. Synes absolutt dette ser helt normalt ut, altså matmengden. Synes forøvrig ikke at en gutt på rundt 8 kg og 7 mnd er noe unormalt heller. Jenta mi er 6mnd og veide 7,7kg i dag. Hs sa at det er fin vekt og syntes absolutt hun la fint på seg. Gutter veier jo stort sett mer enn jenter! Be om en ny vurdering. Dette synes jeg er uhørt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 12. juli 2013 #22 Del Skrevet 12. juli 2013 Opplevde litt det samme, men ser jo at min gutt ER stor. Din er ikke det, syns jeg. Her var han 73 cm og 10,5 kg da vi var på sykehuset for utredning av stille refluks. 5,5 mnd da. Fikk ingen hjelp, kun beskjed om å gi han mindre mat. Og han får mindre mat enn mange langt mindre babyer på barselgruppa! Men han er jo stor, og krever jo selvsagt en del mat. Mulig mitt "sunn baby" bilde er noe forvrengt iom at gutten min er stor, men ingen av mine venner (med barn) eller noen i familien syns han er "blubb". En vennine av meg har ei jente på 1 år som er 10 kg og mye lavere enn gutten min. Hun ser skikkelig "blubb" ut og har alltid gjort det. Men siden hun er lavere enn gjennomsnittet har hun ikke høy vekt ifh til alder. Så aldri noen kommentarer om slanking til henne. Syns HS og leger ser seg blind på vekt/alder kurvene og glemmer vekt/lengde kurven. Min er mer normal der, dog i øvre sjikte, selvsagt. Spurte barnelegen som sa vi skulle gi mindre mat, om den raske vektoppgangen også hadde gitt den raske lengdeveksten -slik at det var min feil at han var så lang også, -men dette avkreftet hun. Lengdeveksten er genetisk. Det er da godt å vite... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjempeanonym Skrevet 12. juli 2013 #23 Del Skrevet 12. juli 2013 Opplevde litt det samme, men ser jo at min gutt ER stor. Din er ikke det, syns jeg. Her var han 73 cm og 10,5 kg da vi var på sykehuset for utredning av stille refluks. 5,5 mnd da. Fikk ingen hjelp, kun beskjed om å gi han mindre mat. Og han får mindre mat enn mange langt mindre babyer på barselgruppa! Men han er jo stor, og krever jo selvsagt en del mat. Mulig mitt "sunn baby" bilde er noe forvrengt iom at gutten min er stor, men ingen av mine venner (med barn) eller noen i familien syns han er "blubb". En vennine av meg har ei jente på 1 år som er 10 kg og mye lavere enn gutten min. Hun ser skikkelig "blubb" ut og har alltid gjort det. Men siden hun er lavere enn gjennomsnittet har hun ikke høy vekt ifh til alder. Så aldri noen kommentarer om slanking til henne. Syns HS og leger ser seg blind på vekt/alder kurvene og glemmer vekt/lengde kurven. Min er mer normal der, dog i øvre sjikte, selvsagt. Spurte barnelegen som sa vi skulle gi mindre mat, om den raske vektoppgangen også hadde gitt den raske lengdeveksten -slik at det var min feil at han var så lang også, -men dette avkreftet hun. Lengdeveksten er genetisk. Det er da godt å vite... Må si meg helt enig i at hs og barnelegene ser seg blind på vekt/alder kurvene og glemmer vekt/lengde kurvene. Det er min erfaring også. Jeg ber alltid om at de skal trykke fram vekt/lengde kurven, og vips så var han plutselig ikke så "tjukk" alikevel. Likte spørsmålet ditt om det var din feil at han var så lang også... Hehe.... Det må jeg huske å bruke neste gang hvis de kommer med noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerGårDetUnna!!! Skrevet 12. juli 2013 Forfatter #24 Del Skrevet 12. juli 2013 Opplevde litt det samme, men ser jo at min gutt ER stor. Din er ikke det, syns jeg. Her var han 73 cm og 10,5 kg da vi var på sykehuset for utredning av stille refluks. 5,5 mnd da. Fikk ingen hjelp, kun beskjed om å gi han mindre mat. Og han får mindre mat enn mange langt mindre babyer på barselgruppa! Men han er jo stor, og krever jo selvsagt en del mat. Mulig mitt "sunn baby" bilde er noe forvrengt iom at gutten min er stor, men ingen av mine venner (med barn) eller noen i familien syns han er "blubb". En vennine av meg har ei jente på 1 år som er 10 kg og mye lavere enn gutten min. Hun ser skikkelig "blubb" ut og har alltid gjort det. Men siden hun er lavere enn gjennomsnittet har hun ikke høy vekt ifh til alder. Så aldri noen kommentarer om slanking til henne. Syns HS og leger ser seg blind på vekt/alder kurvene og glemmer vekt/lengde kurven. Min er mer normal der, dog i øvre sjikte, selvsagt. Spurte barnelegen som sa vi skulle gi mindre mat, om den raske vektoppgangen også hadde gitt den raske lengdeveksten -slik at det var min feil at han var så lang også, -men dette avkreftet hun. Lengdeveksten er genetisk. Det er da godt å vite... Jeg syns de er så opphengt i vekt og redd for overvekt at de "skaper spiseforstyrrelser" (i mangel på en bedre måte å formulere meg på..). Min gutt var lang og kjempetynn da han ble født, men han var tung å holde om du forstår. Slik er det kanskje enda, han ser eldre ut enn det han er, er slank men tung å bære i lengden. Syns de heller kan fokusere på trivsel, aktivitet og "våkenhet" i stedet for denne evige slankinga. Barn legger jo på seg i rykk og napp, og ikke minst så er alle barn forskjellige. Menmen, de må jo ha noe å henge seg opp i. Barnelegen vi var hos var bastant på at lengden hadde ingen ting å si på vekten, om sønnen min var 80 cm hadde han fremdeles vært altfor tung (ca 8,5 kg)i forhold til alderen sin. (Regner med han er rundt 74 cm nå, målte han sånn noenlunde hjemme i dag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 13. juli 2013 #25 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Gutten din er ikke altfor stor nei! Mini her var 8.6 kg & 71.5 cm på 6 mndskontrolle. Var da lang som en 8-9 mnd gammel baby, men vekten lå akkurat på gj. For guttebabyer på 6 mnd... Endret 13. juli 2013 av Happypregnant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå