Bananen Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Dette skal jo i teorien ikke være mulig, men har nå opplevd det flere ganger på noen dager. Er dette noe som er normalt å slite med?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2013 #2 Skrevet 10. juli 2013 Om du får føling uten insulin, tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde gått med deg MED insulin. Er jo mange tilstander som kan rote til blodsukkeret, som infeksjoner, store endringer i mat levemåte osv. Du bør absolutt holde et øye med dette fremover. Har du Dia 1 eller 2? Anonymous poster hash: b4b1b...364
Bananen Skrevet 16. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2013 Det gjelder samboeren min. Dia 1.. Relativt nyoppdaget (4mnd siden). Så egenproduksjonen varierer en del. Når han ble skrevet ut lå han på 20 doser langtidsvirkende morgen og kveld. Vært helt nede i 1. Og opp og ned igjen, alt utifra hvordan bs er. Men nå tar han ikke insulin, og får fortsatt følinger. Dia-sykepleier mener insulinet henger igjen i kroppen, men etter halvannen uke uten sprøyter burde jo det være borte, så han kun går på egenproduksjon? Siden jeg skrev dette sist har hans høyeste langtidsdose vært 2. Og da ingen hurtigvirkende. Hvordan kan 1 til 2 doser langtids sitte så lenge? Og han har for det meste holdt seg unna insulin i denne perioden. Og følingene kommer fortsatt titt og ofte. Opptil flere ganger i uka. Men når han går fast på en fast dose insulin varierer bs veldig, og kan også være høyt i noen dager, så det justeres jo hele tiden etter dette. Sliter litt med å tro på dia.sykepleiern merker jeg. Men noe må det nå være.. (stygt å si det, men nesten så jeg bare venter på at bukspyttkjertelen hans skal dø ut, innbiller meg at dette blir lettere da)
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 Dette skal jo i teorien ikke være mulig, men har nå opplevd det flere ganger på noen dager. Er dette noe som er normalt å slite med? Er du diabetiker?
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Det gjelder samboeren min. Dia 1.. Relativt nyoppdaget (4mnd siden). Så egenproduksjonen varierer en del. Når han ble skrevet ut lå han på 20 doser langtidsvirkende morgen og kveld. Vært helt nede i 1. Og opp og ned igjen, alt utifra hvordan bs er. Men nå tar han ikke insulin, og får fortsatt følinger. Dia-sykepleier mener insulinet henger igjen i kroppen, men etter halvannen uke uten sprøyter burde jo det være borte, så han kun går på egenproduksjon? Siden jeg skrev dette sist har hans høyeste langtidsdose vært 2. Og da ingen hurtigvirkende. Hvordan kan 1 til 2 doser langtids sitte så lenge? Og han har for det meste holdt seg unna insulin i denne perioden. Og følingene kommer fortsatt titt og ofte. Opptil flere ganger i uka. Får dere kun snakke med dia-spl og ikke endokrinolog?? Men når han går fast på en fast dose insulin varierer bs veldig, og kan også være høyt i noen dager, så det justeres jo hele tiden etter dette. Sliter litt med å tro på dia.sykepleiern merker jeg. Men noe må det nå være.. (stygt å si det, men nesten så jeg bare venter på at bukspyttkjertelen hans skal dø ut, innbiller meg at dette blir lettere da) Anonymous poster hash: 75faf...8ab
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Om du ikke er diabetiker kanskje du har et insulinom?
Bananen Skrevet 16. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2013 Dette skal jo i teorien ikke være mulig, men har nå opplevd det flere ganger på noen dager. Er dette noe som er normalt å slite med? Er du diabetiker? Nei samboeren er. Formulerte meg litt feil i første. Ser nå at det fort kan misforstås. Hvordan det?
Bananen Skrevet 16. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2013 Om du ikke er diabetiker kanskje du har et insulinom? Åja sånn sett. Nei dette er diabetes type 1. Det er helt sikkert . Ellers takk for forslag
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 Jeg misforstod! Koblet ikke helt at du hadde flere innlegg :-) trøtt her ikveld. Men uansett ville jeg iallefall fått en prat med lege til samboeren din, og ikke bare sykepleier. Trolig har ikke langtidsvirkende insulin så lang halveringstid. Hva heter insulintypen han får?
Bananen Skrevet 16. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 16. august 2013 Jeg misforstod! Koblet ikke helt at du hadde flere innlegg :-) trøtt her ikveld. Men uansett ville jeg iallefall fått en prat med lege til samboeren din, og ikke bare sykepleier. Trolig har ikke langtidsvirkende insulin så lang halveringstid. Hva heter insulintypen han får? Insulatard og NovaRapid. Hehe ser at jeg heller ikke skrev at det gjaldt diabetes i hi heller. Tenkte ikke over at insulin kunne brukes til andre ting enn diabetes:s Fortsatt ganske nytt og forvirrende denne jungelen her. Ja jeg ønsker også en skikkelig legetime med ham snart. Vi pratet med en spesialist dagen han ble utskrevet. Det var dessverre bare en kort samtale ved skranken, men hun er en jeg kunne tenkt meg å pratet med igjen. Hun hadde virkelig peiling og var lett å forstå Jeg spurte henne faktisk om føling da, og hun sa det bare kunne skje ved for høy dose insulin. Når jeg spurte om hun var helt sikker på det, svarte hun at det var noen få tilfeller av unge tynne jenter som kunne slite med føling uten insulin. Men at dette ikke ville gjelde han. Så da er det jo mulig, men han er jo ikke en tynn liten jente:p Men han er en slank ung mann, og hun skjønt jo jeg var livredd å få han hjem mtp følinger. Så det kan jo hende han er fryktelig uheldig.. Har fått tilbud om etterlengtet kurs nå om 14 dager. Håper de kan ha litt info om dette. Hvis ikke må jeg bare spore opp hun superlegen på ett vis tror jeg. Hvis ikke har jeg bare fastlegen hans igjen, og fastlegen sender oss til dia-sykepleier når det gjelder dia, for som han selv sier er han ingen ekspert på det feltet. Og det er jo en ærlig sak Men hun sykepleiern virker så likegyldig. Svarer aldri konkret på ett spm, men snakker mye rundt det og gjør meg bare mer forvirret. Prøver å dra korte, kjappe svar ut av henne, men hun vrir så mye på spm og ordene at jeg ikke orker å være med til hun lenger. Og samboer svelger jo bare all informasjon ukritisk :s
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 (endret) Det er sikkert fordi hun ikke kan nok. Det er stor forskjell på kunnskapen til lege og sykepleier, og det er jo også meningen. Jeg hadde ikke gått med på å bare bli fulgt opp av sykepleier, særlig ikke når det er nyoppdaget og det forekommer hyppige følinger. Krev å få snakke med lege. Alkoholinntak kan gi føling, så han må være uhyre nøye med alkoinntaket. Forøvrig foreslår jeg at sykepleier går gjennommtillaging av sprøytene/opptrekkingen osv en gang til med ham for å utelukke at han tar for mye Insulin. Endret 16. august 2013 av Ejlis81
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 Insulatard virker på en måte sterkere og sterkere før det når en topp og så dabber av igjen. Det kan derfor være vanskelig å justere denne riktig. Lantus er en annen type insulin som virker mer jevnt. Den trenger man bare en dose i døgnet av. Hør med sykehuset om den kan være aktuell. Det er en dyr insulin så det kan være de ikke gir den til han før han har prøvd lengre med insulatard. Anonymous poster hash: 581c1...32b
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 føling er desverre ganske normalt i begynnelsen. Min mann er diabetiker tar sprøyter til hvert måltid, og hvis han tok for mye insulin så fikk han endel følinger. Men gikk ned på dosen og da gikk det fint. han bruker også lantus, som han tar om kvelden. men for å få den så skal du ha hatt endel følinger og ustabilt blodsukker.han fikk pga bludsukkeret varierte sånn når han sov. Tar nok litt tid for kroppen å venne seg til medisinene. Selv har jeg type 2, går på tabletter, og var ganske rar i kroppen den første tiden. får fortsatt følinger, selvom de sier at når man går på tabletter så kan man ikke få det..... men t det opp med legen, og få snakket med noen som har peiling. for skal jo ikke være slik. Anonymous poster hash: 6708b...d48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå