druestilk Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Hei! Var hos legen i dag, og klagde over at jeg ikke var blitt gravid enda, etter snart et år med prøving, og at jeg hadde akne pluss uregelmessig mens.. Har PCOS.. Legen ringte for å konsultere med gynekologer på sykehuset. De mente at jeg burde begynne på p-pillen Diane i 3 mnd for å få mensen på rett kjøl... er det noen som har erfaringer med bruk av DIane? Noen som er blitt gravid etterpå?
amalie88 Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Jeg ville heller satset på et sunt kosthold. Har god erfaring med det selv. Endret livsstil, ble gravid og kvitt akne:-) Har i tillegg akkurat begynt og ta Inositol pulver som hemmer veksten av androgene hormoner og fremmer eggeløsning. Jeg har fått mye hjelp på denne siden http://www.ovarian-cysts-pcos.com/ Der står det om forskjellige behandlingsmetoder:-) Håper du finner en løsning:)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Koster dt noe? Eller hvordan fungerer den info siden du linket til ? Takk for svar Anonymous poster hash: f8fcd...d8f
amalie88 Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Det koster ingenting nei:-) Jeg har bare lest som en gal for og finne ut av noe, å denne siden dekker det meste:) Jeg fikk metformin av legen min for å bli gravid, å det ble jeg:) legen anbefalte meg og fortsette og ta metformin, men det hun ikke sa var at det finnes mange bivirkninger av metformin som kunne oppstå 1 år etter jeg hadde begynt på de. B12 mangel og nye cyster var det jeg fikk. Selv om metforminen hjalp meg å bli kvitt cystene når jeg begynte på de. Legene i norge har veldig liten kunnskap om PCOS og behandling. Jeg tenker at det blir litt samme greien med p-piller.. Det fikser jo ikke problemet ditt i det lange løp. Derfor tenker jeg at det naturlige må jo være det beste! Denne siden tilhører en klinikk i usa, der det er leger som har spesialisert seg på dette. Jeg synes det var utrolig mye nyttig og lese. Der står det alt om de forskjellige medisinene som er vanlig og få, naturlige medisiner osv. Bivirkninger og fordeler. Der står til og med en egen liste over hva som hjelper for de forskjellige symptomene du får av pcos. Nå har jeg sluttet på medisiner å begynt med inositol pulver og te med lakrisrot, jeg er også veldig bevisst på kostholdet. Vi har begynt og prøve på nr 2, så blir spennende og se om det tar like lang tid som med nr 1;-)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Oki takk for svaret... Blei litt klokere nå Anonymous poster hash: f8fcd...d8f
Mottivert Skrevet 4. august 2013 #6 Skrevet 4. august 2013 Hei, kan jeg spørre deg amalie88 hva slags kosthold du har lagt om til? Jeg har også PCOS og må ha ivf behandling for å bli gravid. Har skiftet kostholdet litt, og begynt å trene regelmessig. Har lest at lavkarbo skal være bra for PCOSere, men har ikke fulgt et lavkarbo kosthold, men kuttet en del unødvendige kalorier, og byttet til grove varianter av alt. Trener du også? Hvile type trening gjør du i såfall?
amelia88 Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Da jeg ble gravid spiste jeg lavkarbo/LCHF, men har nå lagt om til steinalderkost/paleo. Har tatt meg lang til å finne fram til hva jeg føler er et optimalt kosthold, og har lest meg igjennom en hel haug med faglige artikler Jeg vil anbefale deg å lese igjennom innleggene til Pål Jåbekk på hans blogg, der finner du utrolig mye informasjon om kosthold, helse, og PCOS, og hvorfor og hvordan kroppen reagerer på ulike matvarer. Her kan du få en bedre forståelse for hvilket kosthold jeg følger: http://fitnessbloggen.no/steinalderkosthold/ Det aller viktigste for å ha god form og en sunn kropp er å begrense karbohydrater, og på denne måten sørge for at man har et stabilt blodsukker, og det er i hovedsak dette som vil redusere symptomer på PCOS, les her:http://paljabekk.blogspot.no/search/label/Optimal%20lavkarbo Jeg hadde manglende eggeløsning og mens, økt hårvekst, masse kviser og la på meg, spesielt rundt midjen. Da jeg endret kostholdet startet jeg også på metformin for og få vekk cystene på eggstokkene. Jeg tror ikke det gikk en mnd en gang før eggeløsningen kom tilbake og kvisene forsvant:) jeg ble gravid drøye to mnd senere og å fortsatte og ta metformin gjennom hele svangerskapet. Nå har jeg sluttet på Metformin å regulerer alt gjennom kostholdet. Det er tungt og endre livsstil, men det er ABSOLUTT verdt det:) Det som kanskje er rart å forstå og vanskelig å tro, er at vi i Norge er oppvokst med at korn/brød o.l. er de matvarene som inneholder alle de næringsrike stoffene vi trenger. At det er dette vi trenger for å holde oss friske, når realiteten er noe helt annet. Mange vil gjerne tro at jeg er riv ruskende gal som kan si dette, men jeg oppfordrer dere til å sjekke linken under her, alt er god dokumentert gjennom nyere forskning. http://paljabekk.blogspot.no/2011/10/veien-til-god-helse-korn.html Jeg merker det spesielt på energinivået mitt, som er mye høyere enn før, ingen oppblåsthet, stabil mage, samtidig som jeg kan spise gode naturlige råvarer uten å tenke på å begrense meg på noen som helst måte Med andre ord mener jeg også kalorier ikke er noe man bør tenke på. Hvis man tenker over det, synes i alle fall ikke jeg, personlig, at det vil være logisk, eller naturlig at man må begrense inntaket sitt av mat for å ikke gå opp i vekt eller være sunn. Hvis du ser til naturen, vil du aldri se et dyr som lever i sine naturlige omgivelser, og spiser det de er laget for å spise, være overvektig eller syk. Hvorfor er det ikke slik for mennesker? Her kan du lese litt mer om kalorier:http://paljabekk.blogspot.no/2011/06/man-blir-ikke-tynnere-av-trene.html Når jeg trener, trener jeg for det meste styrketrening, da igjen helst funksjonell styrketrening, der jeg bruker kjernemuskulatur. Crossfit trening er det jeg har funnet som det beste alternativet, samt at jeg har prøvd å trene en del med kroppsvekt hjemme, noe som fungerer ganske bra også. Det finnes mange forskjellige øvelser, som jeg ikke kunne ha forestilt meg en gang, som er meget effektive.Pga. av min tidligere livsstil og uvitenhet om viktigheten av kosthold ble jeg insulinresistent (forstadie til diabetes), og det finnes mye forskning som viser at styrketrening er den beste formen for trening, hvis man ønsker å "fjerne" insulinresistensen/øke glukosetoleransen Her finner du mer om PCOS (metabolsk syndrom) og trening:http://paljabekk.blogspot.no/2011/08/insulinresistens.htmlhttp://paljabekk.blogspot.no/2011/08/hvordan-man-forbedrer-insulinflsomheten.html Dette ble ekstremt mye, håper du finner noe fornuftig!
Mottivert Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive ned, og legge til all denne infoen Har tatt av meg 15 kg før en lap op, der de prant bort cyster, derfor jeg har kuttet kalorier. Har heldigvis en mild grad av PCOS, men må ha ivf da Men har sluppet medesiner til nå i alle fall.. Men nå skal dette abselutt prøves Tusen takk for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå