Gå til innhold

Operere barn med utstående ører?

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om det?

Jenta mi er snrt 6 år og har ører som står mye ut. Dette har ikke sett ut til å plage henne foreløpig, men i dag hørte jeg for første gang noen kalle henne en apekatt pga utstående ører. Da ble hun lei seg og lurte på hvorfor..så hun har ikke vært klar over det selv.

Jeg er i mot å fikse på utseende i tide og utide, men kjenner jeg er livredd for at hun skal bli mobbet for dette. Barn kan være så slemme og hun er så sårbar på mange måter. Hva synes dere, er det grunn nok å operere bare fordi hun kanskje kan komme til å bli mobbet for det?

Anonymous poster hash: 966c4...88d

Fortsetter under...

Ja! Jeg hadde ikke nølt med å gjøre det. Jeg har selv utstående ører og HATET ørene mine på barne og ungdoms skolen. Stemoren min ville at jeg skulle få de operert inn, men de dustete foreldrene mine sa nei :(

Gjør det!

Jeg er egentlig ikke helt sikker på hva jeg mener om det, tror jeg synes grunnen om mobbing høres ut som en god nok grunn, uten at jeg har tenkt mye gjennom det. Det kan jo føre til mange problemer både i skoletiden og senere dersom hun blir mobbet. 

Det kommer vel litt an på hvor mye de står ut også...  

Det er vel sånn at du må ta henne med til legen som henviser henne videre til vurdering og dersom de mener det er grunn til operasjon, vil jeg tro det er riktig... 

Anonymous poster hash: 239f7...9a1

Barn kan finne på alle mulige grunner, og ikke grunner til å mobbe. Men om datteren din har veldig utstående ører ville jeg virkelig vurdert å operere de. Når hun blir eldre vil dette trolig plage henne. Du kan evt vente til hun blir eldre, se hva hun mener om saken selv. I mellomtiden kan du jo sørge for at frisyren hennes skjuler problemet mest mulig.

Anonymous poster hash: 9a158...286

Datteren min har skjev nese, lurer på om jeg skal få den fikset. Min sønn har arvet farens viker, kanskje han burde få transplantert hår der.

Helt alvorlig!! Hva signaler sender du til barnet ditt? At hun ikke er god nok slik hun er?! Skjerp deg.

Anonymous poster hash: d1494...776

Annonse

Har vurdert det på min datter. Ørene stikker godt fram fra det lange, tykke håret som henger over dem.

Men jeg venter til det er noe hun ber om selv. Gått bra så langt- hun blir 10 år.

Anonymous poster hash: 757a3...87c

Datteren min har skjev nese, lurer på om jeg skal få den fikset. Min sønn har arvet farens viker, kanskje han burde få transplantert hår der.

Helt alvorlig!! Hva signaler sender du til barnet ditt? At hun ikke er god nok slik hun er?! Skjerp deg.

Nå får du roe nerva litt. Skikkelig utstående ører er noe annet enn en litt skjev nese. Hadde nesen vært så og si skråstilt så hadde det vært sammenligningsgrunnlag.

HI: snakk med legen, kanskje ørene vil flate seg noe med årene? Hvis ikke, så hadde jeg vurdert, er ikke bare utseende, men også fysisk plagsomt...

Anonymous poster hash: 9168d...4f5

Jeg ville nok ventet med det til barnet evt. ville det selv. Jeg kjenner et søskenpar der begge har utstående ører. Den ene av de skjulte ørene sine under pannebånd 24/7 og valgte å operere ørene. Den andre ville ikke operere seg, og ingen av de har blitt mobbet. Heldigvis :)

Anonymous poster hash: 88408...13a

Takk for svar! Selvfølgelig ser jeg helst at jenta mi er så selvsikkert og har så god selvtillit at evt. mobbing pga ørene preller av, men blir hun lei seg av det så kommer jeg nok til å gjøre noe med det. Hun er ei jente som tar seg veldig nær av ting, så mye at det bekymrer meg litt.

HI

Anonymous poster hash: 966c4...88d

Jeg hadde gjort det! Min fetter lot seg operere for dette og begge hans barn ble også operert før skolestart. Selvfølgelig, den ene ungen hadde så utstående og lite brusk at ikke engang briller satt på plass!

Men min fetter har aldri angret for seg selv eller sine barn

Annonse

Gjest Visten Vrangskapning

Man kommer vel til et punkt hvor utstående ører blir et praktisk problem, noen får ikke til å tre på seg helhjelmer, noen får ikke brillene til å sitte. Jeg tror det er ok at barnet vet at det å operere inn ørene faktisk er et alternativ etter hvert, og at man ikke må vente til man er  og skjønner at man ikke er nødt til å leve med utstående ører. ....men jeg tror vel også at man ikke trenger gjøre det til et problem dersom barnet ikke oppfatter det som et problem...

Erting er vanskelig. Er det ikke ørene så er det gjerne navnet, klærne, mamman din, bilen deres, matpakka, eller noe annet. Man kan jo bli mobbet for å være for tynn, ha for rund mage, utstående navel eller rødt hår også, men vi vil vel ikke automatisk korrigere dette for å sikre oss mot mobbing.

Enig. Hva med lubne barn, burde man fettsuge dem rundt magen?

Anonymous poster hash: 3e2b2...556

Nei, man gir dem sunnere mat og sørger for at de er i aktivitet. Kan ikke sammenlignes.

Jeg er enig med de som sier vent til hun ber om det selv. 

Anonymous poster hash: d890f...864

Nei, man gir dem sunnere mat og sørger for at de er i aktivitet. Kan ikke sammenlignes.

Jeg er enig med de som sier vent til hun ber om det selv. 

Anonymous poster hash: d890f...864

Ok, dårlig eksempel, men skal man farge håret på rødhårede unger da.

Når fireåringen sier; " på barnehagen sier de jeg har apekattører"....Hva gjør man da??  Lærer barnet at utseende betyr ingenting, bare hev deg over det du......Han har gått i samme barnehag siden han var 1. VI har spurt personalet om de hadde merket noe ang kommentarer om ører (da ørene har blitt mer og mer utsåtende med årene), selv hadde de ikke TENKT på at han har utstående ører en gang...Så nei, ikke noe kommentarer hans første 3-4 år der.....Men plutselig så dukket det opp, blant barn han har kjent hele sitt liv...Hvordan ville det da bli ved skolestart? Med 30 nye elever bare i klassen?? Hadde allerde overhørt i svømmehallen  at totalt ukjente barn "løp" til foreldre og sa; "se, den gutten har apekattører".....Heldigvis så ikke gutten hørte det,- men JEG hørte det....:(

Vi hadde allerede satt igang prosessen med opersjon, men ble ikke gjort annet enn og møte kirurgen, og siden han da ikke var "klar over" problemet selv, ville de ikke gjøre noe. Barnet må rett og slett si at det vil gjøre noe med ørene sine... Grunnen til at vi ville operer i første omgang var at ingen lue satt skikkelig på , uten at den ble knytt under haken. Til og med buffen ble "presset ut"; slik at luft kom inn på ørenen. Han var alltid frossen på de,- og det og ha på hjelm på skøyteisen og i slalombakken var et mareritt...Ørene ble brettet fremover og måtte legges til, ett og ett etter hjelmen var på..Noe som kunne være smertefullt,- men oftest helt greit enn så lenge ørene var "Babymyke"...

VI hadde mange samtaler om dette,- i forhold til at utsående ørere kan være sjarmerende, så lenge "rett personlighet" er til stede,- og barnet tar det med glimt i øyet...Og ja, også dette med at ved og operere så "aksepterer" man at man "må være perfekt"....Men gutten vår er i tillegg VELDIG følsom, forsiktig, og tar innpå seg alt fra at ANDRE får kjeft for noe en tredjeperson har gjjort,- til at noen dytter borti ham litt hardt, selv om det er uhell...

Han ble operert for 4 mndr siden,- det første han sa da vi kom hjem, med bandasje på ørene var,- mamma, jeg vil ha tilbake ørene som de var.....I går fant vi frem passet far i fjor, da vi snar skal ut og reie,- og han lo av ørene sine. Han trodde vi hadde "gjrot de til":..FOr han husket ikke hvrodan de var..Og han sa han var glad han hadde "reparert" ørene....For noen dager siden kunne han fortelle at noen barn fortsatt kalte ham "apekattører";- og han spurte hvrodan ser GENTLIG apeører ut...

SÅ barn kan være slemme,- og ta "Problemet" for sent, kan også skje.:Da vil hun være" apejenta" samme hvor fin ørene blir etter operasjon...

Og til #18.Er du fra annet land? Grunnen til at jeg spør er at  Kirurgen som opererte min sønn hadde fått høre fra en utenlandsk kollega (svenks tror jeg) at de tapet barns ører, på sykehuset, om det var antydning til utsående ører...Men her til lands er det IKKE vanlig praksis, enda...Min sønns ører var heller ikke spes mye utstående rett ette rfødsel, og på to-årsbildet er de hller ikke langt på nær like utstående som på passbilddet knapt to år etter.....

Nå har jeg ALDRI hørt barn nevne noe om rødt hår, og mobbet for det..Det var mer "før i tiden";- på samme måte som at briller og tannregulering var "Mobbegrunner" før i tida. Nå er både briller og regulering tøft...Jeg har nevøer og nieser som har blitt lei seg fordi de ike trenge regulering likevel,- og flere har kjøpt seg "nerdebriller" uten styrke, fordi det er "In i tiden":..Det finnes mange kjendiser, både voksne og på DIsneychannel og i "teenfilmer"med rødt hår, som går for og være pene, tøffe og er forbilder for jentene (lindsey Lohan FØR f.eks)...Barn med utstående ører derimot,- får roller som "klovner",- bare se..... Eller i et par tilfeller,- "onde".

Om mitt barn hadde blitt mobbet for rødt hår, ja, kanskej jeg hadde gjort noe med det...Om det ikke var et litt eldre banr, som jeg faktisk kunne snakke med på en annen måte enn en 4-5åring som blir kalt apekatt.

Men kjære vene, dere som mener og operere ører er helt feil, jeg håper dere selv får oppelve hvor fælt det er når barnet kommer og fortelller at det regelmessig blir kals apekatt....Pga ørene......Det var mer trist enn jeg noensinne kunne tenke meg.. gang....

Anonymous poster hash: 56c48...449

Overrasker meg virkelig at 90% her inne sier at du skal dra datteren din til kirurgen og pynte på ørene, etter ÉN kommentar. 

Som du selv sier " Skal jeg operere ørene fordi hun KANSKJE kan bli mobbet?"

Hadde hun blitt plaget ofte og mye, så hadde dette vært et faktisk problem. Men her er det et barn som har slengt ut en bemerkning, slik barn gjør. Jeg synes det blir veldig voldsomt å skulle vurdere kirurgi etter noe så lite.

Er det ikke bedre å fremme utseende hennes, slik hun ser ut? 

Og om hun ønsker det i fremtiden, så kan hun selv ta valget?

Overrasker meg virkelig at 90% her inne sier at du skal dra datteren din til kirurgen og pynte på ørene, etter ÉN kommentar. 

Som du selv sier " Skal jeg operere ørene fordi hun KANSKJE kan bli mobbet?"

Hadde hun blitt plaget ofte og mye, så hadde dette vært et faktisk problem. Men her er det et barn som har slengt ut en bemerkning, slik barn gjør. Jeg synes det blir veldig voldsomt å skulle vurdere kirurgi etter noe så lite.

Er det ikke bedre å fremme utseende hennes, slik hun ser ut? 

Og om hun ønsker det i fremtiden, så kan hun selv ta valget?

Probelmet er at venter man til det kommer FLERE,- så kan det være for sent..Da vil hun forbli "Jenta med aperørene",- samme hvor mye man operere..Og en slik kommentar kan sitte lenge i...Som hos min sønn. Han fikk flere, over lengre tid, fra kompiser som hadde kjent ham hele livet,- og egentlig ikke lagt merke til ørene før "plutselig " en dag.. Til og med et søskenbarn av sønnen vår la "Plutselig "merke til ørene..OG sa, helt uskyldig,- HVORFOR har xxxx ører som står rett ut? Det ser litt rart ut..."... Under en familiemiddag, så gutten hørte det....

Når barnet vil det selv, pga "for mange kommentarer" kan stor skade ha skjedd. Avhengig av barnts personlighet...Jeg kjenner selv et par barn i tenårene og snart tenårene med utstående ører, de lever bra med det,- go takler det fint...De "passer ørene" som bare det,- og tar det meste med godt humør og er seg selv..Men også der har foreldre vært VELDIG på alerten og fulgt med, mtp det og ta og "gjøre noe" før det blir vondt for (psykisk) for barnet... Tenåringen sliter nå på slalom, da det er smertefullt med hjelm på.....Men ellers, er det helt ok :)

Mannen min har utstående ører, de står rett ut. Han tenkte jo over det når han var mindre, men de er jo en del av den han er. Hadde han gjort noe med ørene sine nå hadde han jo ikke sett ut som seg selv :P

Eldste datteren har også utstående ører. Hun er nå snart 10 og tror ikke hun bryr seg i det hele tatt. Var vel et par kommentarer i barnehagen, men ingen de 4 årene hun har gått på skolen.

Jeg husker jeg bekymret meg for det da hun var yngre, men siden hun aldri har tatt det opp som et ønske selv har jeg ikke gjort noe med det.

Hvis hun senere kommer og ber om det skal hun få lov.

Mannen min har utstående ører, de står rett ut. Han tenkte jo over det når han var mindre, men de er jo en del av den han er. Hadde han gjort noe med ørene sine nå hadde han jo ikke sett ut som seg selv :P

Eldste datteren har også utstående ører. Hun er nå snart 10 og tror ikke hun bryr seg i det hele tatt. Var vel et par kommentarer i barnehagen, men ingen de 4 årene hun har gått på skolen.

Jeg husker jeg bekymret meg for det da hun var yngre, men siden hun aldri har tatt det opp som et ønske selv har jeg ikke gjort noe med det.

Hvis hun senere kommer og ber om det skal hun få lov.

Nettopp det med og "ikke se ut som seg selv",-var det verste..Før operasjon, så kunne jeg stille meg slik til at jeg "Holdt inn ørene" og så gutten i ansiktet..Det blie ikke gutten min....Han forandret seg masse. Når først, 4 mndr etter, synes jeg at han "er seg selv" med opererte ører..Litt av sjarmen og glimtet i øynene forsvant,- han ser eldre ut.Og EGENTLIG passer det "Nye utseende" mye bedre til hans "dype" og grublende væremåte..Han er litt som en "gammel mann" mann og spekulerer i VELDIG mye i perioder...Ikke noe sprudlende spilloppmaker mao..Selv om han SÅ slik ut med ørene ut...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...