Gå til innhold

Stripping og igangsettelse...

Anbefalte innlegg

Gjest Trulte med to små

Jeg tror du bør prøve å stresse litt ned ang overtid altså.... ting skjer ikke noe raskere selv om du plager deg selv

Mulig det, men man leser jo at alder+overvekt er et faremoment når det kommer til overtid og jeg er 20 kg for tung og 38 år så føler meg usikker der.

Kjenner dessuten noen som har mistet barnet nær fødsel og det blir man ikke mindre redd av.

Kan ikke forklare det på annen måte, men noen ganger er man bare mer redd for visse ting en andre.

Men, det SKAL gå bra!!

Fortsetter under...

Jeg tror alle føler litt på det, men du må bare sjekke at du føler godt med liv i mellomtiden. Termin regnes jo som en periode på 4-5 uker. Selve termindatoen er jo kun et gjennomsnitt, og de færreste av oss er det. Noen boller blir raskere ferdig enn andre.

Risikoen for at noe skal gå galt nå er minimal, men ja -tragiske hendelser skjer. Hadde ikke tenkt noe over det før du tidligst bikker 41+0. Jeg har vært overvektig i både forrige og dette svangerskapet, og har hørt så mange ryktwr om ubehag/komplikasjoner mange overvektige får. Har pr dags dato ikke hatt noen av de, og utfordringene jeg har skyldes heeelt andre ting

Gjest Trulte med to små

Jeg tror alle føler litt på det, men du må bare sjekke at du føler godt med liv i mellomtiden. Termin regnes jo som en periode på 4-5 uker. Selve termindatoen er jo kun et gjennomsnitt, og de færreste av oss er det. Noen boller blir raskere ferdig enn andre.

Risikoen for at noe skal gå galt nå er minimal, men ja -tragiske hendelser skjer. Hadde ikke tenkt noe over det før du tidligst bikker 41+0. Jeg har vært overvektig i både forrige og dette svangerskapet, og har hørt så mange ryktwr om ubehag/komplikasjoner mange overvektige får. Har pr dags dato ikke hatt noen av de, og utfordringene jeg har skyldes heeelt andre ting

Sant det! Men det skal sies at jeg bruker ikke veldig mye krefter på å bekymre meg for overtid enda, selv om det kan virke slik.

Men jeg er førstegangs og har opplevd å miste en tvilling i dette svangerskapet ( som ofte er vanlig tidlig i sv.skapet ) og har hatt blødninger pga hematom i livmor og opplevde da å bli fortalt av en lege at der ikke var noenting i livmor og at vi hadde mistet.

Har også opplevd å ikke bli tatt alvorlig mht sterke smerter og en SA som ikke kom ut som det skulle mm. så derfor er jeg ekstra på vakt når det gjelder denne graviditeten og stoler dessverre ikke helt på alle leger.

Men dette er ingen unnskyldning bare prøver meg på en forklaring.

Man bør være trygg på leger og jordmødre, men man skal heller aldri kimse av sin egen intuisjon om man føler noe er galt. Det er bare det å kunne vite forskjellen på den og sin egen redsel og fantasi ;) DET er jo en helt annen utfordring!

Når det er sagt har jeg ellers vært frisk og hatt et forholdsvis ukomplisert svangerskap og vil si jeg har sluppet billig unna mange plager, det er jo bra!

Så da skal jeg slappe av nå og vente tålmodig på lillemor, regner med jeg klarer det vel ;)

Det er anbefalt at vi som har bikket 35 skal få tilbud om igangsettelse allerede 7 dager etter ul- termin. :

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7707055

Var selv til en tidlig overtidskontroll i dag pga alder, er gått kun 2 dager over. Det ble da bestemt at hvis ikke noe skjer av seg selv, skal fødselen settes i gang om nøyaktig en uke. Min mening ble også tatt i betraktning.

Vær obs på at personalet på fødeavdelinga er nesten like forvirret som oss ift de nye reglene / anbefalingene.det merker jeg godt som helsepersonell selv :P. Men så hører jeg til et småbysykhus da. Poenget er at vi som skal føde godt kan være litt "hands on", etterspørre kontroller osv.

Men for all del, det er ikke noen ønskesituasjon å bli igangsatt. Det er bare det at når dagene går etter terminen begynner hvert fall jeg å gli inn i en litt apatisk tilstand. Jeg har ekstremt lite tro på at jeg greier å gå i fødsel av meg selv, rett og slett fordi begge mine tidl. Fødsler er blitt indusert. Ingen god følelse.

Godt å høre du bekymrer deg mindre enn det virker! Hvis du ikke plages med fysiske ting, har du kanskje bare mer tid til å tenke. Etterlengtede barn som kommer sent, blir man ofte veldig redd for. Eller rettere sagt, ofte litt ekstra redd for (tror vi alle er småparanoide). Dessverre syns jeg ikke man blir mindre bekymret når de kommer ut, det er nesten enda verre egentlig :-P.

Jeg sluttet helt å lese deler av foruminnlegg forrige gang, husker det var såmye som gjorde meg bekymret. Har holdt på det denne gangen også. Må innrømme at min tillitt til leger også er litt varierende, men heldigvis er de fleste ganske ålreit.

Masse lykke til, og nyt at du ikke har så mye plager. Her har jeg snart luftet på gubben lungebetennelse, og er kronisk gørrtrøtt :-)

Gjest Trulte med to små

Det er anbefalt at vi som har bikket 35 skal få tilbud om igangsettelse allerede 7 dager etter ul- termin. :

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7707055

Var selv til en tidlig overtidskontroll i dag pga alder, er gått kun 2 dager over. Det ble da bestemt at hvis ikke noe skjer av seg selv, skal fødselen settes i gang om nøyaktig en uke. Min mening ble også tatt i betraktning.

Vær obs på at personalet på fødeavdelinga er nesten like forvirret som oss ift de nye reglene / anbefalingene.det merker jeg godt som helsepersonell selv :P. Men så hører jeg til et småbysykhus da. Poenget er at vi som skal føde godt kan være litt "hands on", etterspørre kontroller osv.

Men for all del, det er ikke noen ønskesituasjon å bli igangsatt. Det er bare det at når dagene går etter terminen begynner hvert fall jeg å gli inn i en litt apatisk tilstand. Jeg har ekstremt lite tro på at jeg greier å gå i fødsel av meg selv, rett og slett fordi begge mine tidl. Fødsler er blitt indusert. Ingen god følelse.

Jeg har også fått ulik informasjon ang overtid, men har ihvertfall fått time på sykehuset til sjekk/samtale når jeg er en uke på overtid, dvs for meg da 41+3.

Det høres ikke greit ut at du må settes igang hver fødsel, håper du slipper det nå da!

Da skal du se at vi føder nesten samtidig da :) Heia oss!

Masse lykke til!

Annonse

Gjest Trulte med to små

Godt å høre du bekymrer deg mindre enn det virker! Hvis du ikke plages med fysiske ting, har du kanskje bare mer tid til å tenke. Etterlengtede barn som kommer sent, blir man ofte veldig redd for. Eller rettere sagt, ofte litt ekstra redd for (tror vi alle er småparanoide). Dessverre syns jeg ikke man blir mindre bekymret når de kommer ut, det er nesten enda verre egentlig :-P.

Jeg sluttet helt å lese deler av foruminnlegg forrige gang, husker det var såmye som gjorde meg bekymret. Har holdt på det denne gangen også. Må innrømme at min tillitt til leger også er litt varierende, men heldigvis er de fleste ganske ålreit.

Masse lykke til, og nyt at du ikke har så mye plager. Her har jeg snart luftet på gubben lungebetennelse, og er kronisk gørrtrøtt :-)

Mye sant i det du sier der ja!

Ikke godt å være syk itillegg til å være gravid, man trenger jo all den energien man kan få.

Håper du kommer deg før fødsel!

Masse lykke til og god bedring!

Jeg ønsker ikke å skremme noen, men sommertravle fødeavdelinger, innleide vikarleger osv. Ikke rart at informasjonen spriker. Jeg var til jordmor på termindagen, og hun måtte ringe føden for å finne ut når jeg skulle på overtidskontroll.i den ble i dag, og altså bestemt dato for igangsetting neste onsdag. Snakker med en venninne som er jordmor etter kontrollen, og hun stusser veldig på at jeg ikke skal ha en kontroll i mellomtiden... OG sånn går no dagan..

Konklusjon: lurt å passe på litt selv.

Som fiskeplomme sa i en annen tråd: det er ikke regler, men anbefalinger. Dermed blir praksis ulik.

Formen er fin, bare jæ***g varm. Ellers takk :-). Ellers bare såkalte gravidsmåplager.

I forhold til helsepersonell tror jeg det handler litt om å være hyggelig og høffelig plagsom, he he. Der får vi for å skulle rekke bhfristen. Personlig frykter jeg for ledig fødestue i sommerkaoset jeg :-(

Gjest Trulte med to små

Formen er fin, bare jæ***g varm. Ellers takk :-). Ellers bare såkalte gravidsmåplager.

I forhold til helsepersonell tror jeg det handler litt om å være hyggelig og høffelig plagsom, he he. Der får vi for å skulle rekke bhfristen. Personlig frykter jeg for ledig fødestue i sommerkaoset jeg :-(

Å jeg trodde det var en liten skrivefeil og at det var du som hadde lungebetennelse!

Det var da bra du ikke har! Men du er ikke alene om å være varm, det er vel ulempen med å være høygravid på sommeren, selv hvor godt jeg liker sommeren. :)

Merker det blir mange skriveleifer fra mobilen, men her er det nok heller gubben stakkar som blir syk av all luftinga mi.

Han har vært en helt denne våren og sommeren. Det hele toppet med å ta en 2-åring fulltid i snart 3 uker på ferie, hvor det aller meste har foregått i nærområdet. Tror alle gleder seg litt til hverdagen igjen, men varer ikke lenge så er det en ny hverdag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...