Gå til innhold

Stripping og igangsettelse...

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg fødte 3 uker før termin sist gang og er nå 2 dager unna termin!

Kan noen dele erfaringer og fortelle meg litt om dette med stripping og igangsettelse? Er det noe regler eller rutiner på dette? Når skjer det, når kan jeg "be" om det? Jeg skal på kontroll på termin datoen min og lurer på om dette er noe som kan skje da? Jeg har ikke hørt noe snakk om det tidligere.. Det eneste jeg har fått beskjed om er at på denne kontrollen så avtaler vi overtidskontroll!

Jeg skal føde på ABC klinikken på Ullevål og der er det ikke tilgang på noe form for smertestillende og alt skal være så naturlig som mulig, jeg lurer da på i forhold til igangsetting? Hvordan blir man satt i gang? (jeg er totalt uviten) Jeg har hørt så mye forskjellig; piller, krem, kateter, drypp? Kan noen fortelle meg litt om dette?

Jeg lurer på om jeg må på den vanlige fødeavdelingen hvis jeg skal bli satt igang? Noen som vet?

Formen min har vært grusom i 6 mnd nå. Totalt sengeliggende, krykker osv osv.. Jeg er så redd for å gå 2 uker til! :( 

Takk for at dere gidder å svare:) 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144063124-stripping-og-igangsettelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Nå har jeg alt født, men skulle egentlig føde på ABC på Ullevål.

Ettersom jeg fødte i uke 35 skjedde ikke det, men har spurt disse spørsmålene der.

Generelt for ABC er som du påpeker, at alt skal skje mest mulig naturlig. Dem vil derfor ikke strippe deg på ABC.

Dem vil heller ikke sette deg igang, og går du så langt over termin at du må igangsettes, vil du føde på vanlig fødeavdeling.

Akkurat når det kommer til hvordan man setter igang kan jeg desverre ikke hjelpe deg. Har aldri opplevd det, men har også hørt om både kateter og vaginaltabletter

Håper dette ga deg noen svar:)

Lykje til:)

Hvordan de setter i gang varierer fra sykehus til sykehus. Piller i sjeden er det vanligste hvis man er umoden. Generelt får man en hver 6 time. Noen sreder bruker de ballongkateter, men det funker best på førstegangsfødende. Er man moden plukker de ofte bare vannet

Det stemmer ikke at de ikke stripper på ABC. Ble strippet der senest i går (ikke at det fungerte...), men det er vel ikke alle jordmødrene der som gjør det.

Men dersom jeg må bli satt igang må jeg på føde B. 

jeg hører også til på ABC. da jeg var på kontroll på termindato sendte jordmor henvisning til overtidskontroll på vanlig fødepoliklinikk på ullevål. dagen etter ringte de, jeg har fått time der ti dager over termin. da skal jeg bruke en halvtime i ctg-maskin, og så inn til lege som skal ultralyde og sjekke livmorhalsen. hvis den er moden nok, vil legen strippe. og så avtales videre forløp for eventuell igangsettelse. 

hvis fødselen kommer i gang etter stripping, er det tilbake til ABC. hvis det må andre tiltak til, hormoner etc, så blir det vanlig fødeavdeling fordi de da må passe mer på. det er ihvertfall det min jordmor sier.

Annonse

Takk for svar:) 

Jeg ringte inn til ABC og hun jeg snakket med sa at de ikke gjør noenting før på overtidskontrollen på den andre avdelingen.. Som er en uke etter termin (tidligst!?) Jeg følte hun var en anelse stresset og kort så jeg håper på bedre svar på onsdag da jeg skal på kontroll. Kan jeg spørre hvilken jordmor som strippet deg? Min jordmor er på ferie så jeg skal ha en annen en, håper det er hun du hadde " Lets hear it for the boys" ;)

Ble du forresten strippet på terminkontrollen din?

Takk for svar "Fiskeplomme". I og med at formen min er så elendig er jeg redd for nettopp det. At jeg ikke får overtidskontroll før 10 dager etter termin der de bare VURDERER hva som skal skje videre.. Jeg er totalt avhengig av mannen min bare for å komme meg på do! Det rakner snart! Jeg kan ikke vente 14 dager til... Æææææ... Føler jeg kommer til å være gravid for alltid! 

Jeg er så dårlig med navn, men mener at hun het Ingrid/Inger/noe annet på Ing-? 

Dette var 4 dager over termin. Hadde ingen kontroll på selve termindagen.

Uansett om de bare vurderer på overtidskontroll dag 10 er det jo max 11 dager du skal gå, så bare snakk om 1 døgn ekstra etter det. 

jeg har bange anelser om at ullevål helt greit lar oss gå 14 dager over termin, slik at en igangsettelse kommer tidligst neste mandag for min. men jeg har også stor tro på stripping, for jeg kom åtte timer etter at min mor ble strippet på kontroll ti dager over. 

da jeg ga uttrykk for at overtidskontroll ti dager etter termin var seint, så svarte hun på telefonen så greit "åh, er det noe spesielt med deg, kanskje?". Og det er det jo ikke, men @ungmammamia har jo mye mer plager, så de burde være litt åpne for skjønn. 

Jeg er redd for disse 14 dagene som du nevner. Jeg har også tro på stripping, og vil helst unngå og bli satt i gang. Jeg hadde en rask og fantastisk naturlig fødsel med datteren min og jeg har fått beskjed om at det sannsynligvis går enda fortere denne gangen så jeg har tro på at kroppen min setter i gang for fullt bare jeg blir "røsk" litt oppi der. Jeg ønsker også å føde i vann slik jeg gjorde forrige gang. Jeg ber derfor om at overtidskontrollen skjer innen den første uka og hvis jeg er heldig og får jordmoren din så kanskje hun kan gjøre noe allerede på torsdag...Jeg krysser fingrene.  Tusen takk for hjelpen:)

Annonse

Håper det setter igang på eget initiativ snart. Skjønner det er beintøft å være avhengig av gubben til alt. Jeg syns lissom det er gørrkjipt å la pappaen ta 95% med storebror, men jeg er jo så heldig at jeg klarer det meste annet selv.

Litt snodig at dere må vente såpass lenge. Jeg trodde det var en generell anbefaling på 7 dager nå jeg. Har du ikke mulighet til å få en time hos jordmor som kan sjekke modning litt og evt irritere litt

Det var dette jeg håpet kom til å skje på kontrollen på terminen min, men det virker som det ikke skjer noen verdens ting før overtidskontrollen som er mellom 7-10 dager etter termin! :(  Er dette bare Ullevål eller? 

Håper det setter igang på eget initiativ snart. Skjønner det er beintøft å være avhengig av gubben til alt. Jeg syns lissom det er gørrkjipt å la pappaen ta 95% med storebror, men jeg er jo så heldig at jeg klarer det meste annet selv.

Ååååå ja, jeg vet så godt hvordan du har det. Det er GRUSOMT å måtte avvise storesøster så mye. Gråter mange tårer over det..Har så dårlig samvittighet. Fy søren jeg har lært å sete pris på helsa i dette svangerskapet. Gleder meg til å bli superfit, sunn og verdens meste aktive mamma etter dette! Aldri mere sykdom ;) Sender deg masse fødselsflow!

Sånn som jeg har skjønt det så er det flere som avtaler time hos jm på termindato. Jeg har gått hos lege, og hun sjekket modninga med forrigemann fra ca 37 uker. Hadde en helt fantastisk fastlege da, men tror flere er villig til å sjekke hvis man spør.

Hva med å få legen til å sjekke? Da får du ihvertfall en idé om tilstanden, selv om de muligens ikke vil røske noe.

Tror jeg klarer med passelig sporty og passelig frisk, må ikke satse på gor mye :-P

Haha.. merket jeg tok litt ekstra i da jeg skrev det:)  Passelig er et bra ord syns jeg;)

Jeg har en grusom fastlege. Byttet da jeg flytett og skal bytte igjen. Tragisk faktisk. 

Jeg vet jeg er moden, slimproppen har gått og jeg har murringer hver dag og kveld. Har hatt det sånn lenge. Det er derfor jeg ikke skjønner noe. Hver gang jeg har vært på kontroll de siste 2 mnd har jeg fått beskjed om at det skjer hvert øyeblikk. Jeg hadde lang modingspersiode med datteren min og jeg visste jeg kom til å føde tidlig. Det stemte. Fødte henne i uke 37.  Jeg har trodd det denne gangen også i og med at symptomene er like. Fikk beskjed om å ligge i ro i uke 30 for å ikke starte fødsel for tidlig (ikke at jeg hadde noe valg pga smerter).  Todde ikke man kunne gå med festet hode ( siden uke 30!) nedpress, vonde kynnere, diare, murring i mange mange uker! Jaja, jeg håper fødselen går som sist og at denne modnigsperioden gjør godt for seg denen gangen også:) 

Har du lenge igjen?

Hvis du forklarer hvordan du føler det når du er på kontroll, er det rart om du ikke blir strippet. Sier JM nei, spør om noen av de andre jordmødrene på ABC kan gjøre det. Selv har jeg aldri gått til termin, men jeg har hørt at de ofte prøver å ta vannet på fleregangsfødende siden man da gjerne har åpning før fødselen er i gang. Får de ikke til det, prøver de det minst inngripende inngrepet skulle jeg tro, fra ballongkateter til modningsstikkpiller og drypp. 

Ellers kan jeg også si at dersom du blir igangsatt får du ikke føde på ABC. Vil du gjerne det, må de da si ja til å strippe deg! Jeg ble strippet der sist, men det var for å få litt fortgang på ting under fødselen (hadde rier som stoppet litt opp). Hun som strippet meg het Anette. Lykke til!

Hvis du forklarer hvordan du føler det når du er på kontroll, er det rart om du ikke blir strippet. Sier JM nei, spør om noen av de andre jordmødrene på ABC kan gjøre det. Selv har jeg aldri gått til termin, men jeg har hørt at de ofte prøver å ta vannet på fleregangsfødende siden man da gjerne har åpning før fødselen er i gang. Får de ikke til det, prøver de det minst inngripende inngrepet skulle jeg tro, fra ballongkateter til modningsstikkpiller og drypp. 

Ellers kan jeg også si at dersom du blir igangsatt får du ikke føde på ABC. Vil du gjerne det, må de da si ja til å strippe deg! Jeg ble strippet der sist, men det var for å få litt fortgang på ting under fødselen (hadde rier som stoppet litt opp). Hun som strippet meg het Anette. Lykke til!

Tusen takk for svar! Dere er helt fantastiske! :) Ønsket er bare å blir strippet på terminen min. Tror ikke jeg trenger mer enn det... Jeg skal gjøre alt jeg kan på torsdag. Takk for oppmuntringen:)

Har fremdeles endel igjen her, 4 uker faktisk. Føler nurket ligger så lavt i bekkenet at hvis jeg skal gå til termin blir magen på knea :-). Føler meg egentlig tilnærmet fødeklar fra søndag :-P

Hehe, vet hvordan det kjennes ut! Hvem vet, kanskje hun/han kommer før? :)

Gjest Trulte med to små

Jeg har to dager til termin og ting har begynt å skje.

Fikk kontroll på sykehuset i dag og har begynt å bli moden, men siden jeg er førstegangsfødende ville ikke jordmor strippe meg da hun mente kun 10 % ville ha nytte av det. At det var en stor fare for at jeg ville ende opp med vonde smerter som rier i et døgn uten at dette gjorde noe godt for utviklingen av modningen.

Hadde jeg vært fleregangsfødende og ved termin hadde hun nok kunne gjøre det.

Så da fikk jeg også svar på det jeg har lurt på om stripping.

Praksisen er nok ulik fra sted til sted og hun sa dessuten at det ikke var farlig å gå på overtid og at overtid først regnes når jeg ville være 42+1!

Det syns jeg er vanvittig men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...