Gå til innhold

Kroppen etter graviditet...Erfaringer fra dere som har født

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har født før, hvor lang tid vil dere si det tok før dere var tilbake til "normalen" når det gjelder størrelse og vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La på meg ca 10 kg under første svangerskapet, og en uke etter fødsel var jeg tilbake til matchvekt.

Skrevet

Jeg var uforskammet for tilbake til normalen de to gangene jeg har vært gravid før. Tror det hadde noe med kombinasjon av alder og at jeg pga udugelig mann var på beina hele tiden og ordnet alt. La på meg nesten 30kilo og alt var av 8uker etter fødselen begge gangene.

Nå derimot veier jeg ca 15kg mer enn det som var utgangspunktet før de to andre kom, så hvordan det går denne gangene er jeg ikke sikker på :-P

Skrevet

Jeg husker ikke hvor mye jeg la på meg, men har fortsatt 8 kg sittende fra forrige svangerskap. Det er 7 år siden.. :)

Skrevet

Litt både og ser jeg ja ;)

Har dere gjort noe spesielt etterpå? Eller har de gått vek av seg selv? Har dere trent etc?

Vurderer å gifte oss nemlig, og lurer på når jeg evt er kjoleklar igjen :P hihi

Skrevet

Mitt tipst: amme! Jeg føk med i vekt og alt så veldig bra ut, men så ble jeg så ivrig på å gi henne fast føde at jeg ammet for lite og da forsvant melken. Så nå sitter jeg her med de siste 5 kiloene. La på meg 30, så gikk ned mye :)

Skrevet

Helt ærlig så gjorde jeg ingenting for å gå ned kiloene. Men det gikk rasende fort med nr 2. Tok meg da av en nyfødt og en 1,5åring i tillegg til å ta ALT husarbeidet. Det var tydeligvis oppskriften her for nå når jeg har samboer som gjør masse i huset så har jeg lagt på meg 15kilo.

Kanskje jeg burde nekte han å gjøre ting så jeg går ned i vekt?! :-P

Skrevet

La på meg 30 kg (!) i første svangerskap. Fikk konstatert sv.diabetes i uke 28. Etter fødselen slapp ikke kroppen vannet, og siden jeg ammet fikk jeg ikke hjelp til dette. Er gravid igjen, så mye av vannet sitter ennå, og ser at beina mine er kjempehoven på kveldene. Så er SPENT på dette svangerskapet altså.

Men har allerede lagt om til diabeteskost selv om jeg ikke har diabetes, og ja, i samråd med lege ;)for vil ikke være en vaggende flodhest denne gangen!

Skrevet

Okei, så amme og nekte mannen å gjøre noe som gelst i huset? :lol:  Da har vi oppskriften :P  Hehe. Takk for svar alle som har tatt seg tid :)

Skrevet

La på meg 27 kg begge gangene .. Matchvekt etter 6 mnd .. De siste mnd var det bare 4-5 kg jeg måtte jobbe litt for ! Ammet i 9 mnd

Skrevet

Hvis du skal amme, så vær obs på at det ikke er anbefalt å gå ned så mye i vekt mens du ammer. Dette fordi miljøgifter som er lagret i fettvev skilles ut med melken når fettet forbrennes. Mengden miljøgifter er særlig høy med det første barnet. Google litt rundt, så finner du mer informasjon. Alle gjør selvsagt det de selv mener er best, men jeg skulle ønske jeg hadde visst mer om dette før jeg ammet det første barnet.

Anonymous poster hash: 0be0d...603

Skrevet

huff skal ikke være lett. Men kroppen er ikke bare vekt..

denne gangen skal jeg virkelig prioritere knipeøvelser (hihi) og mage/rygg øvelser, for det undervurderte jeg definitivt!

Skrevet

Dette med amming er svæææææææææært individuelt!! Jeg ammet begge mine både ett og halvannet år, men ingen kilo forsvant pga dem! Man skal være obs på at ved amming vil (naturligvis) inntaket av mat øke, for å gi næring både til seg selv og den lille påtross av at forbrenning kan øke noe/litt. I tillegg til økt inntak av mat, fikk jeg et enormt behov for carbs i første ammeperiode - der ingen hadde fortalt meg om dette, så jeg la på meg i den perioden. Andre ammeperiode var jeg bevisst på dette med naturlig økt inntak og tileggs-behov. Så da måtte jeg jobbe hardt for å ikke gå opp, *stolt*, men gikk heller ikke ned i permisjon :D Så selve svangerskapskiloene, derav myyyyyyye ødemer og væskeoppsamling forsvant av seg selv i løpet av de først 7-10 dagene. Hadde 5 kg igjen fra første svangerskap da jeg ble gravid med nr to, men tok av alt som kom i svangerskapet etter nr to!

Spent på hvordan dette svangerskapet blir! La på meg 28-30 kg første gang, og 12-14 kg andre gang. Tenker å være bevisst nå også, men ikke så lett når jeg blir litt småkvalm og har den stygge smaken i munn nå i første tri... Men det kommer seg nok ;)!

Skrevet

La på meg 17 kg i første og 23 i andre. Med første gjekk eg ned i normalvekt etter 3 mnd og 5 kg under etter 6 mnd. Men dei kom på igjen. Etter andre så gjekk dei 20 kg fort, men dei 3 siste måtte eg jobbe nokre mnd med. No er eg 12 år eldre enn mitt første svangerskap og er heilt sikker på at det er vansklegare å få kg av etterpå....er 8+0 idag og har allereie gått opp 3 kg. Eg har mista mange gangar dei siste 3 åra og trur ikkje heilt endå på at eg lykkast no heller. Dei neste vekene blir ulideleg spennande! Og så får det så vere med,denne vekta.

Skrevet

Sant det ei sier her at kroppen ikke bare er vekt . Puppene mine ble aldri helt som før , litt mer slunken lissom og bittelitt bittelitt rynkete hud rundt navelen som ingen andre enn meg så : ) satser på reprise nå med nr 3 !!

Skrevet

Jeg gikk opp 17 kg med første mann, gikk en mnd ca så var alt borte utenom noen få kilo. De ville jeg egentlig ha, men forsvant av seg selv de og. Jeg fullammet i 6 mnd og videre til han var 14 mnd. Jeg var litt "slapp i skinnet" på magen (vært flat før, er tynn). Så jeg hadde en mnd hvor jeg tok 100 situps hver dag. Aner ikke om det hadde noe å si, men det ble nå som før uten noen annen trening. Nå er jeg på nr to og er spent på om om jeg er like heldig denne gangen. Jeg har veldig høy forbrenning men veit at det kan endre seg og gjerne etter nr 2, så jeg for forventer ikke det skal bli like lett nå.

Skrevet

Jeg gikk opp 30 kilo..hadde mistet alle kiloene og litt til 5 mnd etter. Gikk ikke på diett eller noen sånt..bare fullammet. Det eneste som forandret seg var strekkmerker på magen + løshud og litt mer hengepupper.

Anonymous poster hash: f1735...2d8
Gjest Østfold-80
Skrevet

Jeg la på meg 9 kg i mitt svangerskap og fødte 5 uker før tiden,så jeg slapp den siste måneden hvor man kanskje legger på seg en del.;) Jeg gikk ned det den første uka,og magen var borte med engang! Så jeg var heldig syntes jeg.

Skrevet

Jeg la på meg 22-24kg. Sånn ca. Mye var vann og ble svettet ut temmelig fort. Jeg fullammet av meg det aller meste. Etter et år var jeg fire kg lettere enn før jeg ble gravid. Så startet jeg en kamp for å ikke gå ned mer og lagde meg endel usunne uvaner. Da jeg sluttet å amme gikk jeg opp et par kg igjen. Det blir spennende å se hvordan det blir nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...