Gå til innhold

Når regnes overtid mht fødsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja før var det sånn. Det er iallfall nye regler på dette:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7707055

Det virker som det er litt forskjellige regler fra sykehus til sykehus. Du får forhøre deg der du sogner til. Synes jm sa til meg i dag at alle skal inn på overtidskontroll 7- 10 dgr etter termin. Selv får jeg spesialbehandling og skal på kontroll onsdag. Gammel sjø :)

Hvilket sykehus hører du til? På St Olavs, der jeg hører til er det overtidskontroll 7 dager etter du er 40+3 vet jeg. Men dersom det er risikosvangerskap o.l kan du bli kalt inn før.. 

Det er kanskje andre rutiner på andre sykehus..

Anonymous poster hash: c8d53...db5

Annonse

Gjest Trulte med to små

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg hører til Sørlandet sykehus og jeg mener å huske at ei jordmor der sa at man får en innkalling til overtidsvurdering etter ca 7 dager. Det vil vel da si for min del når jeg er i uke 41 da?

Hun sa det var nye regler for hvor lenge man kunne gå på overtid, da det før var 14 dager ( eller 11? )

Det som forvirrer meg er 40+3 feks som er termin og da trodde jeg at overtid etter dette var 42+3 og det høres jo vanvittig ut :)

Men, satser på at fødselen er like rundt hjørnet for det har jeg bestemt meg for! Håper bare lillemor er enig ;)

Gjest Trulte med to små

Ja før var det sånn. Det er iallfall nye regler på dette:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7707055

Det virker som det er litt forskjellige regler fra sykehus til sykehus. Du får forhøre deg der du sogner til. Synes jm sa til meg i dag at alle skal inn på overtidskontroll 7- 10 dgr etter termin. Selv får jeg spesialbehandling og skal på kontroll onsdag. Gammel sjø :)

Da må du ha masse lykke til på onsdag! :)

reglene er ikke regler, de er anbefalinger, ullevål for eksempel har kontrollen ti dager etter termin, som da blir 41+6, og det er jo ikke for å sette igang, bare for å sjekke at det er greit der inni. 

overtid ifølge WHO er 294 dager, termin er vel 282 eller 283 dager.

Tror det er mest snakk om definisjoner. Et normalt svangerskap er definert til å vare 40+3 -/+ to uker. Så hvis man føder to uker før eller to uker etter er det per def innenfor termin. 

Men pga mye debatt og ting som har skjedd med folk som har gått for lenge etter termin, er rettledningen i Norge nå at man blir kalt inn til ekstrakontroll syv dager etter termin, og blir igangssatt senest 12 dager etter. Dette kalles overtidskontroll selv om man i prinsippet fortsatt er innenfor termin. 

Men jeg tror de fleste av oss som går gravide (meg selv inkludert) kaller oss på overtid den dagen vi bikker termindato :) Det føles ihvertfall som overtid, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...