Gå til innhold

Når begynner man å legge baby på magen for å trene nakken osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man begynne å la babyen trene nakken ved å ligge på magen helt fra starten, eller vente litt?

Og når kan de begynne å ligge under babygym? Hva med vippestol?

Flau nybakt mamma...

Anonymous poster hash: 048dc...baa
Skrevet

Jeg la babyen på magen fra første stund, ikke så mye da. Ved 2-3 mnd alder, eller når babyen synes det er greit så er det bare å la ligge litt lengre.

Lå under babygym fra ca 2 mnd, når hun begynte å bli mer våken å fulgte mer med.

Vippestol mens jeg dusjet fra nyfødt, la den lengst mulig ned.

Anonymous poster hash: f547b...cc0

Skrevet

Nakken kan fint trenes fra de er nyfødte, men de orker sjeldent mer enn ca 1 min av gangen noen ganger i løpet av dagen :)

Vippestol kan man også bruke litt, men bør begrenses til de er litt sterkere i nakken og ryggen :)

Vi begynte med babygym rundt 6-8 uker, da lå de mest å tittet, først ved rundt 10-12 uker begynte de å prøve å få tak i lekene :)

Skrevet

Trente nakke ved å legge meg i sofaen på rygg med baby oppå magen min. Da løftet de hodet for å se på meg og se seg rundt.

Vippestol i liggestilling fra begynnelsen da jeg skulle i dusjen eller på do. Hente en kaffe mm.

Brukte den også når jeg ryddet kjøkkenet.

De bør så klart ikke sitte lenge av gangen i stolen.

Babygym er fint når de begynner å klare å feste blikket.

Noen med en gang andre når de er et par uker.

Anonymous poster hash: ce073...d7b

Skrevet (endret)

Nurket ligger gjerne i mageleie på brystet (han er fem dager nå) og løfter seg opp for å se hva som skjer.

48 timer gammel snudde seg også fra mageleie til rygg da han ble stukket i helen på sykehuset. Både mor og legen ble mildt sagt forbauset :P

Jordmor sa at det var sjeldent, men at det kunne forekomme - og at dette er en av mange grunner til at man ALDRI skal gå fra baby på stellebordet.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Nurket ligger gjerne i mageleie på brystet (han er fem dager nå) og løfter seg opp for å se hva som skjer.

48 timer gammel snudde seg også fra mageleie til rygg da han ble stukket i helen på sykehuset. Både mor og legen ble mildt sagt forbauset :P

Min også har snurret fra mage til rygg og motsatt. Jeg trodde ikke de greide det så tidlig, men jordmor sa at de ruller rundt når de krøller seg sammen når de er så små. Hadde regnet med at de lå på ett sted så tidlig ja, hehe... ;)

Har ikke tenkt på det at han faktisk ligger på magen og "trener" når han ligger oppå brystet mitt. Han er veldig sterk i hodet, ingen kontroll, men sterk, så han løfter det opp og kaster det rundt. Så litt av en jobb å holde styr på hodet hans synes jeg. Babyer jeg har holdt før har liksom bare vært helt slappe.

Anonymous poster hash: 048dc...baa

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her lå ungene på magen fra de var 3 dager gamle, var i små porsjoner utover dagen, ikke stort mer enn 30-60 sekunder når de lå på fanget mitt eller lignende, men på brystet mitt kunne de ligge en stund.. De har alltid løftet nakken for å få med seg det som hender fra de var ca 1 og 1,5 uker..

De lå under babygym fra de var 2 mnd.. Vippestolen ble ikke brukt før de var 3-4 mnd, før det brukte jeg en saccostol vi har her, den ble brukt fra vi kom hjem fra barsel.

Skrevet

Jordmor sa at det var sjeldent, men at det kunne forekomme - og at dette er en av mange grunner til at man ALDRI skal gå fra baby på stellebordet.

Morsomt:) Min skvatt sånn av en lyd da hun var 2 mnd at hun rullet fra mage til rygg og videre til mage igjen. 

Men til HI: babygym er gull fra ca 3 mnd. Da begynner de å følge skikkelig med. Jeg har aldri lagt min på magen for å trene nakken, men hun har ligget mye på brystet mitt. 

Anonymous poster hash: 53230...fec

Skrevet (endret)

Kommer an på babyen syns jeg :) Noen trives jo på magen fra nyfødt av mens andre (f eks storebror her i huset) hylskriker om de legges på magen i mange måneder. Lurt å legge en myk pull under brystet på babyen slik at de får litt hjelp den første tida, da er det litt mer okay. Lurt å legge babyen med ansiktet ut mot kanten av f eks et bord slik at du kan stå på huk foran og "heie", de syns det er mer utholdelig om de ser ansiktet ditt :)

For lillebror her var babygym og vippestol moro fra 8 uker, for storebror egentlig aldri pga stort nærhetsbehov (han bare gråt om jeg la ham fra meg).

Men ikke fortvil om babyen din ikke liker magetrening. Storebror her hatet magetrening helt til han var 5-6 mnd og snudde bevisst fra rygg til mage for første gang 6,5 mnd gammel (inne på legekontoret mens jeg klaget om hvor treig han var motorisk). Likevel krabbet han 8 mnd gammel og gikk 10 mnd gammel ;) Hvor fort de snur fra mage til rygg har ingenting å si for utviklingen, ofte er de bare kommet i ubalanse pga det store hodet som er så uproposjonert i fht resten av kroppen. For å komme til neste ledd i utviklingen (åle, krabbe, sette seg opp) så er de nødt til å komme fra rygg til mage og ikke omvendt.

Endret av Madolyn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...