Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok sukkerbelastningsprøve sist svangerskap for å sjekke for svangerskapsdiabetes, den var helt fin og ikke noe trøbbel med det da! Og sitter her igjen i dag for å ta prøve nå i dette svangerskapet også... Det jeg lurer på er hvorfor må noen ta slik prøve og andre ikke?

Jeg har aldri hatt noe sukker i urinen eller lignende som skulle tyde på diabetes i svangerskapet... Sist trodde jeg det var rutine og at alle tok det, men etter hva jeg har hørt er det jo ikke vanlig.. Jeg har aldri lagt på meg veldig mye i svangerskapet heller... Har litt høy bmi, men ikke noe nevneverdig verken fra lege eller jordmor på det...

Andre som har måtte tatt slik prøve? Hvorfor måtte dere ta det? :)

Fortsetter under...

Hei :) jeg sitter faktisk hos legen nå og har tatt sukkerbelastning selv :P Har faktisk ikke tenkt så mye over nøyaktig hvorfor, men tror det var fordi blodsukkeret var for høyt en gang de målte utenom og jeg måtte tilbake å ta det. Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes da og derfor jeg må ta det på nytt nå... I uke 15 faktisk :/

Jeg og har på følelsen av at hvis man er litt over gjennomsnittet så mener de at man har alt... Forige svangerskap spurte legen stadigvekk om hvor det ble av bekkenplagene mine, ALLE som hadde litt ekstra hadde bekkenplager, jeg kunne bare glede meg sa han! Men jeg slet aldri med det, heldigvis! De slår ofte alle under en kam! Men uansett så syns jeg det er bedre å ta en prøve for mye enn for lite i svangerskapet, selv om denne er lite hyggelig når man er plaget av kvalme! :P:)

Annonse

Kan jo være sammensatt også. Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 28 forrige svangerskap. Aldri sukker i urin eller andre "vanlige" symptomer og en BMI under 27, men grunnet rask vektoppgang mellom to kontroller som pga ferie var tett (8 kg på 3 uker) og høyt SF mål vekket det misstanke, kombinert med diabetes i familien.

Denne gangen måler jegblodsukker selv 3 ganger i døgnet allerede og skal ta sukkerbelastningstest i uke 12 (eller når kvalmen gir seg for det er GRUSOMT).

Regner de regner bmi , regner de den fra før gravid vekt ?? Til vanlig har jeg bmi på 23 tror jeg . Er 177 ig veide 72 kg når jeg ble gravid . Men som gravid eser jeg jo ut og ender vel på en høy bmi he he

De regner ut fra før gravid vekt ja. Jeg må ha glukosebelastning uke 28. Kun pga BMI, ingen andre risikofaktorer. Blæh...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...