Gå til innhold

Hvor mye er én porsjon babymat? ( middag)

Happypregnant

Anbefalte innlegg

Driver å lager babymat til mini. Lager store porsjoner og fryser ned i aventkopper. Har de som er både 180 ml og 240 ml. Er en porsjon rundt 100 ml? Mener å huske at mange av babyglassene i butikken er rundt 100 ml...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nettop laget et lite lager med babymiddag selv.

jeg har 200ml i hver boks nå, fordi jeg ikke vet enda hvor mye hun vil ha. men tror det normale er 100ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva bruker du i middagen?

jeg har ei på 6mnd og jeg har nettop laget med:

grønnsaksblanding

ris

olje

hjemmelaget buljongterninger

leverpostei

og for å kunne gi henne det, med god samvittighet, måtte jeg smake.

og det var jaggu godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å lager babymat til mini. Lager store porsjoner og fryser ned i aventkopper. Har de som er både 180 ml og 240 ml. Er en porsjon rundt 100 ml? Mener å huske at mange av babyglassene i butikken er rundt 100 ml...?

Har aldri brukt de koppene så det er litt vanskellig for meg å svare på. Jeg fryser ned i plastfolie. Blander ikke proteinet og grønnsakene før den dagen maten gis. 

Lager ca 40g av hver. Slik at en porsjon middag hos oss består av 80g totalt. Sånn ca... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 100 ml virker lite når jeg sammenligner mengden med et ferdigglass kjøpt på matbutikken.. Hittil har han ikke fått så mye spennende. Har vært mest i linser,potet, gulrøtter. Kan jeg nå begynne med litt kjøtt? Eller bør jeg mikse med litt andre ting før jeg prøver med kjøtt? Han blir 7 nå på fredag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, 100 ml virker lite når jeg sammenligner mengden med et ferdigglass kjøpt på matbutikken.. Hittil har han ikke fått så mye spennende. Har vært mest i linser,potet, gulrøtter. Kan jeg nå begynne med litt kjøtt? Eller bør jeg mikse med litt andre ting før jeg prøver med kjøtt? Han blir 7 nå på fredag..

Du kan godt mikse inn proteiner. Går helt fint. Snuppa mi fikk det 14 dager etter hun begynte med grønnsaksmos.  :)

Jeg synes ikke 100ml høres lite ut, men du ser jo det på barnet hva som passer for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina10

Jeg bruker de små avent begerne, noen små kjekke fra biltema.. Også har jeg fått de andre i barselgruppa som kjøper glass til å ta vare på de for meg.. Veldig kjekt for da vet jeg jo hva som er vanlig.. Men min gutt på 8 mnd er litt små spist av seg så foreløpig halve glass:) jeg lager babymat etter oppskrifter. Lager ganske mye så vi har det samme selv til middag.. Gir kun det jeg ville spist selv..Utrolig god:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt mikse inn proteiner. Går helt fint. Snuppa mi fikk det 14 dager etter hun begynte med grønnsaksmos.  :)

Jeg synes ikke 100ml høres lite ut, men du ser jo det på barnet hva som passer for dere.

Jeg tenker å begynne med kjøtt nå, f.eks kyllingfilet. Kan jeg lage en rett med kylling i, eller bør jeg teste ut et par skjeer med kylling først for å se om han reagerer på det? Tester du ut all matretter før du mikser det inn i en rett?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å begynne med kjøtt nå, f.eks kyllingfilet. Kan jeg lage en rett med kylling i, eller bør jeg teste ut et par skjeer med kylling først for å se om han reagerer på det? Tester du ut all matretter før du mikser det inn i en rett?? :)

Jeg lager grønnsaker og proteiner hver for seg. Lager en stor porsjon med f.eks søtpotet, potet og gulrot også fryser jeg det ned i pakker på ca 40g

Samme gjør jeg med proteiner, enten det er fisk, pølse, kjøttkaker, kylling etc. På denne måten kan jeg variere maten mer føler jeg. 

Har ikke lagd test-porsjoner. Hun spiser alt.  :) (bank i bordet!)

Men gjør du som jeg kan du jo lage test-porsjon. 

Jeg blander grønnsakene og proteinet i et lite glass og varmer i vannbad før servering.

Håper dette var til hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager grønnsaker og proteiner hver for seg. Lager en stor porsjon med f.eks søtpotet, potet og gulrot også fryser jeg det ned i pakker på ca 40g

Samme gjør jeg med proteiner, enten det er fisk, pølse, kjøttkaker, kylling etc. På denne måten kan jeg variere maten mer føler jeg. 

Har ikke lagd test-porsjoner. Hun spiser alt.  :) (bank i bordet!)

Men gjør du som jeg kan du jo lage test-porsjon. 

Jeg blander grønnsakene og proteinet i et lite glass og varmer i vannbad før servering.

Håper dette var til hjelp. :)

Takk for tips! :-D tenkte å lage en del imorgen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...