Evas cecilie Skrevet 7. juli 2013 #1 Del Skrevet 7. juli 2013 Har akkurat begynt i full jobb igjen. Knøttet er elleve mnd. Jeg har derfor benyttet mg av ammefri siden hun absolutt skal ha 2 til 4 måltider om natten. Får hun ikke til å slutte. Hver gang det er nye tenner på vei så er det mer nattamming med en gang. Problemet mitt er at sjefen over sjefen min er virkelig smålig når det gjelder dette. Tar ut en time morgen og en time ettermiddag. Her en dag så kom jeg bare femten min senere og når jeg var ferdig med arbeidet for dagen var det fem min igjen til jeg skulle ha gått. De jeg jobber med sa jeg bare kunne gå men da kom denne sjefen inn. Etter at jeg hadde gått og begynte å diskutere dette med mine medarbeidere. Så sa hun at de ikke skulle si noe til mg men observere mg fram over. Når jeg fikk beskjed om dette ble jeg rasende. Hvis sjefen mener at noe jeg gjør er gale skal dette tas opp med mg eller nermeste sjef. Ikke diskuteres med mine medarbeidere som er under mg i ansvar. Har noen andre opplevd noe sånn? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144062742-ammefri/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 7. juli 2013 #2 Del Skrevet 7. juli 2013 Mener du at du kom 1t15min senere enn vanlig arbeidstid om morgenen, eller 15 min (i stedet for 1 time), og var ferdig til å gå 1t5min før vanlig arbeidstid var slutt? Jeg vet ikke hvilken type jobb du har, men dersom det er akseptert å gå når du er ferdig til vanlig så bør jo dette kanskje gjelde ved ammefri også. Samtidig så kommer det litt an på hvordan arbeidet er fordelt nå. Om du har fått 6 timer arbeidsoppgaver (og 2 timer ammefri) så bør du jo gjøre oppgavene på ca 6 timer også, ikke på nesten 7 (dersom du i praksis bare tok 15 min ammefri i morges). Som sjef så ville jeg nok forvente at du jobbet så mye som mulig dersom det var praktisk mulig - altså at du finner deg småoppgaver du kan gjøre de siste minuttene, eller i den 45 minuttene du kom "for tidlig". Ammefri er ammefri, ikke avspasering eller 75%-stilling. Samtidig så mener jeg også at når det ikke blir leid inn vikar for å gjennomføre ammefri så bør arbeidsgiver klare å være fleksibel også. Det er vanskelig nok å beregne hvor lang ammefri man trenger flere måneder frem i tid, så jeg synes man bør få lov å være litt fleksibel på det når det går an i forhold til jobben. Leies det inn vikar blir det noe annet, men ellers er det jo litt rart om ikke arbeidsplassen trenger et par ekstra hender i en halvtime.... Og så lurer jeg jo på hva sjefen din mener dine underordnede skal observere deg for. Skal de rapportere observasjonene sine, og da tilø hvem? Er det andre tilfeller sjefen din mener det ikke skal rapporteres tjenesteveg (som normalt er i rett linje i hierarkiet, ikke ved å hoppe over ledd)? Siden du har to timer ammefri antar jeg du jobber i det offentlige eller i en del av det private med god tariffavtale. Da vil jeg tro du også har verneombud du kan ta opp dette med. Sørg for at alle rutiner og retningslinjer blir dokumentert skriftlig - om sjefen din vil ha beskjed fra dine underordnede om hvor mange minutter ammefri du tar ut, så er det greit, men i såfall får sjefen din også gi slike ordrer skriftlig.... Rent rettslig har arbeidsgiver styringsrett, og det innebærer også rett til bla. å regulere arbeidet og arbeidstida. Så lovmessig har arbeidsgiver lov til å styre ganske mye, bla. med rapportering og dilldall. Men det skal ikke være usaklig, og det er ikke tillatt å diskriminere pga. svangerskap og fødsel, i følge likestilllingsombudet gjelder dette også amming (følge av fødsel). Så arbeidsgiver kan feks. ikke nekte deg betalt lunsj (om man har det) eller vanlige kaffepauser under påskudd av at du tar ut ammefri. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144062742-ammefri/#findComment-145500394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evas cecilie Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 8. juli 2013 Kom på jobb kl 0730 i stedenfor 0815 og gikk 1310 istedenfor 1315. På min arbeidsplass er vi klare ca kl 1300 til pause. Vi må da vente til kl 1330 før vi kan jobbe igjen. Jobber på kjøkken. Vet at arbeidsgiver har styringsrett. Mensynes d var å dra d litt langt. Og sjefen kunne jo bare sagt d til mg. Du har kun mulighet til å ta ut på minuttet en time om ettermiddagen. De andre gikk til pause så de hadde ikke noe problem med at jeg brukte pausen på å skifte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144062742-ammefri/#findComment-145501518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå