Gå til innhold

Fullammer, baby 4 mnd, starte med smaksprøver ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller vente? Evt hvorfor ikke begynne nå?

Anonymous poster hash: 07c92...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil jo ikke fullamme lengre da. Er barnet fornøyd så trenger du ikke det enda.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor mme-babyer kan starte så tidlig, men ikke mm-babyer :S

Skrevet

Såvidt jeg skjønte, snakket ikke HI om å begynne med fast føde, for å gi et måltid, men å gi smaksprøver. 

Tarmen er moden til fast føde ved 4 mndr, selv om de kan være ekstra var for enkelte matvarer så tidlig. Hvis man tenker litt logisk på forskjeller mellom MM og MME, så er jo MM best for tarmen de første levedøgnene til babyen. MM har noe i melken som "tetter" tarmen, og det har ikke MME. Så MM-barn bør jo faktisk ha mer moden tarm i forhold til MME-barn. Og MME-barn starter jo ofte med fast føde ved 4 mndr. Det er det mest logiske i mitt hodet, i hvert fall. 

Jeg fullammer, og jeg skal begynne med smaksprøver når babyen er 4 mndr. HS sa også at det heller ikke er noe galt å gjøre det, selv om det anbefales å vente 6 mndr. HS sa det helst gjaldt å gi fast føde, altså bytte ut MM med et måltid. F.eks om kvelden. Smaksprøver var HS bare positiv til.

Anonymous poster hash: 2e986...d57
Skrevet

Såvidt jeg skjønte, snakket ikke HI om å begynne med fast føde, for å gi et måltid, men å gi smaksprøver.

Tarmen er moden til fast føde ved 4 mndr, selv om de kan være ekstra var for enkelte matvarer så tidlig. Hvis man tenker litt logisk på forskjeller mellom MM og MME, så er jo MM best for tarmen de første levedøgnene til babyen. MM har noe i melken som "tetter" tarmen, og det har ikke MME. Så MM-barn bør jo faktisk ha mer moden tarm i forhold til MME-barn. Og MME-barn starter jo ofte med fast føde ved 4 mndr. Det er det mest logiske i mitt hodet, i hvert fall.

Jeg fullammer, og jeg skal begynne med smaksprøver når babyen er 4 mndr. HS sa også at det heller ikke er noe galt å gjøre det, selv om det anbefales å vente 6 mndr. HS sa det helst gjaldt å gi fast føde, altså bytte ut MM med et måltid. F.eks om kvelden. Smaksprøver var HS bare positiv til.

Ja det var smaksprøver jeg mente (og skrev), ikke hele måltid :)

Kan jeg spørre hvilke smaksprøver du tenker å begynne med ? :)

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor mme-babyer kan starte så tidlig, men ikke mm-babyer :S

Fordi flaskebarn ikke kan få mer enn en viss mengde erstatning i døgnet, og ved 4 mndsalder er denne mengden ofte overskredet. Barn som får morsmelk, øker mengden selv, og får nok melk så lenge produksjonen henger sammen med etterspørselen.

Virker svært ulogisk. Fordi man ikke skal gi mer enn så så mye mme, så kan de få annen mat. Men fordi en baby kan drikke "ubegrenset" med mm så kan de ikke få smake på noe annet?

Mme babyer får mme (som er hardere for magen enn mm) pluss annen føde, men de som får mm tåler liksom ikke å smake noe annet?

Tull ;)

Skrevet

Ja det var smaksprøver jeg mente (og skrev), ikke hele måltid :)

Kan jeg spørre hvilke smaksprøver du tenker å begynne med ? :)

Jeg har ikke helt satt meg inn i hva som er fint å begynne med, men jeg har liggende et glass med sviskemos som jeg tenker å prøve. Ellers har de også et glass med potet og gulrot (tror jeg det var) i butikkhyllene som er fra 4 mndr, som jeg også tenker å prøve. Ellers vil jeg kanskje mose kokt potet og blande det med morsmelk. Har hørt folk som gjør det, i hvert fall. Skal til HS om ikke lenge, og skal forhøre meg mer da om hva som er fint å gi :) Det står vel mye på nettet også, kanskje. Er vel bare å google det ;)

Skrevet

Jeg har hørt at det er lurt å ikke begynne senere enn ved 4 mnd med smaksprøver slik at de kan vende seg til smaker. Det gjør resten av livet lettere. Kan gjerne fortsette å fullamme to mnd til likevel. Tror de kan begynne med det meste av råvarer, en smak av gangen, men husker ikke helt hva som var greit. Det er jo bare snakk om en slurk eller en bit så et helt glass synes jeg virker litt unødvendig å åpne, men det kan kanskje føles trygt?

Anonymous poster hash: 2a0f9...5ab
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor mme-babyer kan starte så tidlig, men ikke mm-babyer :SAnonymous poster hash: 07c92...5e1

Fordi flaskebarn ikke kan få mer enn en viss mengde erstatning i døgnet, og ved 4 mndsalder er denne mengden ofte overskredet. Barn som får morsmelk, øker mengden selv, og får nok melk så lenge produksjonen henger sammen med etterspørselen.

Kaller du barn som ammer for brystbarn? Det er forresten avleggs at man bare kan gi en viss mengde MME i døgnet. Nå kan de få så mye de vil.

Anonymous poster hash: 6da70...d14

Skrevet (endret)

Du kan godt begynne med smaksprøver ved 4 mnd mht tarmene. Les litt i heftet "mat til spedbarn" som du skal ha fått på helsestasjonen om hva som anbefales å starte med (nb, svisker har lakserende effekt og er kanskje ikke det beste å starte med hvis barnet ikke er forstoppet!). Bruk rene råvarer.

De siste 5 årene har fler og fler begynt å anbefale smaksprøver i alderen 4-6 mnd, mens det fremdeles ammes, både pga allergiforebygging (Naaf jobber tom for å endre de norske ammerådene på dette!) og fordi de mener barna blir mindre kresene da (google smaksvindu, så finner du litt om dette).

Endret av bIomstre
Skrevet

Hvis ikke babyen krever noe mer enn melk er det vel ingen vits i å begynne med smaksprøver?

Jeg har ammet tre gutter som helt tydelig ikke fikk nok med bare melk rundt 4,5 mnd, så måtte begynne med smaksprøver og mat.

Hadde aldri i livet giddet å stresse med fast føde så tidlig om de hadde vært fornøyde med melk. Skjønner ikke denne iveren etter å putte i de mat, det er for det meste slitsomt i starten. Iallefall om de er så små, da kan man risikere at det reagerer på ting og går vondt i magen etc.

Mitt tips er å vente så lenge som mulig. I landet jeg bor står det tips om hvilke tegn man skal se etter hos barnet på grøtpakkene. Dersom barnet (er over 4 mnd og) ikke virker fornøyd med melk, begynner å sove dårligere, viser stor interesse for mat og andre som spiser, gaper når de ser noen spise... (husker ikke alt), kan det være et signal om at man bør starte med fast føde.

Anonymous poster hash: 2dfc0...e19

Skrevet

Jenta mi er straks 4 mnd, fullammer, hun er litt lita for alderen (ved 3 mnd kontroll), så blir å vurdere etter veiing når hun skal på 4 mnd kontroll.

Er en del allergi i familien, så ønsker helst å vente lengst mulig, helst til 6mnd før smaksprøver.

Anonymous poster hash: 1d861...622

Skrevet

Vent til 6 mnd alderen, men for all del fortsett å amme fordet. MM beskytter tarmene når du introduserer ny mat. Det er fordi mange slutter å amme tidligere at de nå begynner å si at smaksprøver fra 4mnd er greit, for å sørge for at MM også er tilstede for å beskytte. Slutter mor å amme ved 6 mnd, er jo ikke den beskyttelsen der mer.

MME er hardere for magen, og derfor er det også litt slik at dersom barnet har levd på MME, så kan det "likegodt" også få annen mat fra 4 mnd alder. "skaden er allerede skjedd" på en måte, og da kan barnet også få litt variasjon i smak, noe den ikke får fra MME, men fra MM.

Hvis en har mulighet så fullammer man til 6 mnd, og så introdusere ny mat veldig forsiktig samtidig som man fortsetter å delamme. MM skal være hovedmatkilden til ca 1 års alder.

Anonymous poster hash: d3bf7...7ce
Skrevet

Hvis ikke babyen krever noe mer enn melk er det vel ingen vits i å begynne med smaksprøver?

Jeg har ammet tre gutter som helt tydelig ikke fikk nok med bare melk rundt 4,5 mnd, så måtte begynne med smaksprøver og mat.

Hadde aldri i livet giddet å stresse med fast føde så tidlig om de hadde vært fornøyde med melk. Skjønner ikke denne iveren etter å putte i de mat, det er for det meste slitsomt i starten. Iallefall om de er så små, da kan man risikere at det reagerer på ting og går vondt i magen etc.

Mitt tips er å vente så lenge som mulig. I landet jeg bor står det tips om hvilke tegn man skal se etter hos barnet på grøtpakkene. Dersom barnet (er over 4 mnd og) ikke virker fornøyd med melk, begynner å sove dårligere, viser stor interesse for mat og andre som spiser, gaper når de ser noen spise... (husker ikke alt), kan det være et signal om at man bør starte med fast føde.

Anonymous poster hash: 2dfc0...e19

Men nå snakker du om å gi mat, ikke smaksprøver. Smaksprøver er for å introdusere smaker og det kommer ikke mye mat i magen...

Anonymous poster hash: 2a0f9...5ab

Skrevet

Vent til 6 mnd alderen, men for all del fortsett å amme fordet. MM beskytter tarmene når du introduserer ny mat. Det er fordi mange slutter å amme tidligere at de nå begynner å si at smaksprøver fra 4mnd er greit, for å sørge for at MM også er tilstede for å beskytte. Slutter mor å amme ved 6 mnd, er jo ikke den beskyttelsen der mer.

MME er hardere for magen, og derfor er det også litt slik at dersom barnet har levd på MME, så kan det "likegodt" også få annen mat fra 4 mnd alder. "skaden er allerede skjedd" på en måte, og da kan barnet også få litt variasjon i smak, noe den ikke får fra MME, men fra MM.

Hvis en har mulighet så fullammer man til 6 mnd, og så introdusere ny mat veldig forsiktig samtidig som man fortsetter å delamme. MM skal være hovedmatkilden til ca 1 års alder.

Her var det ikke mange begrunnede påstander gitt... MME er ikke skadelig for barn og er fullgod alternativ til MM. Og hvem sier at man skal STRESSE? Smaksprøver er ikke noe "stress".

Anonymous poster hash: 87f0d...d0d

Skrevet

Her var det ikke mange begrunnede påstander gitt... MME er ikke skadelig for barn og er fullgod alternativ til MM. Og hvem sier at man skal STRESSE? Smaksprøver er ikke noe "stress".

Anonymous poster hash: 87f0d...d0d

Jeg sa da ingenting om stress. Og ALLE skjønner vel at MM er bedre enn MME. Selv om MME er ok når man av en eller annen grunn ikke kan mate ungen sin med MM.

DU snakker om manglende begrunnelser... hehe

Skrevet

MM inneholder forskjellige smaker jo mer forskjellig mat en selv spiser. 

MME smaker det samme hele tiden, og barnet blir derfor ikke introdusert nye smaker før det får smake fast føde. 

For all del kan du sikkert gi smalsprøver, husk å holde deg unna honning(1 år), nøtter(3 år), kumelk (10 mnd) og vær forsiktig med sitrusfrukter (8 mnd).

Anonymous poster hash: ec0a0...3c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...