Gå til innhold

noen som har migrene med aura som bruker forebyggende medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Isåfall hva? Og kan den taes når man ammer? Er plaget med denne type migrene og synes det er svært ubehagelig da jeg blir nummen og får talevansker i tillegg:-\ får ikke voldsom hodepine, men blir redd hver gang! Er det noe annet som kan hjelpe? Feks er det vitaminer eller mineraler som kan virke positivt på migrene? Har lite jern og vitamin D..

Anonymous poster hash: 85134...ce0

Fortsetter under...

Skrevet

Bruker Selo Zok og Atacand, men ikke da jeg ammet.  Beit bare tennene sammen og tok kun paracet ( som om det hjalp)

Lite råd dessverre, men hør heller med legen din :)

Skrevet

Bruker Selo Zok og Atacand, men ikke da jeg ammet. Beit bare tennene sammen og tok kun paracet ( som om det hjalp)

Legen min sa at det finnes medisin man kan ta når man ammer?:-) ammer ikke så mye da. Jenta mi er over året, så er bare litt på morgen og kveld/nattkos:-) synes det er innmari ekkelt med slik migrene:-( hadde nettopp et anfall og er fortsatt skjelven..

HI

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Jeg har brukt Blocadren og Selo Sok, men aner ikke om de kan brukes da man ammer.

Skrevet

Bruker Selo Zok og Atacand, men ikke da jeg ammet. Beit bare tennene sammen og tok kun paracet ( som om det hjalp)

Legen min sa at det finnes medisin man kan ta når man ammer?:-) ammer ikke så mye da. Jenta mi er over året, så er bare litt på morgen og kveld/nattkos:-) synes det er innmari ekkelt med slik migrene:-( hadde nettopp et anfall og er fortsatt skjelven..

HI

Ser den. Ikke så mye moro å putte i seg medikamenter mens en ammer. Og ja... migrene er et hat om du spør meg. Øsj!

Skrevet

HI

Ser den. Ikke så mye moro å putte i seg medikamenter mens en ammer. Og ja... migrene er et hat om du spør meg. Øsj!

Ødelegger livskvalitet! Er generelt plaget med migrene lignende synsforstyrrelser ellers også, er det noe som henger sammen kanskje? Har blitt veldig plaget etter jeg fikk nr to for et år siden.

Annonse

Skrevet

Jeg har brukt Blocadren og Selo Sok, men aner ikke om de kan brukes da man ammer.

Takk for svar:-) skal forhøre meg med lege! Orker ikke ha det slik lenger!

Skrevet

Hatt migrene siden tenårene jeg da, og gått opp & ned i perioder. Men etter jeg fylte 30, så har det bare blitt værre. Noen ganger har jeg nesten slengt hodet i veggen av ren desperasjon. Som om det hadde hjulpet.?

Er som deg, sliter med synsforstyrrelser og takler ikke  lyder som er skarpe :/

Og anfallsmedisinen kan slå ut en hest, så det tar jeg sjeldent. Hva bruker du der da?

Skrevet

Hei. Jeg vet ikke noe om medisinering av dette, men jeg sliter også med dette i perioder. Har ikke vondt i hodet, men ren optisk migrene. Jeg biter meg merke i at du skriver du har lite jern og D-vitaminer, det har jeg også. Hos meg begynte det også rett etter at jeg fikk mitt andre barn. Vet ikke om jernmangel eller vitaminmangel kan ha noen påvirkning på sånt, men jeg har i hvert fall vært bedre etter at jeg begynte med jerntilskudd. Kan selvfølgelig ha vært tilfeldigheter, jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 82003...46b
Skrevet

Hatt migrene siden tenårene jeg da, og gått opp & ned i perioder. Men etter jeg fylte 30, så har det bare blitt værre. Noen ganger har jeg nesten slengt hodet i veggen av ren desperasjon. Som om det hadde hjulpet.?

Er som deg, sliter med synsforstyrrelser og takler ikke lyder som er skarpe :/

Og anfallsmedisinen kan slå ut en hest, så det tar jeg sjeldent. Hva bruker du der da?

Hos meg begynte det i slutten av tenårene. Først fikk jeg det av p-pillen synfase, sluttet med den og hadde ikke anfall på 3-4 år. Fikk et anfall når jeg var gravid med første mann og pause til jeg ble gravid igjen. Hadde et anfall med andre mann også, fikk i tillegg et par etter fødsel. MEN jeg ser lysglimt, prikker og stjerneskudd hver dag. Og det eeeeer så slitsom:-( aner ikke om det er migrene, jern mangel eller vitamin mangel som gjør det. Anfallet jeg hadde i dag var det første ordentlige på et år. Hadde noen dager i påska med lysglimt etterfulgt av hodepine.

Pga sjeldne anfall har jeg ikke brukt noe mot det, men undres om de andre plagene jeg har med synet også er migrene relatert? Og kanskje medisin hadde hjulpet? Begynner å bli nokså desperat!

Hi

Skrevet

Hei. Jeg vet ikke noe om medisinering av dette, men jeg sliter også med dette i perioder. Har ikke vondt i hodet, men ren optisk migrene. Jeg biter meg merke i at du skriver du har lite jern og D-vitaminer, det har jeg også. Hos meg begynte det også rett etter at jeg fikk mitt andre barn. Vet ikke om jernmangel eller vitaminmangel kan ha noen påvirkning på sånt, men jeg har i hvert fall vært bedre etter at jeg begynte med jerntilskudd. Kan selvfølgelig ha vært tilfeldigheter, jeg vet ikke.

Veldig interessant å lese! Er det lysglimt, prikker og stjerneskudd du også ser? Under anfall er det sikksakk mønstrer i farger jeg ser, men har også disse andre plagene daglig.

Har vært veldig mye sliten etter jeg fikk nr to og en ting jeg Aldri har hatt lite av er jern. Alltid ligget høyt og undres om det faktisk kan påvirke meg såpass mye. .

Skrevet

Ja, lysglimt og prikker har jeg ganske ofte, men under anfall er det akkurat som du sier, sikksakkmønster i ulike farger. Alt flyter bare utover, og klarer ikke se ordentlig. Varer typisk 20-40 minutter. Ikke vondt, men veldig ubehagelig ja. Når du sier det, så har nok mine anfall også vært hyppigere da jeg har vært ekstra sliten.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, jeg går fast på forebyggende medisiner og har også et kosthold jeg forsøker å følge ganske slavisk, og det har hjulpet stort på mine anfall. Fikk migrene allerede som barn. Akkurat medisinene jeg bruker, er noe jeg har kommet frem til at funker i samråd med leger, og det er jo eventuelt du nødt til å gjøre også (da vil du få svar på om de kan brukes mens du ammer) - brukes vanligvis betablokkere og epilepsimedisn som forebyggende medikamenter.

Annonse

Skrevet

Ja, lysglimt og prikker har jeg ganske ofte, men under anfall er det akkurat som du sier, sikksakkmønster i ulike farger. Alt flyter bare utover, og klarer ikke se ordentlig. Varer typisk 20-40 minutter. Ikke vondt, men veldig ubehagelig ja. Når du sier det, så har nok mine anfall også vært hyppigere da jeg har vært ekstra sliten.

Høres likt ut som jeg opplever det! Har ikke vondt jeg heller, men blir kvalm og rar i kroppen en stund etterpå. Også kan jeg tulle med snakking og bli nummen i fingrene en stund etterpå. Forverrer seg ved stress, lite søvn og lite mat/drikke.

Hi

Skrevet

Ja, jeg går fast på forebyggende medisiner og har også et kosthold jeg forsøker å følge ganske slavisk, og det har hjulpet stort på mine anfall. Fikk migrene allerede som barn. Akkurat medisinene jeg bruker, er noe jeg har kommet frem til at funker i samråd med leger, og det er jo eventuelt du nødt til å gjøre også (da vil du få svar på om de kan brukes mens du ammer) - brukes vanligvis betablokkere og epilepsimedisn som forebyggende medikamenter.

Skal selvsagt ta kontakt med lege, men er kjekt å høre at det finnes håp:-) hva gjør du med kosthold da? Har hørt tilskudd av magnesium kan hjelpe?:-) hvordan var anfallene før og etter du gjorde disse endringene? Jeg spiser aaaltfor lite og sjeldent..

Hi

Gjest Siklerotte
Skrevet

Anfallene mine er fortsatt like, dvs. synsforstyrrelser, lammelser, oppkast og ekstrem hodepine, men hyppigheten av anfallene er ingenting sammenlignet med før. Nå har jeg kanskje anfall 2-4 ganger i mnd., har til og med hatt anfallsfri måneder, som er lite sammenlignet med før.Jeg har med andre ord fått et nytt liv etter at jeg begynte på forebyggende medisiner, men jeg måtte prøve meg litt frem før vi landet på det jeg bruker i dag. Det skal nevnes at jeg også går til både kiropraktor og en gang i blant til akupunktør, uten at jeg nødvendigvis vet om det hjelper (det kan jo bare være medisinene som gjør underverker), men jeg tør ikke å slutte heller.

Jeg har igjennom årene funnet ut hva som er mine triggere, og de holder jeg meg unna så godt jeg kan (selv om jeg noen ganger sprekker, selvfølgelig), men triggere er jo individuelt. Jeg holder mye i sjakk ved å drikke rikelig med vann, holde meg unna sitrusfrukter (veldig kjipt, elsker sitron) og ellers begrense inntak av hvete og sukker (dvs. at jeg spiser minimalt eller ingenting av begge deler i hverdagen - jeg holder meg også unna frukt, men spiser bær). Ved siden av dette forsøker jeg også å spise jevnt og nok, men jeg er ikke like flink til det som jeg burde, men ved å kutte sukker og sørge for å spise jevnt, holder blodsukkeret seg relativt stabilt. Har ofte med meg f.eks. nøtter som jeg kan knaske på, slik at jeg får i meg noe raskt og enkelt (og som man klarer å spise selv om matlysten er på bånn).

Skrevet

jeg bruker en lavdose albyl-e forebyggende mot migrene... men det er ikke alle det virker på...

Når jeg leser at du ser prikker osv i det daglige, så tenker jeg at det er jernlageret ditt som trenger en skikkelig boost! Kanskje du kan få jern i form av sprøyter? Og så kan de symptomene også være tegn på at du har lavt blodtrykk! så drikke masse vann er nok rimelig essensielt for deg <3

Skrevet

Anfallene mine er fortsatt like, dvs. synsforstyrrelser, lammelser, oppkast og ekstrem hodepine, men hyppigheten av anfallene er ingenting sammenlignet med før. Nå har jeg kanskje anfall 2-4 ganger i mnd., har til og med hatt anfallsfri måneder, som er lite sammenlignet med før.Jeg har med andre ord fått et nytt liv etter at jeg begynte på forebyggende medisiner, men jeg måtte prøve meg litt frem før vi landet på det jeg bruker i dag. Det skal nevnes at jeg også går til både kiropraktor og en gang i blant til akupunktør, uten at jeg nødvendigvis vet om det hjelper (det kan jo bare være medisinene som gjør underverker), men jeg tør ikke å slutte heller.

Jeg har igjennom årene funnet ut hva som er mine triggere, og de holder jeg meg unna så godt jeg kan (selv om jeg noen ganger sprekker, selvfølgelig), men triggere er jo individuelt. Jeg holder mye i sjakk ved å drikke rikelig med vann, holde meg unna sitrusfrukter (veldig kjipt, elsker sitron) og ellers begrense inntak av hvete og sukker (dvs. at jeg spiser minimalt eller ingenting av begge deler i hverdagen - jeg holder meg også unna frukt, men spiser bær). Ved siden av dette forsøker jeg også å spise jevnt og nok, men jeg er ikke like flink til det som jeg burde, men ved å kutte sukker og sørge for å spise jevnt, holder blodsukkeret seg relativt stabilt. Har ofte med meg f.eks. nøtter som jeg kan knaske på, slik at jeg får i meg noe raskt og enkelt (og som man klarer å spise selv om matlysten er på bånn).

Uff, så kjedelig at du er så plaget. Godt du har fått det bedre iallefall! Er ikke noe kjekt og leve med migrene. For meg er ikke hodepinen det værste, men kvalmen og svimmelheten som slår meg rett ut. Tar meg noen dager før jeg kommer meg helt. Blir også veldig deppa..

Har du testet ut magnesium? Tenkte å prøve det:-)

HI

Skrevet

jeg bruker en lavdose albyl-e forebyggende mot migrene... men det er ikke alle det virker på...

Når jeg leser at du ser prikker osv i det daglige, så tenker jeg at det er jernlageret ditt som trenger en skikkelig boost! Kanskje du kan få jern i form av sprøyter? Og så kan de symptomene også være tegn på at du har lavt blodtrykk! så drikke masse vann er nok rimelig essensielt for deg <3

Ser masse sølv prikker ja. De spretter rundt, daler ned og sprekker nesten som fyrverkeri! Ser helt merkelig ut og er ekstremt slitsomt! Har hele tiden tenkt det var lite jern el noe som har gjort det jeg også, men legen sier det ikke er det. Jeg ligger vanligvis høyt i jernlager, men ligger nå helt i andre enden. Har aldri hatt jernmangel før og når det var skikkelig lavt var jeg ekstremt dårlig. Veldig interessant du nevner det, er det noe du har erfaring med selv? Ligger vanligvis på nivå rundt 150 og har nå hatt mellom 40-50 (normalt, men langt fra min normal). Etter fødsel var de på 8..

Blodtrykk mener jeg er normalt. Har ikke sjekket på en stund. Spise ig drikke er jeg heller ikke så flink til, men skal skjerpe meg der altså!

Hvordan har dine anfall endret seg etter du begynte på forebyggende da? Takk for svar! :-)

HI

Skrevet

Jeg har fått betablokkere! Funker som bare juling. Får mye sjeldnere anfall, og viss jeg får det er de mye mildere og lettere å behandle!

Skrevet

Jeg har fått betablokkere! Funker som bare juling. Får mye sjeldnere anfall, og viss jeg får det er de mye mildere og lettere å behandle!

Så kjekt og høre! :-D hjelper det noe på lysskyhet også? Jeg ville nesten helst brukt solbriller inne også av og til:-P

Hi

Gjest Siklerotte
Skrevet

Uff, så kjedelig at du er så plaget. Godt du har fått det bedre iallefall! Er ikke noe kjekt og leve med migrene. For meg er ikke hodepinen det værste, men kvalmen og svimmelheten som slår meg rett ut. Tar meg noen dager før jeg kommer meg helt. Blir også veldig deppa..

HI

Ja, men jeg vet ikke om akkurat det har hjulpet noe særlig, for det har jo vært i kombinasjon med alt annet jeg har forsøkt. Forskning viser jo at det har en effekt, så da er det vel verdt forsøket.

Skrevet

Så kjekt og høre! :-D hjelper det noe på lysskyhet også? Jeg ville nesten helst brukt solbriller inne også av og til:-P

HiAnonymous poster hash: 85134...ce0

Ja som sagt blir ikke anfallene så kraftige, jeg slipper derfor også unna det meste av auraen! Jeg fikk betablokkere for jeg hadde tre anfall eller mer i mnd. En må visst ha det for å få betablokkere som forebyggende. Jeg hadde også ganske høyt blodtrykk og er plaget me høy gj. puls. Betablokkere "fikser" alt dette så jeg har fått et nytt og bedre liv :) jeg er nå gravid å savner betablokkere mine... *sukk* ;)

Skrevet

Jeg har i perioder slitt med daglig migrene. Man blir så desperat at man nesten har lyst til å kvitte seg med hele hodet :( Det er helt grusomt!

Har prøvd mye medisiner og forebyggende medisiner. Ser du har fått tips om de fleste jeg har brukt her. Men i tillegg til vanlige medisiner har jeg brukt botox som forebyggende medisin. Da får man botoxsprøyter i pannen, tinningene og i nakken. Det hjalp veldig for meg. Injeksjonene lammer musklene. Hvis du bor i Oslo-området anbefaler jeg deg å ta kontakt med Oslo Migreneklinikk og Dr.Poole. Hun reddet meg :)

Anonymous poster hash: 16c8a...e2a
Skrevet

HI

Ja, men jeg vet ikke om akkurat det har hjulpet noe særlig, for det har jo vært i kombinasjon med alt annet jeg har forsøkt. Forskning viser jo at det har en effekt, så da er det vel verdt forsøket.

Jeg prøver alt! Er desperat! Hadde vært kjekt om det var så enkelt;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...