ung.mor.89 Skrevet 6. juli 2013 #1 Skrevet 6. juli 2013 En person som er grav lagt i februar. jord haugen er der enda. Folk som er grav lagt etterpå er jord haugen borte.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #2 Skrevet 6. juli 2013 Det er pårørende som har har ansvar og skal ordne til gravplassen etter begeavelsen. Hvis det er vinter ig frost kan jo det drlyes litt men synes personlig det bør gjøres snarlig; ) Anonymous poster hash: c3077...71e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #3 Skrevet 6. juli 2013 Sorry for skriveleifene; ) Det er pårørende som har har ansvar og skal ordne til gravplassen etter begeavelsen. Hvis det er vinter ig frost kan jo det drlyes litt men synes personlig det bør gjøres snarlig; ) Anonymous poster hash: c3077...71e Anonymous poster hash: c3077...71e
HvittHus Skrevet 6. juli 2013 #4 Skrevet 6. juli 2013 (endret) Det er de kirkegårdsansatte som har ansvar for å planere ut graven. Blomster og gravminne besørger dere pårørende. Edit: Planering skjer ikke før graven har sunket. Endret 6. juli 2013 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #5 Skrevet 6. juli 2013 Jordhaugen skal jo synke av seg selv? Anonymous poster hash: 8cdad...387
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #6 Skrevet 6. juli 2013 Gravlagt og jordhaugen heter det. Begge ordene er ett ord, sammensatt av to, som det heter i 20 spørsmål. Hva SKULLE vi gjort uten deg? Det var nok ingen som hadde skjønt et kvidder her inne hvis vi ikke hadde hatt deg til å påpeke skrivefeil! Takk for at du finnes ❤ Anonymous poster hash: 856af...e01
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #7 Skrevet 6. juli 2013 Fryktelig dumt spørsmål sikker.t.. Men hva betyr " når graven har sunket"? Er det kista som har råtnet og tar mindre plass under der da eller? Ikke hi Anonymous poster hash: 53b5b...50c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #8 Skrevet 6. juli 2013 Gravlagt og jordhaugen heter det. Begge ordene er ett ord, sammensatt av to, som det heter i 20 spørsmål. Prøv å ta til deg dette kengumamma, og tenk at det gjelder også i andre settinger: de færreste ønsker å bli korrigert med mindre de ber om hjelp til å rette opp egne feil. Anonymous poster hash: 53b5b...50c
HvittHus Skrevet 6. juli 2013 #9 Skrevet 6. juli 2013 (endret) Fryktelig dumt spørsmål sikker.t.. Men hva betyr " når graven har sunket"? Er det kista som har råtnet og tar mindre plass under der da eller? Ikke hi Anonymous poster hash: 53b5b...50c Ingen spørsmål er for dumme. Når graven har sunket, har kistelokket gått i oppløsning og jorden har sunket ned rundt kroppen. I tidligere tider forserte man denne prosessen ved å slå i stykker kistelokket etter begravelsen, men dette er det heldigvis slutt på. Enda mer edit: Måtte google dette pga min ekstreme nysgjerrighet og ser at det er forskjellig informasjon som ligger ute. Noen steder mener man at jorden kun synker rundt kisten og at lokket holder, mens andre steder skrives det at lokket brister og kisten fylles med jord. Den personen jeg snakket med om temaet, uttalte at kistelokket i de fleste tilfellene brast under tyngden av jorden. Jeg skal iallefall kremeres. Endret 6. juli 2013 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #10 Skrevet 6. juli 2013 Fryktelig dumt spørsmål sikker.t.. Men hva betyr " når graven har sunket"? Er det kista som har råtnet og tar mindre plass under der da eller? Ikke hiAnonymous poster hash: 53b5b...50c Ingen spørsmål er for dumme. Når graven har sunket, har kistelokket gått i oppløsning og jorden har sunket ned rundt kroppen. I tidligere tider forserte man denne prosessen ved å slå i stykker kistelokket etter begravelsen, men dette er det heldigvis slutt på. Takk! Huff hørtes jo grusomt ut å skulle slå hull i kistelokket (og kanskje i den døde under). Bra der ikke er slik lengre. Anonymous poster hash: 53b5b...50c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #11 Skrevet 6. juli 2013 Gravlagt og jordhaugen heter det. Begge ordene er ett ord, sammensatt av to, som det heter i 20 spørsmål.Prøv å ta til deg dette kengumamma, og tenk at det gjelder også i andre settinger: de færreste ønsker å bli korrigert med mindre de ber om hjelp til å rette opp egne feil.Anonymous poster hash: 53b5b...50c Jeg nekter å godta at det norske språket forfaller, så nei, jeg tar det ikke til meg. Tipper du er godt likt ellers også! Anonymous poster hash: 53b5b...50c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #12 Skrevet 6. juli 2013 Fryktelig dumt spørsmål sikker.t.. Men hva betyr " når graven har sunket"? Er det kista som har råtnet og tar mindre plass under der da eller? Ikke hiAnonymous poster hash: 53b5b...50c Ingen spørsmål er for dumme. Når graven har sunket, har kistelokket gått i oppløsning og jorden har sunket ned rundt kroppen. I tidligere tider forserte man denne prosessen ved å slå i stykker kistelokket etter begravelsen, men dette er det heldigvis slutt på. Takk! Huff hørtes jo grusomt ut å skulle slå hull i kistelokket (og kanskje i den døde under). Bra der ikke er slik lengre. Anonymous poster hash: 53b5b...50c Det blir desverre fortsatt praktisert mange steder... Anonymous poster hash: aafca...a55
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #13 Skrevet 6. juli 2013 Gravlagt og jordhaugen heter det. Begge ordene er ett ord, sammensatt av to, som det heter i 20 spørsmål.Prøv å ta til deg dette kengumamma, og tenk at det gjelder også i andre settinger: de færreste ønsker å bli korrigert med mindre de ber om hjelp til å rette opp egne feil. Anonymous poster hash: 53b5b...50c Jeg nekter å godta at det norske språket forfaller, så nei, jeg tar det ikke til meg. Da foreslår jeg at du bytter yrke, for jeg ser ikke at du gir det norske språket noe særlig ved å korrigere feil på et forum. Anonymous poster hash: d5659...176
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #14 Skrevet 6. juli 2013 Gravlagt og jordhaugen heter det. Begge ordene er ett ord, sammensatt av to, som det heter i 20 spørsmål. Takk for at du skrev dette. Slet med å forstå hva hun mente! Anonymous poster hash: 96633...a10
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #15 Skrevet 6. juli 2013 Ift en grav i familien (hun var 89 år da hun døde, men de kirkegårdsansatte bør alltid vise maksimum respekt), ... det var først en jordhaug på toppen, og etter en tid ble den planert ut eller fjernet. Jordhaugen ble iallfall borte. Ei tid etter dette sank graven sammen, slik at det like ved gravsteinen var et åpent hull ned i graven. Jeg så dette og ga beskjed om det, men det hadde visst vært andre personer og sett det grusomme hullet. Hvis jeg kunne gjort det om igjen, ville jeg ha kjørt til et hagesenter med en eneste gang, og tatt med en sekk med jord og fylt nedi. For hullet var slik i nærmere ei uke etterpå. Anonymous poster hash: 0b6ed...781
DaTuMa Skrevet 6. juli 2013 #16 Skrevet 6. juli 2013 Var nettopp i begravelse og da sa de ansatte at de skulle fjerne jorden som var til overs senere. Så regner med det er kirkegården sitt ansvar. Pårørende kan jo ikke gå rundt med spade og spa jorda vekk. Hvor skal man legge den liksom?
Cat.68 Skrevet 6. juli 2013 #17 Skrevet 6. juli 2013 Det er de kirkeansattes ansvar og jevne ut jorden etter at det synket ferdig.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #18 Skrevet 6. juli 2013 Det er de kirkeansattes ansvar og jevne ut jorden etter at det synket ferdig. Det heter ikke synket. Pass deg, før kengumamma kommer og tar deg. Anonymous poster hash: f69ab...019
Gjest Hercule Poirot Skrevet 6. juli 2013 #19 Skrevet 6. juli 2013 Det er de kirkeansattes ansvar og jevne ut jorden etter at det synket ferdig. Det heter ikke synket. Pass deg, før kengumamma kommer og tar deg. Anonymous poster hash: f69ab...019 Cat. 68 er svensk, så hun har litt slingringsmonn. ;-) Å synke, synker, sank, har sunket. Men før dere tyner Kengumamma enda mer, så er jeg av dem som er veldig, veldig enig med henne. Det er ikke nødvendig å se på at det norske språket forfaller, heller ikke på et nettforum. Det er slett ikke vanskelig å plukke opp noen tips og råd underveis her, hva språk og rettskriving angår, og da burde man jo etter hvert se bedring. Trist at ikke voksne mennesker tåler å få påvist slurvefeil i språket. Jeg er ellers uenig med Kengumamma i mye, men ikke i språk og rettskriving! Når det gjelder hovedsaken her, så trodde jeg at det var kirketjenerens ansvar både å åpne og lukke graven; altså grave den opp før begravelsen, og fylle den igjen etterpå. Det har det i alle fall vært i de tilfellene jeg har kjennskap til; bl.a. fra to begravelser med få måneders mellomrom i nær familie. Hvis dette ikke er kirketjenerens ansvar, så må det i alle fall gjøres veldig klart for de etterlatte, slik at de får mulighet til å forberede seg på dette. Glad det ikke var mitt (min families) ansvar å lukke graven. Det var trist nok å senke kistene.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #20 Skrevet 6. juli 2013 Jeg leste at skriftspråkets og rettskrivingens inntog, gjør at språket forandrer seg mye saktere. Dvs at man fort blir irettesatt hvis man skriver noe feil. Dermed er dagens engelsk ikke så ulikt den engelsken som var på Shakespeares tid. Underforstått; Rettskrivingsreglene og mange trykte bøker, og enhetsskolen, hindrer de raske endringene i språket som ellers ville skjedd. Anonymous poster hash: 0b6ed...781
Gjest Visten Vrangskapning Skrevet 6. juli 2013 #21 Skrevet 6. juli 2013 Her går vel det under vedlikehold, ikke noe pårørende gjør. Vi har ansvaret for at steinene er forsvarlig satt opp, vedlikehold av gravstein og pynt på grava. Dersom noen føler for å korrigere skrivefeil må det være mulig å starte en egen tråd. Det er noe nedlatende over å svare kun for å rette på feil.
Gjest Julia1984 Skrevet 6. juli 2013 #22 Skrevet 6. juli 2013 Jeg er veldig enig med Kengurumamma ang rettskriving!
Gjest Gullguttene Skrevet 6. juli 2013 #23 Skrevet 6. juli 2013 Det må da være de ansatte ved kirken sitt ansvar. De burde ordne slik at bakken rundt alle gravene er relativt jevn. Hvis ikke blir det jo den jobben for de å klippe gresset, tenker jeg. Tenk om alle gravstøttene hadde store hull eller kuler for seg. Mulig jeg er helt på bærtur.
Gjest meg mamma? Skrevet 6. juli 2013 #24 Skrevet 6. juli 2013 Gravlagt og jordhaugen heter det. Begge ordene er ett ord, sammensatt av to, som det heter i 20 spørsmål. Kutt ut, er det mulig. Må skrivefeil kommenteres hele tiden, herregud så lei jeg blir av rettskrivningspolitiet her inne
Tabitha Skrevet 6. juli 2013 #25 Skrevet 6. juli 2013 Tenk om alle gravstøttene hadde store hull eller kuler for seg. Mulig jeg er helt på bærtur. Det er vanlig at gravene synker litt sammen, og at gartnerne dermed fyller på med jord for å gjøre plenen mer plan (!) Og det er forresten lite bær på kirkegårdene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå