Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Me har eit ganske vanlig etternavn som også er etternavnet til ein kjendt musiker. Denne kvinna var ein god og beundringsverdig person, som slik eg ser det det berre er positive assosiasjoner til. Både fornavnet og etternavnet til kjendisen er så pass vanlig at det er ikkje sikkert folk hadde tenkt over sammenhengen engang. Eksempel: June Carter (navnet er likt i klangen og stilen) Me har også eit mellomnamn i tilleg til dette etternavnet, så navnet i sin helhet vil bli: Eva June Myrstad Carter (der "June" blir med engelsk uttale.., Ja, me har halvt engelsk familie så i vårt tilfelle passer det seg) Er det teit at Myrstad* kommer mellom June* og Carter* Eller er det teitere om barnet blir hetende bare Eva June Carter, og mangler mellomnavnet resten av familien vil ha? Er det best om det bare blir Eva Myrstad Carter og vi dropper hele oppkallinga? I det daglige blir nok bare Eva brukt, kanskje June også, det kommer vel helt an på. Selv pleier eg ikkje å presentere meg med mellomnavnet, og regner ikkje med at barna vil gjere det heller... *Alle navna er byttet ut for å bevare anonymitet. Anonymous poster hash: 90701...5e2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #2 Skrevet 6. juli 2013 Eva, June, daglige, hæ? Først snakker du om et navn, så plutselig et annet og så at det ene blir nok brukt til daglig og så det andre. Umulig å forstå noe. Anonymous poster hash: f1130...fc5
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #3 Skrevet 6. juli 2013 Beklager om det var uforståelig. Tenker å kalle jenta ett navn, for eksempel Eva. Vurderer å gi henne dobbelt navn der det siste er det samme som fornavnet til en kjendis vi deler etternavn med... Anonymous poster hash: 90701...5e2
Suebird Skrevet 6. juli 2013 #4 Skrevet 6. juli 2013 Ta med begge etternavnene. Har man ulikt opphav så har man det, og det synes jeg man skal vise Jeg synes det er vanskelig å kommentere på generelt grunnlag vedr kjendisnavnet. Men du sier jo at det er et ganske vanlig navn, så hvis du er redd fro assosiasjonene/oppkallingen så tenker jeg at det trenger du nødvendigvis ikke være. Det hadde vært noe annet om det hadde vært Dweezil Zappa liksom
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #5 Skrevet 6. juli 2013 Eksemplene brukt er ganske like det navnet som vil bli bli brukt. Navnet blir likt i klangen som Eva June. Og assosiasjonene til kjendisen er ikkje negative. Blir det negativt å kalle opp etter en kjendis en ikkje har tilknytning til? Eller hadde det vert bedre å kalle opp etter ett familiemedlem? Eva Sofia hadde da blitt navnet. Anonymous poster hash: 90701...5e2
Giss Skrevet 6. juli 2013 #6 Skrevet 6. juli 2013 Personlig ville jeg ikke valgt å kalle opp etter en kjendis - men om navnet er vanlig uansett og dere liker det er det jo ikke en grunn til ikke å bruke det. Jeg ville tatt med hele slektsnavnet så barnet får samme mellomnavn som resten av familien sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå