Gå til innhold

Kan jeg nekte leieboer å ha hund på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De får ikke ha husdyr, det står klart i kontrakten.

Allikevel har jeg ved flere anledninger sett at en av hennes venninner stadig er på besøk med en hund. Denne hunden er helt koko når den er ute, spinner rundt og er vill - og jeg kan jo bare forestille meg hvordan den spinner rundt på parketten.

Er det ok å si noe eller er jeg bare kjip da? De er som sagt der ofte. Sist helg var de der held helgen.

Anonymous poster hash: 93125...a65

Skrevet

Da er du bare kjip.

Skrevet

Yes, da er du kjip. Er jo han som må erstatte parketten uansett, hvis det er mer enn bare vanlig slitasje når han flytter ut. DA kan du være kjip :)

Skrevet

Når venninnen er der så ofte at hun nesten bor der til tider hadde jeg minnet leieboer en på at det ikke er lov med dyr i leilighet en.

Det spiller jo ingen rolle at det er venninnens hund, den gjør like mye skade fordet.

Et besøk i ny og ne er noe annet.

Anonymous poster hash: dc8c3...7b0

Skrevet

Ja, du kan si noe, men jeg vil isåfall kalle deg skikkelig kjip.

Vi vil ikke ha leieboere med dyr selv, men om de får besøk/passer en hund noen dager, så er det ok.

Gjest Julia1984
Skrevet

Kanskje du bør revurdere å leie ut når du begynner å kontrollere hvem leieboer har på besøk?

Står det i kontrakten at det ikke er lov til at besøk har med hund?

Det er noen "kameler" du må svelge når du velger å ha leieboer.

Skrevet

Kanskje du bør revurdere å leie ut når du begynner å kontrollere hvem leieboer har på besøk?

Står det i kontrakten at det ikke er lov til at besøk har med hund?

Det er noen "kameler" du må svelge når du velger å ha leieboer.

Om det ikke er lov med husdyr spiller det ingen rolle hvem sitt dyr det er.

leieboer har da ikke anledning til å slippe inn noen dyr.

Jeg ville helt klart sagt fra.

Anonymous poster hash: e8bd2...f40

Skrevet

Jeg ville ha minnet de på at det ikke er lov med dyr. De syns kanskje du er litt kjip, men det er din leilighet.

Jeg leier selv en leilighet, og spør de jeg leier hos om lov hver gang jeg skal passe en hund.

De ville treffe hunden først, og så at hun var rolig og ikke laget noe bråk.

Anonymous poster hash: f3701...934
Skrevet

Fy faen og mye syke utleiere det er.... Glad for at jeg ikke leier... Alt er jo helt feil ifg huseier.... Hva med og gi faen i og leie ut da.... Eller sett krav i kontrakta, noe som hadde passet deg fint.... Men og følge med hva som går ut og inn av døra, da har du ikke noe liv.....

Anonymous poster hash: f285f...e01

Skrevet

Ødelegger hunden parketten kan du jo bare kreve dep. pengene til å fikse det igjen? Det går ikke under "normal slitasje" når det ikke er hennes hund og det står i kontrakten at det ikke er lov med dyr vel?

Slapp heller av å ta sorgen når den kommer.

Og ja, du er veldig kjip

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Nei, du er ikke kjip, du vil bare ikke at parketten skal bli ødelagt. Og det skjønner jeg kjempegodt! Du har valgt å leie ut med restriksjoner angående husdyr. Når det da bor en hund på deltid i leiligheten, så ville jeg minnet de på at det er forbudt med dyr. Si at det er greit å få besøk i ny og ne av hunden, vanlig besøk i noen timer! Men at du har lagt merke til at den ofte er der over flere dager, og du synes ikke det er greit med tanke på at du har sagt at det ikke er lov med dyr. Det er overhodet ikke kjipt, de som har valgt å leie får bare se til å holde reglene altså. Hvis han skal ha hund får han leie et annet sted, eller kjøpe seg noe eget! At ikke folk har respekt for andre sin eiendom!

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg ville sagt fra, dersom jeg allerede fra start hadde i kontrakten at det ikke var lov med dyr i leiligheten. Du eier, så du bestemmer.

Skrevet

Om det ikke er lov med dyr i leiligheten så er det ikke lov med dyr.

Jeg hadde gitt beskjed at hun ikke får ha besøk av dyr inne enkelt og greit. Ute kan du vel ikke akkurat nekte.

Jeg bodde et sted hvor det ikke var lov å ha dyr, dette var fordi huseier hadde et barn som var allergisk og dyr inne ville kunne gjøre at selv med skikkelig vask av leiligheten kunne barnet bli syk om det opphold seg der (etter at vi hadde flyttet) Om dyret bodde der eller bare var på besøk en gang i uke ville jo ikke ha stort å si isåfall.

For meg så tenker jeg at det blir likt som om det ikke er lov å røyke i leiligheten, spiller jo ingen rolle da at det er gjesten og ikke den som bor der som røyker inne...............

Anonymous poster hash: 7be1c...ced
Skrevet

Vi leide tidligere, og moren til mannen er blind. Hun er da så heldig at hun har førerhund.

Mener dere da at vi aldri skulle hatt besøk av henne?

Og de bodde da også noen timer unna oss, så det var naturlig at hun overnattet hos oss når hun kom på besøk.

Skulle vi da bare ha sagt at hun aldri var velkommen hos oss?

Anonymous poster hash: a5264...bd2

Skrevet

Jeg er jurist, med spesialisering innen husleierett.

Ikke tid til å gi et langt svar og med henvisningt til paragrafer, men du må nok godta at leieboer har besøk av hund.

Du kan komme med sanksjoner dersom det viser seg at denne hunden har slitt ut parketten mer enn "normalt slitasje og elde". Dette vil du først se når leieboer flytter ut.

Anonymous poster hash: d9b0d...861

Skrevet

I vår leiekontrakt, står det at hunder/husdyr ikke skal oppholde seg i leiligheten, og da står det jo i klartekst at man ikke kan ha de på besøk heller. Så jeg syns det er en fin formulering. 

Anonymous poster hash: b7c55...cd9
Skrevet

Jeg er jurist, med spesialisering innen husleierett.

Ikke tid til å gi et langt svar og med henvisningt til paragrafer, men du må nok godta at leieboer har besøk av hund.

Du kan komme med sanksjoner dersom det viser seg at denne hunden har slitt ut parketten mer enn "normalt slitasje og elde". Dette vil du først se når leieboer flytter ut.

På samme måte som man ikke kan nekte leieboer å ha sin søster med små barn på besøk selv om man leide ut til enslig kvinne uten barn. Barn sliter også på huset. Og HI, de fleste hunder er mye roligere inne enn ute.

Anonymous poster hash: a67d3...2ac

Skrevet

Hint til neste gang du skriver kontrakt: Før opp at husdyr ikke har lov til å oppholde seg i leiligheten. Om det står at leietaker ikke har lov å ha dyr selv, så går ikke dette på besøk, men står det at dyr ikke har lov å være i leiligheten, så kan de kun ha dyr på besøk en sjelden gang og i korte perioder (få timer) pr gang. Lettere for deg som huseier, for da står det sort på hvitt hva som er lov eller ikke.

Anonymous poster hash: 75643...f9a
Skrevet

Herregud, hvis folk er så forbanna redd for "slitasje" i leiligheten så får de plombere døra og la det stå tomt til evig tid! Maken til piss!!

Anonymous poster hash: 27338...6be

Skrevet

"§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen"

Ergo, man kan ikke bare skrive at alt husdyrhold er forbudt.

Skrevet

Vi leide tidligere, og moren til mannen er blind. Hun er da så heldig at hun har førerhund.

Mener dere da at vi aldri skulle hatt besøk av henne?

Og de bodde da også noen timer unna oss, så det var naturlig at hun overnattet hos oss når hun kom på besøk.

Skulle vi da bare ha sagt at hun aldri var velkommen hos oss?

Anonymous poster hash: a5264...bd2

Dere sto da helt fritt til å leie en annen leilighet.

Anonymous poster hash: e8bd2...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...