Heklemamma Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Er det veldig viktig for alle her at søsken skal ha navn som passer til hverandre? Jeg tenker nemlig ikke sånn i det hele tatt. Her tar vi de navnene vi syns er fine. Uavhengig om de passer med tidligere søsken sine navn.
inimini Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 For meg er det viktig at de er fine, men samtidig passer til hverandre! Våre to barn heter Aron og Eira, 2 navn som vi liker og som vi synes passer til hverandre Jeg personlig synes det hadde vært litt rart hvis et søskenpar het f.eks Per og Victoria, eller Gerd og Julian, men hver sin smak
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Jeg tenker at det er fint om de står litt i stil med hverandre, men tenker egentlig mest på hvordan de klinger sammen. Synst ikke det er så nøye om ene navnet er norrønt og det andre hebraisk. Anonymous poster hash: f2d6a...09e
Suebird Skrevet 6. juli 2013 #4 Skrevet 6. juli 2013 Jeg er langt over gjennomsnittet opptatt av at de skal stå i stil til hverandre ja. De trenger ikke ha nøyaktig samme opphav, men for meg høres det rart ut å blande f.eks. norrønt og latinsk, mens f.eks. latinsk, gresk og hebraisk går som oftest greit. Og så har man jo enkelte navn som nærmest har blitt universelle, og da er det ikke like "kritisk" å blande opphav. Vi forkastet en god del navn fordi de ikke passet til søsken, og jeg må si at jeg ofte ubevisst kan tenke "mine og dine barn" når jeg ser en søskenflokk med svært ulike navn - uten at det er noe negativt med det. For meg er det viktig at de har noenlunde samme opphav, at de klinger godt sammen og har noenlunde samme antall stavelser. Så nei, det var IKKE enkelt å finne navn til nr. 3 her i flokken
peggy08 Skrevet 6. juli 2013 #5 Skrevet 6. juli 2013 Synes ikke det er viktig i det hele tatt. Vi har tre barn som har veldig ulike navn. Far valgte navn til barn nr. 1 og jeg til barn nr. 2. Barn nr. 3 er oppkalt etter farmor. I tillegg er det maaange år mellom de to eldste og lillemor og navnesmaken har forandret seg endel på disse årene også :-)
peggy08 Skrevet 6. juli 2013 #6 Skrevet 6. juli 2013 Jeg har fire søsken hvor tre av oss har navn som "klinker" ganske bra sammen. Nå er vi alle voksne med egne familier og tenker ikke så mye på at to søskennavnene ikke "matcher" de andre så godt :-)
Giss Skrevet 6. juli 2013 #7 Skrevet 6. juli 2013 For meg var det viktig at navnene var greie å si etter hverandre og stod klangmessig litt til hverandre så det skulle bli ok å f eks stå å rope dem inn samtidig. Men jeg er til gjengæld ikke opptatt av om navnene har samme opphav eller antall stavelser el lignende. Nå endte vi med søsken med samme forbokstav men det var ikke planlagt og kun fordi Lillebrors navn var det rette navnet til ham og det vi kunne bli enige om.
Lille_Lovely Skrevet 6. juli 2013 #8 Skrevet 6. juli 2013 Hvis mannen min hadde hatt to døtre som het Hhv. Margrethe og Lilja Chanelle, tror jeg mange hadde regnet med at det var to mødre involvert;) Navnevalg sier mye om foreldrenes personlighet, kultur, etc. sa da er det i hvert fall oppsiktvekkende om to søsken har veldig forskjellige navn som ovenfor. Men nøyaktig hvilken opprinnelse navnet har tenker jeg ikke på, mer om navnene er av av en slik karakter at det virker rart at de samme foreldrene navnga begge.
sommertiara Skrevet 6. juli 2013 #9 Skrevet 6. juli 2013 Som navnenerd er jeg nok litt over gjennomsnitt opptatt av det, men jeg synes egentlig det er verre om de er FOR like. Søsken skal leve uavhengige liv og det viktigste er at foreldrene velger de navnene de liker best, samtidig som det er fint om det ikke høres ut som om de gikk igjennom en personlighetsforandring mellom hvert barn.
peggy08 Skrevet 6. juli 2013 #10 Skrevet 6. juli 2013 Vet om søskenpar som heter Kristine og Kristian. Av alle vakre navn man kan velge mellom, så velger altså noen å gi barna sine nesten like navn. Det synes jeg er spesielt. Våre barn har så ulike navn at det nok er mange som tror at de ikke har samme mor og far, men det har de altså :-) Navnene ble valgt fordi de var vakre og fordi de passet på barna. Minstemor i huset heter Anna. Egentlig var navnet Sunniva tiltenkt henne, men når vi så henne så var vi skjønt enig om at hun var ei Anna og ikke ei Sunniva :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå